Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dd88 »

Ryktet om att KIA/Hyundai skulle få tillgång tycker jag är intressant.

Motiverar personligen i sig inte ett köp då jag skulle använda laddare (oavsett nätverk) någon gång per år, men skulle definitivt gynna dom med andra behov.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Ryktet om att KIA/Hyundai skulle få tillgång tycker jag är intressant.

Motiverar personligen i sig inte ett köp då jag skulle använda laddare (oavsett nätverk) någon gång per år, men skulle definitivt gynna dom med andra behov.
Håller helt med, "bilaterala" förhandlingar med ett märke i taget tror jag är rätt väg att gå, det bör ju vara den modell som ger bäst möjlighet att balansera tillgång och efterfrågan.

Vissa tweets och andra källor antyder ju iofs tvärtom att det kommer öppnas "för alla", men vi får väl se vad som händer i verkligheten, jag tycker denna "bilaterala" modell låter mycket mer realistisk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Du börjar med att repetera det jag nyss konstaterade. Varför?
Nja, det gjorde jag inte, det var du som retoriskt frågade om Tesla skulle vara "speciella" och "märkvärdiga" på något sätt, det var det jag argumenterade mot.
Robertrimmevik skrev:
Tycker du att det låter som en bra idé om t ex Toyota nu skulle börja med ytterligare en standard för sina bilar?
Nej, inte alls, men dom verkar tycka det, om dom får som dom vill så blir dom ju tvungna att bygga upp ett vätgasnätverk över hela världen (good luck with that :D ), ingen annan kommer ju vilja göra det.
Robertrimmevik skrev:
Jag tycker Ditt resonemang blir mer att Tesla ska ha eget laddnätverk för att de var först och de andra ska uteslutas för all framtid för att de gjorde en annan standard.
Nej, då har du helt missförstått mig, och sannolikt inte heller läst mina andra inlägg i frågan, jag är tvärtemot för att SuC skall öppnas, jag är inte heller särskilt orolig för att det kommer att orsaka kaos och köer som många andra verkar tro.

Jag är dock helt säker på att ingen annan har någon juridisk, moralisk, ekonomisk eller annan rätt att använda nätverket.

/fth
Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen. Sen måste de ju givetvis ta betalt för sina tjänster.

Om nu vätgas skulle slå igenom(vilket jag definitivt inte tror) och Toyota måste bygga vätgasmackar så tror inte jag att de kommer stänga ute andra märken från dom. Men de skulle nog ta ett skäligt pris. Att stänga ute andra tror jag inte på något sätt hjälper en omställning.
Än en gång hela idén kring egna nätverk tycker jag är helt befängd. Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.

Och till MWall. Jag är absolut inte bitter men det stör mig varje gång jag åker förbi de 8 tomma laddarna på SuC i Storuman.
Hade lätt betalt 15kr/kWh för att toppa upp om det var kö/eller ur funktion på Storumans enda 50kW-laddare.
Jag var väldigt nära att köpa en MS men avsaknaden av dragkrok blev avgörande.
MS tycker jag är så pass grym så det hade varit värt besväret med 70 mil till SC och ideologiskt också skita i att gynna min lokala marknad. Det oavsett ett stängt SuC eller inte. Att ha ett eget laddnätverk som usp vittnar mer om att de i så fall bygger för dåliga bilar. Tar de inte tag i det istället så torde dom ju vara rökta om laddproblematiken för övriga märken blir lösta.

Tesla byggde egna laddare eftersom det inte ens fanns en gemensam standard för snabbladdning vid tidpunkten. CCS fanns inte har jag för mig. Möjligt att Chademo fanns dock.

Tesla byggde laddare för att kunna sälja sina bilar. Så är det fortfarande. Varför skulle de ha en moralisk skyldighet att förse andra märkens bilar med snabbladdning när de byggt med egna pengar? Är det några som har moraliska skyldigheter att förse marknaden med snabbladdare så är det väl fossilbilstillverkarna med VAG i spetsen?

Det handlar inte om USP vare sig nu eller från början skulle jag säga. Det är en förutsättning för elbilism att bilen går att ladda snabbt och smidigt på långresor. Ingen annan aktör verkade ta tag i saken så Tesla fick själva göra det. Jag antar att de helst hade sluppit det om de fått välja.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
CCS fanns inte har jag för mig. Möjligt att Chademo fanns dock.
CCS fanns inte färdig, CHAdeMO hade max 62.5 kW effekt.

CCS-standarden skrevs i praktiken av Teslas konkurrenter, VW, BMW, Daimler, Ford, GM och Porsche var drivande och helt avgörande för hur standarden ser ut, så det är nog inte en slump att Teslas befintliga de facto standard inte användes.

Som sagt, det finns många "moraliska fel" som har begåtts, men det är inte Tesla som har stått för dom.

/fth
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen.
Din historiebeskrivning är återigen felaktig, antingen så har du inte hela bilden, eller så väljer du att vinkla det på detta felaktiga sätt.

Tesla har aldrig stängt ute andra biltillverkare, när dom började bygga ut sitt laddnätverk så erbjöds andra tillverkare medverkan, vilket dom avböjde. Tesla tog fram sin egen teknik för DC-laddning eftersom det vid den tiden inte fanns någon standard som tillät dom effekter Tesla avsåg att använda (nej, inte ens den dödsdömda CHAdeMO, den tillät endast 62.5 kW).

När Tesla började utrullningen fanns det inte heller några andra biltillverkare att distansera sig från, det fanns helt enkelt inga andra elbilar med räckvidd som lämpade sig för långresor, så hela den delen av ditt resonemang har du fått om bakfoten.

När CCS-standaden till slut släpptes, i en form som sannolikt till viss del var avsedd som en knäpp på näsan åt Tesla, så anpassade sig Tesla snabbt till den, och nu avser man uppenbarligen att öppna upp nätverket till just dom tillverkare som vägrade vara med att bekosta det från start.

Det finns många som har gjort "moraliskt fel" i den här utvecklingen, men Tesla är definitivt inte en av dom.

Robertrimmevik skrev:
Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.
Den åsikten tror jag du är rätt ensam om, att SuC har varit en helt avgörande USP för Teslas framgång, och därmed helt avgörande för att elbilar nu börjar bli allmänt accepterade, och alltså ytterst helt avgörande för omställningen av transportsektorn och en total omställning av en av världens största industrier, är tvärtom dom flesta bedömare 100% övertygade om.

/fth
För mig är det väldigt stor skillnad på att erbjuda andra biltillverkare att medverka till ett snabbladdarnätverk än att låta andra fabrikat ladda där. För så är det väll, att andra fabrikat aldrig fått chansen att ladda där utan att vara med och finansiera SuC?

Att Tesla inte skulle ha klarat sig om de hade öppnat SuC från början är ju att säga att de kommer gå i konkurs nu. Nu är det enligt mig något sämre att öppna. Från början hade de ju ändå knappt haft några andra fabrikat ivägen på SuC.

Självklart är det så att SuC varit helt avgörande för Tesla att lyckas men för den saken har den aldrig behövt vara stängd för andra fabrikat.
Hade den varit öppen från början och då till ett skäligt pris så borde det istället påskyndat omställningen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
För mig är det väldigt stor skillnad på att erbjuda andra biltillverkare att medverka till ett snabbladdarnätverk än att låta andra fabrikat ladda där. För så är det väll, att andra fabrikat aldrig fått chansen att ladda där utan att vara med och finansiera SuC?

Att Tesla inte skulle ha klarat sig om de hade öppnat SuC från början är ju att säga att de kommer gå i konkurs nu. Nu är det enligt mig något sämre att öppna. Från början hade de ju ändå knappt haft några andra fabrikat ivägen på SuC.

Självklart är det så att SuC varit helt avgörande för Tesla att lyckas men för den saken har den aldrig behövt vara stängd för andra fabrikat.
Hade den varit öppen från början och då till ett skäligt pris så borde det istället påskyndat omställningen.

Varför i hela friden ska de få ladda där om de inte varit med och betalat?

Håller med om att det är vansinne att öppna för andra nu. Men de anser sig nog tvingade för att få hjälp av skattemedel att fortsätta utbyggnaden. Jag gillar det inte. Tesla kommer ju gå med stora vinster även utan hjälp av skattebetalarna. Det är bara ett cyniskt och onödigt drag av Tesla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Att Tesla inte skulle ha klarat sig om de hade öppnat SuC från början är ju att säga att de kommer gå i konkurs nu.
Den logiken haltar svårt. Det är ju helt andra förutsättningar nu än när Tesla drog igång byggandet av Supercharger-närtverket. Flera av dessa ändrade förutsättningar har redan andra redogjort för ovan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Håller med om att det är vansinne att öppna för andra nu. Men de anser sig nog tvingade för att få hjälp av skattemedel att fortsätta utbyggnaden. Jag gillar det inte. Tesla kommer ju gå med stora vinster även utan hjälp av skattebetalarna. Det är bara ett cyniskt och onödigt drag av Tesla.
Jag tror personligen inte öht det är skattemedel som lockar Tesla, dom har ju lyckats rätt bra helt utan stöd än så länge, och deras lönsamhet har inte precis blivit sämre med åren.

Jag tror det ligger helt andra orsaker bakom, och de tecken på "bilaterala" överenskommelser med andra märken (KIA/Hyundau specifikt) som förekommer tyder också på att agendan är en helt annan än att stoppa fingrarna i samma syltburk med bidrag som Ionity bökar runt i.

Jag tror det här kommer visa sig en bra utveckling, med balanserat och välplanerat införande, dvs ganska likt allt annat som har hänt inom SuC-nätverket sedan allra första början.

/fth
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Man hör ju ofta att andra snabbladdare inte fungerar med jämna mellanrum. Så jag har funderat på om detta kan bli ett problem även med SuC stolparna när en massa nya bilmärken ska släppas på. Vad tror ni? Finns det risk att SuC kommer att gå ner i betydande större utsträckning av denna anledningen?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Jag tror personligen inte öht det är skattemedel som lockar Tesla, dom har ju lyckats rätt bra helt utan stöd än så länge, och deras lönsamhet har inte precis blivit sämre med åren.

Jag tror det ligger helt andra orsaker bakom, och de tecken på "bilaterala" överenskommelser med andra märken (KIA/Hyundau specifikt) som förekommer tyder också på att agendan är en helt annan än att stoppa fingrarna i samma syltburk med bidrag som Ionity bökar runt i.

Jag tror det här kommer visa sig en bra utveckling, med balanserat och välplanerat införande, dvs ganska likt allt annat som har hänt inom SuC-nätverket sedan allra första början.

/fth

Det där med Kia/Hyundai är bara lösa spekulationer också än så länge. Vi har fortfarande inte en aning om var/när/hur eller ens om Tesla tänker öppna för andra märken.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Det där med Kia/Hyundai är bara lösa spekulationer också än så länge. Vi har fortfarande inte en aning om var/när/hur eller ens om Tesla tänker öppna för andra märken.
Exakt, det var därför alla mina meningar inleddes med "Jag tror". ;) :D

/fth
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Exakt, det var därför alla mina meningar inleddes med "Jag tror". ;) :D

/fth
Jo, men "jag tror" kan ju tolkas på lite olika sätt. ;) Man kan ju tro saker om utvecklingen även om beslutet vore ett faktum. :)

Men ok. Då är vi överens om att vi inte vet nåt. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Pontus skrev:
Har inte Porsche en tanke på att starta vissa laddstationer som bara är för Porsche med lite finare lounger?
Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Om ja. Varför har de inte egna bensinmackar med egna lounger idag.
Det hela känns helt galet och är säkert endast en satsning för att matcha Teslas egna nätverk.
Lounger har ju (tyvärr) inte Tesla. Tycker SuC tekniskt fungerar bra, och fint underhåll av laddarna, men det negativa är ju att det ofta ligger på extremt tråkiga platser och med trista (om det finns) faciliteter runt om kring.

Precis som SAS eller Lufthansa har egna lounger, så ser jag inget negativt med om Porsche skulle ha det (blir troligtvis endast på lite större ställen som det bli ekonomi i det). Det, och även att Porsche bygger och ordnar (eller avtalar) tillgång på bra laddmöjligheter är en sak som absolut skulle kunna få mig att tippa över till Porsche istället för Tesla nästa gång. Kommer en effektivare Taycan 2.0 (med längre räckvidd och effektivare laddkurva) så skulle jag absolut kunna tänka mig att lämna Tesla om sådan infrastruktur kommer på plats.

Precis som när jag flyger, så är det helheten som är viktig. Därav att jag gillar priokö vid security/incheckning, tillgång till bra lounger, och annat som är bättre, och inte bara bättre stolar/mat/dryck på själva flygplanen när jag köper och betalar för bättre flygbiljetter. Resan är helhetsupplevelsen och snabb effektiv restid för mig (inte bara tiden och bekvämligheten i luften som räknas).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Lounger har ju (tyvärr) inte Tesla.
Jo, några har dom, dock av varierande klass, favorit i repris: :D :D
lounge.jpg
/fth
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Tesla byggde egna laddare eftersom det inte ens fanns en gemensam standard för snabbladdning vid tidpunkten. CCS fanns inte har jag för mig. Möjligt att Chademo fanns dock.

Tesla byggde laddare för att kunna sälja sina bilar. Så är det fortfarande. Varför skulle de ha en moralisk skyldighet att förse andra märkens bilar med snabbladdning när de byggt med egna pengar? Är det några som har moraliska skyldigheter att förse marknaden med snabbladdare så är det väl fossilbilstillverkarna med VAG i spetsen?

Det handlar inte om USP vare sig nu eller från början skulle jag säga. Det är en förutsättning för elbilism att bilen går att ladda snabbt och smidigt på långresor. Ingen annan aktör verkade ta tag i saken så Tesla fick själva göra det. Jag antar att de helst hade sluppit det om de fått välja.
Väl skrivet.

För mig så hade inte andra elbilar varit ett alternativ (i dag). När jag skaffade Tesla så var alternative inte konkurrerande elbilar, utan konkurrerande fossilbilar. För mig var det BMW M2/M3 som var alternativet. Tack vare SuC så tog jag elbilsalternativet. Utan laddnätet SuC så hade jag fortsatt med fossilbilsalternativet.

Tesla är dock inte perfekta. Även om SuC är bra så finns brister i tillverkningskvaliet (ivf. på bilar gjorda i Fremont) och servicekvalitet (en del verkstäder som behöver skärpa upp sig). Detta gör att jag gärna ser fler alternativ än Tesla på elbilssidan så snart som möjligt, och för mig så måste även alternativen ordna bra laddmöjligheter för att skapa en helhetslösning för mig som bilist. Det som Tesla gjort så bra är just att integrera bilarna, navigatorn och SuC så tätt och sömnlöst med varandra. Detta krävs på ett annat sätt för elbilar än för vanliga fossilbilar (har längre räckvidd, behöver inte förvärmas/förkonditioneras, tankar snabbare, etc.).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Mickep

Inlägg av Mickep »

I Norge har circle K lounger (och laddare under tak!) Nyland gjorde en video om det. Stora fönster inne och ute med utsikt över laddplatsen (och vägen, nåja bättre vyer finns på andra platser). men det är vägen att gå (kombinerad med försäljning). Men rastplats typ enkla träbänkar fungerar nog för svenssons lika väl.
Skulle gärna se att andra byggde i samma takt som tesla (dock inte enbart åt sig själv, då det vore vansinnigt) tesla byggde för att det inte fanns något, men så är fallet inte nu.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Generalbogge skrev:
Man hör ju ofta att andra snabbladdare inte fungerar med jämna mellanrum. Så jag har funderat på om detta kan bli ett problem även med SuC stolparna när en massa nya bilmärken ska släppas på. Vad tror ni? Finns det risk att SuC kommer att gå ner i betydande större utsträckning av denna anledningen?
Inte omöjligt. Har ju läst om exempel på när vissa bilar satt både AC-laddare och DC-snabbladdare ur spel.

Som det är nu så har ju Tesla total kontroll över hela teknikkedjan. Det är säkert en del (tillsammans med serviceorganisation och bra IT-system för övervakning) i den goda upptiden och de relativt få trasig laddare som finns hos SuC.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev:

/fth
Tesla har väl ifs inte varit blyga för att ta emot skattepengar? Fabriken utanför Berlin har om jag förstått det rätt getts en hel del bidrag och under senaste året har det kommit en hel del nyheter om att Tesla ska ta emot bidrag för att bygga laddare i norr.

Men jag håller med om att det nog inte är tillgång till bidrag som gör att de öppnar upp. Jag tror helt enkelt att Tesla ser att de kan tjäna pengar på att fler kommer och köper ström på SuC.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Robertrimmevik
elbilist

MWall skrev:
Robertrimmevik skrev:

Varför i hela friden ska de få ladda där om de inte varit med och betalat?

På vilket sätt tycker du inte att de betalar. Jag har aldrig påstått att de andra märkena skulle ladda gratis. Tesla hade väll kunnat ta ett rejält pris för övriga märken precis som Ionity gör idag. Sen håller jag med om att det var jävligt onödigt att göra en ny standard som CCS men de var väll insperade av Tesla att stänga ute andra.

Hela idén med egna laddnätverk är befängd. Hur kan det hjälpa omställningen. Vi behöver laddare lättillgängligt över allt. Att uppfinna hjulet gång på gång hjälper inte. Hur mycket längre tid skulle det inte ta att ställa om, om alla gör som Tesla och nu Porsche och har låsta nätverk som ska vara världstäckande. De flesta hävdar ju att Musk agenda är att ställa om så fort som möjligt. Däri ligger omoralen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Sen håller jag med om att det var jävligt onödigt att göra en ny standard som CCS men de var väll insperade av Tesla att stänga ute andra.
Så även det var egentligen Teslas fel alltså? :roll:

/fth
Robertrimmevik
elbilist

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Alla nya laddare är positivt, varje Porsche som laddar vid en "VIP-lounge" är en mindre bil i kö till Ionity eller SuC.

Vad är det som du ser som negativt med detta? Det är ju inte så att någon annan allmän laddare inte blir byggd pga att Porsche bygger sina, det är är ju ytterligare laddare, som alltså inte minskar tillgången på laddare för andra märken, tvärtom.

/fth
Nu ser ju du helst att SuC öppnas. Då finns det en viss poäng i det. Men med den synen som de flesta har här och att alla ska bygga sina egna nätverk så blir det ju bara ytterligare en laddare som man inte kan använda.
Om alla istället lägger pengarna på infrastruktur som alla kan använda så kommer tillgängligheten bli betydligt bättre.
Vill man få en fantastisk fin laddupplevelse på Porsche i deras lounge spelar det väll ingen roll vilken bil man. Men givetvis får man ju betala för sig. Eller är Porsche för fina för att det ska sitta en Skodaägare där? Det kommer ju komma en tid då det kommer in 15 år gamla rostiga Porsches och smutsar ner deras fina image.
Och om det nu är så märkvärdigt med egna laddställen varför har inte inte t ex Bentley egna bensinmackar idag. Ska de verkligen behöva beblanda sig med kreti och pleti. Tror också att Porscheägare nästan uteslutande väljer battery plus och kommer således göra så i framtiden. Med än längre räckvidd och den snabba laddning som Porsche har kommer laddstoppen bli mycket korta.

Den enda väg då för Porsche att gå är då att korta sin räckvidd för att hinna få en trevlig upplevelse i sin lounge eller att man har sin vardagsladdning där.
Nu vet jag ju att din framtidsspaning ser ut ungefär så. Men där går vi brett isär.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Sen håller jag med om att det var jävligt onödigt att göra en ny standard som CCS men de var väll insperade av Tesla att stänga ute andra.
Så även det var egentligen Teslas fel alltså? :roll:

/fth
Allt detta nya stök med elbilar och laddnät är 100% Teslas fel. Jävla skitföretag!
Bild
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Robertrimmevik skrev:
Hela idén med egna laddnätverk är befängd. Hur kan det hjälpa omställningen.
Man får tycka precis som man vill.

Tesla gynnar omställningen genom att köra om och förbi konventionella tillverkare och tvinga dem att stöpa om verksamheten om de vill överleva.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Alla nya laddare är positivt, varje Porsche som laddar vid en "VIP-lounge" är en mindre bil i kö till Ionity eller SuC.

Vad är det som du ser som negativt med detta? Det är ju inte så att någon annan allmän laddare inte blir byggd pga att Porsche bygger sina, det är är ju ytterligare laddare, som alltså inte minskar tillgången på laddare för andra märken, tvärtom.

/fth
Nu ser ju du helst att SuC öppnas. Då finns det en viss poäng i det. Men med den synen som de flesta har här och att alla ska bygga sina egna nätverk så blir det ju bara ytterligare en laddare som man inte kan använda.
Om alla istället lägger pengarna på infrastruktur som alla kan använda så kommer tillgängligheten bli betydligt bättre.
Vill man få en fantastisk fin laddupplevelse på Porsche i deras lounge spelar det väll ingen roll vilken bil man. Men givetvis får man ju betala för sig. Eller är Porsche för fina för att det ska sitta en Skodaägare där? Det kommer ju komma en tid då det kommer in 15 år gamla rostiga Porsches och smutsar ner deras fina image.
Och om det nu är så märkvärdigt med egna laddställen varför har inte inte t ex Bentley egna bensinmackar idag. Ska de verkligen behöva beblanda sig med kreti och pleti. Tror också att Porscheägare nästan uteslutande väljer battery plus och kommer således göra så i framtiden. Med än längre räckvidd och den snabba laddning som Porsche har kommer laddstoppen bli mycket korta.

Den enda väg då för Porsche att gå är då att korta sin räckvidd för att hinna få en trevlig upplevelse i sin lounge eller att man har sin vardagsladdning där.
Nu vet jag ju att din framtidsspaning ser ut ungefär så. Men där går vi brett isär.

Det handlar väl inte om att göra sig märkvärdig? Varifrån kommer den tankefiguren egentligen? Verkar vara samma vanföreställning som mickep visades sig bära på.

Ändå knepigt hur avundsjuka fungerar. Den slår liksom ut all förmåga till logiskt tänkande.

Tesla arbetar för omställningen genom att visa de andra att det går om man vill och sätter på så sätt press på andra aktörer. Det är ett mycket bättre sätt än att "skänka" bort infrastrukturen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

RagWal skrev:
Robertrimmevik skrev:
Hela idén med egna laddnätverk är befängd. Hur kan det hjälpa omställningen.
Man får tycka precis som man vill.

Tesla gynnar omställningen genom att köra om och förbi konventionella tillverkare och tvinga dem att stöpa om verksamheten om de vill överleva.
Det HAR hjälpt omställningen, jag hade inte köpt elbil om inte SuC funnits.
Jag sitter på en SuC nu.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar