Men alla vet ju att det tar jättelång tid att ladda en elbil. Det är ju därför de är så dåliga, bland annat. Det vet du väl?bylund skrev:Fast vem behöver superladda i sex timmar?

Moderator: Redaktion
Men alla vet ju att det tar jättelång tid att ladda en elbil. Det är ju därför de är så dåliga, bland annat. Det vet du väl?bylund skrev:Fast vem behöver superladda i sex timmar?
Var fanns föraren av bärgningsbilen? Eller kom han efter en stund? Sa du nåt till honom?leiflodde skrev:Vid första laddstoppet i Süderholz i Tyskland påväg till Croatien blev jag icead av stor dj.... bärgningsbil och den stod parkerad om ni kan tänka er på bilden över gråa heldragna linjen framför hela SuCn.
Vi fick köra över 2 höga trottoarkanter och på gräset (bakom oss) för att ta oss över in och kunna ladda och ända möjligheten var att ställa sig på tvären, bilden är taken efter "missfostret" flyttat sig.
Handlade kaffe... jo han pratade tyska och jag svenska och hoppades på att bilen höll ville inte bli hämtad av honomHelectriC skrev:Var fanns föraren av bärgningsbilen? Eller kom han efter en stund? Sa du nåt till honom?leiflodde skrev:Vid första laddstoppet i Süderholz i Tyskland påväg till Croatien blev jag icead av stor dj.... bärgningsbil och den stod parkerad om ni kan tänka er på bilden över gråa heldragna linjen framför hela SuCn.
Vi fick köra över 2 höga trottoarkanter och på gräset (bakom oss) för att ta oss över in och kunna ladda och ända möjligheten var att ställa sig på tvären, bilden är taken efter "missfostret" flyttat sig.
Jag känner igen det. Tyskarna vet väldigt lite om elbilar, och Tesla har de allra flesta aldrig hört talas om. Gängse uppfattning är att en elbil har en räckvidd på 5 mil och en resa från Sverige till Tyskland med elbil uppfattas som världens största äventyr. De finns väl många okunniga i Sverige också, men i Tyskland har jag aldrig träffat någon som inte hade den uppfattningen.leiflodde skrev:På tal om att icad utan för hotellet där vi nu bor finns en ganska häftig avstigningsplats (ser om jag kan ta en bild i veckan) och innan vi checkat in kom minst 5 olika personer/sällskap fram och undrade, från Sverige, hur lång tid tog det, fler dagar, hur lång kan man köra, osv.
Vi checkade in jag gick tillbaks och skulle parkera bilen, och tror att det stod minst 20 personer nära/runtom bilen och då kom 1000 frågor t o m så många att frun undrade vart jag varit i 1 timme.
Fast då är det kul att ha en elbil
Så här i Atlanta att dom har en extra skylt på handikapplatserna. Bortbogsering och upptill 500 dollar i böter.mati skrev:Mycket bra.![]()
Det röda krysset är ju betydligt tydligare än en liten tilläggsskylt.
Jag kan tillägga att bredvid laddstolpen i Hjo på bilden ovan stod det även bilar på handikappsparkeringen. Det är ju samma sorts tilläggsskylt, fast attityden av dem som ställer sig där är ännu mer nonchalant.
Pontus skrev:Så här i Atlanta att dom har en extra skylt på handikapplatserna. Bortbogsering och upptill 500 dollar i böter.mati skrev:Mycket bra.![]()
Det röda krysset är ju betydligt tydligare än en liten tilläggsskylt.
Jag kan tillägga att bredvid laddstolpen i Hjo på bilden ovan stod det även bilar på handikappsparkeringen. Det är ju samma sorts tilläggsskylt, fast attityden av dem som ställer sig där är ännu mer nonchalant.
Det borde väl skrämma de flesta om det fanns SuC också.
Vill också ha! Har du skrivit ut den eller finns den att köpa nånstans?bullen skrev:Typ denna som nån lagt upp tidigare.
Har den uppsatt i min Carport
För få som laddar?bylund skrev:Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
Problemet med dessa på Arlanda är att det är schuko och max p-tid en timme (så tolkade jag nya informationen, detta ändras lite då och då), så de är meningslösa för laddning för nästan alla vid alla tillfällen. Enda fördelen är att det är troligare att få plats nära terminalen med dessa, och någon laddhybrid kan köra några extra km på el.gellerstam skrev:För få som laddar?bylund skrev:Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
Koppla in er överallt när ni parkerar så att stolpägarna ser att behovet finns av laddstolpar. Men när det är ont om lediga uttag så kan det vara shysst att spara ett uttag till småelbilarna som verkligen behöver uttagen.
Då kvittar det där, men på andra ställen.bylund skrev:Problemet med dessa på Arlanda är att det är schuko och max p-tid en timme (så tolkade jag nya informationen, detta ändras lite då och då), så de är meningslösa för laddning för nästan alla vid alla tillfällen. Enda fördelen är att det är troligare att få plats nära terminalen med dessa, och någon laddhybrid kan köra några extra km på el.gellerstam skrev:För få som laddar?bylund skrev:Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
Koppla in er överallt när ni parkerar så att stolpägarna ser att behovet finns av laddstolpar. Men när det är ont om lediga uttag så kan det vara shysst att spara ett uttag till småelbilarna som verkligen behöver uttagen.
Jag var där i fredags och laddade i två timmar. Easypark-appen protesterade inte.bylund skrev:Problemet med dessa på Arlanda är att det är schuko och max p-tid en timme (så tolkade jag nya informationen, detta ändras lite då och då), så de är meningslösa för laddning för nästan alla vid alla tillfällen. Enda fördelen är att det är troligare att få plats nära terminalen med dessa, och någon laddhybrid kan köra några extra km på el.gellerstam skrev:För få som laddar?bylund skrev:Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
På p-automaten för elbilar som jag betalade vid stod det "max en timme". Det fanns dock även en knapp för 250 kr, vilket torde ge drygt tre timmar (eller kanske mer om det var något magiskt med just 250 kr). Så inte är de helt tydliga med vad de vill...dstr skrev:Jag var där i fredags och laddade i två timmar. Easypark-appen protesterade inte.
På P-skylten vid infarten så finns tillägget 1 timme. El-bils-p-skylten saknar dock den (som syns på bilden här i tråden), så där får du stå "hur länge som helst" mot avgift.
Å andra sidan har vi ju sett flera exempel på organisationer som sätter upp helt meningslösa laddstolpar, sen ser att ingen använder dem, och från det drar den helt felaktiga slutsatsen att det inte finns något intresse för laddstolpar.gellerstam skrev:Då kvittar det där, men på andra ställen.bylund skrev:Problemet med dessa på Arlanda är att det är schuko och max p-tid en timme (så tolkade jag nya informationen, detta ändras lite då och då), så de är meningslösa för laddning för nästan alla vid alla tillfällen. Enda fördelen är att det är troligare att få plats nära terminalen med dessa, och någon laddhybrid kan köra några extra km på el.gellerstam skrev:För få som laddar?bylund skrev:Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
Det är ju inte så att alla fossilbilister läser motortidningar. Tvärtom så är säkert de som läser motortidningar hyfsat insatta i vad en laddstolpe används till och att den inte ska blockeras.gellerstam skrev:Att vi skriver om det här i elbilslandet gör inte att ICE-förarna blir informerade, informationen måste ut i deras kanaler. Tibor, du skriver ju artiklar till andra motor magasin. Kan du inte skriva en artikel om detta och sälja till dem?
En insats och lite media skulle vara bra men jag är lite osäker på om att göra "fel" tillbaka skulle hjälpa så mycket. I så fall skulle det nästan behövas en BEV dag när så många som möjligt blockerade mackarna. Men risken är ju att det bara blir negativt i media mot de där j#%la elbilisterna.gellerstam skrev:Är det inte dags att annordna en insatts?
Om "alla" elbilsförare börjar blokera pumparna vid bensisnstationerna för att gå in och köpa kaffe och bulle, gå på toa m.m. Kommer man då inte få lite lagom plats i media så att gemene man får upp ögonen för att de faktiskt blockerar elbilarnas "tank"möjligheter med dessa ICE'ningar.
Att vi skriver om det här i elbilslandet gör inte att ICE-förarna blir informerade, informationen måste ut i deras kanaler. Tibor, du skriver ju artiklar till andra motor magasin. Kan du inte skriva en artikel om detta och sälja till dem?
Så är det iof. två fel blir inte = Rätt. Vill ju bara få deras uppmärksamhet.Pontus skrev:En insats och lite media skulle vara bra men jag är lite osäker på om att göra "fel" tillbaka skulle hjälpa så mycket. I så fall skulle det nästan behövas en BEV dag när så många som möjligt blockerade mackarna. Men risken är ju att det bara blir negativt i media mot de där j#%la elbilisterna.
Information i form av intervjuer med ICE förare i tv eller tidningar vore kanske vore bäst.
Enligt hemsidan är det fortfarande 250kr/dygn för elbilar:bylund skrev:På p-automaten för elbilar som jag betalade vid stod det "max en timme". Det fanns dock även en knapp för 250 kr, vilket torde ge drygt tre timmar (eller kanske mer om det var något magiskt med just 250 kr). Så inte är de helt tydliga med vad de vill...