Sida 129 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 13:58
av Verdi
HelectriC skrev:Teslaspolen skrev:Nåja, det finns ju alternativ. Ionity må vara bra med många pålitliga stolpar per ställe. Men du kan hitta bra ställen att semestra på (ett vanligt år...) i Norge. Finns oftast 2-3 snabbladdare per ställe. Ok, de är oftast på 50 kW och inte 150 kW eller mer. Men inte lika hutlöst dyra som Ionity är.
vem orkar mata motorväg med hjälp av 50kW stolpar? Norge är dessutom inget bra exempel eftersom det inte följer övriga länders infrastruktur. Norge är långt fram och det är bra, men hjälper lite när man ska tex söderut i Europa. Men visst, det finns alternativ tillIonity. Hoppas bara inte de följer trenden och skruvar upp priserna på samma sätt.
Att ladda på 50kW på långresa med en bil som drar ~250W/km blir galet segt. Handlar om 90-120 minuters stopp, istället för 30-45 minuter. Men visst, det kan man ju roa sig med för att spara några hundralappar. 50kW-stolparna är väl inte heller gratis? Kostar de inte runt 5:-/kWh om man inte har abonnemang?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 14:31
av Jerker
Om den här prisutvecklingen på laddning fortsätter så framstår ju Teslas laddnätverk och prispolitik som ett allt starkare försäljningsgument.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 14:39
av HelectriC
Jerker skrev:Om den här prisutvecklingen på laddning fortsätter så framstår ju Teslas laddnätverk och prispolitik som ett allt starkare försäljningsgument.
ja, fast eftersom inte alla vill ha Tesla, så blir konkurrenterna istället fossilbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 14:40
av Verdi
Jerker skrev:Om den här prisutvecklingen på laddning fortsätter så framstår ju Teslas laddnätverk och prispolitik som ett allt starkare försäljningsgument.
Beror alldeles på hur man nyttjar bilen. Väldigt många behöver _aldrig_ snabbladda. Har man sommarstuga inom 30-40 mil från där man bor och/eller hellre flyger på semester än köra obscena sträckor i bil så blir det nästan ingen snabbladdning (om man inte åker långa sträckor för att besöka vänner/släktingar och /eller i jobbet förstås).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 14:58
av mati
Verdi skrev:
Det stora problemet är ju för bilar som kommer från märken där man inte får/kan teckna abonnemang. Typ Volvo XC40, Polestar 2 osv.
Nej, det stora problemet är att man överhuvudtaget måste teckna ett abonnemang. Ionity är ju som du säger inte ensamma i världen. Tvärtom så är de långt i från heltäckande, framförallt inte här i Norden. Ska man tecka abonnemang hos alla operatörer då? Hur är med de som bor Nederländerna? Där finns Fastned som är helt dominerande, och även där måste man teckna ett abonnemang om man inte vill bli ruinerad. Men utanför Nederländerna finns de nästan inte. Ska folk där teckna för både Fastned och Ionity?
Nä, hela den är abonnemangsskiten är helt uppåt väggarna åt helvete fel. Det är bara ett sätt för operatörerna som Ionity att försöka befästa en monopolställning som de förhoppningsvis aldrig får.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:01
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:
Det stora problemet är ju för bilar som kommer från märken där man inte får/kan teckna abonnemang. Typ Volvo XC40, Polestar 2 osv.
Nej, det stora problemet är att man överhuvudtaget måste teckna ett abonnemang. Ionity är ju som du säger inte ensamma i världen. Tvärtom så är de långt i från heltäckande, framförallt inte här i Norden. Ska man tecka abonnemang hos alla operatörer då? Hur är med de som bor Nederländerna? Där finns Fastned som är helt dominerande, och även där måste man teckna ett abonnemang om man inte vill bli ruinerad. Men utanför Nederländerna finns de nästan inte. Ska folk där teckna för både Fastned och Ionity?
Nä, hela den är abonnemangsskiten är helt uppåt väggarna åt helvete fel. Det är bara ett sätt för operatörerna som Ionity att försöka befästa en monopolställning som de förhoppningsvis aldrig får.
Det finns nio st Ionity-stationer i pytte-Holland. Det räcker nog bra. Om man inte bor i lägenhet och snabbladdar till vardags.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:07
av Anderzzon
mati skrev:
Nej, det stora problemet är att man överhuvudtaget måste teckna ett abonnemang. Ionity är ju som du säger inte ensamma i världen. Tvärtom så är de långt i från heltäckande, framförallt inte här i Norden. Ska man tecka abonnemang hos alla operatörer då? Hur är med de som bor Nederländerna? Där finns Fastned som är helt dominerande, och även där måste man teckna ett abonnemang om man inte vill bli ruinerad. Men utanför Nederländerna finns de nästan inte. Ska folk där teckna för både Fastned och Ionity?
Nä, hela den är abonnemangsskiten är helt uppåt väggarna åt helvete fel. Det är bara ett sätt för operatörerna som Ionity att försöka befästa en monopolställning som de förhoppningsvis aldrig får.
Jag tror att vi kommer se lokala lösningar i olika länder, ungefär som Fastned i Nederländerna. Jag har ingen statistik men jag skulle tro att 99% av alla resor är inom Sverige. Någon leverantör, förmodligen en elleverantör, kommer bli störst i Sverige. Eon har redan en form av rabatt om man är elhandelskund. Jag tror att många kan tänka sig att välja elbolag utifrån vilket pris du kan få på laddning hos dem.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:16
av Zalman3
Någon leverantör, förmodligen en elleverantör, kommer bli störst i Sverige.
Tesla är ju en elleverantör i England.
Är på gång i Tyskland.
Få se när de kommer till Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:19
av LasseTM
Det är ju detta som "tvingar" en att välja Tesla som förstabil.
Jag älskar verkligen min bil men tycker att den är något dyr för att förflytta mig dit jag vill, men ska man åka längre än 25 mil finns inga andra vettiga alternativ idag som jag ser det.
Frugan gillar sin Zoe men 1h45min laddstopp efter 20 mil är knappast någon dröm.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:28
av Verdi
LasseTM skrev:Det är ju detta som "tvingar" en att välja Tesla som förstabil.
Jag älskar verkligen min bil men tycker att den är något dyr för att förflytta mig dit jag vill, men ska man åka längre än 25 mil finns inga andra vettiga alternativ idag som jag ser det.
Frugan gillar sin Zoe men 1h45min laddstopp efter 20 mil är knappast någon dröm.
Beror på långkörningsfrekvens och långkörningsdestination.
Men visst är frihetskänslan större i en Tesla. Går inte att komma ifrån.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:30
av mati
Verdi skrev:
Det finns nio st Ionity-stationer i pytte-Holland. Det räcker nog bra. Om man inte bor i lägenhet och snabbladdar till vardags.
Ja, men tror du att folk tecknar abonnemang hos Ionity när de kan få ett billigare abonnemang med bättre och fler laddare hos Fastned? Skulle inte tro det.
Men det är helt ointressant hur många laddare Ionity har i vissa länder. Det var ju bara ett exempel. Det handlar om prismodellen att alla ska teckna abonnemang överallt, samtidigt som alla inte ens kan teckna hos Ionity. Ändå så är det de som sätter prisstandarden. Det är helt fel. Varför är det så svårt att förstå? Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera en prismodell där det krävs ett snordyrt abonnemang hos en bensinmack eller -kedja för att kunna tanka till en någorlunda rimlig peng, medan det kostar multum när man inte har abonnemang. Ja, jag vet, man kan få ett statoil-kort eller nåt för att få lite rabatt. Men det handlar om marginella rabatter i dessa fall. Inte 50-60-70%. Det kostar ändå alltid ungefär lika mycket, oavsett vem man är, vilken bil man kör och vilken hårfärg man har.
Jag ogillar detta extremt med alla abonnemang man ska ha överallt. Jag hatar det till den grad att jag av ren protest kan tänka mig att skaffa en fossilbil igen. Då skulle man slippa allt krångel och prisångesten. Tyvärr är det förmodligen precis det som är tanken och därför gör jag inte det. Men jag kan inte med gott samvete rekommendera någon att skaffa elbil. Inte som det ser ut idag. När folk frågar säger jag alltid som det är. Håller du dig inom batteriets räckviddsradie är en elbil en fantastisk sak. Brukar du åka längre än så, skaffa ingen elbil. Och nej, inga av mina bekanta skulle komma på idén att skaffa en Tesla.
Ärligt talat så tror jag numera att elbilar inte kommer att bli någon bred succé på väldigt många år, om ens någonsin.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:35
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:
Det finns nio st Ionity-stationer i pytte-Holland. Det räcker nog bra. Om man inte bor i lägenhet och snabbladdar till vardags.
Ja, men tror du att folk tecknar abonnemang hos Ionity när de kan få ett billigare abonnemang med bättre och fler laddare hos Fastned? Skulle inte tro det.
Men det är helt ointressant hur många laddare Ionity har i vissa länder. Det var ju bara ett exempel. Det handlar om prismodellen att alla ska teckna abonnemang överallt, samtidigt som alla inte ens kan teckna hos Ionity. Ändå så är det de som sätter prisstandarden. Det är helt fel. Varför är det så svårt att förstå? Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera en prismodell där det krävs ett snordyrt abonnemang hos en bensinmack eller -kedja för att kunna tanka till en någorlunda rimlig peng, medan det kostar multum när man inte har abonnemang. Ja, jag vet, man kan få ett statoil-kort eller nåt för att få lite rabatt. Men det handlar om marginella rabatter i dessa fall. Inte 50-60-70%. Det kostar ändå alltid ungefär lika mycket, oavsett vem man är, vilken bil man kör och vilken hårfärg man har.
Jag ogillar detta extremt med alla abonnemang man ska ha överallt. Jag hatar det till den grad att jag av ren protest kan tänka mig att skaffa en fossilbil igen. Då skulle man slippa allt krångel och prisångesten. Tyvärr är det förmodligen precis det som är tanken och därför gör jag inte det. Men jag kan inte med gott samvete rekommendera någon att skaffa elbil. Inte som det ser ut idag. När folk frågar säger jag alltid som det är. Håller du dig inom batteriets räckviddsradie är en elbil en fantastisk sak. Brukar du åka längre än så, skaffa ingen elbil. Och nej, inga av mina bekanta skulle komma på idén att skaffa en Tesla.
Ärligt talat så tror jag numera att elbilar inte kommer att bli någon bred succé på väldigt många år, om ens någonsin.
Beror väl på hur ofta holländaren i fråga tänker köra utanför Holland antar jag?
Jag tror inte heller att elbilar blir dominerande (>50% sålda) på väldigt många år. Det där med fossilbil kommer du slå ur hågen när du provkör en. Been there, done that... Slutade med beställning av en ny Model S.
För övrigt tycker jag det är fascinerande över hur mycket folk ändå verkar köra långt. Jag tycker jag kör mycket bil men jag behöver bara snabbladda ett fåtal ggr per år.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:40
av Credde
OfarligTesla skrev:
Lösningen är ju att göra det dyrare att åka diesel-/bensinbil helt enkelt vilket är den vägen vi verkar vara på väg nedför. Elbilen behöver ju nämligen inte vara billigare än vad fossilbilar är idag utan bara billigare än vad fossilbilar är vid den tidpunkten. Med tillräckligt mycket miljöskatter så ändras beteendet rätt fort.
Att laddningen skall kosta 2 kr/kWh kommer inte fungera i längden när bilpriserna trycks ner (så man inte kan ta ut pengar där för att täcka) så vi kommer nog få se priser för snabbladdning som ger en rätt hög milskostnad (alternativt kräver abonnemang för de som laddar mycket).
Det är väl tyvärr så att det inte kommer bli billigare att åka elbil. Jag tror tyvärr du har helt rätt i, att det kommer bli mycket dyrare att åka bil generellt i framtiden (el, fossil, hybrid).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 15:53
av Svenssons
Credde skrev:OfarligTesla skrev:
Lösningen är ju att göra det dyrare att åka diesel-/bensinbil helt enkelt vilket är den vägen vi verkar vara på väg nedför. Elbilen behöver ju nämligen inte vara billigare än vad fossilbilar är idag utan bara billigare än vad fossilbilar är vid den tidpunkten. Med tillräckligt mycket miljöskatter så ändras beteendet rätt fort.
Att laddningen skall kosta 2 kr/kWh kommer inte fungera i längden när bilpriserna trycks ner (så man inte kan ta ut pengar där för att täcka) så vi kommer nog få se priser för snabbladdning som ger en rätt hög milskostnad (alternativt kräver abonnemang för de som laddar mycket).
Det är väl tyvärr så att det inte kommer bli billigare att åka elbil. Jag tror tyvärr du har helt rätt i, att det kommer bli mycket dyrare att åka bil generellt i framtiden (el, fossil, hybrid).
Jag håller också med om detta. Elen kommer gå upp i pris och skatter m.m. kommer leda till att elbilar ändå är att föredra.
Största fördelen med elbilar som jag ser det är möjligheten att själv skapa energin till bilen som privatperson. Det lär aldrig bli så att någon privatpersoner sätter upp en Fischer–Tropsch fabrik för bensin eller dieselbilen, en Sabatierreaktor för gasbilen eller elektrolys för vätgasbilen. Oavsett är det rätt lätt för staten att reglera dessa saker eftersom de alla handlar om brandfarliga ämnen. Att producera el, offgrid eller ongrid, är inte lika enkelt att styra för staten men politiker kommer säkert försöka när elbilar blir allt mer vanliga.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 16:00
av mati
Verdi skrev:
Det där med fossilbil kommer du slå ur hågen när du provkör en. Been there, done that... Slutade med beställning av en ny Model S.

Jag har ju haft en del fossila lånebilar senaste året. Visst är det inte samma sak som en elbil men jag tror faktiskt man vänjer sig igen. Nu har jag inte riktigt det körmönstret som skulle kunna motivera en ren fossilbil, jag håller mig ändå i närområdet för det mesta. Men i ärlighetens namn så tror jag att en laddhybrid skulle passa bättre i mitt fall. Jag anser ju egentligen att laddhybrider är en dålig kompromiss, och förmodligen går jag lite på villfarelsen att gräset är grönare på andra sidan staketet. Men jag har ju skaffat min e-tron främst som långfärdsbil. Det har visat sig att det var ett mindre klokt beslut. För det första så åker jag mindre nu och för det andra så är det inte ekonomiskt intressant längre.
Annars åker jag nästan bara till Götene med den, dvs 2 mil totalt. Och så drar vi husvagnen med den. De extremt korta sträckorna skulle även en laddhybrid klara. För husvagnen skulle en hybrid fungera mycket bättre än vad elbilen gör. Och för alla "halvlånga" sträckor har vi e-Golfen.
Jag är inte där än. Men om drygt 1 år är det dags att fundera på e-trons efterföljare. Då får vi se.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 16:40
av Anonymous FTW
mati skrev:Verdi skrev:
För husvagnen skulle en hybrid fungera mycket bättre än vad elbilen gör.
Tråkiga är väl att de flesta hybrider har bensinmotor så det kan bli dyrt att dra husvagn. Mercedes är väl nästan ensam om dieselhybrider.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 aug 2020 17:23
av Swede1
Svenssons skrev:Credde skrev:OfarligTesla skrev:
Lösningen är ju att göra det dyrare att åka diesel-/bensinbil helt enkelt vilket är den vägen vi verkar vara på väg nedför. Elbilen behöver ju nämligen inte vara billigare än vad fossilbilar är idag utan bara billigare än vad fossilbilar är vid den tidpunkten. Med tillräckligt mycket miljöskatter så ändras beteendet rätt fort.
Att laddningen skall kosta 2 kr/kWh kommer inte fungera i längden när bilpriserna trycks ner (så man inte kan ta ut pengar där för att täcka) så vi kommer nog få se priser för snabbladdning som ger en rätt hög milskostnad (alternativt kräver abonnemang för de som laddar mycket).
Det är väl tyvärr så att det inte kommer bli billigare att åka elbil. Jag tror tyvärr du har helt rätt i, att det kommer bli mycket dyrare att åka bil generellt i framtiden (el, fossil, hybrid).
Jag håller också med om detta. Elen kommer gå upp i pris och skatter m.m. kommer leda till att elbilar ändå är att föredra.
Största fördelen med elbilar som jag ser det är möjligheten att själv skapa energin till bilen som privatperson. Det lär aldrig bli så att någon privatpersoner sätter upp en Fischer–Tropsch fabrik för bensin eller dieselbilen, en Sabatierreaktor för gasbilen eller elektrolys för vätgasbilen. Oavsett är det rätt lätt för staten att reglera dessa saker eftersom de alla handlar om brandfarliga ämnen. Att producera el, offgrid eller ongrid, är inte lika enkelt att styra för staten men politiker kommer säkert försöka när elbilar blir allt mer vanliga.
Mm, politiker, de folkvalda, de som ska föra din talan, de förtroendevalda, de som har ditt förtroende, i fyra år kan de hålla på tills man kan rösta bort dem. Se på Schweiz, nästan omöjligt att höja skatter för "politiker", de får en folkomröstning emot sig direkt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 06:46
av mati
Anonymous FTW skrev:mati skrev:Verdi skrev:
För husvagnen skulle en hybrid fungera mycket bättre än vad elbilen gör.
Tråkiga är väl att de flesta hybrider har bensinmotor så det kan bli dyrt att dra husvagn. Mercedes är väl nästan ensam om dieselhybrider.
Dyrt och dyrt. En e-tron som drar en liten husvagn som vi har suger i sig runt 4 kWh/mil mellan tumme och pekfinger. Även med "billiga" 5kr/kWh blir det 20kr/mil. Snabbladdar man hos e-on blir det 25kr/mil, hos Ionity över 30kr. Man får nog dra en fullvuxen villavagn om man vill komma upp i samma belopp med en bensinbil skulle jag tro. Vi drog vagnen förra hösten med en Audi SQ7 som var allt annat än snål i mitt tycke. Förbrukningen hamnade på ungefär en liter milen med vagnen påkopplad. Jag tyckte då att det var snordyrt att tanka. Ironiskt nog blir det nu ungefär samma kostnad när man laddar hos ionity
utan att dra husvagn.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:16
av bonath
Fick svar av Mattias Vendel när jag klagade på E-ons priser
och tyckte att dom bromsar utvecklingen...
-Det är svårt utifrån det du skriver att förstå de specifika räkneexemplen eller vilken typ av laddning du menar. Är det snabbladdning du tänker på? Kostnaden per mil på snabbladdarna är visserligen i linje med att köra diselfordon, men snittet på laddningskostnaderna är väsentligt lägre, om man ser till helheten, t.ex att ladda hemma för ca. 1,3+ kr / kWh.
Tillväxten av mängden elfordon på vägarna är beroende av mer än enbart låga laddpriser. Priset på bilen i sig utgör också en faktor såväl som de subventioner som idag finns på plats. Som ett exempel (och detta beror p g a hur effektabonnemangen är utformade i Sverige), kan det kosta ca. 4-6 kr ex. moms att leverera ut en kWh på en 50kW snabbladdare vid de volymer av fordon som finns idag i Sverige. Att enbart sänka priserna för att dra till sig fler kunder, är heller inte en lösning på detta problem, eftersom det inte ökar volymerna tillräckligt mycket för att idag bli en positiv historia. Det behöver helt enkelt öka såväl laddbara fordon, vilket kräver gemensamma tag från såväl operatörer som E.ON, som politiken som bilköparna (som trots höga priser i förhållande till väljer miljövänliga alternativ). Ingen kan ensamt driva detta i rätt riktning utan alla är med på resan, så att säga.
Inget av det jag skriver kommer troligen att övertyga dig, men jag vill verkligen understryka att vår ambition inte är att sabotera omställningen. Om det hade varit så hade vi inte byggt den infrastruktur vi har idag eller arbetat med hållbara transporter inom laddbara elbilar och bussar (eller för den delen biogas).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:18
av Verdi
bonath skrev:Fick svar av Mattias Vendel när jag klagade på E-ons priser
och tyckte att dom bromsar utvecklingen...
-Det är svårt utifrån det du skriver att förstå de specifika räkneexemplen eller vilken typ av laddning du menar. Är det snabbladdning du tänker på? Kostnaden per mil på snabbladdarna är visserligen i linje med att köra diselfordon, men snittet på laddningskostnaderna är väsentligt lägre, om man ser till helheten, t.ex att ladda hemma för ca. 1,3+ kr / kWh.
Tillväxten av mängden elfordon på vägarna är beroende av mer än enbart låga laddpriser. Priset på bilen i sig utgör också en faktor såväl som de subventioner som idag finns på plats. Som ett exempel (och detta beror p g a hur effektabonnemangen är utformade i Sverige), kan det kosta ca. 4-6 kr ex. moms att leverera ut en kWh på en 50kW snabbladdare vid de volymer av fordon som finns idag i Sverige. Att enbart sänka priserna för att dra till sig fler kunder, är heller inte en lösning på detta problem, eftersom det inte ökar volymerna tillräckligt mycket för att idag bli en positiv historia. Det behöver helt enkelt öka såväl laddbara fordon, vilket kräver gemensamma tag från såväl operatörer som E.ON, som politiken som bilköparna (som trots höga priser i förhållande till väljer miljövänliga alternativ). Ingen kan ensamt driva detta i rätt riktning utan alla är med på resan, så att säga.
Inget av det jag skriver kommer troligen att övertyga dig, men jag vill verkligen understryka att vår ambition inte är att sabotera omställningen. Om det hade varit så hade vi inte byggt den infrastruktur vi har idag eller arbetat med hållbara transporter inom laddbara elbilar och bussar (eller för den delen biogas).
Mattias har såklart rätt. Någon måste betala för kostnaderna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:26
av [JM]
Egentligen borde priset på snabbladdning vara ännu högre.
För om man laddar en massa hemma så att medelkostnaden blir mkt lägre för elbilar än för fossilbilar så bör ju då Ionity rimligtvis korrigera detta och höja priset så att det blir mer rättvist mot fossilbilisterna.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:39
av tor-ake
bonath skrev:Fick svar av Mattias Vendel när jag klagade på E-ons priser
och tyckte att dom bromsar utvecklingen...
"Som ett exempel (och detta beror p g a hur effektabonnemangen är utformade i Sverige), kan det kosta ca. 4-6 kr ex. moms att leverera ut en kWh på en 50kW snabbladdare vid de volymer av fordon som finns idag i Sverige.
Då kanske inte effektabbonemangen skall vara utformade så, då?
För mig som inte är helt insatt låter det som att nätbolagen (som, igen, har
monopol på näten) är fel ute igen. De vill snabbt räkna hem alla eventuella utbyggnader av nät, så att inte deras multimiljardvinster tullas på. Att de kommer få en mycket större potentiell marknad för sina tjänster när transportsektorns omställning börjar komma igång, de struntar de i. Kan det vara så att de inte tror på omställningen kanske? Eller att de skiter i den?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:56
av Zalman3
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -langfard/
Kalmar – Åre (984 – 1.067 km)
Billigast, Tesla Model 3 LR, 420 kr
Dyrast, Volvo XC40 P8, 1.732 kr
Mer är 4ggr så dyrt att köra Volvo istället för Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:58
av Svenssons
tor-ake skrev:
För mig som inte är helt insatt låter det som att nätbolagen (som, igen, har monopol på näten) är fel ute igen. De vill snabbt räkna hem alla eventuella utbyggnader av nät, så att inte deras multimiljardvinster tullas på. Att de kommer få en mycket större potentiell marknad för sina tjänster när transportsektorns omställning börjar komma igång, de struntar de i. Kan det vara så att de inte tror på omställningen kanske? Eller att de skiter i den?
Snarare är det så att de inte har byggt ut nätet allt eftersom efterfrågan ökat och därmed står de med effektbrist och har inte så mycket annat att göra än att sätta priset för att strypa efterfrågan. Det kommer leda till att nätleverantörer kan öka effekten och därmed kunna sälja ännu mera. Är det monopol utan statlig styrning lär det vara trögare att få nätleverantörer att bygga ut nät men jag är rätt övertygad om att det sker.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 15:59
av HelectriC
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.