Sida 14 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 08:30
av OfarligTesla
Kilowatt skrev:

Nä precis, känns som att test etc bör ha varit avklarade för länge sedan om de redan ställt om produktionen etc. Och jag hoppas ärligt talat på något liiite mer radikalt än så små putsningar på utsidan. I alla fall på X.
Ja alltså jag hoppas ju på mer saker men just utsidan utseende tycker jag är fint redan så det kan vara kvar, det är insidan och under huven saker jag vill skall ändras (telefon som nyckel, något sätt att ladda 250 kW, ev nytt o större batteri osv).

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 08:33
av A76
SR-71-BlackBird skrev:
Force-Walker skrev:

Hoppas verkligen inte detta är den ytterst nödvändiga refreshen!
Nej, det kan det inte vara..
Det är sannolikt Plaid-mulor som är ute och åker. Det finns ju ingen anledning heller att ha intäckta bilar om andra är ute och kör helt öppet.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 09:00
av Bjelke
A76 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Force-Walker skrev:

Hoppas verkligen inte detta är den ytterst nödvändiga refreshen!
Nej, det kan det inte vara..
Det är sannolikt Plaid-mulor som är ute och åker. Det finns ju ingen anledning heller att ha intäckta bilar om andra är ute och kör helt öppet.
Håller med, jag tror också att dom testar plaid helt enkelt...

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 13:48
av AGCF
De två mulorna hade inga små triangulära rutor vid backspeglarna, och sidoblinkers-kameran var bredare. Kan vara mirrorless-system som testas. Tror att alla karossdelar under taklinjen blir nya och inte har visats än. Allt ser väldigt dåligt ihopsatt ut. Precis som det skulle se ut om man testade nya skateboarden med gamla karossen på.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 13:53
av taliz
AGCF skrev:
De två mulorna hade inga små triangulära rutor vid backspeglarna, och sidoblinkers-kameran var bredare. Kan vara mirrorless-system som testas. Tror att alla karossdelar under taklinjen blir nya och inte har visats än. Allt ser väldigt dåligt ihopsatt ut. Precis som det skulle se ut om man testade nya skateboarden med gamla karossen på.
Blir ju ingen skateboard längre, utan batteriet är en bärande del av chassit med 4680.
Men ja, det ser ut som en typisk mula(dvs en ny bil förtäckt till att se ut som en gammal).

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 13:59
av thebishop
Att döda triangelfönstren vore ju att göra världen en välgärning- eller är jag ensam om att ha haft vindbrus och vatten komma in den vägen?

Hoppas verkligen på att backspeglarna kan tas bort - ger ju tydligen ca 3% räckvidd och man får ner ljud från sidan - rätt trevligt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:23
av Fredrik j
thebishop skrev:
Att döda triangelfönstren vore ju att göra världen en välgärning- eller är jag ensam om att ha haft vindbrus och vatten komma in den vägen?

Hoppas verkligen på att backspeglarna kan tas bort - ger ju tydligen ca 3% räckvidd och man får ner ljud från sidan - rätt trevligt.
Det är väl fortfarande inte lagligt i US att ersätta dom fysiska speglarna? Eller är det ändring på gång? Det är väl inte sannolikt att Tesla gör förändringar bara för europa?

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:27
av AGCF

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:34
av Fredrik j
AGCF skrev:
Men knappast innan onsdag väl? Det är väl då Tesla troligtvis kommer börja sälja sin uppdaterade model S/X?

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:37
av kenjon
Leveranserna kanske inte startar på onsdag. Fanns väl ett rykte om febr/mars?

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:39
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
AGCF skrev:
Men knappast innan onsdag väl? Det är väl då Tesla troligtvis kommer börja sälja sin uppdaterade model S/X?
Artikeln är väl från mitten på 2019 så mycket kan ju ha hänt sedan dess, frågan är väl också hur det ändras. Måste NHTSA släppa en pressrelease eller kan en tillverkare söka godkännande för det och så är det grönt osv? Om de får indikationer på att det är på G kan de nog mycket väl införa det och köra spegellöst i Europa och speglar i USA fram tills det blir lagligt där.

Ryktena säger ju också att tillverkning startar första februari och leveranser sker väl då i mars i USA.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:43
av AGCF
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
AGCF skrev:
Men knappast innan onsdag väl? Det är väl då Tesla troligtvis kommer börja sälja sin uppdaterade model S/X?
Artikeln är väl från mitten på 2019 så mycket kan ju ha hänt sedan dess, frågan är väl också hur det ändras. Måste NHTSA släppa en pressrelease eller kan en tillverkare söka godkännande för det och så är det grönt osv? Om de får indikationer på att det är på G kan de nog mycket väl införa det och köra spegellöst i Europa och speglar i USA fram tills det blir lagligt där.

Ryktena säger ju också att tillverkning startar första februari och leveranser sker väl då i mars i USA.
Redan 2014 lobbade de för att det skulle tillåtas. 2019 hade de skrivit någon rapport om det och skulle låta konsumenter utvärdera eller utvärdera deras upplevelse av det. De vill väl ha ett system klart. Jag tror som sagt dessa mulor testar lite allt möjligt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 14:45
av thebishop
Det är ändring på gång, finns massor med material här:

https://www.regulations.gov/docket?D=NHTSA-2018-0021

Vem vet, de kanske skeppar med det som option (och täcklock för speglarna för varianter med elektronisk spegel).

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:08
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Artikeln är väl från mitten på 2019 så mycket kan ju ha hänt sedan dess, frågan är väl också hur det ändras. Måste NHTSA släppa en pressrelease eller kan en tillverkare söka godkännande för det och så är det grönt osv?
Jag är ingen expert på amerikansk lagstiftan men det är inte NHTSA som "släpper" lagar. Det gör troligtvis kongressen. Det är väl där amerikanerna stiftar lagar?

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:15
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Jag är ingen expert på amerikansk lagstiftan men det är inte NHTSA som "släpper" lagar. Det gör troligtvis kongressen. Det är väl där amerikanerna stiftar lagar?
Som jag förstår det är det NHTSA som utvecklar regelverket, i USA verkar det som de ofta låter olika myndigheter med mera göra sådant och själva lagen säger att man måste följa regelverket. Kolla wiki nedan på de standarder som styr.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Federal ... _Standards

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:19
av thebishop
Och kolla länken jag angav för att se nuvarande status hos nhtsa.

Bifogar skärmdump från kilowatts film om någon missade - lättare se den stora kameran fram.
77744DC0-A8EA-445C-B4F0-36CE1026A97A.jpeg

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:25
av spacecoin
Om det nu kommer förändringar som konsumenten ser och kan ha åsikter om, så borde väl Tesla informera kunden om detta när man beställer?
Dom kan väl inte skeppa en produkt som inte är det man beställt till kunder?

"Osynliga saker" som t ex en kamera internt som övervakar föraren (som i 3/y) och förbättrad räckvidd, laddhastighet etc är ju okontroversiellt.

Men snackar vi liggande skärm, elektroniska backspeglar och större förändringar på kaross och interiör så riskerar dom ju att få rätt irriterade kunder (och säkert bryta någon konsumentköplag)?

Hur ser ni som gissar på större refresh kring dessa saker?

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:26
av AGCF
thebishop skrev:
Och kolla länken jag angav för att se nuvarande status hos nhtsa.

Bifogar skärmdump från kilowatts film om någon missade - lättare se den stora kameran fram.
77744DC0-A8EA-445C-B4F0-36CE1026A97A.jpeg
Visst har backspegeln en mycket klenare arm än nuvarande? Man ser ju bilen framförs baklykta.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:27
av MWall
spacecoin skrev:
Om det nu kommer förändringar som konsumenten ser och kan ha åsikter om, så borde väl Tesla informera kunden om detta när man beställer?
Dom kan väl inte skeppa en produkt som inte är det man beställt till kunder?

"Osynliga saker" som t ex en kamera internt som övervakar föraren (som i 3/y) och förbättrad räckvidd, laddhastighet etc är ju okontroversiellt.

Men snackar vi liggande skärm, elektroniska backspeglar och större förändringar på kaross och interiör så riskerar dom ju att få rätt irriterade kunder (och säkert bryta någon konsumentköplag)?

Hur ser ni som gissar på refresh kring dessa saker?

En kamera som övervakar föraren är väl inte "okontroversiellt"? Iofs kan man väl tejpa över den men ändå. Lite väl mycket "storebror ser dig" tycker jag.

Tesla är rent generellt inte rädda för att ta obekväma beslut för tidigare ägare. Lojalitet = noll.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:29
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Om det nu kommer förändringar som konsumenten ser och kan ha åsikter om, så borde väl Tesla informera kunden om detta när man beställer?
Dom kan väl inte skeppa en produkt som inte är det man beställt till kunder?

"Osynliga saker" som t ex en kamera internt som övervakar föraren (som i 3/y) och förbättrad räckvidd, laddhastighet etc är ju okontroversiellt.

Men snackar vi liggande skärm, elektroniska backspeglar och större förändringar på kaross och interiör så riskerar dom ju att få rätt irriterade kunder (och säkert bryta någon konsumentköplag)?

Hur ser ni som gissar på större refresh kring dessa saker?
Tesla skeppar det som byggs som alltid, vill man inte ha det så behöver man inte köpa det heller och kan köpa någon annan bil. Har de slutat tillverka det är det gissningsvis att bedöma som slut i lager så det lär vara helt okej.

Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:30
av Hertsh
AGCF skrev:
thebishop skrev:
Och kolla länken jag angav för att se nuvarande status hos nhtsa.

Bifogar skärmdump från kilowatts film om någon missade - lättare se den stora kameran fram.
77744DC0-A8EA-445C-B4F0-36CE1026A97A.jpeg
Visst har backspegeln en mycket klenare arm än nuvarande? Man ser ju bilen framförs baklykta.
Klenare kan jag inte avgöra, men den har en arm som inte är horisontell utan lutar lätt uppåt. Nuvarande har en horisontell arm.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:31
av MWall
thebishop skrev:
Och kolla länken jag angav för att se nuvarande status hos nhtsa.

Bifogar skärmdump från kilowatts film om någon missade - lättare se den stora kameran fram.
Chrome Delete, tonade rutor bakom B-stolpen och trasiga baklysen? Missar jag nåt? Nya fälgar?

Är vi säkra på att det inte är en gammal privatägd Model S med nån youtuber som ska spela in nåt och har satt upp en kamera på sidan?

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:35
av A76
Blir det inte vanliga speglar utan endast kameranackspeglar då blir det avbeställning!
Det var en fruktansvärd upplevelse i den e-tron jag testkörde. Har svårt att tro att jag skulle vänja mig.

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:35
av Hertsh
MWall skrev:
thebishop skrev:
Och kolla länken jag angav för att se nuvarande status hos nhtsa.

Bifogar skärmdump från kilowatts film om någon missade - lättare se den stora kameran fram.
Chrome Delete, tonade rutor bakom B-stolpen och trasiga baklysen? Missar jag nåt? Nya fälgar?

Är vi säkra på att det inte är en gammal privatägd Model S med nån youtuber som ska spela in nåt och har satt upp en kamera på sidan?
Ja, det är ingen Youtuber som är ute och kör. Bredare bil, annorlunda backspeglar, dålig passform på dörrar mot främre hjulhus, annan "diffuser" bak, samt den konstiga kameran vid främre hjul.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Model S/X part 2

Postat: 25 jan 2021 15:40
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är ingen expert på amerikansk lagstiftan men det är inte NHTSA som "släpper" lagar. Det gör troligtvis kongressen. Det är väl där amerikanerna stiftar lagar?
Som jag förstår det är det NHTSA som utvecklar regelverket, i USA verkar det som de ofta låter olika myndigheter med mera göra sådant och själva lagen säger att man måste följa regelverket. Kolla wiki nedan på de standarder som styr.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Federal ... _Standards
"NHTSA issues Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) to implement laws from Congress. These regulations allow us to fulfill our mission to prevent and reduce vehicle crashes."

https://www.nhtsa.gov/laws-regulations/fmvss