Sida 14 av 18
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 09 jul 2022 08:51
av Pontus
joel80 skrev:Måste bryta det negativa med en liten positiv post. Laddade utan problem och utan trängsel i Sälen idag. Handslaget mellan Tesla-laddarna och bilen är bra mycket snabbare än de flesta andra laddarna.
En norsk Ioniq5 kom dock som hade problem, jag gick fram till honom och berättade att det troligen inte skulle gå att få igång och att det fanns en InCharge på 75kW runt hörnet. Han åkte till den istället.
20220708_144358.jpg
Jag lyckades ladda i Jönköping. Det verkar som det kommer och går, fick vänta 5 min innan platserna vart lediga i appen igen. Så det går nog om man har lite tålamod. Bra att veta att det inte är någon tidsspärr eller liknande i varje fall.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 09 jul 2022 09:04
av bonath
Även Halmstad kommer o går på kvällarna har jag sett.
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 09 jul 2022 09:20
av Legato
bonath skrev:Även Halmstad kommer o går på kvällarna har jag sett.
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
Brrr hoppas inte liknande händer i Spanien på vägen hem. Då blir det tufft att inte bli stående med vår e-tron...
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 09 jul 2022 12:34
av chaffis75
Känns som Teslas teknik för andra att ladda är lite skakig.. Behövde ladda i Jönköping idag men undvek Tesla med tanke på både de men även hotet av sura Teslaägare (dock är jag övertygad om att en majoritet är trevliga).
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 13:24
av ermase
Strängnäs igår 10/7 visade 1 ledig men när vi kom dit var det 1 upptagen. På slutet var vi själva men bilen visade 3 upptagna.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 13:38
av AwesomePossum
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 13:47
av Niklas Z
AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 17:50
av AwesomePossum
Niklas Z skrev:AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".
Intressant. Jag hade inga grannar vid laddtillfället. ”Mitt” uttag kanske fick hicka då. Får prova start om eller byta stolpe nästa gång.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 18:28
av Maw
AwesomePossum skrev:Niklas Z skrev:AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".
Intressant. Jag hade inga grannar vid laddtillfället. ”Mitt” uttag kanske fick hicka då. Får prova start om eller byta stolpe nästa gång.
Jag hat sett på Out Of Spec att man kan lägga en blöt handduk över handtaget för att hålla nere temperaturen. Visserligen i USA på Model 3 men det kanske hjälper även på CCS?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 18:52
av Dr_bus
AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 10 jul 2022 22:47
av MWall
Dr_bus skrev:AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.
Det kom väl en annan så effekten delades på hälften. Då får man ca 77 kW.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 07:01
av Dafro
MWall skrev:Dr_bus skrev:AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.
Det kom väl en annan så effekten delades på hälften. Då får man ca 77 kW.
Så var det inte se ett par inlägg ovanför ditt men jag trodde det också.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 07:07
av Dafro
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 07:23
av Fredrik j
Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 07:39
av Niklas Z
Fredrik j skrev:Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 07:45
av MWall
Niklas Z skrev:Fredrik j skrev:Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 08:03
av Dafro
MWall skrev:Niklas Z skrev:Fredrik j skrev:Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Hade samma tanke. Initialt räcker det att bygga lite utspridda laddare, när det bara finns få bilar men sen krävs det lite mer planering. Behöver öppna upp alla 40 i Jönköping asap och dubblera lödde, var nu det ligger.

nu vet jag…
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 08:11
av Niklas Z
MWall skrev:
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Det är klart att det går att räkna så, men att man kan bryta ner det på olika delsträckor. Men Tesla har byggt en hel del längs E4 (och troligen E6 men den vägen åker jag aldrig så jag har dålig koll på den). Det är t ex inte så länge sedan Jönköping och Linköping tillkom. Jag tror inte någon av dem fanns 2020. Det innebar en dubblering på en delsträcka av E4 där många behöver ladda.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 10:08
av J_Pettersson
MWall skrev:Niklas Z skrev:Fredrik j skrev:Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Angående Löddeköpinge så verkar det vara högt tryck där. Hade Tesla inte nedprioriterat sin SuC i Malmö som skulle stå klar Q2 så hade möjligen trycket släppt en del på just Lödde.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 10:35
av chaffis75
J_Pettersson skrev:MWall skrev:Niklas Z skrev:Fredrik j skrev:Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Angående Löddeköpinge så verkar det vara högt tryck där. Hade Tesla inte nedprioriterat sin SuC i Malmö som skulle stå klar Q2 så hade möjligen trycket släppt en del på just Lödde.
Håller med en SuC i Malmö säkert skulle lätta på trycket i Lödde men jag tror inte de är tesla som nedprioriterar utan jag tror de är elbolagen som inte kan leverera snabbt nog. Man har hört de är problem på vissa ställen.
Vet att i Landskrona har cirkel k gjort typ allt klart men de sätter inte upp själva laddarna då jag antar de väntar på ström.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 11 jul 2022 16:02
av MangeT
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 27 jul 2022 21:07
av stgus
Nu har Halmstad SUC också öppnat upp för oss andra
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 28 jul 2022 01:25
av NiklasTesla
MangeT skrev:Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.
MVH
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 28 jul 2022 05:44
av Dafro
NiklasTesla skrev:MangeT skrev:Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.
MVH
5 år.

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 28 jul 2022 16:32
av NiklasTesla
Dafro skrev:NiklasTesla skrev:MangeT skrev:Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.
MVH
5 år.

Peak allt. Bara gilla läget och vänja sig då detta kommer vara det nya normala inom dom flesta områden närmsta åren/årtiondena (fram tills vi har mer eller mindre 100% förnyelsebart energi , transportsystem samt återvinning mm). Finns andra trådar vi kan fortsätta diskussionen dock.
MVH