Sida 14 av 21

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 19:37
av Svenssons
LarsL skrev:

Klagar inte på rörliga priser, absolut inte om de bygger på kostnader hos leverantören. Hade det kostat Tesla dubbelt så mycket att leverera el under 13-18 på Söndagar hade det varit begripligt. Då förväntar jag mig iofs också att det ska bli betydligt billigare mellan 01-04 tex då laddaren inte används.

Nu använder de priset för styra trafiken men helt ineffektivt då de inte kommunicerar det. Vad ska jag göra när jag står vid laddaren och ser att priset rasar iväg i dubbel fart?
Det hade varit betydligt bättre att navigatorn tagit mig till en annan laddare i så fall. Det hade ju varit en smalsak att få till, kan jag tycka. Om bilen säger till mig att det är köer på Ödeshög så kommer jag ju försöka undvika den laddaren

Har jag drabbats ? Nej. Kommer jag bli drabbad? Nej, förmodligen inte men kanske, vad vet jag. Men varför så detta frö av oro i mig, en av de största fan-boysen här... det vet ju alla som varit på det här forumet ett tag.
Rörligt pris är inte alls alltid baserat på kostnaden att tillverka det som prissätts. Detta gäller särskilt tex el som inte blir dyrare att producera vid vissa tider utan styrs av tillgång/efterfrågan. Är efterfrågan större än tillgången så kan man stryps efterfrågan med hjälp av priset.

Låter som du vill undvika att ladda på SuperChargers ifall det kan kosta strax under 5:-? Då verkar ju prissättningen funka även ifall du själv inte har drabbats. Skulle du drabbas så skulle du väl i än större utsträckning vilja undvika att ladda vid tider då det är dyrare? Verkar inte vara särskilt ineffektivt och är du prismedveten lär du kolla upp priset i navigatorn före avfärd.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 19:42
av Remuz
ICA Bea i Svedmyra har pensionärsrabatt 7-15 på tisdagar. 5% på allt. Varför? Jo tisdagar på dagtid är det minst folk i butiken så då vill man locka in lite fler...

ICA, AxFood, COOP, Bergendals, alla bensinbolag osv har järnkoll på när, hur, (vem om du är medlem) och vad folk handlar. Man kan i princip beställa alla varor till en mellanstor ICA på statistik och träffa nästan 100% rätt.

Självklart fattar tesla hur man kapitaliserar på data från SuC. Jag laddar aldrig på en söndag i Ödeshög eftersom jag normalt åker från väst till öst på en söndag och då laddar jag i Norrköping.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 19:55
av ChristerSjo
martinot skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
Aldrig sett något bolag som är bra på att navigera runt minfält som Tesla. Om de bara tagit några få felsteg så hade de varit bankwupt sedan länge. Men dom gör inte det.
Teslas styrka är att de testar och ändrar sig när det blir fel. De provar ofta sådana här tilltag rakt ut bara för att sedan backa igen. I det här fallet hoppas jag att de backar och hittar en annan taktik för att minska trängsel, om det nu är ett problem.

Supercharger är symbol för Tesla tillsammans med Autopilot så de måste vara försiktiga med hur de hanterar dem.
Håller med.

Även om jag inte tror det berör majoriteten så mycket ekonomiskt (eller knappast alls), så tappar de ju enormt PR-mässigt och riskerar att tappa på det även förtroendemässigt (då de byggt sälj aktivt på denna USP).

Tror faktiskt att Tesla kan förlora mer ekonomiskt på tappar PR-värde, än vad de vinner i vinst, på ökade SuC-priser. De har ju inte så mycket de spenderar på reklam eller PR, till skillnad från traditionella biltillverkare, så här är en sak som jag tror de vunnit mer på i reklamvärde än vad det kostat Tesla.

Dvs. en troligtvis mycket större förlust för Tesla själva, än för de flesta av oss kunder.
Tesla förlorar även PR värde om det är kö vid laddarna vilket, om jag förstått det rätt, är ofta i Ödeshög vid vissa tidpunkter.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 20:06
av Svirre
ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
Aldrig sett något bolag som är bra på att navigera runt minfält som Tesla. Om de bara tagit några få felsteg så hade de varit bankwupt sedan länge. Men dom gör inte det.
Teslas styrka är att de testar och ändrar sig när det blir fel. De provar ofta sådana här tilltag rakt ut bara för att sedan backa igen. I det här fallet hoppas jag att de backar och hittar en annan taktik för att minska trängsel, om det nu är ett problem.

Supercharger är symbol för Tesla tillsammans med Autopilot så de måste vara försiktiga med hur de hanterar dem.
Håller med.

Även om jag inte tror det berör majoriteten så mycket ekonomiskt (eller knappast alls), så tappar de ju enormt PR-mässigt och riskerar att tappa på det även förtroendemässigt (då de byggt sälj aktivt på denna USP).

Tror faktiskt att Tesla kan förlora mer ekonomiskt på tappar PR-värde, än vad de vinner i vinst, på ökade SuC-priser. De har ju inte så mycket de spenderar på reklam eller PR, till skillnad från traditionella biltillverkare, så här är en sak som jag tror de vunnit mer på i reklamvärde än vad det kostat Tesla.

Dvs. en troligtvis mycket större förlust för Tesla själva, än för de flesta av oss kunder.
Tesla förlorar även PR värde om det är kö vid laddarna vilket, om jag förstått det rätt, är ofta i Ödeshög vid vissa tidpunkter.
Kanske dags att bygga till några laddare ;) Gärna V3

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 20:12
av martinot
ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
Aldrig sett något bolag som är bra på att navigera runt minfält som Tesla. Om de bara tagit några få felsteg så hade de varit bankwupt sedan länge. Men dom gör inte det.
Teslas styrka är att de testar och ändrar sig när det blir fel. De provar ofta sådana här tilltag rakt ut bara för att sedan backa igen. I det här fallet hoppas jag att de backar och hittar en annan taktik för att minska trängsel, om det nu är ett problem.

Supercharger är symbol för Tesla tillsammans med Autopilot så de måste vara försiktiga med hur de hanterar dem.
Håller med.

Även om jag inte tror det berör majoriteten så mycket ekonomiskt (eller knappast alls), så tappar de ju enormt PR-mässigt och riskerar att tappa på det även förtroendemässigt (då de byggt sälj aktivt på denna USP).

Tror faktiskt att Tesla kan förlora mer ekonomiskt på tappar PR-värde, än vad de vinner i vinst, på ökade SuC-priser. De har ju inte så mycket de spenderar på reklam eller PR, till skillnad från traditionella biltillverkare, så här är en sak som jag tror de vunnit mer på i reklamvärde än vad det kostat Tesla.

Dvs. en troligtvis mycket större förlust för Tesla själva, än för de flesta av oss kunder.
Tesla förlorar även PR värde om det är kö vid laddarna vilket, om jag förstått det rätt, är ofta i Ödeshög vid vissa tidpunkter.
Absolut.

Det är också ett problem som Tesla måste ha en plan för, och ta tag i god tid med utbyggnaden för att undvika sådana flaskhalsar. De borde dock ha god data att kunna göra så (eftersom de har bra data från all bilförsäljning, bilarnas körmönster, och data från hur laddare nyttjas i olika grad).

Tänkte dock inte specifikt på denna "specialare", utan på alla höjningar av priserna för SuC som Tesla gjort på relativt kort tid. Närmar sig konkurrenternas priser, som de ofta sålt in SuC på att vara mycket konkurrenskraftigare än.

De har även gjort en resa från en väldigt enkel och lättförståelig prismodell för kunderna. Först en enkel modell (den allra enklaste) där det var helt gratis för alla. Sedan införde de ett fast kWh-pris för Model 3-ägare. Sedan gav de gratis SuC för första ägarna av MS/MX. Sedan ett visst antal gratis kWh- per år.

Sedan efter fast pris per kWh för M3 (och andra bilar utan gratis laddning) på ca 2 kronor (1,99 något). Sedan höjde priserna, och började samtidigt att ta olika priser per kWh beroende på vilken specifik SuC du laddade på. Nu började det verkligen att stöka till det. Sedan nu efter senaste höjningen, så kom även denna ytterligare komplexiteten, där priset inte bara varierade per SuC, utan i detta fallet med den dåligt utbyggda SuC införde ett kWh-pris som dessutom varierar beroende på både veckodag, och tid på dygnet.

De har gjort resan från en extremt enkel prismodell, till att börja bli enormt komplex. Tror de kommer tappa mycket "good will" och tidigare bra PR på detta.

Nästa steg blir väl att de, som Inoity, börjar sälja en massa tjänster och abonnemang till olika månadskostnader, som i sin tur ger en olika priser, för olika kunder, på olika SuC/platser, på olika tider, och kanske olika priser beroende på vilken Teslamodell man laddar.

Går att säkert att göra hur komplext och stökigt som helst för kunderna, om man vara vill och jobbar på det. :D

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 20:22
av ChristerSjo
martinot skrev:

Går att säkert att göra hur komplext och stökigt som helst för kunderna, om man vara vill och jobbar på det. :D
Men varför skulle Tesla vilja göra det då deras tanke med SuC är att inte göra vinst utan det ligger i konceptet. Det är väldigt dyrt abonnera på den effekt som +100 kWh laddare klara av och det gånger antal laddare på platsen.

Vidare så kan det vara att det inte går att bygga ut på vissa platser då det inte finns mer framdragen kapacitet, och att dra ny kabel/kapacitet är inte gratis.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 20:32
av martinot
Absolut.

Blir det av nätkapacitetsskäl (som många här på forumet ifrågasätter existerar) svårt att bygga en enormt massa stall koncentrerade till en enda jätte-SuC, så får man istället överväga om man som alternativ kanske skall bygga nya SuC-platser längs färdvägen för att lösa den kommande (eller som i detta fallet, redan uppkomna) flaskhalsen.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 22:06
av Remuz
Mjölby kanske? Annars är det som tidigare nämnts i denna tråd ganska optimalt med Jönköping när man kör från Stockholm med hyfsat stort batteri.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 22:25
av LarsL
Svenssons skrev:
Låter som du vill undvika att ladda på SuperChargers ifall det kan kosta strax under 5:-? Då verkar ju prissättningen funka även ifall du själv inte har drabbats. Skulle du drabbas så skulle du väl i än större utsträckning vilja undvika att ladda vid tider då det är dyrare? Verkar inte vara särskilt ineffektivt och är du prismedveten lär du kolla upp priset i navigatorn före avfärd.
Missar poängen... det är inte kostnaden i sig som spelar roll. Jag har som du vet kört Leaf och laddat betydligt dyrare. Pengarna i sig spelar ingen roll, särskilt inte för mig som Laddar så sällan. Men! Superchargern har tappat en av sina fördelar priset, det har framtill nu varit rimligt prissatt. För några veckor sedan kunde jag säga att ”Köp en Tesla då har du Supercharger, billigt och tillförlitligt” idag blir det bara ”tillförlitligt”. Skulle Tesla nu också sluta bygga ut och istället försöka skrämma bort användarna, då försvinner även det argumentet. Snart är de andras laddstationer lika bra och det går att köpa vilket elbil som helst.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 22:27
av LarsL
Remuz skrev:
Mjölby kanske? Annars är det som tidigare nämnts i denna tråd ganska optimalt med Jönköping när man kör från Stockholm med hyfsat stort batteri.
Jag skulle föredra Brahehus, där brukade jag stanna innan elbilstiden.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 22:34
av fth
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Mjölby kanske? Annars är det som tidigare nämnts i denna tråd ganska optimalt med Jönköping när man kör från Stockholm med hyfsat stort batteri.
Jag skulle föredra Brahehus, där brukade jag stanna innan elbilstiden.
Ja! Bra förslag, Brahehus, fika och polkagrisar, det är sen gammalt, jag har saknat det lite sen jag skaffade Teslan :D

/fth

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 22:55
av Svenssons
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Låter som du vill undvika att ladda på SuperChargers ifall det kan kosta strax under 5:-? Då verkar ju prissättningen funka även ifall du själv inte har drabbats. Skulle du drabbas så skulle du väl i än större utsträckning vilja undvika att ladda vid tider då det är dyrare? Verkar inte vara särskilt ineffektivt och är du prismedveten lär du kolla upp priset i navigatorn före avfärd.
Missar poängen... det är inte kostnaden i sig som spelar roll. Jag har som du vet kört Leaf och laddat betydligt dyrare. Pengarna i sig spelar ingen roll, särskilt inte för mig som Laddar så sällan. Men! Superchargern har tappat en av sina fördelar priset, det har framtill nu varit rimligt prissatt. För några veckor sedan kunde jag säga att ”Köp en Tesla då har du Supercharger, billigt och tillförlitligt” idag blir det bara ”tillförlitligt”. Skulle Tesla nu också sluta bygga ut och istället försöka skrämma bort användarna, då försvinner även det argumentet. Snart är de andras laddstationer lika bra och det går att köpa vilket elbil som helst.
Hör inte kostnaden ihop med om det är dyrt eller ej? Tesla höjde grundpriset för ett par veckor sedan, är det detta som gör att du tycker att SuperCharger inte längre är rimligt prissatta? Är 2,88 per kWh dyrt? Rörligt pris över dygnet har varit en del av SuperCharger-nätverket i ett par år minst men vi i Sverige har inte haft det utan det verkar främst ha varit platser med högre tryck i tex Kalifornien som haft detta. Även med den dyraste taxan på de dyraste timmarna då det brukar vara kö så är ju fortfarande SuperChargers det billigaste alternativet. Snittpriset ligger fler kronor från konkurrenterna om man nu ska kalla de andra nätverken för konkurrenter.

Den främsta fördelen med SuperCharger-nätverket har jag aldrig sett som att det är billigt (även ifall det är gratis för mig) eller dess tillförlitlighet (tillförlitlighet är ett krav på laddnätverk skulle jag vilja säga). Främsta fördelen är existensen och tillgänglighet enligt mig. Prissättningen är idag hållbar och ökar tillgängligheten. Gratis är inte hållbart, att vara dyrast utan några fördelar är inte hållbart. Tesla är fortfarande billigast för +100kW-laddare.

Tycker också denna tråd liknar Bensinupproret 2.0 till viss del.

https://teslaclubsweden.se/superchargin ... ernativet/

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 23:10
av LarsL
I tillförlitlighet räknar jag att det finns och att det fungerar. Där är fortfarande Supercharger överlägset.

Att det är rimligt prissatt är ju hotat i och med att de nu är uppe på 4,5kr/kWh. Lyckas de inte skråmas med det så kommer de höja till 5 och sedan 6 kr... eller? Billiga är de hur som helst inte längre.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 29 okt 2020 23:49
av Svenssons
LarsL skrev:
I tillförlitlighet räknar jag att det finns och att det fungerar. Där är fortfarande Supercharger överlägset.

Att det är rimligt prissatt är ju hotat i och med att de nu är uppe på 4,5kr/kWh. Lyckas de inte skråmas med det så kommer de höja till 5 och sedan 6 kr... eller? Billiga är de hur som helst inte längre.
Det finns inte en enda SuperCharger-station som idag kostar 4,50 eller mer så att säga att priset är uppe på 4,50 är felaktigt och missvisande. På söndag när det finns risk för kö på Ödeshög kanske priset är 4,55 per kWh vilket inte jag skulle klassa som dyrt men det kommer också troligen leda till högre tillgänglighet på den stationen och därmed högre tillförlitlighet. Idag är snittpriset på SuperChargers i Sverige 2,88 kr per kWh.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 06:34
av vigge50
Tesla lärde en annan teknik i Kalifornien, de har redan nu gått ut och sagt till ägare att det denna helgen kommer vara rejält subventionerade priser innan 9 och efter 21. Om Tesla ska variera priset över timmarna så låter detta som en betydligt bättre strategi, sänk priserna då få laddar och behåll ordinarie pris under timmarna det lär vara mycket trafik.

https://electrek.co/2020/10/29/tesla-te ... d-charges/

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 07:16
av Remuz
Brahehus verkar poppis. Kan man ju kika på ruiner också. Vem skriver till Elon? :lol: :lol:

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 07:46
av Bjelke
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Låter som du vill undvika att ladda på SuperChargers ifall det kan kosta strax under 5:-? Då verkar ju prissättningen funka även ifall du själv inte har drabbats. Skulle du drabbas så skulle du väl i än större utsträckning vilja undvika att ladda vid tider då det är dyrare? Verkar inte vara särskilt ineffektivt och är du prismedveten lär du kolla upp priset i navigatorn före avfärd.
Missar poängen... det är inte kostnaden i sig som spelar roll. Jag har som du vet kört Leaf och laddat betydligt dyrare. Pengarna i sig spelar ingen roll, särskilt inte för mig som Laddar så sällan. Men! Superchargern har tappat en av sina fördelar priset, det har framtill nu varit rimligt prissatt. För några veckor sedan kunde jag säga att ”Köp en Tesla då har du Supercharger, billigt och tillförlitligt” idag blir det bara ”tillförlitligt”. Skulle Tesla nu också sluta bygga ut och istället försöka skrämma bort användarna, då försvinner även det argumentet. Snart är de andras laddstationer lika bra och det går att köpa vilket elbil som helst.
Det verkar vara svårt att förstå att Tesla är farligt ute när dom närmar sig dom andra i laddar-branschen, man går
successivt mot högre och oförutsägbara priser, man försämrar allt mer och inte bara att det blir sämre utan man
öppnar såklart dörren på vid gavel för Ionity mfl, vore jag Ionity så skulle jag agera nu (justera priser och villkor så att
man VET vad det kommer att kosta och såklart lite lägre priser och bygga fler stationer) vilket dom i princip också gör.
Flera verkar också tro att det är slut här, att Tesla inte fortsätter i samma riktning, att det vi ser nu är ”slutet”, att inga
fler försämringar kommer, DET vet vi absolut inte!
Min poäng tidigare i tråden att det börjar närma sig en punkt då jag inte kan se någon direkt anledning till att välja just
en Tesla nästa gång, varför liksom? Nu kan man i princip lika gärna köpa något annat, SuC är snart ingen bil deal, det
funkar ungefär lika med dom andra (inte riktigt än såklart).
Ett argument som ofta dyker upp är också att det inte är så himla stora pengar med några kronor extra dom få
gånger man superladdar, man laddar ju det mesta hemma (typ dom flesta iaf, även jag), ja så är det, och alltså spelar
det ur den synvinkeln heller ingen roll om man laddar på något annat nätverk än SuC dvs ingen fördel Tesla längre alltså.
En annan sak som kommit upp är att detta skulle vara ett slags test (var min gissning också) på huruvida ägarna
skulle ändra sitt beteende pga detta, och precis som redan påpekats så blir det jäkligt konstigt när dom höjer
priset baserat på klockslag utan att på något sätt kommunicera att dom gjort det, hur fan skulle jag då kunna ändra
mitt beteende??? Jag köpte Tesla för EXAKT just det motsatta, att aldrig behöva fundera utan bara ge sig iväg på
vilken resa som helst, ingen speciell planering bara för att jag kör på el liksom.
Nu ska man, som jag skrev tidigt i tråden, alltså vara synsk och veta i förväg hur priserna kommer att se ut dagen
före resan och välja vilken tid man åker iväg!? Annars faller ju hela idén med det här, eller ska jag dessutom välja en
annan väg? OM det ens är möjligt vill säga...
På vissa ställen, beroende på storlek på batteri, förbrukning och vilken väg jag vill åka, skulle jag såklart även
i vissa fall (!) kunna ladda lite annorlunda som tex lite mer på laddaren före (och efter) OM det nu inte är samma
visa på dom andra laddarna såklart...
Grattis Tesla.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:08
av frippe
Bjelke skrev:
Min poäng tidigare i tråden att det börjar närma sig en punkt då jag inte kan se någon direkt anledning till att välja just
en Tesla nästa gång, varför liksom? Nu kan man i princip lika gärna köpa något annat, SuC är snart ingen bil deal, det
funkar ungefär lika med dom andra (inte riktigt än såklart).
Tog mig friheten att klippa lite i ditt svar då jag bara funderade kring ovanstående.

Är inte detta en naturlig utveckling och det är nog svårt att inte gå den vägen? Innan har teslas serviceorganisation hållit en sjukt hög goodwill åtagande t.ex. något som ändrat sig i och med model 3 kommit in på marknaden. Andra bilmärken kommer att anpassa sig, Teslas generösa SuC och SC måste också anpassa sig med fler kunder. Så om några år, tror jag att laddnätverk och servicecenter är relativt likvärdiga mellan olika bilmärken.

Tesla har just nu en fördel med ett utbyggt laddnätverk. att de ligger flera år före i mjukvara och elbilsbyggande, men det kan ändras snabbt, inte enbart teknik, prismässigt utan även täckningskartan för SuC.

Vad gäller Sevrciecenter ligger Tesla ohjälpligt efter, inte nädvändigtvis med service på centret men med att det är så glest.

Så, om några år är nog Tesla och elbilsmarknaden framme vid samma avvägande som övriga bilmarkanden vid inköp av ny bil. Precis som du stod och valde mellan en v60, passat, 520 eller vad det nu kan ha varit.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:17
av mans71
Å andra sidan... Man skulle ju kunna argumentera att Tesla utan vidare skulle kunna ta 5 SEK överallt och ändå framstå som det klart bästa alternativet. Vi är sjukt bortskämda som Teslaägare. Exklusivt eget nätverk som fungerar perfekt. Kommer något annat märke någonsin att ha den fördelen?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:21
av Bjelke
frippe skrev:
Bjelke skrev:
Min poäng tidigare i tråden att det börjar närma sig en punkt då jag inte kan se någon direkt anledning till att välja just
en Tesla nästa gång, varför liksom? Nu kan man i princip lika gärna köpa något annat, SuC är snart ingen bil deal, det
funkar ungefär lika med dom andra (inte riktigt än såklart).
Tog mig friheten att klippa lite i ditt svar då jag bara funderade kring ovanstående.

Är inte detta en naturlig utveckling och det är nog svårt att inte gå den vägen? Innan har teslas serviceorganisation hållit en sjukt hög goodwill åtagande t.ex. något som ändrat sig i och med model 3 kommit in på marknaden. Andra bilmärken kommer att anpassa sig, Teslas generösa SuC och SC måste också anpassa sig med fler kunder. Så om några år, tror jag att laddnätverk och servicecenter är relativt likvärdiga mellan olika bilmärken.

Tesla har just nu en fördel med ett utbyggt laddnätverk. att de ligger flera år före i mjukvara och elbilsbyggande, men det kan ändras snabbt, inte enbart teknik, prismässigt utan även täckningskartan för SuC.

Vad gäller Sevrciecenter ligger Tesla ohjälpligt efter, inte nädvändigtvis med service på centret men med att det är så glest.

Så, om några år är nog Tesla och elbilsmarknaden framme vid samma avvägande som övriga bilmarkanden vid inköp av ny bil. Precis som du stod och valde mellan en v60, passat, 520 eller vad det nu kan ha varit.
Jo det är väl lite så, Tesla börjar bli lite som ”alla andra”, och det kanske är oundvikligt...
Men det verkar svida ordentligt i ögonen när jag skriver att nu kan jag lika gärna köpa en Porsche eller vad man nu
gillar mest för tillfället :lol:

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:22
av BrooklynS
Men på riktigt. Jorden anropar, ät er medicin nu.



Tesla höjer priset på EN totalt jäkla överbelastad SuC med 1:50 per kWh, dessutom bara en söndag och dessutom bara en viss tid på söndagen. Uppenbarligen för att se hur kunderna reagerar och styra dem till andra tider för att lätta på trycket.

Kass kommunikation men hur kan man inte se att det är orsaken?

Sedan går folk all in och drar växlar som inte ens har markkontakt.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:22
av Bjelke
frippe skrev:
Bjelke skrev:
Min poäng tidigare i tråden att det börjar närma sig en punkt då jag inte kan se någon direkt anledning till att välja just
en Tesla nästa gång, varför liksom? Nu kan man i princip lika gärna köpa något annat, SuC är snart ingen bil deal, det
funkar ungefär lika med dom andra (inte riktigt än såklart).
Tog mig friheten att klippa lite i ditt svar då jag bara funderade kring ovanstående.

Är inte detta en naturlig utveckling och det är nog svårt att inte gå den vägen? Innan har teslas serviceorganisation hållit en sjukt hög goodwill åtagande t.ex. något som ändrat sig i och med model 3 kommit in på marknaden. Andra bilmärken kommer att anpassa sig, Teslas generösa SuC och SC måste också anpassa sig med fler kunder. Så om några år, tror jag att laddnätverk och servicecenter är relativt likvärdiga mellan olika bilmärken.

Tesla har just nu en fördel med ett utbyggt laddnätverk. att de ligger flera år före i mjukvara och elbilsbyggande, men det kan ändras snabbt, inte enbart teknik, prismässigt utan även täckningskartan för SuC.

Vad gäller Sevrciecenter ligger Tesla ohjälpligt efter, inte nädvändigtvis med service på centret men med att det är så glest.

Så, om några år är nog Tesla och elbilsmarknaden framme vid samma avvägande som övriga bilmarkanden vid inköp av ny bil. Precis som du stod och valde mellan en v60, passat, 520 eller vad det nu kan ha varit.
Jo det är väl lite så, Tesla börjar bli lite som ”alla andra”, och det kanske är oundvikligt...
Men det verkar svida ordentligt i ögonen när jag skriver att nu kan jag lika gärna köpa en Porsche eller vad man nu
gillar mest för tillfället :lol:

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:23
av bat

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:23
av LarsL
Bjelke skrev:
Jag köpte Tesla för EXAKT just det motsatta, att aldrig behöva fundera utan bara ge sig iväg på
vilken resa som helst, ingen speciell planering bara för att jag kör på el liksom.
Precis!
Den stora skillnaden mellan att åka Leaf och att åka Tesla är att du bara behöver sätta dig i bilen och åka iväg. I början gjorde jag som i Leffe och tittade på laddarna som låg framför mig kollade om de fungerade och om de var lediga. Men nu efter ett år så åker jag bara och låter bilen planera laddningen. Så det vi ser nu är att Tesla vill ta bort detta och att kunderna nu åter ska börja planera som hos alla andra märken. - Tänk om Tänk rätt Tesla!

Skulle jag varit en konkurrent hade jag huggit direkt på det här. OK eller Circle-K släng upp minst två snabbladdare vid varje station och kör kampanjen ”Oss kan du lita på! Vi finns överallt och har samma priser hela tiden och på alla ställen!”

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 30 okt 2020 08:37
av LarsL
Bjelke skrev:
Jo det är väl lite så, Tesla börjar bli lite som ”alla andra”, och det kanske är oundvikligt...
Men det verkar svida ordentligt i ögonen när jag skriver att nu kan jag lika gärna köpa en Porsche eller vad man nu
gillar mest för tillfället :lol:
Om de blir som alla andra så saknar Tesla syfte, då kan de lika gärna lägga ner för min del i alla fall.

Här är ett par steg de kan ta mot för att bli som andra:

- Sälj ut Supercharger-nätverket och låt det stå på egna kommersiella ben. Sätt priserna efter hur konkurrenterna sätter dem.
- Sätt upp återförsäljare så att du måste åka in och sitta oss någon slemmig typ i 3-4 timmar för att beställa bil.
- Kräv personlig kontakt vid serviceärenden! Du måste ringa mekanikern direkt och beskriva dina problem. Ta bort den krångliga app bokningen.
- Ge kunden möjlighet att lämna in bilen för felsökning istället för den opersonliga analysen på distans.
- Kräv årlig service så att det kan finansiera service-nätverket!
- Fokusera på kärnverksamheten, design! Sälj ut batteri, motor och annan komponent tillverkning... det är ändå bara designen på bilen som kunden bryr sig om.