Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av A76 »

Maw skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
13 av 14 står som lediga just nu så det verkar ha lugnat ner sig.
Vad bra, då kan ju Id4:orna passa på nu..
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av JGur »

Rapport från Torsby, sportlovs-fredag vid 11-tiden.

En Tesla(!) som lyckats ställa sig över två rutor och ändå ta en tredje laddare.

En plats ledig…
// Mikael
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dexter86 »

JGur skrev:
Rapport från Torsby, sportlovs-fredag vid 11-tiden.

En Tesla(!) som lyckats ställa sig över två rutor och ändå ta en tredje laddare.

En plats ledig…
Då får man ju liksom bara vänligt säga ifrån ifall man skulle trilla in, det är fullt, och någon står så
Inte svårare än så tänker jag :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

JGur skrev:
Rapport från Torsby, sportlovs-fredag vid 11-tiden.

En Tesla(!) som lyckats ställa sig över två rutor och ändå ta en tredje laddare.

En plats ledig…
Oj, det var nästan en prestation :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Enklast och bäst är kanske att de som eventuellt är superoroliga för problem på SuC helt enkelt byter till dinosauriejuicebil under några år tills de ser att det flyter på. Det är i längden inte nyttigt att gå runt och oroa sig eller vara irriterad ;)
Exakt! Huvudet på spiken.

Det är just detta som är (tills vidare) så bekymmersfritt med Tesla och att kunna ladda på SuC. Ingen stress, bekymmer eller oro. Allt bara fungerar underbart och flyter på utan att man behöver bekymra sig eller direkt planera så mycket.

Försökte ett tag på semester med familjen testa (för att jag är nörd) ladda på Polestar/Volvo i Mjölby. Laddarna krånglade, och fick sticka där ifrån i oförrättat ärende. :(

Åkte sedan för testa CKs nya laddare i närheten. Alla laddare var surt nog upptagna, och ännu värre bilar på kö. :(

Nu protesterade hela familjen att jag fick lägga av. Om jag skulle fortsätta med dessa "experiment" så vägrade familjen att ta elbil på semestern nästa gång, och ville återgå till att ta vår fossibil istället (så fick jag ta elbilen själv).

De mer eller mindre tvingade mig att åka till närmsta SuC. Jag gav upp med med mina "experiment" med att ladda utanför Teslas nät. När vi kom till SuC Linköping så fungerade allt perfekt (som alltid på SuC), och nu var familjen lugn igen och vi kunde äta lunch i lugn och ro. Ordningen återställd! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Enklast och bäst är kanske att de som eventuellt är superoroliga för problem på SuC helt enkelt byter till dinosauriejuicebil under några år tills de ser att det flyter på. Det är i längden inte nyttigt att gå runt och oroa sig eller vara irriterad ;)
Enklast och bäst är väl att man avvaktar och ser hur öppnandet sker och hur det fungerar efter det, först då har man informationen som krävs för att ta ett beslut. Personligen hoppas jag bara den tidpunkten kommer innan jag måste besluta huruvida jag skall ta leveransen av nya Model S eller inte. Sedan är det ju också lite tråkigt att mitt svar till vänner som undrar ifall man behöver vänta på laddare har gått från "Nej i princip aldrig" till "Inte idag men vi får se hur det blir när det öppnar", blir inte riktigt lika övertygande.

Så oavsett vad som händer hoppas jag på att vi får veta relativt snart hur det blir, så får man ta ställning till vad man gör då. För folk som har två bilar där den ena är fossilbil blir det lättare då de bara kan ta fossilbilen på långresan ifall det blir strul, jag och frun kör inte speciellt mycket så att ha två bilar vore galenskap när den förra 3an inte ens gick 600 mil innan den såldes (som visserligen var pga covid då vi kör 1000-1500 mil per år normalt sett).
Jo, det är det upplägget vi har som tur är!

Leasar Teslan på max 2-3 år, och kan enkelt byta nästan när jag vill till vilken biltyp jag vill. Dessutom är vår andra bil en dieselkombi, som vi kan enkelt välja att resa med om man läser om köer på SuC (oavsett om det är pga. för dålig kapacitet för enbart Teslor, eller om det sker när/om SuC öppnas upp för alla bilmärken i Sverige).

Så jag känner mig rätt trygg att slippa köer och kaos i någon större omfattning. Har både plan B och plan C om det skulle uppstå. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Testade du att ladda på Tesla SuC rygge med din e-tron? Hur gick det isf?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Intressant!

Kan du inte vara snäll och ta lite bilder på köer och kaoset nästa gång, och lägga upp här, så man får se med egna ögon hur det ser ut?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

A76 skrev:
Maw skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
13 av 14 står som lediga just nu så det verkar ha lugnat ner sig.
Vad bra, då kan ju Id4:orna passa på nu..
Jo, det var ju dumt att ID4:orna nödvändigtvis skulle ladda precis samtidigt som ni med Tesla. Idiotiskt! :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dfa
Inlägg: 434
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dfa »

martinot skrev:
dfa skrev:
Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Testade du att ladda på Tesla SuC rygge med din e-tron? Hur gick det isf?
Nej, det är en e-tron 50 som jag har så jag har gett upp att försöka köra långt med den.
Vi tog 3:an istället. Otroligt mycket smidigare förutom komforten :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
martinot skrev:
dfa skrev:
Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Testade du att ladda på Tesla SuC rygge med din e-tron? Hur gick det isf?
Nej, det är en e-tron 50 som jag har så jag har gett upp att försöka köra långt med den.
Vi tog 3:an istället. Otroligt mycket smidigare förutom komforten :)
Synd!

Hade ändå varit grymt kul om någon i tråden kunde testladda på SuC i Norge med en icke-Tesla. Intressant att veta om vilka laddhastigheter man fick (Tesla kör ju lite utanför standard spec.), om det gick hyfsat fint med den ganska snålt korta längden på laddkabelen (Tesla slösar verkligen inte i onödan), hur appen fungerade, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av KKER »

martinot skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Intressant!

Kan du inte vara snäll och ta lite bilder på köer och kaoset nästa gång, och lägga upp här, så man får se med egna ögon hur det ser ut?
Kan bidra med min spaning. Laddade i Lillehammer igår vid 18:00 på den öppnade stationen. Tre teslor, övriga laddare lediga. Finns nog ett tjugotal andra laddare på samma plats, av dem användes tre. Under eftermiddagen när jag navigerade mot Lillehammer så såg jag inte att den skulle varit fullbelagd. Kan säkert se värre ut vid lunchtid som jag gissar är peak.
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

KKER skrev:
martinot skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Intressant!

Kan du inte vara snäll och ta lite bilder på köer och kaoset nästa gång, och lägga upp här, så man får se med egna ögon hur det ser ut?
Kan bidra med min spaning. Laddade i Lillehammer igår vid 18:00 på den öppnade stationen. Tre teslor, övriga laddare lediga. Finns nog ett tjugotal andra laddare på samma plats, av dem användes tre. Under eftermiddagen när jag navigerade mot Lillehammer så såg jag inte att den skulle varit fullbelagd. Kan säkert se värre ut vid lunchtid som jag gissar är peak.
Fast nu tänkte jag inte rapporter när det är ledigt. Vid 18:00 så är ju peak över. Det är ju därför Tesla låter folk ladda gratis kl 18:00 och framåt, för att försöka uppmuntra fler att ladda på off-peak-tider (men ditt inlägg var kanske var menat mer som ett skämt, vad vet jag).

Var mer intresserad om hur det ser ut när det är högt tryck på laddstationera, och hur det hanteras med köer och hur folk med laddintag på andra ställen hanterar det i sådana lägen. Det är ju öppnadet av SuC, och hur det påverkar laddmöjligheter vid peak som blir intressant med försöket. Det är ju då varje enskild laddplats/laddpunkt blir viktig och räknas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
För mig är det minst 60%. Det skulle vara mer om inte Bredden var full så ofta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Elix747 »

Mötte två personer vid 21-tiden på SuC Kristinehamn, som jag tror körde e-Niro. De frågade om jag inte kunde dela med mig lite. De stod i kö till de två recharge-laddarna, medan jag var ensam på de 8 teslaladdarna. Kände ju att det inte var så roligt att stå i kö och bara se på de lediga SuC. Jag svarade bara att det kommer snart vara möjligt att ladda på Tesla. Där kunde man ju gärna delat med sig.

Samtidigt tidigare under dagen var det rätt högt tryck på de SuC jag besökte och Mora var ofta fullt (kö?) när jag kikade på kartan under körning dit. Väl där så var det 1-2 lediga, men då det är v2 så är det ju rätt segt att dela effekt. Ett antal bilar till Mora hade ju fått stora konsekvenser på kön under dagen. Kön hade mycket möjligt blivit lång hela dagen. I Mora var jag inte sugen på att öppna upp, segt nog med 60kW ändå.

Idag söndag är det väl ännu mer trafik till fjällen.
Det är sannolikt ganska mycket trafik på Inlands-SuC varje lördag och söndag från helgen vecka 6 till 9. Känns inte som det finns jättemycket marginal på dagtid helger i februari. Inte jätte kul om det blir kö på varje SuC stopp. Behövs fler laddare innan öppning, iallafall i Mora.

Sedan undrar jag hur köandet kommer gå till. Det är ofta trångt och det finns ju inget kösystem. Det kan ju bli rörigt kön?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
För mig är det minst 60%. Det skulle vara mer om inte Bredden var full så ofta.
Jag förstår att en del använder snabbladdning mycket om man inte kan ladda hemma. Jag tänkte på hur stor andel det är. Det är ju direkt kopplat till hur många som skulle uppleva ett problem.
Ska vi gissa på 30%? Låter det rimligt?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
För mig är det minst 60%. Det skulle vara mer om inte Bredden var full så ofta.
Jag förstår att en del använder snabbladdning mycket om man inte kan ladda hemma. Jag tänkte på hur stor andel det är. Det är ju direkt kopplat till hur många som skulle uppleva ett problem.
Ska vi gissa på 30%? Låter det rimligt?
Vi snabbladdar i princip bara när vi lämnar Skåne även om vi faktiskt stannade 5 minuter i Trelleborg här om veckan då vi varit verkligen runt i Skåne på en skåneresa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Bild från en fb etron tråd..

Ja en del tycker laddporten sitter fel på typ x en id3 men undrar hur de blir när tesla ska trängas med dessa lastbilar..

Mm känns som porten på fel sida helt plötsligt är ett mindre problem.
FB_IMG_1645444069523.jpg
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Kommer bli ännu mer vilda västern om lastbilar tillåts på SuC. :(

Kommer ju även att bryta mot Teslas regler att stå innanför parkeringsrutorna till respektive laddare. Men kommer säkert vara de lastbilsåkare som struntar i det. Kaosrisken är hög...

Fossilbil (temporärt för ett par års tid), here I come! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dexter86 »

Inte nog med det, står två st Volvo V70 på SuC i Falkenberg och tar upp plats …
Undra om dom satt in batteri i dom :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Inte nog med det, står två st Volvo V70 på SuC i Falkenberg och tar upp plats …
Undra om dom satt in batteri i dom :roll:
De kanske vill försöka ladda upp sina 12V-batterier? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Jo, alla har vi väl olika behov. Satt och kikade på en del laddhybrider precis. Tror nästan Volvo V90 T6 ligger närmast till hands isf. Men jag har hört så mycket dåligt om Volvo på sistone och så är elmotorn löjligt svag. Bara 89 hästar tydligen.

Mercedes går bort då batteriet förstör bagaget för vår hund... Annars verkar de bäst. Går att få med dieselmotor också och så har de bra räckvidd och bra effekt på elmotorn. Kanske en BMW 530e men ekonomin blir nog inte den bästa.

Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.

2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.

2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.
Vad kostade den som ny?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Jo, alla har vi väl olika behov. Satt och kikade på en del laddhybrider precis. Tror nästan Volvo V90 T6 ligger närmast till hands isf. Men jag har hört så mycket dåligt om Volvo på sistone och så är elmotorn löjligt svag. Bara 89 hästar tydligen.

Mercedes går bort då batteriet förstör bagaget för vår hund... Annars verkar de bäst. Går att få med dieselmotor också och så har de bra räckvidd och bra effekt på elmotorn. Kanske en BMW 530e men ekonomin blir nog inte den bästa.

Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.

2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.
Till 2022 har Volvos laddhybrider fått större batteri och starkare bak/elmotor. Istället har de fått tillbaks bränslevärmaren p.g.a. komponentbrist.
Teknikens Värld skrev:
Det här är nytt

Räckvidd

Med ett större batteri ska energin vid full laddning räcka till 75 kilometers körning på el innan bensinmotorn går igång. Dessutom är elmotorn starkare än tidigare.

Elvärmare

I stället för en separat bensinvärmare har laddhybriden numera en elektrisk tillsatsvärmare.

Enpedalsläge

Med den kraftigare elmotorn kommer också större bromseffekt. Det har Volvo utnyttjat i ett effektivt enpedalsläge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar