Sida 14 av 35

Re: VW ID Buzz

Postat: 13 sep 2022 18:18
av mAERSK
Macki skrev:
Nu bokade jag en, blev en mörkblå med vit/blå inredning. Så gott som all utrustning förutom komfortplus då det enda som var extra var höjt lastgolv i bagaget samt ett bagagerumsnät!
Blev tillslut 5,15% rabatt vilket ändå är helt ok.
Kul, grattis! Hur mycket extra kostade komfort plus?

Också nyfiken på hur du resonerar kring att köpa en elbil utan värmepump? Jag satt redo med färdig offert och tänkte beställa när min säljare plötsligt ringde och sa att värmepump inte ingår, så jag avbröt köpet.
Är samtidigt så sugen och känns tråkigt att vänta till 2024. Kanske går att leva utan i mellansverige med våra relativt milda vintrar?

Re: VW ID Buzz

Postat: 13 sep 2022 18:33
av Macki
Tack 8-)
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.

Re: VW ID Buzz

Postat: 13 sep 2022 19:10
av flipmac
Spännande med så olika besked om leverans!
Jag var i Norrköping igår och tittade på för-serie-bilarna som var där över dagen. De sa att det var 1050 som var öronmärkta till Sverige av de som ska produceras i år. Av dessa var 300 demobilar. Men kanske att det är olika siffror för varför respektive bussen?

Hur som beställde vi idag. Blev också helblå exteriör men endast dragkrok och assistans bas som tillägg. Vår säljare trodde inte på leverans i år men däremot början av nästa år, typ första kvartalet.
Har ni andra fått bekräftelse från generalagenr/fabrik än eller hur lång tid tar det?

Re: VW ID Buzz

Postat: 13 sep 2022 20:40
av AGCF
flipmac skrev:
Spännande med så olika besked om leverans!
Jag var i Norrköping igår och tittade på för-serie-bilarna som var där över dagen. De sa att det var 1050 som var öronmärkta till Sverige av de som ska produceras i år. Av dessa var 300 demobilar. Men kanske att det är olika siffror för varför respektive bussen?

Hur som beställde vi idag. Blev också helblå exteriör men endast dragkrok och assistans bas som tillägg. Vår säljare trodde inte på leverans i år men däremot början av nästa år, typ första kvartalet.
Har ni andra fått bekräftelse från generalagenr/fabrik än eller hur lång tid tar det?
Tror du har bättre minne än jag. 1050 låter rimligt. Men ändå. Jag beställde den första i Norrköping. Nu igår hade de sålt 5 st. Känns inte omöjligt att få den reggad före årsskiftet. Cargo ska komma före minibussen, baklucka ska komma före sidodörrar. Jag valde det snabbaste i dessa två fall. Sidodörrarna hade enorma gångjärn som stack ut massor. Inte så aerodynamiskt direkt.

Re: VW ID Buzz

Postat: 13 sep 2022 22:17
av mAERSK
Macki skrev:
Tack 8-)
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.
Märkligt! Läst i två olika id-grupper på Facebook där flera påstått att vw gått ut med att det kommer först 2024. Samt då min säljare på Vw Hammarby Sjöstad. Gäller även i Norge.
Så vi får hoppas att din säljare har rätt men om jag var du skulle jag dubbelkolla det, bör stå specat på din offert.

Re: VW ID Buzz

Postat: 13 sep 2022 22:42
av AGCF
sparar man så mycket på värmepump? Kör nu en Model 3 utan värmepump.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 08:34
av flipmac
Står varken bu eller bä om värmepump på min offert. Blir spännande att se hur det är med den saken.
Angående leveranserna tänker jag att det skulle kunna vara rimligt att cargo kommer först. Hörde också det där om bakluckan och sidodörrarna.

Jag försökte även få ur säljaren om det skulle släppas en ID Charger med bidirectional charging. Han kunde inte svara säkert men trodde att det var på gång eftersom VW pratat om att ID Buzz ska vara först med V2G. Så förhoppningsvis kommer det under 2023 (min förhoppning/killgissning!).

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 09:24
av dfa
Håller också på att trycka igenom en beställning, får se om den går igenom kvarnarna.

Notearde att det går att bygga/konfigurera ID Buzz hos vw-transportbilar (https://www.volkswagen-transportbilar.s ... -buzz.html)
men inte ännu via vw.se, för er som (liksom mig) vill testa lite.

edit 2:

För er runt gbg så kommer ID Buzz att finnas att kika på nu på lördag (17 sept) mellan 11-15 hos VW Sisjön. Dock ej provkörning.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 09:32
av dfa
AGCF skrev:
sparar man så mycket på värmepump? Kör nu en Model 3 utan värmepump.
Har också haft en Model 3 utan värmepump och reflekterade inte över det vid tillfället.
Visst det är lite effektivare med, men ingen dealbreaker för mig.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 09:52
av Leo
De Buzz som byggs nu i början och kommer till Sverige är utan värmepump. (Produktionen av Buzz med värmepump startar senare)

Värmepump gör mindre skillnad än många tror. På elbilar har de i regel avsevärt sämre verkningsgrad än en modern värmepump i hus. Det beror dessutom på värmepumpens konstruktion, vald gas osv. (Buzz använder CO2 som gas)

Model S/X och de första årens Model 3 saknar för övrigt värmepump. Många har ändå varit nöjda med deras räckvidd genom åren.

Säg t ex förenklat att en värmepump ”reducerar” genomsnittliga värmebehovet med 1kW på en genomsnittlig resa med viss kyla. Du kör t ex 80km/h i hastighet. Bilens genomsnittliga förbrukning är då kanske 1,8kWh/mil MED värmepump.

Utan värmepump ökar alltså effektbehovet för kupevärmen med 1kW. På en timme har vi kommit 8mil. Så 1kW effekt extra krävs under den timmen då vi samtidigt kört 8mil. Det innebär då en ökad genomsnittlig förbrukning med 0,125kWh/mil.

Dvs MED värmepump 1,8kWh/mil.
UTAN värmepump 1,925kWh/mil.

Så i det här exemplet 6,5% lägre genomsnittlig förbrukning med värmepump på en lite längre resa. =De fallen där räckvidden är mest intressant.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 12:15
av HelectriC
jag förstår ärligt talat inte varför en del fokuserar så mycket på värmepump. Jag har haft elbilar utan (bland annat Model S och Polestar 2) och elbilar med (bland annat Model 3, ioniq5, BMW i4), men jag märker ingen praktisk skillnad. Vad är ni så rädda för att missa?

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 12:56
av Macki
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 13:00
av dfa
HelectriC skrev:
jag förstår ärligt talat inte varför en del fokuserar så mycket på värmepump. Jag har haft elbilar utan (bland annat Model S och Polestar 2) och elbilar med (bland annat Model 3, ioniq5, BMW i4), men jag märker ingen praktisk skillnad. Vad är ni så rädda för att missa?
Jag håller med, och angående förbrukning/räckvidd så är det främst variationer i många faktorer (temperatur, vind, nedebörd) som man inte kan styra ändå som är avgörande för hur långt man kommer en viss dag på året.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 13:24
av taliz
Macki skrev:
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
Uppvärmingen av kupén tar ändå väldigt lite relativt till drivlinan.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 13:24
av HelectriC
Macki skrev:
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
det sa ju VW om ID.4(?) också, men fick senare betala tillbaka till kunderna eftersom VP knappt gjorde någon skillnad.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 13:57
av flipmac
Macki skrev:
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
Jag behåller min och beställer ny så fort värmepump, fler säten och lite annat är tillgängligt. Hoppas göra vinst eller åtminstone ingen större förlust på den jag nu väntar på. :)

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 14:29
av Macki
Där var redan så mycket jag hade jämkat med, inget armstöd bak, inte kunna rulla ner rutorna bak, inte tillräckligt med mugghållare bak, ingen ventilation bak, har två barn 5,7 år som ska åka där och att bara ha mugghållare i brickbordet är sådär, sen ingen HUD heller. Värmepumpen tippa över vågen.

Hur mycket luft ska värmas upp i en buzz jämfört med en model 3? Dubbel så mycket säkert så ännu viktigare att ha värmepump då i min mening.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 16:24
av dfa
Macki skrev:
inte tillräckligt med mugghållare bak
Fan det glömde jag att kolla i min iver att beställa... E-tron blev ju totalsågad av barnen just på grund av brist av mugghållare, så de kommer inte att godkänna id.buzz heller är jag rädd...
Kanske kan USB uttag i dörren väga upp? :lol:

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 16:30
av Dafro
dfa skrev:
Macki skrev:
inte tillräckligt med mugghållare bak
Fan det glömde jag att kolla i min iver att beställa... E-tron blev ju totalsågad av barnen just på grund av brist av mugghållare, så de kommer inte att godkänna id.buzz heller är jag rädd...
Kanske kan USB uttag i dörren väga upp? :lol:
Det första jag kolla när jag köpte E-tron men nu när du säger det, undrar hur det blev i IX. :shock:

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 19:31
av current
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?

ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.

Mvh

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 sep 2022 22:33
av flipmac
current skrev:
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?

ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.

Mvh
Även om längden är samma som id4 så är den 20cm bredare och mycket högre. Det är mycket plåt runt om som jag gissar är anledningen till den höga vikten.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 sep 2022 14:00
av LarsOJ
Tja har beställt en Cargo till firman. Ska bli kul att se hur det fungerar... TCO är ju inge vidare jmf. med andra små skåpbilar men jag kommer köra den här mycket själv så kul med något nytt. Bra standardutrustning också med trådlös Carplay mm. Man får ju va glad för radio i transportbilar annars. Enda extra kryssen jag satte i listan var backkamera, drag och trägolv i lastutrymmet. Fick 4,5% rabatt utan att fråga. Priset landade då på 483500:- (exkl moms). Hoppas på billig märkesförsäkring från VAG på denna också.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 sep 2022 20:57
av jonasl
Trägolv i lastutrymmet står även med i standardutrustningen, vet du vad skillnaden är?

Kul att se hur dessa bilar är när de kommer ut på marknaden.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 sep 2022 22:07
av Off Grid Byggaren
flipmac skrev:
current skrev:
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?

ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.

Mvh
Även om längden är samma som id4 så är den 20cm bredare och mycket högre. Det är mycket plåt runt om som jag gissar är anledningen till den höga vikten.
Det står även 3000 kg totalvikt, borde då innebära max 580 kg lastförmåga, vilket inte är så mycket för en transportbil. (I Sverige räknas dock föraren på 80 kg in i tjänstevikten).

Re: VW ID Buzz

Postat: 17 sep 2022 08:15
av LarsOJ
jonasl skrev:
Trägolv i lastutrymmet står även med i standardutrustningen, vet du vad skillnaden är?

Kul att se hur dessa bilar är när de kommer ut på marknaden.
Trägolvet i standardutrustningen är inte godkänt för att fästa hyllor och verkstadsinredning. Brukar ju va enkelt att sätta in ett riktigt trägolv i efterhand men va osäker då det sitter ett jäkla batteri under golvet haha.