Sida 14 av 26

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 09:45
av Jerker
maccis skrev:
Jerker skrev:
Om jag plockar bort nattladdningen i Töre så blir min totaltid ToR 43:20, vilket ger en snittid på 21:40 på vardera sträckan. Inte så illa pinkat av en trähäst (dvs. M3 SR+)! Jag skulle tro att jag skulle kunna putsa den tiden lite om jag gjorde om det med de erfarenheter jag har nu.
Ser jag fram emot Bild när kör du?
Hehe, inte en gång till i år! Men om detta görs en gång till ska jag försöka haka på och vara med på riktigt i tävlingen.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 09:51
av Zalman3
Med en Roadster med 200kWh batteri och en räckvidd på +1000km, skulle det räcka med att ladda
EN GÅNG på sträckan Ystad-Haparanda!!!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 09:56
av Bjelke
Och nu har vi iAkita i mål också :)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 09:59
av iAkita
Framme! Tjoho!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:00
av TiborBlomhall
iAkitas tid blev 22:36

EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla" ;)

Fast VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda... :? ;)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:01
av ReNewAble
TiborBlomhall skrev:
iAkitas tid blev 22:36

EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla" ;)

Vid SECC 2018 kom Kian i mål över sex timmar senare än mig. iAkita var bara två timmar efter Generalbogge

VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda... :?
Ärevarv?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:03
av ReNewAble
iAkita skrev:
Framme! Tjoho!
Bra kört! Du putsar det på nervägen - glöm inte pengar till e.on :-)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:05
av Jerker
Mest imponerad är jag ändå av Ionic 28 kWh! Med en laddeffekt på 70 kW visar den att det är just det som är det viktigaste. Hade Renault fattat detta och gett Zoen likströmsladdning tidigare hade det varit en helt annan sak med långfärder med den bilen.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:06
av Bjelke
Ionicen tog ett sista kort laddstopp men nu rullar även han dom sista skälvande milen, inte
långt efter asså :)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:08
av TiborBlomhall
Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar ;)

Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling ;) ;) ;)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:08
av Zalman3
iAkita skrev:
Framme! Tjoho!
Du kan putsa tiden rejält på vägen ner!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:09
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar ;)

Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling ;) ;) ;)
:lol: :lol: :lol:

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:10
av lukasf
Anderzzon skrev:
Det vore kul om någon av treorna laddade på Ionity på nervägen för att se om det blir någon skillnad. Tycker att man borde kunna kapa någon halvtimme på det eventuellt.
Det blir inte jag iaf ;) Jag märkte på vägen upp till Östersund att min 6 månader gamla 3:a redan har åkt på nedsatt laddhastighet (Jag verkar ha haft det redan efter drygt 4 månader utan att ha märkt det). Jag maxar nu 110-111 kW varje gång jag laddar på en Supercharger. Så där är möjligtvis ett handikapp, men samtidigt verkligheten vilket är det vi egentligen är intresserade av :D
mora-charge-details.png
Dock har jag jämfört mina laddtider från tidigare sessioner, Superchargers har aldrig orkat över 135 kW, och det verkar som om det knappt är någon skillnad att ladda från ~20 % till ~80% mellan att ladda med 110 kW som mest gentemot 135 kW. Max laddhastighet var på en av Circle Ks nya stationer där jag toppade 156 kW, men det föll snabbt och jag tror att Superchargers är lika snabba även om den kör "lägre" hastighet men under en längre tid.

Oavsett så blir det intressant att jämför med Basse och hans 3:a och se om han plockar många minuter på mig :) Nu ska jag bara ladda om (mig själv) så att jag orkar med racet söderut, är just nu i Gällivare och tar mig troligtvis till Haparanda ikväll. Jag hoppar dock middagen!

Grymt kört allesammans, det var riktigt spännande att följa :)

Edit: Jag kommer troligtvis kunna ge en massa statistik från min bil, antingen under resan eller efteråt. Hojta om det är något speciellt ni vill ha.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:14
av lukasf
maccis skrev:
Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.

Koreanerna imponerade mkt på mig!
Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder ut :D

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:16
av Jerker
lukasf skrev:
Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:34
av TiborBlomhall
Lophornis i mål på 23:11

OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!! :o

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:35
av lukasf
Jerker skrev:
lukasf skrev:
Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.
Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteri ;) Har dock bara mätt från slutet av mars då den gått drygt 600 mil, nu är jag uppe i 1550 mil. Under den tiden har jag laddat totalt 65 gånger, varav nästan hälften av gångerna upp till 90%. Anledningen till att jag laddat till 90% är för Musk sa att det var okej som standard ;) Kanske borde dragit ner till 80%? Sen har jag laddat DC drygt 80% av laddtillfällena, en hel del 50 kW-laddare dock.
Screenshot 2020-08-02 at 10.29.20.png
Sorry för lite off topic!

Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon :D
Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:37
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
Lophornis i mål på 23:11

OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!! :o

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:46
av frippe
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Lophornis i mål på 23:11

OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!! :o

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.
Och kanske framförallt, en låg förbrukning.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:46
av taliz
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Lophornis i mål på 23:11

OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!! :o

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.
Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:56
av Svenssons
frippe skrev:
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Lophornis i mål på 23:11

OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!! :o

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.
Och kanske framförallt, en låg förbrukning.
Ja, det är ju laddhastighet mätt i km/h som spelar roll och inte kW.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 10:58
av Teslaspolen
taliz skrev:
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Lophornis i mål på 23:11

OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!! :o

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.
Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 11:02
av taliz
Tur vi har ABRP nu så man slipper fundera över att testa en riktig cannonball. :lol:
Runt 15 timmar verkar vara möjligt enligt ABRP.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 11:07
av Lophornis
IMAG0328.jpg
Så då kom vi imål också. Blev några missöden på vägen ex missade en liten laddning i Gränna för att kunna komma till mantorp.
Sedan Chademo damen som prompt skulle sätta i sin kabel när vi laddar i Mjölby, och där efter inte får ur den. De fick fimpa hela stationen.

Det plockar på med mil på en elbil.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 02 aug 2020 11:09
av Jerker
lukasf skrev:
Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteri ;) Har dock bara mätt från slutet av mars då den gått drygt 600 mil, nu är jag uppe i 1550 mil. Under den tiden har jag laddat totalt 65 gånger, varav nästan hälften av gångerna upp till 90%. Anledningen till att jag laddat till 90% är för Musk sa att det var okej som standard ;) Kanske borde dragit ner till 80%? Sen har jag laddat DC drygt 80% av laddtillfällena, en hel del 50 kW-laddare dock.

Sorry för lite off topic!

Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon :D
Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.
Jag laddar nästan aldrig över 80%. När jag ska på långkörning kan det hända att jag gör det. Och den mesta av min laddning är hemmaladdning, 7-8 kW på 3-fas.

När jag körde så började jag ju med att låta navigatorn räkna ut åt mig var jag skulle ladda och då hoppade den över laddställen eftersom det inte behövdes. Men jag tyckte att det blev jobbigt att sitta 2-2½ timme utan rast så jag gick över till att stanna vid varje SuC och bara ladda 10-15 minuter. Å ena sidan så laddade jag med hög effekt och fick många mil/h, å andra sidan tar ett stopp extra tid så jag tror att det går lite på ett ut, kanske att det tar mer tid att stanna och ladda än att köra på.