Tesla Service Center har fungerat utmärkt och de har till och med fixat saker som jag inte har klagat på utan att ta mer betalt.
Jag har också väldigt bra erfarenheter av Tesla service, men jag kan förstå att det är problematiskt om man inte bor nära SC, nätverket är ju inte särskilt väl utbyggt ännu.
Det har ju blivit några gånger om man säger så, och skulle jag ha haft några timmars resväg till SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd.
/fth
Jag bor väl inte närmast direkt... Skulle inte ha något emot en närmare Serice Center men Norrland är nog mer prioriterat. Där kan man snacka om avstånd till Service Center idag.
Svenssons skrev:
Legato skrev:
cosmos skrev:
Det känns också bra att det finns en bra fungerande serviceorganisation att tillgå om något skiter sig. För mig är detta viktigt men kanske inte för alla.
För mig är detta ett starkt argument för Tesla. Har aldrig haft så bra service som hos dem. Lexus är de enda som kom nära.
VW är ju välkända för sin usla service och likadant var det för mig med de tre bilar jag haft från VW. Testade igenom en lång rad verkstäder i Stockholm men var inte nöjd en enda gång.
Håller med, övriga verkstäder som jag varit på har jag ofta känt mig lurad i efterhand. Må det vara att de fyller på spolarvätska 5 liter för 50:-/liter vid service, säger att de fixat problemet bara för att få nya problem eller samma problem inom en dag eller vecka eller att fakturan blivit mycket dyrare än vad som först hade sagts. Tesla Service Center har fungerat utmärkt och de har till och med fixat saker som jag inte har klagat på utan att ta mer betalt.
Alltid kul med folk som kan lägga en ”verdict” på en bil utan att inte ha kört den Visst, det finns säkert saker som är bättre på andra bilar, men de jag läser om som har en EQC är alla väldigt nöjda. De pratar om mycket komfortabel bil, hög kvalitetskänsla och andra faktorer. Så att bilen är helgalen på alla sätt och vis stämmer ju ganska dåligt. Det är högfärdigt som vanligt på detta forum när något annat än Tesla ska utvärderas. Man kan ju försöka ha liiiite objektivitet.
Jag ser inget problem i det. Objektivt sett är den för liten för mina behov och de tekniska specifikationerna kan jag läsa mig till utan att behöva sitta i den. Det kan vara världens mest komfortabla bil, den går bort ändå. Att den säljer dåligt verkar både vi i detta forum och Mercedes själva vara eniga om. De flesta här har inte bara jämfört den mot Tesla utan även Audi.
Varför tror du den säljer dåligt?
Den är liten? Ja, men varför säljs det Golf i tusentals världen över? Kanske inte alla bilar behöver vara så stora. DU behöver en större bil, absolut, men det gör ju inte en mindre bil dålig rent objektivt för det. Att den säljer dåligt kan ha många olika anledningar, för dyr kan vara en av de. Att bilen då automatiskt skulle vara dålig kan jag inte hålla med om. Att folk har olika preferenser är helt ok. En Tesla Roadster hade blivit alldeles för liten för oss som familj, är det en dålig bil då? Den kommer kosta 2 miljoner, tror inte den kommer sälja så väldigt mycket, är den dålig då?
För övrigt så har jag för mig EQC laddar med 110kW, laddkurvan känner jag inte till, men så extremt dåligt är nog inte 110kW. Frånvaron av 3-fas är naturligtvis oturligt, men bilen är ju inte diskvalificerad för det. Jag har väl haft nytta av 3-fas laddning några få gånger utanför hemmet. Men nu kommer ju EQC med 3-fas till hösten, så det ändras ju då till det positiva.
Jag kan inte svara på varför den säljer dåligt, men bilen i sig är inte dålig!
Tänkte flika in med lite fakta bara, dagens EQC laddar med 2-fas 16A, 7,4kw, det är alltså inte INTE 32A 1-fas som I-pace. Men klart att 3-fas hade varit önskvärt, EQV som släpptes precis laddar med 3-fas 11kw, den laddaren kommer förmodligen även till EQC.
Såg 4st EQC hos lokala MB-handlaren. Undra om de säljer eller om de blivit påtvingade dem?
Några av dem hade de fulaste hjul jag någonsin sett, värre än Teslas aero.
Såg en EQC och blev helt chockad av vad liten inuti den är. Fick bara några minuter att kolla den, men klart mindre utrymme för både bagage Och passagerare. Fattar inte riktigt varför för utanpå såg den hyfsat stor ut...
Såg en EQC och blev helt chockad av vad liten inuti den är. Fick bara några minuter att kolla den, men klart mindre utrymme för både bagage Och passagerare. Fattar inte riktigt varför för utanpå såg den hyfsat stor ut...
Klassiskt för svullna SUVar. Man sitter högt upp i en ganska toppig kaross omringad av rutor som sluttar inåt.
Moreover, Mercedes previously announced plans to sell some 25,000 EQC vehicles in 2019 alone, but only managed to manufacture about 7,000 due to a lack of battery cells.
Verkar vara svårt att beställa batterier.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oj, de där fälgarna var ett riktigt lyft! Tycker faktiskt den är snygg med dem, enda problemet utvändigt är fronten imo.
Dock har jag otroligt svårt att förstå hans kärlek till interiören. Visst, kvalitetskänslan är säkert hög, men utseendet... För mig är den verkligen "too much". Hemskt med allt chrome och ännu värre i kombination med bronsdetaljer och alla grälla färger på skärmarna.
För mig blir det en konstig mix. I grunden känns det som en riktigt gubbig bil. Tyst, lyxig och bekväm men tråkig att köra. Dock känns skärmarna och neonbelysningen mer som något min 11-åring skulle tycka var coolt.
Navigationen verkade dock riktigt schysst och jag skulle verkligen vilja ha lika smidig fällning av sätena i min X!
Jag såg en EQC häromdagen för första gången. Det är ju ingen vanlig syn direkt. Och först var jag tveksam om det verkligen var en EQC, den såg så liten ut. Jag hade fått för mig att den var mycket större och alla Mercor ser ju likadant ut (på samma sätt som Audisar gör). Var tvungen att klämma mig bakom för att se vad som stod på bakluckan.
Jag blev föga upphetsad, inte särskilt förvånande kanske. Men man kan väl säga att den inte sticker ut, och det är kanske bra. Tiden när alla elbilar skulle se ut som inavlade aliens är definitivt över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moreover, Mercedes previously announced plans to sell some 25,000 EQC vehicles in 2019 alone, but only managed to manufacture about 7,000 due to a lack of battery cells.
Verkar vara svårt att beställa batterier.
Är den verkligen tystare än E-Tron? Hört flera som sagt att den bara är nästan lika tyst.
Är den verkligen tystare än E-Tron? Hört flera som sagt att den bara är nästan lika tyst.
Med vinterdäck var e-tron tystare säger TB. Själv har jag iofs inte kunnat upptäcka någon jätteskillnad mellan sommar- och vinterdäck. En viss skillnad var det, men inte så att man reagerar. Däckdimensionen har nog större påverkan skulle jag tro, och jag kör med 19" i båda fallen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så. Ja. Jag vet inte vad man ska med den till riktigt?
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Så trots att dagens nyss lanserats så kommer den vara obsolete redan inom något år.
Aha!
Ja den största nej-faktorn för mig är just ersättare och andrahandsvärde.
O en spaning är att fler än en handlare erbjuder 12mån operativ leasing på blocket, vilket är lite ovanligt.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart