Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av [JM] »

pubbe skrev:


Har inte testat men nyckeln in i den över natten borde fungera, finns kanske bättre alternativ också.
Det där är ju bara en mjuk plåtlåda....
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av pubbe »

[JM] skrev:
pubbe skrev:


Har inte testat men nyckeln in i den över natten borde fungera, finns kanske bättre alternativ också.
Det där är ju bara en mjuk plåtlåda....
Tror inte det behövs så mycket mer för att blocka signalen, men som sagt, har inte testat.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 982
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Generalbogge »

Jag var på SC Malmö idag, för att kolla om det fanns nya fobbar till MS. Det finns det inte, det är samma som de alltid haft, så det här med att det finns nya, säkrare fobbar för MS verkar vara en myt. Elon nämnde något om detta för något år sedan, men det har då inte kommit till Sverige i alla fall.

Vi diskuterade vidare de senaste stölderna, och de visste om att de inträffat. De kunde bara tipsa om att aktivera pin2drive, lägga fobben i en plåtburk, och/eller inte ha den nära ytterdörrar, ytterväggar, samt avaktivera passive-entry. Så samma tips som vi redan visste. Vet inte hur mycket insyn den killen som jag pratade hade i alla stölder som varit, men han sa att det var någon form av kapning/förstärkning av fobben som användes.

Jag tipsade dem om att skicka ut ett mail till alla Tesla ägare, för att informera om läget, och tipsa om att pin2drive bör aktiveras som en försiktighetsåtgärd. Får se om de nappar på det. De har ju ändå störst möjlighet att nå ut till flest Tesla ägare.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Oppfinnarn »

boreno skrev:
Oppfinnarn skrev:
I mina hemtrakter :o ! Enligt FB info, hade ägaren inte Pin2Drive, men de som snodde den hade fångats på film iaf. 2 minuter tog det....
Har du en länk till FB infon du syftar på?
Nja, länkar till namngivna personer på FB etc. vet jag inte om jag vill på grund av det däringa GDPR-eländet ... men screenshot över intressantaste kommentarerna bifogas (med namn och exakt plats överstruket). Tesla tappade spåret kl. 4.07 på Teslan stod det också...
teslastulen.JPG
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
kontakten2

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av kontakten2 »

Fick precis höra detta. Vi är många som har Tesla i området. Kanske ska skaffa rattlås?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av P_EL »

kontakten2 skrev:
Fick precis höra detta. Vi är många som har Tesla i området. Kanske ska skaffa rattlås?
Pin2drive är väl i praktiken ett rattlås. Dvs de kommer in i bilen men kan inte köra iväg med den...
Vad jag läst är det ingen bil som blivit stulen med Pin2drive aktiverat, ngn som uppfattat ngt annat?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
kontakten2

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av kontakten2 »

Det hjälper inte om du kör 1000kbit på canbusen. Då frilägger den och ballar ur. Sen kan du frakta bort den.
Jag råkade göra det av misstag när jag läste canbusen
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kanske har diskuterats tidigare, men kan någon förklara för mig hur token-hanteringen i teslafi fungerar?

Efter alla stölder tänkte jag att det är bäst att byta lösenord. Sekunderna efter jag bytt får jag ett mail från teslafi, där det står att loggningen är avstängd för att min token gått ut eller att jag bytt lösenord.

Ligger alltså mitt användarnamn + lösenord i denna token, som i sin tur ligger lagrad i deras databas eller hur hänger det ihop?

Blev lite nojig. Vet inte om jag vågar fortsätta att använda tjänsten
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av TechNerd »

Nej, bara att alla utgivna tokens blir automatiskt borttagna som godkända när du byter lösen.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av DanPerFer »

Många bilar stulna i väst- och sydsverige nu...
Varför blir vi plötsligt drabbade, närheten till Baltikum kanske? Någon som vet hur det ser ut med stölder i våra grannländer och övriga världen?
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av mathiaso »

Är i Norge nu, pratade om detta med Tesla ägare och andra kollegor. Här stjäls inga Teslor på detta sätt än.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Svenssons »

Större bekymmer att föra ut bilarna ur landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av boreno »

kontakten2 skrev:
Det hjälper inte om du kör 1000kbit på canbusen. Då frilägger den och ballar ur. Sen kan du frakta bort den.
Jag råkade göra det av misstag när jag läste canbusen
Berätta mer, jag saknar kontext. Hur går det till och vad innebär ”frilägger”? Jag tror jag förstår men vill inte gissa.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av boreno »

DanPerFer skrev:
Många bilar stulna i väst- och sydsverige nu...
Varför blir vi plötsligt drabbade, närheten till Baltikum kanske? Någon som vet hur det ser ut med stölder i våra grannländer och övriga världen?
Det skulle kunna bero på att tjuvarna som har lärt sig hur man gör är där just nu. Att flytta sig över långa avstånd tar tid och kräver logistik. Det är enklare att hålla sig kring E6:an som snabbt tar dig till resten av Europa.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av DanPerFer »

Jo, vi är väl några stycken som är lite nojjiga nu.
Har för mig att LF kräver spårsändare för dyrare bilar. Har tänkt att bilen ju går att spåra genom appen och att jag därför uppfyller villkoren. Frågan är väl hur försäkringsbolaget resonerar om bilen försvinner? Eventuellt kanske också extra spårsändare måste monteras?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av termosen »

DanPerFer skrev:
Jo, vi är väl några stycken som är lite nojjiga nu.
Har för mig att LF kräver spårsändare för dyrare bilar. Har tänkt att bilen ju går att spåra genom appen och att jag därför uppfyller villkoren. Frågan är väl hur försäkringsbolaget resonerar om bilen försvinner? Eventuellt kanske också extra spårsändare måste monteras?
Vad jag kommer ihåg efter samtalet med LF angående eventuell försäkring, räckte inte den inbyggda utan en fristående GPS-spårning krävdes. Men det var LF Stockholm det. Men inte hundra om jag kommer ihåg rätt. Borde stå i ditt villkor.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av LarsL »

Det finns ju några enkla åtgärder som Tesla skulle kunna göra.
1. Automatisera Pin-to-drive på natten.
2. Kräva två-faktor-auktorisering för app och för att stänga av bilens kontakt med nätet.
3. Larmet utlöses om sim-kort avlägsnas.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Det finns ju några enkla åtgärder som Tesla skulle kunna göra.
1. Automatisera Pin-to-drive på natten.
2. Kräva två-faktor-auktorisering för app och för att stänga av bilens kontakt med nätet.
3. Larmet utlöses om sim-kort avlägsnas.
E-sim
Bilen ej går att köra utan fob. Stannar när range extender är utom räckvidd från fob...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av LarsL »

Uppenbarligen kan tjuvarna ta sig in i bilen och köra iväg med den utan att det går att spåra den via appen.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av KnightRider »

Är det möjligt att komplettera med ett extra larm?
DEFA har något som kallas Second Authorization där man har en extra fjärrkontroll som är helt passiv.
https://www.defa.com/product/second-authorization/
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av frippan »

LarsL skrev:
Uppenbarligen kan tjuvarna ta sig in i bilen och köra iväg med den utan att det går att spåra den via appen.
Jo, är ju tyvärr rätt lätt och billigt att fixa sig en GSM jammer, då har man all tid i världen på sig att föra bort bilen
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av KnightRider »

En laddbox med larm och sirén om man kopplar bort laddningen vore ju ganska bra. Finns det någon sådan? T.ex. så skulle man kunna ha en fjärrkontroll till laddboxen eller använda telefonen för att avaktivera larmet. Alternativt så skulle den ha tidsstyrning för när larmet är aktiverat under natten. Om man kopplar bort laddaren utan att larmet är avstängt så skulle den börja larma.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av blincoln »

jeppe_sthlm skrev:
Kanske har diskuterats tidigare, men kan någon förklara för mig hur token-hanteringen i teslafi fungerar?

Efter alla stölder tänkte jag att det är bäst att byta lösenord. Sekunderna efter jag bytt får jag ett mail från teslafi, där det står att loggningen är avstängd för att min token gått ut eller att jag bytt lösenord.

Ligger alltså mitt användarnamn + lösenord i denna token, som i sin tur ligger lagrad i deras databas eller hur hänger det ihop?

Blev lite nojig. Vet inte om jag vågar fortsätta att använda tjänsten
Eftersom jag driver ABRP och har liknande funktionalitet kan jag förklara hur seriösa tjänster gör. För att komma åt Teslas API krävs att man har en giltig token - en token är ett långt slumptal som Teslas servrar ger till den som ber om det om man skickar med korrekt email och lösenord (d.v.s när man loggar in, när tjänsten verkligen ber om ditt lösenord). Token säger ingenting om vem det är, det är verkligen bara ett slumptal som Tesla håller koll på på sin sida. Om du byter lösenord hos Tesla kastas alla gamla tokens.

Den seriösa tjänsten sparar aldrig ditt lösenord, utan bara token. Med en token kan man göra en hel del saker med bilen via APIet, t.ex. att låsa upp bilen, öppna luckor. Man kan dock inte starta bilen för att köra iväg - till det krävs lösenordet.

Enda chansen att komma åt bilen på det här sättet är om man hackar tjänsten så totalt att man kan ändra i den och lura användaren att skriva in lösenordet på nytt. Det är inte omöjligt att det kan hända, men det är rätt far fetched. (ABRP sparar dessutom inte på tokens på servern utan bara i användarens browser, så där är det ännu svårare för en hacker att komma åt tokens.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
BobCD
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 feb 2019 12:33

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av BobCD »

Kom hem från min Europa semester för 2 veckor sedan, jag blev faktiskt stoppad vid Öresundsbron där de frågade om jag äger bilen (Tesla MS), lite underligt tyckte jag då, var jag för solbränd?, för feta solglasögon?, de kollade dessutom upp mig och bilen på plats, det har aldrig hänt tidigare, men nu förstår jag varför.

Funderingar/Spekulationer:
* Med tanke på denna explosion av plötsliga Tesla stölder, börjar jag tro att dem kanske har haft hjälp med att veta vilka bilar som har passive entry, ingen pin 2 drive etc.. dvs rätt combo av tjänster som möjlig gör för tjuvarna m.m. typ kanske har haft?
* Har dessa bilar varit nyligen på någon service? vart i sådant fall, antar att service ställen för Tesla är ganska begränsade i syd väst (ish) etc.. Däcksverkstäder ? etc.
* Kom att tänka på dem nya Michelindäcken kanske till och med andra däck, har numera RFID igenkänning som däcks firmorna för registrerering över för att kolla div saker. kan vara något att kolla upp närmare vad hjälp som finns här att hämta? tex: varje däck har sin egen unika kod. Kanske till och med något Polisen/Tullen skulle kunna dra nytta av. för att kontrollera bilen, märkligt att ingen har nämnt något sånt tidigare. (märkligt att denna bil har andras däck som är rapporterad stulen) etc. etc.
* En annan fundering varför de kanske undviker Stockholm, pga trängsel skatt m.m. kamera övervakning på flera ställen skulle kunna avslöja deras färdplaner och bilder på dem själva. men jag har för mig att även Jönköping och Göteborg har motsvarande trängselskatteövervaknings system, tyckte jag såg att Jönköping har något sånt eller liknande.
Skriv svar