Re: Model Y spotting
Postat: 16 mar 2020 23:40
Vad är det egentligen ni diskuterar?
Vad räknar du egentligen med att Enyaq kommer att kosta ?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
Jag vet förstås inte vad den kommer kosta. Men jag tror/hoppas på nånting runt 600k. De säger ju i alla fall att priset kommer ligger i samma härad som en diesel-SUV. Huruvida det stämmer kan jag inte bedöma. AWD är ingenting jag är intresserad av och för Model Y har ju den billigare RWD-versionen tyvärr plockats bort från hemsidan. Om och när den kommer tillbaka vet vi inte.Laban skrev:Vad räknar du egentligen med att Enyaq kommer att kosta ?mati skrev:Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
ID.3 med 58 kWh + backkamera kostar 471k.
Enyaq med motsvarande batteripack/utrustning lär kosta betydligt mer. Under 550k ska man nog inte hoppas på. Ska man sedan ha AWD samt stora batteripacket så blir det nog 650-700k.
Sen får man förstås själv avgöra om bilarna är jämförbara förutom just räckvidd/storlek.
Det är jag medveten om. Jag kan bara tala för mig själv och jag behöver byta bil om två år eftersom leasingen på min e-tron går ut vid den tidpunkten. Jag utgår ifrån att det finns såväl Model Y som ID4 och Enyaq att köpa på den svenska marknaden då. Och jag utgår också ifrån att Enyaq kommer vara den billigaste av dessa tre. Att jag redan har förbokat en Enyaq fast jag inte behöver byta bil förrän om två år beror såklart på att jag inte heller vet om och när den kommer gå att köpa.Walker skrev:Här jämför vi återigen en bil som redan levereras med en som inte ens existerar. Redan nu har lanseringen av Enyaq blivit uppskjuten ett par månader och ingen vet egentligen när eller om den kommer eller vad den kommer kosta.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-50-mil/Tidigare har Skoda sagt att priserna ska ligga på Kodiaq-nivå.
Hahaha bästa!Fredrik j skrev:Vad är det egentligen ni diskuterar?
Så du lyckades få in MG ZS i denna tråden också, grattis. Om man ska tro alla dina inlägg så är frågan om Tesla inte ska stoppa bygget av Gigafactory i Tyskland. Jag menar, vem kommer köpa en Model Y när den fantastiska MG ZS finns på marknaden?Zalman3 skrev:Det pratas om att Skoda Enyaq ska kosta som en Kodiaq.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-50-mil/Tidigare har Skoda sagt att priserna ska ligga på Kodiaq-nivå.
Dessutom så kommer ju MG ZS EV med 73kWh batteri och ca 500km räckvidd 2021.
Gissningsvis med ett pris på dryga 31.000 euro.
Björn Nyland har sagt att den får drag.
Och Björn Nyland fick in lika många banankartonger(20st) i en MG ZS som i SUVen Mercedes EQC.
Jag undrade precis vad det är som är så bra med MG ZS. En kinesisk bil utan referenser och utan återförsäljare eller servicenätverk. Känns ju tryggt. Precis det jag är ute efter.vigge50 skrev:Så du lyckades få in MG ZS i denna tråden också, grattis. Om man ska tro alla dina inlägg så är frågan om Tesla inte ska stoppa bygget av Gigafactory i Tyskland. Jag menar, vem kommer köpa en Model Y när den fantastiska MG ZS finns på marknaden?
Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?mati skrev:Jag undrade precis vad det är som är så bra med MG ZS. En kinesisk bil utan referenser och utan återförsäljare eller servicenätverk. Känns ju tryggt. Precis det jag är ute efter.vigge50 skrev:Så du lyckades få in MG ZS i denna tråden också, grattis. Om man ska tro alla dina inlägg så är frågan om Tesla inte ska stoppa bygget av Gigafactory i Tyskland. Jag menar, vem kommer köpa en Model Y när den fantastiska MG ZS finns på marknaden?
Man kan göra ett misstag en gång. Men jag har lärt mig av mina misstag och kommer inte göra det igen.Zalman3 skrev:Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
Du skrev att du förbokat en Enyaq, dvs en bil från samma koncern som din Audi. Samtidigt verkar du väldigt anti IONITY och att det är en stor anledning till att du vill byta bort den.mati skrev:Man kan göra ett misstag en gång. Men jag har lärt mig av mina misstag och kommer inte göra det igen.Zalman3 skrev:Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
Det säger jag inte. Anledningen till att jag kommer så småningom byta bort Audin är att den är för dyr i längden. Jag är inte missnöjd med bilen, tvärtom, jag har bara inte råd att behålla den hur länge som helst. Men sen måste jag ju ha nåt annat. Och det är faktiskt ett dilemma jag befinner mig i just nu. Som jag har skrivit flera gånger så känns det som att man får välja mellan pest och kolera.taliz skrev:Du skrev att du förbokat en Enyaq, dvs en bil från samma koncern som din Audi. Samtidigt verkar du väldigt anti IONITY och att det är en stor anledning till att du vill byta bort den.mati skrev:Man kan göra ett misstag en gång. Men jag har lärt mig av mina misstag och kommer inte göra det igen.Zalman3 skrev:Mati, du köpte ju en Tesla, hur mycket referenser, återförsäljare eller servicenätverk hade Tesla Sverige då? 1, 2 eller 3?
På vilket sätt skulle en Enyaq vara bättre där?
Jag håller med till viss del. I Tyskland, som denna tabell representerar, stämmer det garanterat. Och i Norge definitivt. Men i Sverige har Ionity nästan monopol på HPC-marknaden. Det finns förvisso några andra, men inte alls lika många som t.ex. i Tyskland eller Norge. Och det har i ärlighetens namn inte hänt särskilt mycket heller under senaste året, som skulle kunna öka konkurrensen. Det är i stort sett bara Ionity som har byggt HPC-laddare. Här kan de alltså i princip ta så mycket de vill, och det är inget som kommer hindra Ionity att ta helt olika priser i olika länder.Zalman3 skrev:Ionity kommer bara ha ca 400 av de 2200, 150-350kW HPC laddare år 2022.
Och då får nog Ionity snällt anpassa sina priser för att kunna konkurrera.
mati, Zalman3 och taliz: LÄS den texten!Hertsh skrev:Kan ni ta er sandlåda och flytta till ett annat karantänsrum så att denna tråd återigen kan handla om Model Y spotting?
Bara sett vit eller blå än så länge.P_EL skrev:Gör en avledningsmanöver / är det någon som hittat bra video på Model Y i svart utförande??