Sida 14 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:14
av Kubi
Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
Vad vill du säga?
Tesla är flera år efter kvalitet och hur man sätter ihop en produkt.

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:21
av Dexter
Det är absolut inte min personliga uppfattning utan ex Sandy Munro som är en erfaren ingenjör i USA som plockar ner Bilar,Flygplan Stridsvagnar m.m.
Han ger råd till biltillverkare vad som är bra och dåligt i deras bilar.
Samt produktionskostnads sänkande åtgärder till dem om de betalar honom givetvis.
Det är bara till att titta på hans klipp och dra egna slutsatser vad man sen själv tycker är ok eller inte.
Tittade mycket de tekniska klippen och elmotor konstruktionen innan jag köpte M3P istället för Polestar2(snyggaste EV:n???)

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:29
av Dexter
Kubi skrev:
Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
Vad vill du säga?
Tesla är flera år efter kvalitet och hur man sätter ihop en produkt.
Ja när det gäller ihopsättning av yttre kaross komponenter ligger de inte i topp ännu.
Men det som är under skalet däremot ligger minst 5 år före de andra.
Ni får titta själva på youtube och söka det ni vill köpa.
Titta där först och inte bara yttre skalet på bilen.

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:34
av backe
Dexter skrev:
Det är absolut inte min personliga uppfattning utan ex Sandy Munro som är en erfaren ingenjör i USA som plockar ner Bilar,Flygplan Stridsvagnar m.m.
Han ger råd till biltillverkare vad som är bra och dåligt i deras bilar.
Samt produktionskostnads sänkande åtgärder till dem om de betalar honom givetvis.
Det är bara till att titta på hans klipp och dra egna slutsatser vad man sen själv tycker är ok eller inte.
Tittade mycket de tekniska klippen och elmotor konstruktionen innan jag köpte M3P istället för Polestar2(snyggaste EV:n???)
Ok, så du har kollat på Youtube, bara så du vet så är inte allt sant där.
Munro är t.ex. aktieägare i Tesla och har fått ett otroligt uppsving sen han började ge positiva recensioner för dom, så han bör inte vara den enda källan man använder sig av.

Kul att du är nöjd med din M3P dock :)

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:39
av Kubi
Dexter skrev:
Kubi skrev:
Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
Vad vill du säga?
Tesla är flera år efter kvalitet och hur man sätter ihop en produkt.
Ja när det gäller ihopsättning av yttre kaross komponenter ligger de inte i topp ännu.
Men det som är under skalet däremot ligger minst 5 år före de andra.
Ni får titta själva på youtube och söka det ni vill köpa.
Titta där först och inte bara yttre skalet på bilen.
Jag har sett dom. Han sa både positiva och negativa saker. Man ser även hur teslafärgad han är.
Står rakt av och jämför med en Model 3 och "Tesla has frunk, vw not, awful". Medans det mer är ett sktivt val av VW att göra huven mindre för att göra inredning större och som Sandy säger, saker från instrumentbrädan har lagts under huven för att spara plats.
Sedan ser jag inte huven som en dålig konstruktion om den ska dämpa huvudsmällar?

Börjar bli lite tröttsamt detta med "Tesla är 5/10 år före".
Konkurrens är bra. När ska folk fatta detta istället och välkomna mer modeller?
Det är väl elektrifiering vi vill åt? Inte Teslafiering.

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:44
av Dexter
Titta gärna på denna snubben också.
Han plockar ner och kollar rätt många olika EV motorer och hybrider och förklarar hur de fungerar.
Rätt intressant för de teknik intresserade.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ZlUms%253D

Re: VW ID.4

Postat: 10 apr 2021 20:57
av backe
Dexter skrev:
Titta gärna på denna snubben också.
Han plockar ner och kollar rätt många olika EV motorer och hybrider och förklarar hur de fungerar.
Rätt intressant för de teknik intresserade.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ZlUms%253D

Här kan du se en film på Youtube om att jorden är platt, jag kan ta fram fler exempel om du vill...

https://youtu.be/1gHbwT_R9t0

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 07:52
av mati
Dexter skrev:
Titta gärna på denna snubben också.
Han plockar ner och kollar rätt många olika EV motorer och hybrider och förklarar hur de fungerar.
Rätt intressant för de teknik intresserade.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ZlUms%253D
Men alltså sakta nu. Att Tesla bygger mycket effektiva och avancerade elektriska drivlinor är väl få som ifrågasätter. Och att de har en hel del kunskaper som andra biltillverkare ännu inte har, just när det gäller eldrift, är uppenbart. Även på mjukvarufronten ligger Tesla före VW. Det är ingen hemlighet. Men det betyder absolut inte att Model Y är bättre på allt och att man därför inte kan jämföra den med ID4.
Det finns massor med exempel där Tesla är sämre. Det kan handla om kosmetiska skavanker såsom passform och lack, men även inom områden som rostskydd eller ljudisolering har Tesla en bit kvar. Och visa mig en Model Y med AR-HUD, 3D-kameravy eller massagestolar.
ID4 och Model Y är olika bilar, ja. Men konkurrerar de med varandra och kan man jämföra dem? Absolut. Problemet är snarare att de är bra på helt olika saker och man får bestämma sig vad man värdesätter mest.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 09:13
av Erik1904
Maw skrev:
Holve skrev:
Var och tittade på id4 i fredags och blev imponerad faktiskt.
Fick en offert på en family med 77 kWh +drag.
545 000.
Får dra av miljöbilspremien på inköpspris så 475000 efter bidrag.
Borde bli en fin tjänstebil.

Lite oroad över laddningsmöjligheterna bara.
Får man något avtal med Ionty när man köper en Id4?
Ka, jag tror WeCharge Go ingår i ett år. Sen finns det olika abonnemang beroende på hur mycket man vill ladda, kostar mellan 0kr och 199kr/mån
Tecknade mig på 12 månader We Charge Plus för 119:-/mån i We Connect ID-appen. Tror det blir 3:70:- per kWh på Ionity. Får se hur mycket snabbladdning jag kommer använda, men känns rätt okej faktiskt.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 10:07
av taliz
Erik1904 skrev:
Maw skrev:
Holve skrev:
Var och tittade på id4 i fredags och blev imponerad faktiskt.
Fick en offert på en family med 77 kWh +drag.
545 000.
Får dra av miljöbilspremien på inköpspris så 475000 efter bidrag.
Borde bli en fin tjänstebil.

Lite oroad över laddningsmöjligheterna bara.
Får man något avtal med Ionty när man köper en Id4?
Ka, jag tror WeCharge Go ingår i ett år. Sen finns det olika abonnemang beroende på hur mycket man vill ladda, kostar mellan 0kr och 199kr/mån
Tecknade mig på 12 månader We Charge Plus för 119:-/mån i We Connect ID-appen. Tror det blir 3:70:- per kWh på Ionity. Får se hur mycket snabbladdning jag kommer använda, men känns rätt okej faktiskt.
Som jag tolkar det har man 12 mån på sig att bestämma sig. Tecknar man det kan man sedan förlänga i upp till totalt 36 mån.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 11:11
av martinot
mati skrev:
Dexter skrev:
Titta gärna på denna snubben också.
Han plockar ner och kollar rätt många olika EV motorer och hybrider och förklarar hur de fungerar.
Rätt intressant för de teknik intresserade.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ZlUms%253D
Men alltså sakta nu. Att Tesla bygger mycket effektiva och avancerade elektriska drivlinor är väl få som ifrågasätter. Och att de har en hel del kunskaper som andra biltillverkare ännu inte har, just när det gäller eldrift, är uppenbart. Även på mjukvarufronten ligger Tesla före VW. Det är ingen hemlighet. Men det betyder absolut inte att Model Y är bättre på allt och att man därför inte kan jämföra den med ID4.
Det finns massor med exempel där Tesla är sämre. Det kan handla om kosmetiska skavanker såsom passform och lack, men även inom områden som rostskydd eller ljudisolering har Tesla en bit kvar. Och visa mig en Model Y med AR-HUD, 3D-kameravy eller massagestolar.
ID4 och Model Y är olika bilar, ja. Men konkurrerar de med varandra och kan man jämföra dem? Absolut. Problemet är snarare att de är bra på helt olika saker och man får bestämma sig vad man värdesätter mest.
Håller med helt här. Tror att ID4 och MY kommer hamna väldigt nära varandra i pris, men konkurrera med varandra gällande lite olika styrkor och svagheter.

VW kommer vara mer konservativa, och vara bättre på att bygga traditionella och välbyggda bilar. Hög monteringskvalitet, bra ljudisolering och bättre lackering. Större nät av verkstäder på många platser i landet som är lätta att kontakta och nå.

Telsa kommer att vara mer innovativa och leda gällande mjukvara, eldrivlina, aerodynamik, batteriteknik och prestanda. Fördel att garantier gäller utan scamupplägg med tvingande verkstadsbesök. Bättre laddinfrastruktur med SuC (kanske inte prismässigt längre, men tillgänglighetsmässigt).

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 11:43
av Fredrik j
Det är ju kunderna som bestämmer vilka bilar som konkurrerar med varandra. Skulle nog våga säga att alla som köper ID4 vet att modelY finns.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 12:56
av SwedishAdvocate
martinot skrev:
MWall skrev:
Dexter skrev:
Jag hade nog tittat på vad erfarna produktions ingenjörer anser om bilens teknik och uppbyggnad innan jag hade köpt ID4.
För min del hade jag nog valt en model Y.
Titta på dessa två klippen exempelvis.

och Del 2

Snygg bil annars.
Ja vi har hårdare regler för skydd mot gångtrafikanter i EU.
Undrar hur Tesla kan skippa och komma undan dessa?

Går de på var bilen tillverkas, och inte var den säljs?
Vad är det som får dig att tro att Tesla "skippa[r]" och/eller "komm[er] undan dessa"?

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 13:30
av Fredrik j
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 13:39
av Dodde
Fredrik j skrev:
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Hur lång tid brukar det ta innan en bil testas?

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:01
av Fredrik j
Dodde skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Hur lång tid brukar det ta innan en bil testas?
Borde ju inte vara så långt bort nu när bilen börjat säljas.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:13
av Mickep
id3 fick bäst resultat av de bilar som testades 2020. så det skall bli intressant att se hur id4 blir.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:24
av MWall
Fredrik j skrev:
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Kan inte tänka mig att VW bygger en bil som inte får full pott.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:29
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Dexter skrev:
Jag hade nog tittat på vad erfarna produktions ingenjörer anser om bilens teknik och uppbyggnad innan jag hade köpt ID4.
För min del hade jag nog valt en model Y.
Titta på dessa två klippen exempelvis.

och Del 2

Snygg bil annars.
Ja vi har hårdare regler för skydd mot gångtrafikanter i EU.
Undrar hur Tesla kan skippa och komma undan dessa?

Går de på var bilen tillverkas, och inte var den säljs?
Vad är det som får dig att tro att Tesla "skippa[r]" och/eller "komm[er] undan dessa"?
Det lät på Mwall som att dessa regler bara träffar VW och ID-bilarna.

Själv så tror jag inte på det, men har ju å andra sidan inte stenkoll på dessa regler (därav frågan).

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:31
av martinot
Mickep skrev:
id3 fick bäst resultat av de bilar som testades 2020. så det skall bli intressant att se hur id4 blir.
De är ju extremt lika i konstruktion, inklusive grill och huv, så borde väl inte bli några stora differenser?

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:33
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Kan inte tänka mig att VW bygger en bil som inte får full pott.
Ingen bil har någonsin fått full pott på fotgängarskydd så det skulle ju vara väldigt märkligt om ID4 fick det. Normalt betyg är runt 70%.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 14:52
av vigge50
Så här är Model 3 jämfört med ID3, iD3 gjorde lite bättre när det kom till slag mot huvudet. Bra fråga hur det blir med ID4 som är en något högre front. Samtidigt, det är väl snarare Model Y som den ska jämföras med?

ID3
id3.PNG
Model 3
Model 3.PNG
https://www.euroncap.com/sv/results/vw/id.3/41119

https://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-3/37573

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 15:05
av Fredrik j
A-stolparna blir ju svåra att skydda sig mot.
Volvo V40 hade ju en airbag för fotgängare. Det syns i testet:
E117E0BA-443C-461E-82AC-753FAE2BBDF4.jpeg

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 15:46
av MWall
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Kan inte tänka mig att VW bygger en bil som inte får full pott.
Ingen bil har någonsin fått full pott på fotgängarskydd så det skulle ju vara väldigt märkligt om ID4 fick det. Normalt betyg är runt 70%.

Tänkte på de där stjärnorna.

Re: VW ID.4

Postat: 11 apr 2021 15:59
av Mickep
Har svårt att tro att de inte får full pott.
Men det kommer inte vara 100% utan snarare 80-90. Såvida de inte har kuddar runt om. Kraven höjs varje år.