Alla vi som har kört bil i Paris vet att den staden är ett stålbad för självkörande bilar.
Nu har Tesla kört FSD genom rondellen kring Arc de Triomphe:
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen
Jag som Paris-bo kan intyga att detta är ett eldprov, alltid lika spännande att köra runt place de l'Étoile!
Det blir extra spännande för en svensk eftersom det fungerar helt tvärtom mot i Sverige, det är alltid högerregel, dvs den som kör in i "rondellen" har företräde, vilket framgår tydligt av videon.
Omvänt löper man risken att ställa till det rejält när man kommer hem till Sverige igen och glatt plöjer in i rondellerna och förväntar sig att alla ska stanna.
/fth
Plöja in i rondeller skall undvika eftersom det är grejen i mitten av cirkulationsplatsen.
Men vi har faktiskt "rondeller" med högerregel även i Sverige, till exempel Karlaplan i Stockholm. Även inne på Norra Begravningsplatsen finns det en.
Alla vi som har kört bil i Paris vet att den staden är ett stålbad för självkörande bilar.
Nu har Tesla kört FSD genom rondellen kring Arc de Triomphe:
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen
Jag som Paris-bo kan intyga att detta är ett eldprov, alltid lika spännande att köra runt place de l'Étoile!
Det blir extra spännande för en svensk eftersom det fungerar helt tvärtom mot i Sverige, det är alltid högerregel, dvs den som kör in i "rondellen" har företräde, vilket framgår tydligt av videon.
Omvänt löper man risken att ställa till det rejält när man kommer hem till Sverige igen och glatt plöjer in i rondellerna och förväntar sig att alla ska stanna.
/fth
Plöja in i rondeller skall undvika eftersom det är grejen i mitten av cirkulationsplatsen.
Men vi har faktiskt "rondeller" med högerregel även i Sverige, till exempel Karlaplan i Stockholm. Även inne på Norra Begravningsplatsen finns det en.
Jo, det finns ju några undantag i Sverige, men här är det regel, så muskelminnet funkar dåligt, man får försöka komma ihåg att tänka när man kör här
Alla vi som har kört bil i Paris vet att den staden är ett stålbad för självkörande bilar.
Nu har Tesla kört FSD genom rondellen kring Arc de Triomphe:
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen
Jag som Paris-bo kan intyga att detta är ett eldprov, alltid lika spännande att köra runt place de l'Étoile!
Det blir extra spännande för en svensk eftersom det fungerar helt tvärtom mot i Sverige, det är alltid högerregel, dvs den som kör in i "rondellen" har företräde, vilket framgår tydligt av videon.
Omvänt löper man risken att ställa till det rejält när man kommer hem till Sverige igen och glatt plöjer in i rondellerna och förväntar sig att alla ska stanna.
/fth
Plöja in i rondeller skall undvika eftersom det är grejen i mitten av cirkulationsplatsen.
Men vi har faktiskt "rondeller" med högerregel även i Sverige, till exempel Karlaplan i Stockholm. Även inne på Norra Begravningsplatsen finns det en.
Jo, det finns ju några undantag i Sverige, men här är det regel, så muskelminnet funkar dåligt, man får försöka komma ihåg att tänka när man kör här
/fth
Bättre att det är konsekvent i alla fall..
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 16 maj 2025 11:57
av spacecoin
Väldigt imponerande körning av systemet!
Men jag vet inte om det skulle kännas särskilt avslappnande för det som sitter där och är legalt ansvarig... Jag kör hellre själv i den miljön men man kan tycka olika.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 16 maj 2025 17:47
av spacecoin
Här är ett inlägg från François Chollet idag som fick mig att tänka på samma sätt som den här användaren:
"There's a lot more signal in system failures than in regular operations."
Amen. En FSD-pumpar-video är inte värt mycket helt enkelt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 17 maj 2025 16:27
av spacecoin
Då var det officiellt:
"Waymo is already performing. We are lagging, maybe a couple of years", Tesla VP Ashok Elluswamy, May 13, 2025
Jag tror ju det är minst fyra år personligen och att avståndet kommer att öka.
För att inte tala om alla dessa ärthjärnor till turister som av någon anledning ger sig ut i den här soppan till fots.
Det finns ett otal tunnlar som leder från Triumfbågen till dom omgivande gatorna, men ändå är det alltid en massa turister som riskerar livet i trafiken...
/fth
Ha ha, jag har själv varit en av dessa ärthjärnor, bilade ned till Paris 1977, 18 bast och odödlig.
Men vi fattade alltså inte att det fanns tunnlar, kommer ihåg att det var en rätt svettig språngmarsch över rondellen trots att man som sagt var odödlig då.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 18 maj 2025 21:02
av AktivEffekt
Jahopp, nu är Austin "invite only", 10-20 bilar och "plenty of tele-ops".
Så mycket för utlovat "unsupervised, no one in the car".
Jahopp, nu är Austin "invite only", 10-20 bilar och "plenty of tele-ops".
Så mycket för utlovat "unsupervised, no one in the car".
Beror dock lite på hur de använder tele-ops, om de ständigt har en gubbe per bil som agerar säkerhetsförare via tele-op så är det ju en helt meningslös ploj bara för att visa ”look no driver in the car”. Det borde inte lura någon men gör det troligen ändå? Wow ingen i förarsätet!
Om de startar med säkerhetsförare i bilarna så är väl risken att många tycker att det där är ju misstänkt likt en vanlig taxi och det blir inga wow.
Men tele-op för att hjälpa bilarna när de skriker att de ”kört fast” måste man säkert ha, det har ju även Waymo. Men då borde det räcka med kanske en gubbe per 20 bilar? Tror inte Waymo har sagt hur många de har per bil dock.
Jahopp, nu är Austin "invite only", 10-20 bilar och "plenty of tele-ops".
Så mycket för utlovat "unsupervised, no one in the car".
Beror dock lite på hur de använder tele-ops, om de ständigt har en gubbe per bil som agerar säkerhetsförare via tele-op så är det ju en helt meningslös ploj bara för att visa ”look no driver in the car”. Det borde inte lura någon men gör det troligen ändå? Wow ingen i förarsätet!
Om de startar med säkerhetsförare i bilarna så är väl risken att många tycker att det där är ju misstänkt likt en vanlig taxi och det blir inga wow.
Men tele-op för att hjälpa bilarna när de skriker att de ”kört fast” måste man säkert ha, det har ju även Waymo. Men då borde det räcka med kanske en gubbe per 20 bilar? Tror inte Waymo har sagt hur många de har per bil dock.
Här har vi Waymos utrullning i Chandler, AZ:
April 2017: Tjänsten öppnade publikt med säkerhetsförare i bilen
Nov 2017: Ingen i bilen (inga passagerare heller) - parallelt med ovan. <--- Tesla är här, men svårt att värdera om de är bra/säkra nog
Okt 2020: Första betalda resa med "rider-only"
Ingen vet hur detta såg ut bakom kulisserna, men jag är inte förvånad om Waymo använde en likande setup som Tesla när de gick över till driver-out-testning. 1 FTE per bil 100% av tiden är trolig. Idag finns det ingen som kan direkt styra en Waymo på distans om det någonsin har funnits.
Tesla har kanske lite högre riskaptit än Waymo men det kommer sannolikt att ta år för Tesla att få lösningen att skala i Austin och de är minst fem år sena till festen.
Det går att fejka små deployments med människor bakom kullissen men det skalar inte.
Om Tesla har 200 bilar om ett år live i Austin så vet vi att det går åt rätt håll. Har de 1000 så har det gjort det otroligt bra, men troligare är att det tar minst tre år att komma dit Waymo är IDAG i autonomi om nu de någonsin kan nå dit med nuvarande hårdvara.
För att tjäna pengar behöver de komma ned till kanske 0.05 FTE per bil. Med setupen både dyr mjukvara och dyr människa finns det inga pengar att tjäna.
Sedan är det en massa operationellt att lära sig, bygga depåer och ta hand om bilarna både när de kör ("fleet mgmt") och när de är trasiga eller får punka eller köra fast, är med i en krock osv eller måste laddas/städas/lagas.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 19 maj 2025 18:55
av -AG-
Artikel i Forbes
Elon Musk’s Tesla Robotaxi Rollout Looks Like A Disaster Waiting To Happen
”O’Dowd has been putting the current version of FSD through its paces. “We drove it around Santa Barbara for 80 minutes and there were seven failures,” said O’Dowd, whose company Green Hills Software supplies security tech to defense and aerospace industry customers. “If there had not been a driver sitting in the driver's seat, it would’ve hit something.””
”Tesla has had a permit to test autonomous vehicles in California for a decade, which requires companies to share safety data. Numerous competitors, including Waymo, Amazon’s Zoox, which hopes to operate robotaxis this year, Nuro and even Apple, which abandoned its program, have all submitted data on test miles logged including “disengagements”–when a human driver has to take over–as well as accident reports. Tesla hasn’t.”
AI har andra failure modes än människor och det kan gå åt helvete snabbt. En mötande bil, en skugga på vägen och systemet väjer på en rak väg under optimala förhållanden. Det är nära omöjligt för en människa att ha beredskap för detta.
Det här är systemet Tesla och en hel del andra kallar för "självkörande" och det antropomorfiseras. Tror ni Tesla bjuder på en ny bil? Inte en chans säger jag.
Det är bra om man förstår hur det har systemet inte är självkörande, att riskerna är höga och att allt ansvar ligger hos föraren.
Det är händelser som denna som gör att UNECE, med god anledning, är skeptiska. Och varför ansvarsfrågan är viktig när man ska rulla ut sån här teknik.
Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen kommer att börja ifrågasätta användade framöver.
Ja, detta händer även andra. Waymo körde in i en telefonstolpe i våras t ex. Skillnaden är att de tar fullt ansvar för sin bil och är transparenta (full recall av flottan). Det är milsvid skillnad på det och det Tesla håller på med.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 23 maj 2025 08:16
av spacecoin
Verkar vara en rätt allvarligt problem. Återigen svarta saker på vägbanan uppfattas som livsfarliga.
Hade man haft Lidar, Hd-Radar så hade systemet kunna bekräfta att det är en felklassificering.
Verkar vara en rätt allvarligt problem. Återigen svarta saker på vägbanan uppfattas som livsfarliga.
Hade man haft Lidar, Hd-Radar så hade systemet kunna bekräfta att det är en felklassificering.
Robotaxi soon, eh? Kalla mig skeptisk.
Eller denna:
Vad är allvarligt med det? Tycker den ser ut att svänga undan väldigt snyggt.
Det enda den gör är ju att byta fil.
Verkar vara en rätt allvarligt problem. Återigen svarta saker på vägbanan uppfattas som livsfarliga.
Hade man haft Lidar, Hd-Radar så hade systemet kunna bekräfta att det är en felklassificering.
Robotaxi soon, eh? Kalla mig skeptisk.
Eller denna:
Vad är allvarligt med det? Tycker den ser ut att svänga undan väldigt snyggt.
Det enda den gör är ju att byta fil.
Du ser inte sambanden med svarta "saker" i vägen (skuggor, bromsspår) och att FSDS tycker att det är något man behöver veja för? Fråga dig varför den vill byta fil och inte om det är "snyggt".
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 maj 2025 13:00
av -AG-
”Tesla’s latest self-driving mode flips car in a scary crash, raises safety concerns”
”The driver was using Tesla FSD v13.2.8 with Hardware 4 (Tesla’s most up-to-date version) when the car unexpectedly swerved off the road, hit a tree, and flipped over—a diversion that was too sudden and fast for intervention.”
”The incident came to light after the driver with the Reddit handle SynNightmare posted a point of view video of the crash on the TeslaFSD subreddit, adding he feels blessed to be alive.”
Personen som blev inkörd i ett träd på grund av FSD har fått en flersidig rapport från Tesla som bekräftar att FSDS var aktiv.
Man kan se att förloppet är väldigt snabbt och hastigheten var relativt hög. För övrigt en fascinerande inblick i telemetrin Tesla kan få ut.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 29 maj 2025 00:06
av Ewolve
Intressant dock att det verkar råda hyfsad enighet i kommentarsfältet på reddit att loggarna visar att det är föraren som har gjort den initiala skarpa vridningen av ratten åt vänster, inte autopiloten. Den har tvärt om kämpat emot av vridmomentet i ratten att döma. Alternativt om det skett något mekaniskt fel på hjulupphängning etc som dragit styrningen åt vänster
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 29 maj 2025 08:15
av Xanthopteryx
Notera att systemet går från Aktivt till Unavailable.
Om föraren tar över så går systemet till Aborted.
Systemet var alltså aktivt.
Det lär ha låtit och röda ratten har gnällt.
Notera att när så sker så styr bilen fortfarande!
Alltså var det med 99 procent säkerhet bilen som gjorde svängen.
Den fick spel, antingen på grund av skuggor och spöken som den försöker väja för eller så kraschade systemet vavid den gav upp och sade "TA ÖVER!" och allt går så fort så om man inte håller händerna fysiskt på ratten och konstant tittar ut så har man exakt NOLL chans att rätta upp något.
Även om du är extremt reaktiv så är det mycket svårt att hinna med i dessa snabba svängar.
Intressant dock att det verkar råda hyfsad enighet i kommentarsfältet på reddit att loggarna visar att det är föraren som har gjort den initiala skarpa vridningen av ratten åt vänster, inte autopiloten. Den har tvärt om kämpat emot av vridmomentet i ratten att döma. Alternativt om det skett något mekaniskt fel på hjulupphängning etc som dragit styrningen åt vänster
Jag skriver av de där ”experterna” med ett ord: önsketänkande. Litar mer på OP som var i bilen iom att han la ut rapporten med telemetry.
Intressant dock att det verkar råda hyfsad enighet i kommentarsfältet på reddit att loggarna visar att det är föraren som har gjort den initiala skarpa vridningen av ratten åt vänster, inte autopiloten. Den har tvärt om kämpat emot av vridmomentet i ratten att döma. Alternativt om det skett något mekaniskt fel på hjulupphängning etc som dragit styrningen åt vänster
Räcker väl med att tesla i sin rapport redan konstaterar att fsd var aktivt så är den diskussionen är ju rätt död
Att något kan gått sönder absolut
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 29 maj 2025 19:35
av Nicklas
Är det inte ett "vanligt" sätt att slippa nag att ha något tungt vid sidan av ratten?
- om så var fallet skulle väl det kunnat trigga rattvrid om det blev för mycket?
Mycket intressant rapport och jag skulle gärna vilja testa vilka tillstånd det hoppar mellan beroende på vad man gör
Är det inte ett "vanligt" sätt att slippa nag att ha något tungt vid sidan av ratten?
Det fungerar rätt dåligt numera - deras detektion plockar upp den inom någon mil och skriker åt en att ta bort den eller slå av autostyrning. Tyvärr. Funkade klockrent för drygt ett år sedan.
Är det inte ett "vanligt" sätt att slippa nag att ha något tungt vid sidan av ratten?
Det fungerar rätt dåligt numera - deras detektion plockar upp den inom någon mil och skriker åt en att ta bort den eller slå av autostyrning. Tyvärr. Funkade klockrent för drygt ett år sedan.
Övriga trafikanter är väl däremot tacksamma för att detektionen fungerar så de slipper bli dödade i onödan.
Är det inte ett "vanligt" sätt att slippa nag att ha något tungt vid sidan av ratten?
- om så var fallet skulle väl det kunnat trigga rattvrid om det blev för mycket?
Mycket intressant rapport och jag skulle gärna vilja testa vilka tillstånd det hoppar mellan beroende på vad man gör
Här är en som påstår sig testat och fått samma beteende, dvs vrider man ratten så går den från active -> unavailable, inte till aborted. Aborted verkar efter googling vara om den själv kopplar ifrån?
Sen kan jag tycka att det är svårt att avskriva det faktum att det är ett tydligt pålagt moment till vänster i ratten under i stort sett hela svängen. Vilket skulle stämma väldigt bra med att autopiloten slås av som ett resultat av manuell styrning varpå bilen girar kraftigt åt vänster med avstängd autopilot, precis som det framgår av graferna i rapporten. Enligt Google så har föraren minnesluckor och minns inte vad som hände, dvs han kan ha sträckt sig efter nått i baksätet och ha kommit åt ratten, han kan ha svimmat, eller vadsomhelst. Såklart bara spekulationer med ett visst mått av önsketänkande, men inte omöjligt.