Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Fast vem behöver superladda i sex timmar?
Men alla vet ju att det tar jättelång tid att ladda en elbil. Det är ju därför de är så dåliga, bland annat. Det vet du väl? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Vid första laddstoppet i Süderholz i Tyskland påväg till Croatien blev jag icead av stor dj.... bärgningsbil och den stod parkerad om ni kan tänka er på bilden över gråa heldragna linjen framför hela SuCn.

Vi fick köra över 2 höga trottoarkanter och på gräset (bakom oss) för att ta oss över in och kunna ladda och ända möjligheten var att ställa sig på tvären, bilden är taken efter "missfostret" flyttat sig.
20160711_132510.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Vid första laddstoppet i Süderholz i Tyskland påväg till Croatien blev jag icead av stor dj.... bärgningsbil och den stod parkerad om ni kan tänka er på bilden över gråa heldragna linjen framför hela SuCn.

Vi fick köra över 2 höga trottoarkanter och på gräset (bakom oss) för att ta oss över in och kunna ladda och ända möjligheten var att ställa sig på tvären, bilden är taken efter "missfostret" flyttat sig.
Var fanns föraren av bärgningsbilen? Eller kom han efter en stund? Sa du nåt till honom?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

HelectriC skrev:
leiflodde skrev:

Var fanns föraren av bärgningsbilen? Eller kom han efter en stund? Sa du nåt till honom?
Handlade kaffe... jo han pratade tyska och jag svenska och hoppades på att bilen höll ville inte bli hämtad av honom :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

På tal om att icad utan för hotellet där vi nu bor finns en ganska häftig avstigningsplats (ser om jag kan ta en bild i veckan) och innan vi checkat in kom minst 5 olika personer/sällskap fram och undrade, från Sverige, hur lång tid tog det, fler dagar, hur lång kan man köra, osv.

Vi checkade in jag gick tillbaks och skulle parkera bilen, och tror att det stod minst 20 personer nära/runtom bilen och då kom 1000 frågor t o m så många att frun undrade vart jag varit i 1 timme.

Fast då är det kul att ha en elbil :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
På tal om att icad utan för hotellet där vi nu bor finns en ganska häftig avstigningsplats (ser om jag kan ta en bild i veckan) och innan vi checkat in kom minst 5 olika personer/sällskap fram och undrade, från Sverige, hur lång tid tog det, fler dagar, hur lång kan man köra, osv.

Vi checkade in jag gick tillbaks och skulle parkera bilen, och tror att det stod minst 20 personer nära/runtom bilen och då kom 1000 frågor t o m så många att frun undrade vart jag varit i 1 timme.

Fast då är det kul att ha en elbil :)
Jag känner igen det. Tyskarna vet väldigt lite om elbilar, och Tesla har de allra flesta aldrig hört talas om. Gängse uppfattning är att en elbil har en räckvidd på 5 mil och en resa från Sverige till Tyskland med elbil uppfattas som världens största äventyr. De finns väl många okunniga i Sverige också, men i Tyskland har jag aldrig träffat någon som inte hade den uppfattningen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Mycket bra. :)
Det röda krysset är ju betydligt tydligare än en liten tilläggsskylt.
Jag kan tillägga att bredvid laddstolpen i Hjo på bilden ovan stod det även bilar på handikappsparkeringen. Det är ju samma sorts tilläggsskylt, fast attityden av dem som ställer sig där är ännu mer nonchalant.
Så här i Atlanta att dom har en extra skylt på handikapplatserna. Bortbogsering och upptill 500 dollar i böter.
Det borde väl skrämma de flesta om det fanns SuC också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Pontus skrev:
mati skrev:
Mycket bra. :)
Det röda krysset är ju betydligt tydligare än en liten tilläggsskylt.
Jag kan tillägga att bredvid laddstolpen i Hjo på bilden ovan stod det även bilar på handikappsparkeringen. Det är ju samma sorts tilläggsskylt, fast attityden av dem som ställer sig där är ännu mer nonchalant.
Så här i Atlanta att dom har en extra skylt på handikapplatserna. Bortbogsering och upptill 500 dollar i böter.
Det borde väl skrämma de flesta om det fanns SuC också.
Bild
Typ denna som nån lagt upp tidigare.
Har den uppsatt i min CarportBild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Typ denna som nån lagt upp tidigare.
Har den uppsatt i min Carport
Vill också ha! Har du skrivit ut den eller finns den att köpa nånstans? :geek:
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

+1
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kanske snarare trollning än ICE:ning
20160816_090210.jpg
(vid Arlanda terminal 5)

Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
Kan även se att de minskar antalet laddplatser. Nu är två vikta för diplomatbilar.
För få som laddar?

Koppla in er överallt när ni parkerar så att stolpägarna ser att behovet finns av laddstolpar. Men när det är ont om lediga uttag så kan det vara shysst att spara ett uttag till småelbilarna som verkligen behöver uttagen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
bylund skrev:
För få som laddar?

Koppla in er överallt när ni parkerar så att stolpägarna ser att behovet finns av laddstolpar. Men när det är ont om lediga uttag så kan det vara shysst att spara ett uttag till småelbilarna som verkligen behöver uttagen.
Problemet med dessa på Arlanda är att det är schuko och max p-tid en timme (så tolkade jag nya informationen, detta ändras lite då och då), så de är meningslösa för laddning för nästan alla vid alla tillfällen. Enda fördelen är att det är troligare att få plats nära terminalen med dessa, och någon laddhybrid kan köra några extra km på el.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
bylund skrev:
För få som laddar?

Problemet med dessa på Arlanda är att det är schuko och max p-tid en timme (så tolkade jag nya informationen, detta ändras lite då och då), så de är meningslösa för laddning för nästan alla vid alla tillfällen. Enda fördelen är att det är troligare att få plats nära terminalen med dessa, och någon laddhybrid kan köra några extra km på el.
Då kvittar det där, men på andra ställen. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
bylund skrev:
För få som laddar?

Jag var där i fredags och laddade i två timmar. Easypark-appen protesterade inte.

På P-skylten vid infarten så finns tillägget 1 timme. El-bils-p-skylten saknar dock den (som syns på bilden här i tråden), så där får du stå "hur länge som helst" mot avgift.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Jag var där i fredags och laddade i två timmar. Easypark-appen protesterade inte.

På P-skylten vid infarten så finns tillägget 1 timme. El-bils-p-skylten saknar dock den (som syns på bilden här i tråden), så där får du stå "hur länge som helst" mot avgift.
På p-automaten för elbilar som jag betalade vid stod det "max en timme". Det fanns dock även en knapp för 250 kr, vilket torde ge drygt tre timmar (eller kanske mer om det var något magiskt med just 250 kr). Så inte är de helt tydliga med vad de vill...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
bylund skrev:
gellerstam skrev:
bylund skrev:
För få som laddar?

Då kvittar det där, men på andra ställen. :-)
Å andra sidan har vi ju sett flera exempel på organisationer som sätter upp helt meningslösa laddstolpar, sen ser att ingen använder dem, och från det drar den helt felaktiga slutsatsen att det inte finns något intresse för laddstolpar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Den parkeringen var förr i tiden helt gratis för bilar som laddade så länge dom laddade. Sedan ändrades Arlandas utsläppstak och Arlanda ändrade reglerna. Numera står det aldrig några bilar där och laddar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag behövde verkligen ladda på Munkebäckstorget (Gbg) igår för att med viss trygghet ta mig ut till en husvisning i Partille "på ångorna", men den nya fina laddstationen var blockerad av två ICE-bilar plus en lastbil på nästa plats. Lite betongblock och annan skit gjorde det verkligen omöjligt att komma till. Så fick hypermila med rangemode utan klimat. Snittade 131Wh/km och kom faktiskt både dit och hem utan problem. Men lite onödigt var det ju...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Är det inte dags att annordna en insatts?

Om "alla" elbilsförare börjar blokera pumparna vid bensisnstationerna för att gå in och köpa kaffe och bulle, gå på toa m.m. Kommer man då inte få lite lagom plats i media så att gemene man får upp ögonen för att de faktiskt blockerar elbilarnas "tank"möjligheter med dessa ICE'ningar.

Att vi skriver om det här i elbilslandet gör inte att ICE-förarna blir informerade, informationen måste ut i deras kanaler. Tibor, du skriver ju artiklar till andra motor magasin. Kan du inte skriva en artikel om detta och sälja till dem?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

gellerstam skrev:
Att vi skriver om det här i elbilslandet gör inte att ICE-förarna blir informerade, informationen måste ut i deras kanaler. Tibor, du skriver ju artiklar till andra motor magasin. Kan du inte skriva en artikel om detta och sälja till dem?
Det är ju inte så att alla fossilbilister läser motortidningar. Tvärtom så är säkert de som läser motortidningar hyfsat insatta i vad en laddstolpe används till och att den inte ska blockeras.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

gellerstam skrev:
Är det inte dags att annordna en insatts?

Om "alla" elbilsförare börjar blokera pumparna vid bensisnstationerna för att gå in och köpa kaffe och bulle, gå på toa m.m. Kommer man då inte få lite lagom plats i media så att gemene man får upp ögonen för att de faktiskt blockerar elbilarnas "tank"möjligheter med dessa ICE'ningar.

En insats och lite media skulle vara bra men jag är lite osäker på om att göra "fel" tillbaka skulle hjälpa så mycket. I så fall skulle det nästan behövas en BEV dag när så många som möjligt blockerade mackarna. Men risken är ju att det bara blir negativt i media mot de där j#%la elbilisterna.
Information i form av intervjuer med ICE förare i tv eller tidningar vore kanske vore bäst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Pontus skrev:
En insats och lite media skulle vara bra men jag är lite osäker på om att göra "fel" tillbaka skulle hjälpa så mycket. I så fall skulle det nästan behövas en BEV dag när så många som möjligt blockerade mackarna. Men risken är ju att det bara blir negativt i media mot de där j#%la elbilisterna.
Information i form av intervjuer med ICE förare i tv eller tidningar vore kanske vore bäst.
Så är det iof. två fel blir inte = Rätt. Vill ju bara få deras uppmärksamhet.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Inlägg av JorgenM »

bylund skrev:
På p-automaten för elbilar som jag betalade vid stod det "max en timme". Det fanns dock även en knapp för 250 kr, vilket torde ge drygt tre timmar (eller kanske mer om det var något magiskt med just 250 kr). Så inte är de helt tydliga med vad de vill...
Enligt hemsidan är det fortfarande 250kr/dygn för elbilar:
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker fortfarande att det är bra om dom är snabb att lappa ICE som blockerar laddare, som jag sagt förut så kostar det 700kr (eller kanske tom 750) här i Bollnäs, då
slipper jag även som elbilsägare "leka" polis och pajkastningen som följer sas... Effekten iaf här är ganska tydlig :)
Problemet är väl bara att "lapplisan" inte jobbar jämt här i lilla Bollnäs :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar