Sida 14 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 apr 2021 21:03
av Tars
Tröttsamt.... hade sett fram emot bilen i slutet av 2021 som jag trott var möjligt....

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 apr 2021 21:06
av OfarligTesla
fakerlind skrev:
September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt... :roll:
Ja jag tror på Q4, kanske kan det komma några få bilar i Q3 men tror inte på så många.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 28 apr 2021 06:41
av thebishop
Läste rapportering från kvartalsrapportmötet.

Det verkar som förseningen beror på att batteriet inte uppfyllt kraven för säkerhetstesterna. Dvs de nya batteripacken. En sådan här lång försening tyder på att de fått designa om / förstärka något för att det skall duga. Kan inte låta bli att tänka på skölden / hasplåten de lade till på ”gamla” model s när det brann. Hoppas det är ordentligt fixat nu, men hur trist det än är så känns det bra att inte få leverans nu…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 12:02
av P_EL
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 12:09
av OfarligTesla
P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Har ju inte tillverkats några färdiga bilar så är ju mer eller mindre omöjligt att säga. Däremot har någon av testbilarna haft dubbelglas där fram iaf, vad det innebär vet vi ju dock inte.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 12:12
av fakerlind
Med tanke på att 3:an har det numera så känns det ju troligt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 13:13
av Zalman3
P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Det pratas om aktiv ljuddämpning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 13:23
av Legato
Zalman3 skrev:
P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Det pratas om aktiv ljuddämpning.
Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:

"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 13:54
av MWall
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Det pratas om aktiv ljuddämpning.
Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:

"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."

Kan inte vara jättelätt att få till så att det fungerar på alla platser i bilen samtidigt väl? Det där är nog nånting jag vill prova innan jag köper. Kan vara helt fantastiskt och det kan vara värdelöst.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 14:02
av Gustafsson
Kan ju bara fungera bra med långvågigt (lågfrekvent) ljud tänker jag dvs ljudvågor med våglängd som en bilkupe', rätta mig om jag har fel. Det skulle betyda att muller typ däckljud, chassiljus och sådant kan dämpas bra, men mer högfrekventa ljud, knäpp, knirr o rassel, vindbrus kommer att vara ljud som är svårare att få bort.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 17:59
av fakerlind
Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 18:03
av Gustafsson
fakerlind skrev:
Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
Ja, fast problemet i en kupé är tekniskt sett helt annat än i ett par hörlurar även om syftet är samma. Hur som helst, ska bli kul att se hur det fungerar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 apr 2021 18:19
av Fredrik j
Gustafsson skrev:
fakerlind skrev:
Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
Ja, fast problemet i en kupé är tekniskt sett helt annat än i ett par hörlurar även om syftet är samma. Hur som helst, ska bli kul att se hur det fungerar.
Ja det är nog lite annorlunda förutsättningar i en hel kupé jämfört med ett par lurar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 01 maj 2021 21:30
av wector
Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 01 maj 2021 21:59
av Fredrik j
wector skrev:
Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Läste en artikel om det där. Noice cancelation i lurar är ju ganska enkelt, men att göra det ute i rummet utan att det upplevs obehagligt är betydligt svårare.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 06:43
av Remuz
Fredrik j skrev:
wector skrev:
Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Läste en artikel om det där. Noice cancelation i lurar är ju ganska enkelt, men att göra det ute i rummet utan att det upplevs obehagligt är betydligt svårare.
Troligen har Elon läst hur det funkar i teorin och sagt att det blir enkelt. Lite som regnsensor och FSD. Det dröjer nog 5år innan det blir något av det.

Testade en gång att sitta i ett rum med ANC. Tog runt 30s så blev jag rejält åksjuk. Tydligen rätt vanligt. Dålig feature i en bil, men man kanske bara dämpar ut vägljud...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 08:45
av fakerlind
Jaguar verkar ha fokuserat på vägljud primärt.

https://audioxpress.com/news/new-jaguar ... -silentium

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 09:02
av Front242
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 09:39
av Fredrik j
Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Inne fläkttrummorna då? Låter ju betydligt enklare än ute i rummet.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 09:49
av Front242
Ja, precis, inne i fläktrummorna. Men effekten i rummet blir att det låter betydligt mindre. Jag var konsult på dåvarande ABB Fläkt vid den tiden och upplevde effekten IRL

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 09:56
av Fredrik j
Front242 skrev:
Ja, precis, inne i fläktrummorna. Men effekten i rummet blir att det låter betydligt mindre. Jag var konsult på dåvarande ABB Fläkt vid den tiden och upplevde effekten IRL
Men hur applicera på vind/väg-ljud i en kupé? Det blir ju som att sitta inne i själva fläkttrumman.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 12:52
av Nect
Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).

Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.

Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.

Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 16:05
av Front242
Nect skrev:
Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).

Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.

Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.

Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.
Jag jobbade med produktvalsberäkningar på den tiden då man delade ut cd-skivor för att dimensionera sitt aggregat. Jag fick vid ett tillfälle detta demat för mig och upplevde det som ganska coolt då. Jag vet inte om detta var under utveckling och aldrig blev en produkt. Det var på dåvarande ABB Fläkt, nuvarande Fläkt Woods i Jönköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 maj 2021 16:16
av Nect
Front242 skrev:
Nect skrev:
Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).

Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.

Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.

Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.
Jag jobbade med produktvalsberäkningar på den tiden då man delade ut cd-skivor för att dimensionera sitt aggregat. Jag fick vid ett tillfälle detta demat för mig och upplevde det som ganska coolt då. Jag vet inte om detta var under utveckling och aldrig blev en produkt. Det var på dåvarande ABB Fläkt, nuvarande Fläkt Woods i Jönköping
Ok!

Bevent började kika lite på det men gav upp då systemet skulle bli alldeles för kostsamt och att ljuddämpningen blev bättre genom konventionella dämpningsmetoder (ljudfällor/ljuddämpare i kanalsystemet)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 maj 2021 13:38
av kingstreet
https://www.di.se/live/teslas-fabrik-i- ... terligare/

Vad tror ni? ingen model s innan 2022 i Sverige va?