Sida 14 av 15
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 07 feb 2018 20:18
av Kulingen
Tjell skrev:Jorå, en stund senare var det värre! Jag tog till orda med en av taxiförarna: han hävdade rätten att stå där å ladda bäst han ville...

Det är ju bara att ringa Taxistationen och beställa att man vill beställa en Taxiresa med en Tesla några km bort från Infracity så åker någon av dem kanske

Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 11:13
av igu
Tjell skrev:Jorå, en stund senare var det värre! Jag tog till orda med en av taxiförarna: han hävdade rätten att stå där å ladda bäst han ville...
Tyvärr är det väl så att han också har rätten att ladda där precis som alla andra som har bilar som köptes innan de nya reglerna för yrkestrafik kom. De gäller inte retroaktivt vad jag förstått.
Saxat ur
https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal ... r-fair-use
Denna policy gäller för alla Supercharger över hela världen och alla Tesla-fordon, oavsett om de är nya eller begagnade och har köpts från Tesla eller tredje part, som har införskaffats efter den 15 december 2017.
Jag tolkar den här diskussion som att den föreslagna lösningen (Arlanda Taxi Charging Station som inte syns på kartan men som "alla" taxi ska veta om) på problemet inte har gett önskad effekt? Kanske för att det "bara" är fast och inte super chargers?
Man blir ju lite nyfiken om någon varit förbi terminal 2 och sett om de ens används?
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 11:20
av Tjell
Jag frågade den här killen om just laddning för Teslataxi på ARN. Han sa att det inte var i gång alls. Undrar om det stämmer.... Ska se om jag kan ta reda på hur det faktiskt förhåller sig....
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 11:22
av 12man
Arlanda funkar inte, inplastade, åtminstone förra vecksn
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 16:51
av igu
12man skrev:Arlanda funkar inte, inplastade, åtminstone förra vecksn
Det förklarar saken. Tyckte mig ha läst att de öppnade (skulle öppna?) redan förra året i november.
Man undrar ju vad de väntar på? Förhandling med taxi-bolagen kanske?
Vi håller tummarna att de får ordning på vad det nu kan vara som satt stopp för att de ska öppnas.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 16:54
av Kulingen
Kan inte Tesla locka varje Taxiförarna/bilägare med att de antingen får ladda på Arlanda eller InfraCity
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 17:09
av Surfaren
Detta har vi ju redan diskuterat. Taxiåkarna verkade inte helt nöjda med Teslas förslag. Tills Tesla kommer med ett förslag som åkarna vill gå med på så lär det inte hända någonting.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 18:30
av lobbin
Som fallet ser ut just nu, så är väl det enda rätta att Tesla helt sonika öppnar upp Arlanda utan att ta betalt. Om ett par år så har de ju fasat ut alla bilar med gamla regelverket oavsett.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 18:31
av Mistafrizz
Kortare kö i Karlstad idag - men mycket trevligare stämning..

Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 18:33
av Bjelke
Hej Tesla, öppna upp laddarna vid Arlanda för att nyttjas fullt och helt utan restriktioner precis som vilken
supercharger-station som helst!

Kan ni komma med en enda anledning till att inte göra det så varsågod...
Alla skulle tjäna på det och ni kan se det som vilken station som helst och den är fullt motiverad som ett led i den
vanliga utbyggnaden, om än på lite sikt (det lär ju inte bli färre bilar med tiden liksom).
Mvh Bjelkesten.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 18:34
av Bjelke
lobbin skrev:Som fallet ser ut just nu, så är väl det enda rätta att Tesla helt sonika öppnar upp Arlanda utan att ta betalt. Om ett par år så har de ju fasat ut alla bilar med gamla regelverket oavsett.
Snacka om att tänka samma tanke samtidigt

Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 18:53
av 12man
Prova att köra fram till SuC stolparna på Arlanda först, de ligger långt in på taxiparkeringen, trångt så ini h.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 19:59
av Smutt
Lösningen är självklart Strängnäs och Enköping och stänga upplandsväsby och Arlanda
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 08 feb 2018 20:37
av Anderzzon
Smutt skrev:Lösningen är självklart Strängnäs och Enköping och stänga upplandsväsby och Arlanda
Varför ska man stänga Upplands Väsby bara för att det är kö där ibland? Om det är en kassa öppen på Ica och det är kö till den så är väl inte lösningen att öppna två nya och stänga den det är kö till?
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 09 feb 2018 01:37
av e5m1r
Anderzzon skrev:Smutt skrev:Lösningen är självklart Strängnäs och Enköping och stänga upplandsväsby och Arlanda
Varför ska man stänga Upplands Väsby bara för att det är kö där ibland? Om det är en kassa öppen på Ica och det är kö till den så är väl inte lösningen att öppna två nya och stänga den det är kö till?
Felplacerad
Titta bara på Göteborg ingen SuC, Malmö, Köpenhamn osv ( ja de har vid SC som i UV)
De på genomresa behöver nog inte UV heller ? Det borde gå att köra sille uppsala ?
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 09 feb 2018 06:26
av JonasH
Bjelke skrev:Hej Tesla, öppna upp laddarna vid Arlanda för att nyttjas fullt och helt utan restriktioner precis som vilken
supercharger-station som helst!

Kan ni komma med en enda anledning till att inte göra det så varsågod...
Alla skulle tjäna på det och ni kan se det som vilken station som helst och den är fullt motiverad som ett led i den
vanliga utbyggnaden, om än på lite sikt (det lär ju inte bli färre bilar med tiden liksom).
Mvh Bjelkesten.
En anledning att inte öppna dem för alla kan ju vara att de står inne på taxiområdet där vi vanliga inte kommer in...
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 09 feb 2018 06:34
av Svenssons
JonasH skrev:
En anledning att inte öppna dem för alla kan ju vara att de står inne på taxiområdet där vi vanliga inte kommer in...
Som jag förstår det som så står laddarna på område som är öppet för alla. Vem som helst kan alltså ta sig till laddarna men taxibilarna vill nog inte att det snurrar runt en massa annan trafik förutom taxibilarna.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 09 feb 2018 06:36
av e5m1r
Svenssons skrev:JonasH skrev:
En anledning att inte öppna dem för alla kan ju vara att de står inne på taxiområdet där vi vanliga inte kommer in...
Som jag förstår det som så står laddarna på område som är öppet för alla. Vem som helst kan alltså ta sig till laddarna men taxibilarna vill nog inte att det snurrar runt en massa annan trafik förutom taxibilarna.
De kan tycka vad de vill om man har rätt sp har man rätt ( de borde känna igen resonemanget )
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 09 feb 2018 06:46
av Bjelke
Det stämmer, dom står lite tokigt till för "oss andra" men det spelar inte så stor roll då det ändå vore mest Taxin som skulle ladda där (med tanke på vart dom andra
laddarna står lixom) och om ngn enstaka privat skulle leta sig dit så vore det en marginell sak.
Men det skulle likväl ändra läget i Väsby ganska ordentligt till det bättre, och även Taxin skulle såklart tjäna på det, och precis som redan påpekats så kommer framtida taxin
att få betala för laddning oavsett vart dom laddar så för Tesla spelar det ganska liten roll hur dom hanterar nuvarande Taxin (som nu skulle få ladda gratis i tex Arlanda).
Och om Tesla vill sälja massor med bilar så behöver dom komma tillbaks till läget för ett par år sedan, dvs att man kan köpa en bil och veta att det funkar megabäst med laddning
på just Tesla-bilar

Stockholmsområdet står ju för en ganska stor del av försäljningen i Sverige, så för att sälja många bilar där behövs den där känslan som fanns förut, att laddning är supersmidigt och snabbt,
INTE att det kan vara kö vi laddarna.
Det här slår mot all försäljning, inte bara Taxi o dyl. även om dom privata mest laddar hemma, för precis som jag påpekat förut så är Sthlm den största orten (och huvudstad) och det
är en jäkla massa turism dit oxo

(alla kanske inte vill stanna i Fullerö mfl på vägen till sitt mål).
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 23 jul 2018 18:27
av leiflodde
Efter sommarens resa kom jag om vad som skulle vara smidigt angående supercharger...
Många gånger har jag vinkat in nya Tesla bilar ställ dig här så får du bra fart, vlket uppskattats. Då av erfarenheten att jag kommit först, snart skall åka eller laddar fullt med dålig fart.
Tänk om man på skärmen kan se att ex 1A ger mer än alla andra laddare så vet man eller finns det bättre sett?
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 23 jul 2018 18:31
av MangeT
Appropå kö körde jag från Juan-Les-Pins idag mot A8 motorvägen i Frankrike. Var en enorm kö in till tankstationen på vägen mot motorvägen. Undrar hur lång tid de fick vänta på att tanka?
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 23 jul 2018 18:39
av leiflodde
Sett det ofta men i år

har vi i sommar kört Lödde-Prag-Pula--Leipzig -Lödde.
Inga köer på Tesla laddare utan alltid minst 2-3 lediga förut om Flach Österike där 17 av 18 var lediga

Re: Kö vid Superchargers
Postat: 23 jul 2018 18:50
av Bjelke
Fan asså man blir inte bara lite avis på er som bor där nere i Lödde mm, när vi åkte ner nu så hade vi
typ 83 mil bara dit... Vi sa det när vi laddade där att tänka om man hade STARTAT här! Ungefär lika långt
till Frankrike som till Bollnäs lixom, fan va lyxigt!
(bortsett från Teslas vansinne i Frankrike, nästa gång blir det nåt annat mål)
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 23 jul 2018 20:03
av danni
leiflodde skrev:Efter sommarens resa kom jag om vad som skulle vara smidigt angående supercharger...
Många gånger har jag vinkat in nya Tesla bilar ställ dig här så får du bra fart, vlket uppskattats. Då av erfarenheten att jag kommit först, snart skall åka eller laddar fullt med dålig fart.
Tänk om man på skärmen kan se att ex 1A ger mer än alla andra laddare så vet man eller finns det bättre sett?
Jag måste säga att jag noterat nu under resan tvärs över Europa att folk blivit jätteduktiga på det här med att välja rätt laddare. Överallt vi var så såg vi att varenda Tesla valde rätt.
Re: Kö vid Superchargers
Postat: 23 jul 2018 20:04
av danni
leiflodde skrev:Sett det ofta men i år

har vi i sommar kört Lödde-Prag-Pula--Leipzig -Lödde.
Inga köer på Tesla laddare utan alltid minst 2-3 lediga förut om Flach Österike där 17 av 18 var lediga

Vi laddade i Flachau i fredags - det var helt tomt när vi kom dit. Under tiden vi stod där kom en till bil. Kan tänka mig att den är mer populär på vintern!