Får väl se. Känns som du har ryckts med rejält Jerker.Jerker skrev:Nu ser det ut som att det kommer en liten rekyl. Det är väl många som är för nervösa och vill ta hem vinsten.

Moderator: Redaktion
Får väl se. Känns som du har ryckts med rejält Jerker.Jerker skrev:Nu ser det ut som att det kommer en liten rekyl. Det är väl många som är för nervösa och vill ta hem vinsten.
Om Tesla lyckas behålla 20% av marknaden så är de uppe i samma storlek som Toyota och VAG tillsammans.Zalman3 skrev:Ja!Jerker skrev:951
Är vi med om något historiskt?
Toyota är helt plötsligt inte så långt borta!!
Hehe... Jodå, jag är försiktig. Läget nu känns en smula overkligt och jag bara njuter av det.Verdi skrev:Får väl se. Känns som du har ryckts med rejält Jerker.Jerker skrev:Nu ser det ut som att det kommer en liten rekyl. Det är väl många som är för nervösa och vill ta hem vinsten.Trodde du var en försiktig general.
Nej, det tror jag inte. Det var bara ett gäng som tog hem vinsten.LarsL skrev:Dök lite på slutet där. Var det vändningen?
Håller helt med. Samma vid IT-haussen i slutet av 90-talet.josve skrev:Det vi nu kan se i denna tråd är ett typexempel på bubbla. Om någon för tre månader sedan hade sagt att kursen skulle vara +900 hade den personen fått diagnosen ”galen”.
Nu tycks var och varannan i denna tråd anse att kursen är ”rimlig”. Eller möjligen att om kursen sjunker lite så är det köpläge igen.
Vi skall också komma ihåg att under den senaste veckorna har det egentligen inte framkommit några stora nyheter.
Jag tror dock extremt mycket på TSLA som bolag, långsiktigt. Skall kursen fortsätta upp ytterligare 20% imorgon, ingen som vet.
Men det är väldigt många varningstecken just nu för en typisk aktiekurs bubbla...
I en helt annan storleksordning (i börsvärde) och typ av bolag men svårt att inte tänka tillbaka på Fingerprints tokrusning under 2015. I diverse forum så var det plötsligt logiskt att aktien gick från 7-8 kr till över 100 kr på mycket kort tid. Många personer blev rika på resan, vissa kände sig rika under en period, vissa (jag själv) stod vid sidan av och förstod inte vad som hände. Sedan kom verkligheten ikapp.
En ny spännande börsdag väntar imorgon...
Tesla är extremt välkänt som bolag idag och inte bara något som vi elbilsnördar känner till.Jerker skrev:Den svänger upp igen i eftermarknaden.
Ja, nog är det en bubbla, alltid. Känner själv att jag har gått som i en bubbla idag och har haft svårt att koncentrera mig på annat. Men frågan är vilka som är den här bubblan? Vi i den här tråden är sannerligen inte ensamma. Det är en slags masspsykos som skapar en sån här rusning. Frågan är som sagt när det stannar av eller vänder. Är det fortfarande bara elbilsnördar som känner till aktien? Är det så att det är nya grupper av sparare som har kommit in nu på slutet? Då kanske det fortfarande finns fler som ännu inte hittat till den.
Håller med, det blir en spännande dag i morgon. Och kanske torsdag. Och fredag.
Enig. När det vänder nedåt kommer det att gå fort, frågan är bara närLegato skrev:Håller helt med. Samma vid IT-haussen i slutet av 90-talet.josve skrev:Det vi nu kan se i denna tråd är ett typexempel på bubbla. Om någon för tre månader sedan hade sagt att kursen skulle vara +900 hade den personen fått diagnosen ”galen”.
Nu tycks var och varannan i denna tråd anse att kursen är ”rimlig”. Eller möjligen att om kursen sjunker lite så är det köpläge igen.
Vi skall också komma ihåg att under den senaste veckorna har det egentligen inte framkommit några stora nyheter.
Jag tror dock extremt mycket på TSLA som bolag, långsiktigt. Skall kursen fortsätta upp ytterligare 20% imorgon, ingen som vet.
Men det är väldigt många varningstecken just nu för en typisk aktiekurs bubbla...
I en helt annan storleksordning (i börsvärde) och typ av bolag men svårt att inte tänka tillbaka på Fingerprints tokrusning under 2015. I diverse forum så var det plötsligt logiskt att aktien gick från 7-8 kr till över 100 kr på mycket kort tid. Många personer blev rika på resan, vissa kände sig rika under en period, vissa (jag själv) stod vid sidan av och förstod inte vad som hände. Sedan kom verkligheten ikapp.
Alla (inklusive jag själv) skulle plötsligt köpa IT-aktier för de gick ju bara upp, upp, upp. Och sälja i uppgång ska man ju inte, det är bara att sälja när det börjar gå ner...
Sen kommer verkligheten ikapp och man inser att det inte är så lätt att veta om det är en liten tillfällig rekyl ner eller början på ett ras.
Lärde mig min läxa den gången att alltid handla på fundamenta. Sen gör man ju felaktiga bedömningar här och där, men jag kommer aldrig köpa en aktie som jag anser vara fundamentalt övervärderad oavsett hur stor hypen är för stunden.
Nästan ner $100 på ett ögonblick före stängning är ju en indikation på hur snabbt det kan gå.josve skrev:Enig. När det vänder nedåt kommer det att gå fort, frågan är bara närLegato skrev:Håller helt med. Samma vid IT-haussen i slutet av 90-talet.josve skrev:Det vi nu kan se i denna tråd är ett typexempel på bubbla. Om någon för tre månader sedan hade sagt att kursen skulle vara +900 hade den personen fått diagnosen ”galen”.
Alla (inklusive jag själv) skulle plötsligt köpa IT-aktier för de gick ju bara upp, upp, upp. Och sälja i uppgång ska man ju inte, det är bara att sälja när det börjar gå ner...
Sen kommer verkligheten ikapp och man inser att det inte är så lätt att veta om det är en liten tillfällig rekyl ner eller början på ett ras.
Lärde mig min läxa den gången att alltid handla på fundamenta. Sen gör man ju felaktiga bedömningar här och där, men jag kommer aldrig köpa en aktie som jag anser vara fundamentalt övervärderad oavsett hur stor hypen är för stunden.
Stämmer bra, men det har Tesla även nu faktiskt (after hours), men det är riktigt jämt... 162,5 vs 161,5 miljarder USD ungefärTiborBlomhall skrev:Toppnoteringen under dagen var tydligen $968.99
Då hade Tesla större börsvärde än McDonald's
https://www.di.se/nyheter/gladjeprognos ... som-apple/Silicon Valley-bolaget är nu värt mer än Volkswagen och GM tillsammans eller motsvarande 3,7 miljoner kronor per såld bil. Och det är bara början, enligt optimisterna.
https://in.finance.yahoo.com/news/tesla ... 05086.htmlShort interest, a measure of how much money is betting on the stock to go lower, has not declined nearly enough to account for the surge in trading volume for Tesla's shares, said Ihor Dusaniwsky, head of research at financial analytics firm S3 Partners.
Ford rapporterade en klart lägre vinst än förväntat.Efter stängning (-9,59 %)
Den amerikanska biltillverkaren Ford rapporterar ett justerat resultat per aktie om 0,12 dollar i det fjärde kvartalet, vilket är lägre än de 0,17 dollar per aktie som analytikerna hade väntat sig enligt Bloomberg News snittprognos.
Among the world’s automakers, Tesla, with a market value Tuesday just shy of $160 billion, ranks behind only Toyota, at $232 billion.
http://www.bloomberg.com/amp/news/artic ... -this-yearTesla Inc.’s super-charged stock surge is being outpaced by one of its Chinese suppliers, which has gained more than twice as much as the U.S. electric vehicle maker.
Jiangnan Mould and Plastic Technology Co., which supplies parts for Tesla’s Model Y in the North American market, rose by the 10% daily limit for a second day on Wednesday. It’s the 13th such move this year and extends 2020’s gain to 241%. It is the best performer among stocks listed in Shanghai and Shenzhen, excluding a newly listed bio-pharmaceutical equipment provider.
Bara att gratulera den som vågade satsa 2 miljoner dollar på att aktien skulle gå över 800 dollar.Zalman3 skrev:En del bettar nästan 2 miljoner dollar på att Tesla aktien går över 800 dollar!
https://teknikensvarld.se/kraftig-minsk ... ya-regler/Volvo minskade sin försäljning i Frankrike med hela 51 procent.
Totala bilförsäljningen i Frankrike rasade med 13 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Men försäljningen av hybrider, laddhybrider och elbilar ökade. En mer intressant jämförelse är utsläppen av koldioxid för bilarna som såldes i december 2019 och januari 2020.
I december noterades ett genomsnittligt utsläpp på 113 gram per kilometer och i januari på 96 gram. Det är en kraftig sänkning (17 gram/15 procent) och ett bevis för at EU:s regler har gjort skillnad.
Stämmer ju bra med värdet av SAABs reservdelar efter konkursen.Mickep skrev:Titta på Elons intervju i third tow tesla.
Där påstår elon att tillverkarna gör bilar med förlust och att de skulle tjäna på att sluta tillverka bilar och helt leva på reserdelshandeln.
Bilar har enlivslängd på 20 år.
Så om någon stänger all sin produktion. Så har de 10 år på sig att sparka all personal och anställa nya.
Svårigheten är att hitta kompetent personal.