VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Kubi

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
Vad vill du säga?
Tesla är flera år efter kvalitet och hur man sätter ihop en produkt.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Det är absolut inte min personliga uppfattning utan ex Sandy Munro som är en erfaren ingenjör i USA som plockar ner Bilar,Flygplan Stridsvagnar m.m.
Han ger råd till biltillverkare vad som är bra och dåligt i deras bilar.
Samt produktionskostnads sänkande åtgärder till dem om de betalar honom givetvis.
Det är bara till att titta på hans klipp och dra egna slutsatser vad man sen själv tycker är ok eller inte.
Tittade mycket de tekniska klippen och elmotor konstruktionen innan jag köpte M3P istället för Polestar2(snyggaste EV:n???)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Kubi skrev:
Dexter skrev:
Typ äpplen och päron.
Vad vill du säga?
Ja när det gäller ihopsättning av yttre kaross komponenter ligger de inte i topp ännu.
Men det som är under skalet däremot ligger minst 5 år före de andra.
Ni får titta själva på youtube och söka det ni vill köpa.
Titta där först och inte bara yttre skalet på bilen.
backe

Inlägg av backe »

Dexter skrev:
Det är absolut inte min personliga uppfattning utan ex Sandy Munro som är en erfaren ingenjör i USA som plockar ner Bilar,Flygplan Stridsvagnar m.m.
Han ger råd till biltillverkare vad som är bra och dåligt i deras bilar.
Samt produktionskostnads sänkande åtgärder till dem om de betalar honom givetvis.
Det är bara till att titta på hans klipp och dra egna slutsatser vad man sen själv tycker är ok eller inte.
Tittade mycket de tekniska klippen och elmotor konstruktionen innan jag köpte M3P istället för Polestar2(snyggaste EV:n???)
Ok, så du har kollat på Youtube, bara så du vet så är inte allt sant där.
Munro är t.ex. aktieägare i Tesla och har fått ett otroligt uppsving sen han började ge positiva recensioner för dom, så han bör inte vara den enda källan man använder sig av.

Kul att du är nöjd med din M3P dock :)
Kubi

Inlägg av Kubi »

Dexter skrev:
Kubi skrev:
Dexter skrev:
Typ äpplen och päron.
Vad vill du säga?
Ja när det gäller ihopsättning av yttre kaross komponenter ligger de inte i topp ännu.
Men det som är under skalet däremot ligger minst 5 år före de andra.
Ni får titta själva på youtube och söka det ni vill köpa.
Titta där först och inte bara yttre skalet på bilen.
Jag har sett dom. Han sa både positiva och negativa saker. Man ser även hur teslafärgad han är.
Står rakt av och jämför med en Model 3 och "Tesla has frunk, vw not, awful". Medans det mer är ett sktivt val av VW att göra huven mindre för att göra inredning större och som Sandy säger, saker från instrumentbrädan har lagts under huven för att spara plats.
Sedan ser jag inte huven som en dålig konstruktion om den ska dämpa huvudsmällar?

Börjar bli lite tröttsamt detta med "Tesla är 5/10 år före".
Konkurrens är bra. När ska folk fatta detta istället och välkomna mer modeller?
Det är väl elektrifiering vi vill åt? Inte Teslafiering.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Titta gärna på denna snubben också.
Han plockar ner och kollar rätt många olika EV motorer och hybrider och förklarar hur de fungerar.
Rätt intressant för de teknik intresserade.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ZlUms%253D
backe

Inlägg av backe »

Dexter skrev:
Han plockar ner och kollar rätt många olika EV motorer och hybrider och förklarar hur de fungerar.

Här kan du se en film på Youtube om att jorden är platt, jag kan ta fram fler exempel om du vill...

https://youtu.be/1gHbwT_R9t0
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dexter skrev:
Men alltså sakta nu. Att Tesla bygger mycket effektiva och avancerade elektriska drivlinor är väl få som ifrågasätter. Och att de har en hel del kunskaper som andra biltillverkare ännu inte har, just när det gäller eldrift, är uppenbart. Även på mjukvarufronten ligger Tesla före VW. Det är ingen hemlighet. Men det betyder absolut inte att Model Y är bättre på allt och att man därför inte kan jämföra den med ID4.
Det finns massor med exempel där Tesla är sämre. Det kan handla om kosmetiska skavanker såsom passform och lack, men även inom områden som rostskydd eller ljudisolering har Tesla en bit kvar. Och visa mig en Model Y med AR-HUD, 3D-kameravy eller massagestolar.
ID4 och Model Y är olika bilar, ja. Men konkurrerar de med varandra och kan man jämföra dem? Absolut. Problemet är snarare att de är bra på helt olika saker och man får bestämma sig vad man värdesätter mest.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erik1904

Inlägg av Erik1904 »

Maw skrev:
Holve skrev:
Var och tittade på id4 i fredags och blev imponerad faktiskt.
Fick en offert på en family med 77 kWh +drag.
545 000.
Får dra av miljöbilspremien på inköpspris så 475000 efter bidrag.
Borde bli en fin tjänstebil.

Lite oroad över laddningsmöjligheterna bara.
Får man något avtal med Ionty när man köper en Id4?
Ka, jag tror WeCharge Go ingår i ett år. Sen finns det olika abonnemang beroende på hur mycket man vill ladda, kostar mellan 0kr och 199kr/mån
Tecknade mig på 12 månader We Charge Plus för 119:-/mån i We Connect ID-appen. Tror det blir 3:70:- per kWh på Ionity. Får se hur mycket snabbladdning jag kommer använda, men känns rätt okej faktiskt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Erik1904 skrev:
Maw skrev:
Holve skrev:
Var och tittade på id4 i fredags och blev imponerad faktiskt.
Fick en offert på en family med 77 kWh +drag.
545 000.
Får dra av miljöbilspremien på inköpspris så 475000 efter bidrag.
Borde bli en fin tjänstebil.

Lite oroad över laddningsmöjligheterna bara.
Får man något avtal med Ionty när man köper en Id4?
Ka, jag tror WeCharge Go ingår i ett år. Sen finns det olika abonnemang beroende på hur mycket man vill ladda, kostar mellan 0kr och 199kr/mån
Tecknade mig på 12 månader We Charge Plus för 119:-/mån i We Connect ID-appen. Tror det blir 3:70:- per kWh på Ionity. Får se hur mycket snabbladdning jag kommer använda, men känns rätt okej faktiskt.
Som jag tolkar det har man 12 mån på sig att bestämma sig. Tecknar man det kan man sedan förlänga i upp till totalt 36 mån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Dexter skrev:
Men alltså sakta nu. Att Tesla bygger mycket effektiva och avancerade elektriska drivlinor är väl få som ifrågasätter. Och att de har en hel del kunskaper som andra biltillverkare ännu inte har, just när det gäller eldrift, är uppenbart. Även på mjukvarufronten ligger Tesla före VW. Det är ingen hemlighet. Men det betyder absolut inte att Model Y är bättre på allt och att man därför inte kan jämföra den med ID4.
Det finns massor med exempel där Tesla är sämre. Det kan handla om kosmetiska skavanker såsom passform och lack, men även inom områden som rostskydd eller ljudisolering har Tesla en bit kvar. Och visa mig en Model Y med AR-HUD, 3D-kameravy eller massagestolar.
ID4 och Model Y är olika bilar, ja. Men konkurrerar de med varandra och kan man jämföra dem? Absolut. Problemet är snarare att de är bra på helt olika saker och man får bestämma sig vad man värdesätter mest.
Håller med helt här. Tror att ID4 och MY kommer hamna väldigt nära varandra i pris, men konkurrera med varandra gällande lite olika styrkor och svagheter.

VW kommer vara mer konservativa, och vara bättre på att bygga traditionella och välbyggda bilar. Hög monteringskvalitet, bra ljudisolering och bättre lackering. Större nät av verkstäder på många platser i landet som är lätta att kontakta och nå.

Telsa kommer att vara mer innovativa och leda gällande mjukvara, eldrivlina, aerodynamik, batteriteknik och prestanda. Fördel att garantier gäller utan scamupplägg med tvingande verkstadsbesök. Bättre laddinfrastruktur med SuC (kanske inte prismässigt längre, men tillgänglighetsmässigt).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju kunderna som bestämmer vilka bilar som konkurrerar med varandra. Skulle nog våga säga att alla som köper ID4 vet att modelY finns.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
MWall skrev:
Dexter skrev:
Jag hade nog tittat på vad erfarna produktions ingenjörer anser om bilens teknik och uppbyggnad innan jag hade köpt ID4.
För min del hade jag nog valt en model Y.
Titta på dessa två klippen exempelvis.

och Del 2

Snygg bil annars.
Ja vi har hårdare regler för skydd mot gångtrafikanter i EU.
Undrar hur Tesla kan skippa och komma undan dessa?

Går de på var bilen tillverkas, och inte var den säljs?
Vad är det som får dig att tro att Tesla "skippa[r]" och/eller "komm[er] undan dessa"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Dodde

Inlägg av Dodde »

Fredrik j skrev:
Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?

Model3:
Hur lång tid brukar det ta innan en bil testas?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dodde skrev:
Fredrik j skrev:

Model3:
Hur lång tid brukar det ta innan en bil testas?
Borde ju inte vara så långt bort nu när bilen börjat säljas.
Mickep

Inlägg av Mickep »

id3 fick bäst resultat av de bilar som testades 2020. så det skall bli intressant att se hur id4 blir.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:

Model3:
Kan inte tänka mig att VW bygger en bil som inte får full pott.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Dexter skrev:
Jag hade nog tittat på vad erfarna produktions ingenjörer anser om bilens teknik och uppbyggnad innan jag hade köpt ID4.
För min del hade jag nog valt en model Y.
Titta på dessa två klippen exempelvis.

och Del 2

Snygg bil annars.
Ja vi har hårdare regler för skydd mot gångtrafikanter i EU.
Undrar hur Tesla kan skippa och komma undan dessa?

Går de på var bilen tillverkas, och inte var den säljs?
Vad är det som får dig att tro att Tesla "skippa[r]" och/eller "komm[er] undan dessa"?
Det lät på Mwall som att dessa regler bara träffar VW och ID-bilarna.

Själv så tror jag inte på det, men har ju å andra sidan inte stenkoll på dessa regler (därav frågan).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
id3 fick bäst resultat av de bilar som testades 2020. så det skall bli intressant att se hur id4 blir.
De är ju extremt lika i konstruktion, inklusive grill och huv, så borde väl inte bli några stora differenser?
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Model3:
Ingen bil har någonsin fått full pott på fotgängarskydd så det skulle ju vara väldigt märkligt om ID4 fick det. Normalt betyg är runt 70%.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Så här är Model 3 jämfört med ID3, iD3 gjorde lite bättre när det kom till slag mot huvudet. Bra fråga hur det blir med ID4 som är en något högre front. Samtidigt, det är väl snarare Model Y som den ska jämföras med?

ID3
id3.PNG
Model 3
Model 3.PNG
https://www.euroncap.com/sv/results/vw/id.3/41119

https://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-3/37573
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

A-stolparna blir ju svåra att skydda sig mot.
Volvo V40 hade ju en airbag för fotgängare. Det syns i testet:
E117E0BA-443C-461E-82AC-753FAE2BBDF4.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Model3:
Ingen bil har någonsin fått full pott på fotgängarskydd så det skulle ju vara väldigt märkligt om ID4 fick det. Normalt betyg är runt 70%.

Tänkte på de där stjärnorna.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Har svårt att tro att de inte får full pott.
Men det kommer inte vara 100% utan snarare 80-90. Såvida de inte har kuddar runt om. Kraven höjs varje år.
Skriv svar