Sida 128 av 231
Re: VW I.D
Postat: 11 okt 2020 22:09
av PapaD
Kan instämma i Matis reviews, förutom allt om golf då, som jag inte kört. Däremot tycker jag om inredningen, varför jag hävdar att det är en smaksak som var och en får bilda sin egen uppfattning om.
Det var en first plus du körde eftersom den hade matrix led.
Om golfen har lika bra ACC (adaptiv farthållare) så är jag djupt imponerad, för den är faktiskt riktigt bra med kombinerad kamera och GPS för skylt och väganpassning.
Bra sammanfattning, förutom att Etron kanske inte ska vara med överhuvudtaget med tanke på att den är mer än dubbelt så dyr?
Re: VW I.D
Postat: 11 okt 2020 22:18
av Zalman3
mati skrev:Okej, här kommer mina intryck.
Vi hämtade bilen igår strax efter lunch och lämnade tillbaka den idag på eftermiddagen, mao så hade vi den i drygt ett dygn.
Syftet med det här testet var att utvärdera ID3, vi ville se om det är en potentiell ersättare till e-Golfen. Jag upplever dem som väldigt olika bilar i många avseenden. Dessutom tyckte vi vid förra provkörningen att iD3 var ganska högljudd. Jag ville se om det berodde på däcken och bad därför om en bil med 18"-fälgar som sägs vara lite tystare. Tyvärr visade sig att vi hade fått exakt samma bil som förra gången, det var alltså inget med det. Nåväl. Nån 1st var det. Men inte Max.
Eftersom vi jämför med en e-Golf så kommer jag beskriva mina intryck utifrån den jämförelsen. Det finns säkert saker jag har missat, jämförelsen är alltså knappast komplett.
Drivlinan är klart bättre i ID3. Inget hjulspinn tack vare bakhjuldrift, med förbehåll att ingen vet än så länge hur den beter sig på vintern. ID3 är jätterolig att köra, inte Tesla-pigg, men absolut inte slö. Vändradien är fantastiskt liten, inte som i Honda e, men klart mindre än allt jag har kört hittills. Golfen känns som en Finlandsfärja i jämförelse.
Man kan välja mellan vanlig regnerering och frirullning som dock är lite smartare än i e-Golfen. Båda bilarna motorbromsar automatiskt när man kommer fram till en korsning eller liknande, men iD3 gör det bättre och mer tillförlitligt. Däremot så saknar den e-Golfens olika regenereringsnivåer, det finns bara på eller av. Lite synd. Jag är ingen fan av "växelspaken" vid ratten heller. Men det är en vanesak.
Vi körde på alla möjliga vägar, även grusväg. Bilen sväljer ojämnheter mycket bra. God åkkomfort. Jämförbar med Golfen skulle jag vilja påstå.
Räckvidden är naturligtvis också mycket bättre i ID3. Men det verkar som att den drar ganska mycket mer ström än en e-Golf. Vi landade på ett snitt runt 19kWh/100km, snitthastigheten var 55km/h. Vi körde mest 70 och 80-vägar. Oväntat hög förbrukning faktiskt. Golfen ligger på 15kWh/100km i årsmedel och runt 16 igår och idag. Mycket lägre alltså. ID3:ans fördel som den har tack vare det större batteriet minskar alltså i och med att den drar mer ström. En klar nackdel eftersom vi inte behöver räckvidden. Men en snålare bil är alltid bra.
Ljudnivån i ID3 är betydligt högre. Jag trodde ju förra gången att det var ett artificiellt motorljud, och det är det också, men bara upp till 30km/h. Detta går i motsats till e-Golf inte att stänga av. Vi högre fart på landsväg träder ett tydligt brummande ljud fram som har visat sig komma från däcken. Jag upplever det som ganska störande. Björn Nyland påstår stt 18-tummare är tystare, men eftersom det inte fanns någon sådan bil kunde vi inte testa det. Vindbrus hör man däremot inte mycket. Ljudnivån går klart till Golfens fördel. Men man vänjer sig nog.
När det kommer till utrymmena är det ID3 som vinner. Åtminstone i kupén. Det är luftigt och stort, framförallt i baksätet är den mycket större än Golfen. Bagaget är ganska så likvärdigt. En hund får plats, men inte två.
Snabbladdning har vi inte testat, men hemmaladdning. Bilen laddar med 11kW trefas. Fördel ID3. E-Golfen laddar bara på två faser. Men man kan inte välja strömstyrka som i e-Golfen som har 8, 10, 13 och 16A att välja bland. I ID3 finns bara en bockruta "reducerad laddning", typ, som visade sig halvera laddströmmen. Ganska dåligt. Iofs bättre än e-tron där man inte kan ställa in laddströmmen alls, men jag hoppades verkligen att ID3 skulle få samma inställningsmöjligheter som Golfen. Någon timer för laddningen finns inte alls, vilket är bara oförsvarligt urdåligt! Till bilens försvar finns en menypunkt som verkar betyda laddtimer, men där står bara att funktionen inte är tillgänglig ännu. (Se nedan - infotainment)
Vi körde en sväng i mörket också. LED-matrix ljusen fungerar bra, inte riktigt lika bra som i Audin, men okej. I Golfen har jag tyvärr snålat på matrixlysen, jag har alltså inget att jämföra med. Det jag kunde jämföra är dock helljuset och det är tyvärr sämre i ID3, det är i alla fall min uppfattning. Anledningen är nog att ID3 saknar strålkastarspolning, vilket är ett jättestort minus. Då drabbas den av samma strypning som Tesla, eftersom strålkastarna inte får vara så starka om bilen saknar spolning. Dååååligt!
Det som är trevligt i mörkerkörning är mysbelysningen. Man kan individuellt välja bland en massa färger och teman. Det är lite fräckt faktiskt. En trevlig sidoeffekt av mörkret är att man slipper se den hemska interiören à la Toyota Yaris. Det är verkligen inte trevligt och jag fattar inte varför VW inte har lagt lite mer energi på att få det lite mer ombonat.
Och nu till det riktigt dåliga. Infotainmentsystemet är ett skämt, bara att man inte orkar skratta. Hur fan tänkte de? Bilen är ju fan inte färdig! Gör om gör rätt. Det börjar med att det finns en hel del menyer som inte gör nånting. Antingen så finns inte funktionen ännu eller så fungerar den för tillfället inte. Allt är en en jäkla röra, ologiskt och konstigt strukturerat. Och segt som attan. Det tar säkert flera minuter innan allting har bootat upp.
Vi började med att testa den berömda röststyrningen, men ack så jobbigt det blev. Den verkar vara både döv och dum, och när den inte förstår vad man säger så slutar den bara att fungera. Vi försökte navigera från Lidköping till Skara, men vi lyckades inte få den där kvinnliga rösten att förstå vad vi ville. Hon bestämde sig sedan egenmäktigt för att avsluta samtalet med oss. Navigation för hand fungerade inte så mycket bättre. Bilen fattade tydligen inte var den befann sig, koordinaterna visade 0,00000 - 0,00000 och jag fick (årerigen) veta att funktionen för tillfället inte fanns tillgänglig. Det var igår. Idag lyckades jag i alla fall att knappa in en rutt. Alla tiders.
Ljudanläggningen är också ett skämt, högtalare finns bara i framdörrarna. Det var ett tag sedan jag hade en bil utan högtalare där bak. Finns som tillval, men allvarligt talat. Det är 2020, inte 1980.
Farthållaren och filassistenten är "något" buggig också. Jag vet inte hur många gånger bilen har tjatat på både mig och sambon att vi ska köra i mitten av körfältet (vi körde i mitten) och att vi omedelbart skulle ta över styrningen (men vad f*n, jag kör ju och håller i ratten!), detta även när farthållaren inte ens var aktiverad. Jag känner delvis igen detta från Audin (inte alls lika illa dock), men där har jag en knapp vid blinkerspaken som stänger av alla assistanssystem. I ID3 måste man gräva ner sig i nån undermeny nånstans. I praktiken så stänger man troligen av allting för gott och aktiverar det aldrig mer.
Det finns några småsaker jag saknar och som e-Golfen har, kylt handskfack till exempel. Och den fjuttiga skärmen bakom ratten visar verkligen bara det nödvändigaste. Jag brukar vilja se förbrukningen där, men det verkar inte gå. Man kan se det på stora skärmen, men då försvinner kartan. Batterinivå kan man se i procent, vilket är bra (går inte i Golfen) men man måste öppna rätt meny för det. På lilla skärmen ser man bara kvarvarande räckvidd. Procenten visas inte förrän batteriet är nästan tomt. Varför?
Så, mer kan jag inte komma på just nu.
Behåller du e-Golfen?
Re: VW I.D
Postat: 11 okt 2020 22:32
av PapaD
Det stora nedköpet med ID3 mot egolf tycker jag är att man måste köpa Tech/Max för att få samma utrustning, såsom döda vinkel varmare, högtalare bak (What!), riktig lane assist (ping pong om man inte väljer max/tech).
Men själva bilen är bra. Utan att kört e golf litar jag på data och reviews att ID3 är bättre av de två.
Re: VW I.D
Postat: 11 okt 2020 22:41
av martinot
mati skrev:Okej, här kommer mina intryck.
Räckvidden är naturligtvis också mycket bättre i ID3. Men det verkar som att den drar ganska mycket mer ström än en e-Golf. Vi landade på ett snitt runt 19kWh/100km, snitthastigheten var 55km/h. Vi körde mest 70 och 80-vägar. Oväntat hög förbrukning faktiskt. Golfen ligger på 15kWh/100km i årsmedel och runt 16 igår och idag. Mycket lägre alltså. ID3:ans fördel som den har tack vare det större batteriet minskar alltså i och med att den drar mer ström. En klar nackdel eftersom vi inte behöver räckvidden. Men en snålare bil är alltid bra.
Först vill jag säga tack för den mycket omfattande och gedigna genomgången!
Kul att vissa saker är bättre, men samtidigt tråkigt att se att en 10 år modernare bil/teknikplattform backat på vissa punkter. Bla. kunde de gått framåt och gjort ett bättre jobb med menyer och användargränssnitt (istället för sämre). Vidare så tycker man ju också att 10 år av tekniska framsteg, och en plattform enbart gjord och optimerad för el, hade inneburit att de
förbättrat energieffektiviteten/förbrukningen hos bilen (inte försämrat den). Mycket märkligt.
Men allt detta sagt så verkar den totalt sätt vara en vinnare på småbilssidan, och just nu en av de klart bättre elbilarna i sin klass om man ser till helheten.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 06:40
av mati
PapaD skrev:
Bra sammanfattning, förutom att Etron kanske inte ska vara med överhuvudtaget med tanke på att den är mer än dubbelt så dyr?
Det var bara matrixlysen som jag inte har på e-Golfen och som e-tron är min enda referens för. Men som sagt, de gjorde ett bra jobb i ID3, inget att klaga på.
Farthållaren i e-Golf anpassar inte hastigheten efter skyltarna, det glömde jag skriva. Samtidigt så gör iD3 detta inte direkt prickfritt, den hittar hastighetsbegränsningar lite varstans där de absolut inte finns. Jag var inte sådär jätteimponerad av just denna funktion. Också en sån grej som jag troligen skulle stänga av.
Ja, om jag får bestämma. Sambon däremot tyckte om ID3 och menade att alla nackdelar nog inte är så farliga, det är bara beställa, sa hon. Men som jag känner henne så är det kritiska tänkandet tillfälligt bortkopplat när intryckena är fräscha och det finns en chans att hon kan få en ny bil. Det brukar gå över.
För övrigt ser jag inte varför vi ska byta bort en bra och felfri bil. Och att binda upp leasingen i tre år på en bil som jag redan nu är tveksamt inställd till känns inte särskilt smart heller.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 09:21
av chaffis75
mati skrev:PapaD skrev:
Bra sammanfattning, förutom att Etron kanske inte ska vara med överhuvudtaget med tanke på att den är mer än dubbelt så dyr?
Det var bara matrixlysen som jag inte har på e-Golfen och som e-tron är min enda referens för. Men som sagt, de gjorde ett bra jobb i ID3, inget att klaga på.
Farthållaren i e-Golf anpassar inte hastigheten efter skyltarna, det glömde jag skriva. Samtidigt så gör iD3 detta inte direkt prickfritt, den hittar hastighetsbegränsningar lite varstans där de absolut inte finns. Jag var inte sådär jätteimponerad av just denna funktion. Också en sån grej som jag troligen skulle stänga av.
Ja, om jag får bestämma. Sambon däremot tyckte om ID3 och menade att alla nackdelar nog inte är så farliga, det är bara beställa, sa hon. Men som jag känner henne så är det kritiska tänkandet tillfälligt bortkopplat när intryckena är fräscha och det finns en chans att hon kan få en ny bil. Det brukar gå över.
För övrigt ser jag inte varför vi ska byta bort en bra och felfri bil. Och att binda upp leasingen i tre år på en bil som jag redan nu är tveksamt inställd till känns inte särskilt smart heller.
Jag tycker helt klart de låter som ni borde behålla e-golf då ni redan har en långfärds elbil. Detta är hur jag tolkar dina tankar efter att ha läst alla inlägg.
Jag vet att tjänstebil skatterna påverkar men jag tror inte de är lönt att kämpa emot de, skatterna kommer förändras och ja på kort sikt kan man försöka optimera men på lång sikt kommer du ändå behöva anpassa dig och då kan de vara bra att inte sitta med för långa avtal.
För egen del så har vi äntligen beställt en elbil efter mycket velande mellan olika bilar. För oss blir de en id3 och jag hoppas och tror vi kommer bli jättenöjda. Vi kommer ha denna som första bil parallellt med vår diesel Volvo som också är första bil

men jag räknar med att vi kommer köra de flesta milen med id3, de är bara semester resorna vi tvingas köra volvon och när vi behöver 2 bilar samtidigt.
Tack för din review av id3.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 09:33
av Zalman3
mati skrev:PapaD skrev:
Bra sammanfattning, förutom att Etron kanske inte ska vara med överhuvudtaget med tanke på att den är mer än dubbelt så dyr?
Det var bara matrixlysen som jag inte har på e-Golfen och som e-tron är min enda referens för. Men som sagt, de gjorde ett bra jobb i ID3, inget att klaga på.
Farthållaren i e-Golf anpassar inte hastigheten efter skyltarna, det glömde jag skriva. Samtidigt så gör iD3 detta inte direkt prickfritt, den hittar hastighetsbegränsningar lite varstans där de absolut inte finns. Jag var inte sådär jätteimponerad av just denna funktion. Också en sån grej som jag troligen skulle stänga av.
Ja, om jag får bestämma. Sambon däremot tyckte om ID3 och menade att alla nackdelar nog inte är så farliga, det är bara beställa, sa hon. Men som jag känner henne så är det kritiska tänkandet tillfälligt bortkopplat när intryckena är fräscha och det finns en chans att hon kan få en ny bil. Det brukar gå över.
För övrigt ser jag inte varför vi ska byta bort en bra och felfri bil. Och att binda upp leasingen i tre år på en bil som jag redan nu är tveksamt inställd till känns inte särskilt smart heller.
Är du nöjd med e-Golfen och tycker att den har tillräcklig räckvidd, då är det ju bara att behålla den.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 11:36
av mati
chaffis75 skrev:
Jag vet att tjänstebil skatterna påverkar men jag tror inte de är lönt att kämpa emot de, skatterna kommer förändras och ja på kort sikt kan man försöka optimera men på lång sikt kommer du ändå behöva anpassa dig och då kan de vara bra att inte sitta med för långa avtal.
Det är exakt så jag tänker. Leasingen går ju ändå ut snart och tanken var att ta ut en ny förmånsbil innan det är för sent, efter 1 juli kommer det ju inte vara intressant längre. Men med operationell leasing, som VW kör med nu, får vi ett ännu större problem om tre år. Hela upplägget bygger ju på att man tar ut en ny bil vart tredje år, men man vet ju redan nu att det inte kommer bli aktuellt, just eftersom förmånsskatten blir alldeles för hög då. Vi kommer alltså plötsligt stå helt utan bil, eftersom man inte bara kan fortsätta leasa den så som man kan göra med finansiell leasing.
Då är det troligen bättre att fortsätta leasa Golfen så länge det går, och sedan köper man ut den så småningom, precis så som det var planerat från början.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 12:55
av PapaD
Låter klokt. Du vet dessutom att golfen är problemfri, det kan vi bara hoppas på för ID3.
Någon som har erfarenhet av att handla originaldelar i Tyskland? Funderar på dragkrokssatsen till bilen.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 13:19
av chaffis75
mati skrev:chaffis75 skrev:
Jag vet att tjänstebil skatterna påverkar men jag tror inte de är lönt att kämpa emot de, skatterna kommer förändras och ja på kort sikt kan man försöka optimera men på lång sikt kommer du ändå behöva anpassa dig och då kan de vara bra att inte sitta med för långa avtal.
Det är exakt så jag tänker. Leasingen går ju ändå ut snart och tanken var att ta ut en ny förmånsbil innan det är för sent, efter 1 juli kommer det ju inte vara intressant längre. Men med operationell leasing, som VW kör med nu, får vi ett ännu större problem om tre år. Hela upplägget bygger ju på att man tar ut en ny bil vart tredje år, men man vet ju redan nu att det inte kommer bli aktuellt, just eftersom förmånsskatten blir alldeles för hög då. Vi kommer alltså plötsligt stå helt utan bil, eftersom man inte bara kan fortsätta leasa den så som man kan göra med finansiell leasing.
Då är det troligen bättre att fortsätta leasa Golfen så länge det går, och sedan köper man ut den så småningom, precis så som det var planerat från början.
I mina öron låter de klokast att behålla egolf och som du säger köpa ut den med tiden men de är ju absolut inte en lätt fråga.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 13:24
av mati
chaffis75 skrev:
I mina öron låter de klokast att behålla egolf och som du säger köpa ut den med tiden men de är ju absolut inte en lätt fråga.
Hade det varit en fossilbil så hade det varit lätt. Men e-Golfen tillhör ju första generationen elbilar utan batterikylning osv. Och jag har ju ingen aning hur länge batteriet kommer förbli i användbart skick. Än så lämge tycker jag inte att man kan se någon nämnvärt degradering alls, möjligen lite grann, men inget man märker av i vardagen. Den har gått 5500 mil nu. Så sett hoppas jag att den håller många år till.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 14:30
av MrRun
chaffis75 skrev:...
För egen del så har vi äntligen beställt en elbil efter mycket velande mellan olika bilar. För oss blir de en id3 och jag hoppas och tror vi kommer bli jättenöjda. Vi kommer ha denna som första bil parallellt med vår diesel Volvo som också är första bil

men jag räknar med att vi kommer köra de flesta milen med id3, de är bara semester resorna vi tvingas köra volvon och när vi behöver 2 bilar samtidigt.
Tack för din review av id3.
Intressant! Har själv haft liknande tankar, att ha två "första bilar"

, trots att vi knappt behöver en bil ens

. Id.3 skulle vara schysst för stadsresor och halvlånga (10-30mil) resor till släkt osv medan 15 år gamla Subarun skulle kunna tjäna som semesterbil. Vi skulle kunna ställa av den långa perioder troligen. Dock så blir då ändå säkert 50% av vårt bilkörande fossilt och det känns ju sådär om man ändå skaffat elbil. Är så sugen på att skaffa elbil men vi kör så lite (700-800 mil) så har svårt att lägga pengar på bilbyte. Trånat och följt revolutionen i 2-3 år nu och provkörde Id.3 för ett tag sen och man blev ju inte mindre sugen. Vilken skillnad mot gammSubarun.

Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 14:39
av Teslaspolen
MrRun skrev:chaffis75 skrev:...
För egen del så har vi äntligen beställt en elbil efter mycket velande mellan olika bilar. För oss blir de en id3 och jag hoppas och tror vi kommer bli jättenöjda. Vi kommer ha denna som första bil parallellt med vår diesel Volvo som också är första bil

men jag räknar med att vi kommer köra de flesta milen med id3, de är bara semester resorna vi tvingas köra volvon och när vi behöver 2 bilar samtidigt.
Tack för din review av id3.
Intressant! Har själv haft liknande tankar, att ha två "första bilar"

, trots att vi knappt behöver en bil ens

. Id.3 skulle vara schysst för stadsresor och halvlånga (10-30mil) resor till släkt osv medan 15 år gamla Subarun skulle kunna tjäna som semesterbil. Vi skulle kunna ställa av den långa perioder troligen. Dock så blir då ändå säkert 50% av vårt bilkörande fossilt och det känns ju sådär om man ändå skaffat elbil. Är så sugen på att skaffa elbil men vi kör så lite (700-800 mil) så har svårt att lägga pengar på bilbyte. Trånat och följt revolutionen i 2-3 år nu och provkörde Id.3 för ett tag sen och man blev ju inte mindre sugen. Vilken skillnad mot gammSubarun.

Köp en begagnad elbil då!

Måste ju inte vara en helt ny (och därför dyr) bil. Förra generationens elbilar duger väldigt bra för de flesta resor. Soul, Leaf, Ioniq, Zoe, i3, e-Golf...
För övrigt låter det som du gravt överskattar behovet av räckvidd i och med att du kallar ID3 för stadsbil; jag skulle snarare kalla den för Norden-tripp-bil.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 15:08
av MarkusL
MrRun skrev:chaffis75 skrev:...
För egen del så har vi äntligen beställt en elbil efter mycket velande mellan olika bilar. För oss blir de en id3 och jag hoppas och tror vi kommer bli jättenöjda. Vi kommer ha denna som första bil parallellt med vår diesel Volvo som också är första bil

men jag räknar med att vi kommer köra de flesta milen med id3, de är bara semester resorna vi tvingas köra volvon och när vi behöver 2 bilar samtidigt.
Tack för din review av id3.
Intressant! Har själv haft liknande tankar, att ha två "första bilar"

, trots att vi knappt behöver en bil ens

. Id.3 skulle vara schysst för stadsresor och halvlånga (10-30mil) resor till släkt osv medan 15 år gamla Subarun skulle kunna tjäna som semesterbil. Vi skulle kunna ställa av den långa perioder troligen. Dock så blir då ändå säkert 50% av vårt bilkörande fossilt och det känns ju sådär om man ändå skaffat elbil. Är så sugen på att skaffa elbil men vi kör så lite (700-800 mil) så har svårt att lägga pengar på bilbyte. Trånat och följt revolutionen i 2-3 år nu och provkörde Id.3 för ett tag sen och man blev ju inte mindre sugen. Vilken skillnad mot gammSubarun.

Skippa Subarun och ID3 och köp en Tesla m3. Då kan du lätt åka på långresor och ha en bra vardagsbil. Id3 duger väl hyfsat på långresor också i och för sig, tror den slår Polestar på långresa men meckigare än Teslan med alla appar man måste skaffa.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 15:24
av MrRun
Teslaspolen skrev:MrRun skrev:chaffis75 skrev:...
För egen del så har vi äntligen beställt en elbil efter mycket velande mellan olika bilar. För oss blir de en id3 och jag hoppas och tror vi kommer bli jättenöjda. Vi kommer ha denna som första bil parallellt med vår diesel Volvo som också är första bil

men jag räknar med att vi kommer köra de flesta milen med id3, de är bara semester resorna vi tvingas köra volvon och när vi behöver 2 bilar samtidigt.
Tack för din review av id3.
Intressant! Har själv haft liknande tankar, att ha två "första bilar"

, trots att vi knappt behöver en bil ens

. Id.3 skulle vara schysst för stadsresor och halvlånga (10-30mil) resor till släkt osv medan 15 år gamla Subarun skulle kunna tjäna som semesterbil. Vi skulle kunna ställa av den långa perioder troligen. Dock så blir då ändå säkert 50% av vårt bilkörande fossilt och det känns ju sådär om man ändå skaffat elbil. Är så sugen på att skaffa elbil men vi kör så lite (700-800 mil) så har svårt att lägga pengar på bilbyte. Trånat och följt revolutionen i 2-3 år nu och provkörde Id.3 för ett tag sen och man blev ju inte mindre sugen. Vilken skillnad mot gammSubarun.

Köp en begagnad elbil då!

Måste ju inte vara en helt ny (och därför dyr) bil. Förra generationens elbilar duger väldigt bra för de flesta resor. Soul, Leaf, Ioniq, Zoe, i3, e-Golf...
För övrigt låter det som du gravt överskattar behovet av räckvidd i och med att du kallar ID3 för stadsbil; jag skulle snarare kalla den för Norden-tripp-bil.
ah, jag menade inte att den är en stadsbil även om det uppfattades så

. Tänkte mest på att för oss som är 5 i familjen får vi knappast plats på längre resor med den packning vi behöver (har dock kollat på Id.3s cykelhållare i kombo med lastlåda) men visst om man nu ska behålla Subarun som semesterbil så behövs ju inte en elbil med särskilt lång räckvidd. Tro mig jag har kollat på det mesta, sneglat länge på Ioniq t.ex men drömmen är ju egentligen en bil som ersätter Subarun och jag vet vad som finns och lägger alltför mycket tid på detta men det är just kostnaden som jag har svårt att motivera hittills eftersom vi använder bil så lite (det kan man ju ändra på dock med roligare/miljövänligare bil

). Subarun är ju sjukt billig, mekar själv och servar själv och värdeminskningen är ju väldigt liten så för mig handlar det om att jämföra att behålla nuvarande bil, mot att skaffa elbil. Ekonomiskt fördelaktigt kommer det ju aldrig bli att byta bil i det här läget det får man ju inse.

Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 15:26
av MrRun
MarkusL skrev:MrRun skrev:chaffis75 skrev:...
För egen del så har vi äntligen beställt en elbil efter mycket velande mellan olika bilar. För oss blir de en id3 och jag hoppas och tror vi kommer bli jättenöjda. Vi kommer ha denna som första bil parallellt med vår diesel Volvo som också är första bil

men jag räknar med att vi kommer köra de flesta milen med id3, de är bara semester resorna vi tvingas köra volvon och när vi behöver 2 bilar samtidigt.
Tack för din review av id3.
Intressant! Har själv haft liknande tankar, att ha två "första bilar"

, trots att vi knappt behöver en bil ens

. Id.3 skulle vara schysst för stadsresor och halvlånga (10-30mil) resor till släkt osv medan 15 år gamla Subarun skulle kunna tjäna som semesterbil. Vi skulle kunna ställa av den långa perioder troligen. Dock så blir då ändå säkert 50% av vårt bilkörande fossilt och det känns ju sådär om man ändå skaffat elbil. Är så sugen på att skaffa elbil men vi kör så lite (700-800 mil) så har svårt att lägga pengar på bilbyte. Trånat och följt revolutionen i 2-3 år nu och provkörde Id.3 för ett tag sen och man blev ju inte mindre sugen. Vilken skillnad mot gammSubarun.

Skippa Subarun och ID3 och köp en Tesla m3. Då kan du lätt åka på långresor och ha en bra vardagsbil. Id3 duger väl hyfsat på långresor också i och för sig, tror den slår Polestar på långresa men meckigare än Teslan med alla appar man måste skaffa.
Ja Model 3 och begagnad S kollar jag på också, även Id.4, Enyaq är riktigt intressant, dock vill jag helst ha 4WD alternativt känna på att bakhjuldriften räcker till på vintern här i norrland, men som sagt, jag har en bil värd 30-40tusen nu. Stort steg att lägga dom pengarna det handlar om där på en bil, men jag har inte gett upp.

Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 15:57
av mati
MrRun skrev:Subarun är ju sjukt billig, mekar själv och servar själv och värdeminskningen är ju väldigt liten så för mig handlar det om att jämföra att behålla nuvarande bil, mot att skaffa elbil. Ekonomiskt fördelaktigt kommer det ju aldrig bli att byta bil i det här läget det får man ju inse.

Nej, i det läget går en elbil aldrig att motivera enbart med eknomin som utgångspunkt. Till och med en ny fossilbil skulle ju knappast löna sig för dig, och en elbil är ju betydligt dyrare än de flesta "vanliga" fossilbilarna. Bränslekostnaderna är heller inget argument eftersom du kör för lite för att det ska löna sig. Det finns ändå några saker kvar som trots allt kan vara skäl nog att byta till elbil: Miljön, tekniken och körupplevelsen. Det finns nog flera stycken här på forumet som nöjer sig men en eller två av dessa punkter. Jag är en av dem.
Men jag förstår precis vad du menar. Så som du beskriver det skulle du i princip behöva en e-tron eller liknande för att ersätta Subarun.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 16:08
av MrRun
mati skrev:MrRun skrev:Subarun är ju sjukt billig, mekar själv och servar själv och värdeminskningen är ju väldigt liten så för mig handlar det om att jämföra att behålla nuvarande bil, mot att skaffa elbil. Ekonomiskt fördelaktigt kommer det ju aldrig bli att byta bil i det här läget det får man ju inse.

Nej, i det läget går en elbil aldrig att motivera enbart med eknomin som utgångspunkt. Till och med en ny fossilbil skulle ju knappast löna sig för dig, och en elbil är ju betydligt dyrare än de flesta "vanliga" fossilbilarna. Bränslekostnaderna är heller inget argument eftersom du kör för lite för att det ska löna sig. Det finns ändå några saker kvar som trots allt kan vara skäl nog att byta till elbil: Miljön, tekniken och körupplevelsen. Det finns nog flera stycken här på forumet som nöjer sig men en eller två av dessa punkter. Jag är en av dem.
Men jag förstår precis vad du menar. Så som du beskriver det skulle du i princip behöva en e-tron eller liknande för att ersätta Subarun.
Ja det är det som håller drömmen levande, miljö, upplevelse och säkerhet. Dock så är Subarun kul på vintern utan varken antisladd eller antispinn osv men inte så säker då kanske.

.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 16:22
av MarkusL
mati skrev:MrRun skrev:Subarun är ju sjukt billig, mekar själv och servar själv och värdeminskningen är ju väldigt liten så för mig handlar det om att jämföra att behålla nuvarande bil, mot att skaffa elbil. Ekonomiskt fördelaktigt kommer det ju aldrig bli att byta bil i det här läget det får man ju inse.

Nej, i det läget går en elbil aldrig att motivera enbart med eknomin som utgångspunkt. Till och med en ny fossilbil skulle ju knappast löna sig för dig, och en elbil är ju betydligt dyrare än de flesta "vanliga" fossilbilarna. Bränslekostnaderna är heller inget argument eftersom du kör för lite för att det ska löna sig. Det finns ändå några saker kvar som trots allt kan vara skäl nog att byta till elbil: Miljön, tekniken och körupplevelsen. Det finns nog flera stycken här på forumet som nöjer sig men en eller två av dessa punkter. Jag är en av dem.
Men jag förstår precis vad du menar. Så som du beskriver det skulle du i princip behöva en e-tron eller liknande för att ersätta Subarun.
Det är ungefär som när man skulle byta en fullt fungerande exklusiv tjock-tv mot en platt. Man får tänka på bättre bild, inredning och andra fördelar, och hitta någon som vill ha den gamla TV:n
Något man märker när man har elbil är att man kör mer än man gjorde innan, utflyckter, korta körningar osv. Även långresor som man kanske hade flugit innan, kan man räkna in dessa så kan man hitta ett förnuft...
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 16:51
av Fredrik j
MarkusL skrev:Det är ungefär som när man skulle byta en fullt fungerande exklusiv tjock-tv mot en platt. Man får tänka på bättre bild, inredning och andra fördelar, och hitta någon som vill ha den gamla TV:n
Något man märker när man har elbil är att man kör mer än man gjorde innan, utflyckter, korta körningar osv. Även långresor som man kanske hade flugit innan, kan man räkna in dessa så kan man hitta ett förnuft...
När det gäller TVn där, i platt-tvns barndom, var det ju ofta frågan om att gå ner i bildkvalitet när tjock-tvn skulle bytas ut. Det handlade ju bara om inredningsaspekten i början.
Re: VW I.D
Postat: 12 okt 2020 18:26
av MarkusL
Sant, detsamma gäller elbilar, var man tidigt ute gick man ner i körupplevelse, men nu går man upp!
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 17:33
av mati
Fick nu besked att VW:s (nya) operationella leasing är i princip samma som finasiell leasing. Man kan fortsätta leasa bilen efter tre år och det går också bra att köpa bilen om man vill.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 17:45
av mikebike
Jag har en kompis som leasar en ID.3 och det kostar gratis så länge inte mjukvaruproblemen är lösta.
Både generöst och tragiskt på samma gång.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 18:32
av RagWal
mikebike skrev:Jag har en kompis som leasar en ID.3 och det kostar gratis så länge inte mjukvaruproblemen är lösta.
Både generöst och tragiskt på samma gång.
Vad är geatis?
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 18:49
av mati
RagWal skrev:mikebike skrev:Jag har en kompis som leasar en ID.3 och det kostar gratis så länge inte mjukvaruproblemen är lösta.
Både generöst och tragiskt på samma gång.
Vad är geatis?
Det undrar jag också. Vadå gratis? Betalar man ingen leasing så länge bilen är så buggig som den är? Det har jag aldrig hört. Gäller det bara 1st edition då?