Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 28 okt 2021 11:44
Kunde man lita på att laddarna fungerade och var lediga så hade det inte varit några problem för mig att köra nåt annat än Tesla.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Jag tycker de är ganska rimliga, jag kommer ladda där när man behöver snabbladda.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Det är det enda stället för mig att ladda på här i Stockholm, så jag kommer fortsättaA76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Lite snåla är ni välIcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Håller helt med. på tiden att dom börjar ta betalt, gratisladdare driver ett ohållbart beteende. tycker också det är en rimlig nivå. Sen verkar användarupplevelsen inte vara den bästa (om det stämmer vad som skivs ovan) med att de ska allkoera upp en summa pengar som ska bekräftas av bankID varje gång. Känns osmidigt.Dafro skrev:Lite snåla är ni välIcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.och det är väl bra om ni som har tillgång det eminenta tesla laddnätverket använder det så övriga som inte kan får ladda på de få övriga snabbladdarna,för mig kan dom gärna få höja till ionity nivå om det betyder mindre risk för kö.
Ingen kö på Circle K i Flädie heller, faktisk inte en enda bil från att ha varit nästan alltid bra okuperad.R_Edvinsson skrev:1st bil på CirkleK Väsby och istället fullsatt med kö vid Rotebro handelsplats.
Den må vara billigare men bara 1/3 av farten.
Men faktiskt första gången jag sett att den InCharge laddaren är okuperad, nu med två Tesla Taxi som annars prenumererade på CirkleK vöäsby
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Jag håller med dig. Aktörerna kan sätta vilket pris de vill, så får marknaden styra. Generellt är det bara bra med fler laddplatser.Matte skrev:Är också intresserade av vad som är ocker med 6kr per kwh? Att dom kanske tjänar pengar på laddningen? Är det också ocker när tesla tar 100k för mycket på sin bil men samtidigt tar 3kr per kwh?
Jättebra att det kommer upp laddplatser så att det finns fler möjligheter för oss konsumenter!
Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.Johlei skrev:Från ägarens perspektiv; vilket kWh-pris behövs för att optimera intjäningen?
För lågt så betalar det inte kostnaderna inkl de rörliga elkostnaderna. För högt så väljer folk för ofta att inte ladda där vilket sparar elkostnad men gör att man inte drar in tillräckligt för att täcka investeringen.
Det finns även en omställningsaspekt i prissättningen och den kanske har andra optimala prisintervall. För lågt pris gör att leechers som jag själv laddar där för att det är billigare än hemma, vilket orsakar ”onödiga köer” så att gemene man inte vågar gå över till elbil, medan ett för högt pris gör att gemene man får svårt att räkna hem laddkostnaden i förhållande till fossilbil.
Placeringen påverkar nog också det optimala priset. Inne i ett samhälle behöver priset vara högre för att skrämma bort ”okynnesladdare” än ute på vägarna där det kanske inte finns så mycket annat än just laddstationen och servering. Där gäller det kanske snarare att pressa priset för att få in fler som laddar och bidrar till att täcka investeringskostnaderna.
I alla lägen behöver man över tid så klart täcka elkostnaden dock på ett eller annat sätt.
Det låter rimligt tycker jag. Personligen skulle jag välja den snabbladdare som har bäst geografiskt läge, med avseende på den rutt jag vill åka. Om priset är 3:50 eller 6:50 per kWh spelar inte så stor roll.OfarligTesla skrev:Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.
A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Skulle jag få en korv mä brööö eller mooous så skulle jag nog käka middag på CK 3 gånger i veckan jag måste spendera där och laddaiAkita skrev:Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
taliz skrev:För mig går gränsen vid ca 5kr/kWh.
Eon och Recharge har visat att det är möjligt att erbjuda 150kw laddning till det priset.
De tjänar ju heller inget på merförsäljning som tex Circle K gör.
Dvs rimligen borde CK kunna hålla LÄGRE priser än eon och Recharge.
Kaffe kostar macken typ 30 öre och bullar runt en 50-öring, som de sedan säljer för 20-30 kr st. täcker ganska mycket el på den vinsten.MWall skrev:A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Tror inte vinsten från en kaffe och bulle räcker långt om du laddar > 50kWh.
Är jättebra att du håller dig borta för då kan de som verkligen behöver ladda inte köa bakom dig.