Sida 126 av 231

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 07:39
av Esterox
Fredrik j skrev:
Goblin skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
thnis skrev:
Är du sugen på en? ;)
Njajej, egentligen inte. Det handlar mer om att leasingen på Golfen går ut till våren. Och OM man ska byta bil så får man göra det nu, dvs innan 1 juli när förmånsskattesmällen slår till. Därefter blir det tämligen ointressant att ta en leasingbil på firman. Det betyder att det blir inga nya (el)bilar sen. Privatköp är inte aktuellt. De enda två alternativen jag ser är alltså att ta ut en ny leasingbil innan sommarn, och på det viset "köpa" sig ytterligare tre år med billig förmånsbil, eller fortsätta leasa e-Golfen så länge Skatteverket låter oss göra det, dvs ner till 20% (-ish) restvärde. Det är kanske mindre roligt och troligen är det smartare att byta innan den blir värdelös. Det tråkiga är att jag verkligen gillar vår Golf med all den fina utrustningen den har, och jag ser en ID3 på sätt och vis som ett nedköp. Jag hade gärna behållit Golfen ett eller ett par år till och sedan bytt till en modernare bil, men då kommer man som sagt inte längre så billigt undan som nu.
Japp, förstår dig helt och ditt dilemma!

Lite tråkig sits just nu för dig och många som skall byta personalbil och som tidigare satsat på el, och även för de som legat i startgroparna och hade planerat att göra det.

Drömmen om elbilsrevolutionen på tjänstebilssidan (som är de som klart kraftigast drivit på omställningen till el) har verkligen kommit av sig och helt tappat momentum nu.
Så som jag tolkar staten är att de säger jag som nästa bil ska välja en 3 år gammal oljebrännare istället. Det är ju låg skatt på dessa - så det måste ju betyda att de är ett bra miljöval eller?;)
Är det låg skatt på gamla oljebrännare? Jämfört med vadå?
Ja allt är ju relativt. Skoda Fabia bensinare 360 kr i årskatt.
Ny Skoda suv bensin med förhöjd skatt runt 2200kr. Är rätt billigt om man säger så.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 13:30
av mati
Jag har nu fått en offert på en ID3 Tech där ett eventuellt inbytespris för e-Golfen är inräknat. Leasingen hamnar då 300kr under Golfens leasing, försäkringen är ungefär samma (311kr/mån), men förmånsvärdet ökar med cirka 300kr/mån. Det blir alltså i princip exakt samma månadskostnad för oss att leasa en ID3. Frågan är om man blir lycklig med den eller om man kommer sakna e-Golfen. Jag har fått lov att låna hem en iD3 en längre tid, nån dag eller så, så att man kan känna på lite bättre. En liten provkörning på en kvart säger ju inte så mycket.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 14:10
av mans71
mati skrev:
Jag har nu fått en offert på en ID3 Tech där ett eventuellt inbytespris för e-Golfen är inräknat. Leasingen hamnar då 300kr under Golfens leasing, försäkringen är ungefär samma (311kr/mån), men förmånsvärdet ökar med cirka 300kr/mån. Det blir alltså i princip exakt samma månadskostnad för oss att leasa en ID3. Frågan är om man blir lycklig med den eller om man kommer sakna e-Golfen. Jag har fått lov att låna hem en iD3 en längre tid, nån dag eller så, så att man kan känna på lite bättre. En liten provkörning på en kvart säger ju inte så mycket.
Om man skulle behålla en bil länge så skulle jag nog hellre ha en e-golf. Vi upptäckte nämligen en viktig fördel när den centrala slutsteget/datorn pajade och VW ville ha 20k för en ny är att det är standardgrejer som sitter i miljontals bilar. Jag skickade den till en polsk firma som specialiserat sig på att laga bilelektronik, t.ex. specifikt den enheten som sitter i många olika VW-modeller. Slutade med några tusen istället. Allt annat i eGolfen är ju också standard, lär ju finnas massor med delar på skroten.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 14:22
av PapaD
Om kostnaden är densamma så är det väl bara att byta tycker jag. Den nya är större, starkare, bättre ljus, och går att köra långt med om man måste. Nedköp är mindre med knappar, frågetecken kring buggar, inredning a la Toyota. De senare tror jag är en vanesak.
Fast om det blir billigare att köpa loss golfen skulle jag gå på det om det ska vara en andrabil. Min ID3 är vår förstabil, Leaf är andrabil. Vi har bara en hund som vill åka bil så vi behöver inte större bilar. Dragbil lånar jag om det behövs, har inte gjort det sedan 2018.
Edit : med förstabil menar jag den som kan allt. Inte den som körs mest mil om året.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 14:47
av thnis
mati skrev:
Jag har nu fått en offert på en ID3 Tech där ett eventuellt inbytespris för e-Golfen är inräknat. Leasingen hamnar då 300kr under Golfens leasing, försäkringen är ungefär samma (311kr/mån), men förmånsvärdet ökar med cirka 300kr/mån. Det blir alltså i princip exakt samma månadskostnad för oss att leasa en ID3. Frågan är om man blir lycklig med den eller om man kommer sakna e-Golfen. Jag har fått lov att låna hem en iD3 en längre tid, nån dag eller så, så att man kan känna på lite bättre. En liten provkörning på en kvart säger ju inte så mycket.
Spännande! :)
Vi väntar på versionen med 45 kWh batteriet. Den räcker mer än väl och bör bli ännu billigare. Om inte behåller vi e-Golfen.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 15:01
av nek0
mati skrev:
Jag har nu fått en offert på en ID3 Tech där ett eventuellt inbytespris för e-Golfen är inräknat. Leasingen hamnar då 300kr under Golfens leasing, försäkringen är ungefär samma (311kr/mån), men förmånsvärdet ökar med cirka 300kr/mån. Det blir alltså i princip exakt samma månadskostnad för oss att leasa en ID3. Frågan är om man blir lycklig med den eller om man kommer sakna e-Golfen. Jag har fått lov att låna hem en iD3 en längre tid, nån dag eller så, så att man kan känna på lite bättre. En liten provkörning på en kvart säger ju inte så mycket.
Hur kan försäkringen bli detsamma? Vagnskadegarantin gäller 3 år. Jag själv skulle bytt till en ny bil.
Större batteri snabbare laddning för samma pengar måste vara bättre plus att du får 2 år ny garanti på bilen.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 16:51
av mati
nek0 skrev:
Hur kan försäkringen bli detsamma? Vagnskadegarantin gäller 3 år. Jag själv skulle bytt till en ny bil.
Större batteri snabbare laddning för samma pengar måste vara bättre plus att du får 2 år ny garanti på bilen.
Samma försäkring som Golfen hittills menar jag. Den blir såklart dyrare om tre månader. Men det är ju ganska billigt att försäkra bilar här på bondvischan, inget som riktigt rättfärdigar köp av ny bil.
thnis skrev:
Vi väntar på versionen med 45 kWh batteriet. Den räcker mer än väl och bör bli ännu billigare. Om inte behåller vi e-Golfen.
Skulle räcka för oss också och jag tycker faktiskt det är lite onödigt med ett så stort batteri. Den har ju samma räckvidd som e-tron och det känns ganska överdimensionerat för en andrabil.
PapaD skrev:
Fast om det blir billigare att köpa loss golfen skulle jag gå på det om det ska vara en andrabil. Min ID3 är vår förstabil, Leaf är andrabil. Vi har bara en hund som vill åka bil så vi behöver inte större bilar. Dragbil lånar jag om det behövs, har inte gjort det sedan 2018.
Jag ska ju så småningom ha en ID4 som förstabil med dragkrok och plats för hela djurgänget. E-Golfen har fungerat klanderfritt som andrabil de senaste tre åren. Den har plats för vår bil-hund, dvs den hund som alltid vill följa med. :-)
Däremot så tänker jag inte köpa loss den i nuläget. Restvärdet är runt 170kkr och så mycket pengar har jag inte privat. Fortsatt leasing är det som gäller i så fall. Det fungerar ungefär 1 eller max 2 år till, sen är restvärdet på en nivå så att man inte kan fortsätta leasa den. Då måste jag köpa loss den, visserligen kan företaget köpa den och så fortsätter vi betala förmånsskatt bara. Det är enda alternativet jag ser just nu. Och det är klart att det borde egentligen vara den billigaste lösningen. Man vet iofs inte hur värdeutvecklingen kommer se ut, men den borde ju rimligen inte tappa lika mycket de kommande tre åren som den har tappat hittills. Såvida inte batteriet pajar eller nåt sånt.
Nackdelen med detta alternativ är att fortsatt leasing ändå kostar lika mycket som hittills, trots att bilens värde minskar, samt att försäkringen blir dyrare (som Nek0 mycket riktigt anmärker), och de där connection-tjänsterna som ingår de första åren slutar fungera såvida man inte betalar. Det är ju helt klart inte helt tråkigt heller att byta till en nyare bil. :roll:

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 16:59
av martinot
Till skillnad från e-golf och e-up, så verkar det väl som om ID-bilarna är gjorda från grunden upp som endast elbilar från början (precis som Nissan och Tesla)?

Borde vara en klar fördel för lägre elkonsumtion och högre effektivitet tycker jag isf. att byta till nyare ID-elfordon?

Utan att räkna på exakt din situation, så hade jag nog spontant lutat åt det valet.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 17:07
av mati
Nja, e-Golfen är galet effektiv. Jag tror ärligt talat inte att ID3 är snålare. Motorn är möjligen något effektivare, det är ju en vidareutveckling av motorn som sitter i e-Golf, men ID3 är tyngre och högre än en e-Golf. Det blir nog ganska så oavgjort. Däremot så är e-Golf framhjulsdriven och den har väldigt lätt för att få hjulspinn. Antispinnsystemet verkar komma direkt från fossilvarianten, för det är helt värdelöst. Jag har upprepade gånger stått på vår gräsmatta med slirande framhjul utan att bilen flyttade på sig en enda millimeter. I den punkten är ID3 klart bättre.
Annars är det väl främst utrymmena som är bättre i ID3 tack vara den dedikerade elbilsplattformen.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 18:39
av PapaD
Byter riktning inom ämnet litet: vilken ID blir bäst?

Kul att se laddkurva på 77kWh bilen. Jäklar vad fint det blir på Ionitys laddare som kan leverera höga amperetal. Ca 2 kWh i minuten upp till nära 70 %. Ujuj, det blir bra det! Om man inte har blyfot blir det mer än en mil i minuten.
Men, spänningen är låg. Alla gamla 50 kWh kommer vara mindre än max på låga SOC. Jag testade min 58kWh bil idag på en ABB laddare och hade 49 kW vid låga 30% SOC. Vi får hoppas att man bygger ut med bättre laddare när man bygger. För annars blir man besviken med det större batteriet.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 18:48
av mati
50kW-laddare levererar sällan verkliga 50kW. Det blir mestadels runt 45kW.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 19:06
av PapaD
TB har gamla filmer om de gamla laddarna. Det hänger på Amperen. ABB laddarna(deras 50 kW) levererar max 125A. Så innan batteriet når 400 V får man inte 50 kW. Jag har inte koll på de andra laddarna men ABB laddarna är vanligast i mina trakter.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 19:25
av chaffis75
PapaD skrev:
TB har gamla filmer om de gamla laddarna. Det hänger på Amperen. ABB laddarna(deras 50 kW) levererar max 125A. Så innan batteriet når 400 V får man inte 50 kW. Jag har inte koll på de andra laddarna men ABB laddarna är vanligast i mina trakter.
Helt rätt. 50 kW laddarna är inte på 50 kW utan på 125 ampere.. Men de är lättare att kommunicera 50 kW så jag förstår de skriver så.

Jag fick för mig att id3 har ganska hög spänning på sitt batteri, dvs du kommer hyfsat nära 50 kW.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 19:52
av krille
chaffis75 skrev:
Jag fick för mig att id3 har ganska hög spänning på sitt batteri, dvs du kommer hyfsat nära 50 kW.
Enligt EV database begränsas laddningen på ID.3 Pro till 45 kW med en 50 kW-laddare och 85 kW med en 100 kW-laddare...
https://ev-database.uk/car/1202/Volkswa ... arge-table

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:07
av PapaD
Det stämmer inte, iaf inte på min. Fick som sagt 49 kW idag.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:17
av martinot
mati skrev:
Nja, e-Golfen är galet effektiv. Jag tror ärligt talat inte att ID3 är snålare. Motorn är möjligen något effektivare, det är ju en vidareutveckling av motorn som sitter i e-Golf, men ID3 är tyngre och högre än en e-Golf. Det blir nog ganska så oavgjort. Däremot så är e-Golf framhjulsdriven och den har väldigt lätt för att få hjulspinn. Antispinnsystemet verkar komma direkt från fossilvarianten, för det är helt värdelöst. Jag har upprepade gånger stått på vår gräsmatta med slirande framhjul utan att bilen flyttade på sig en enda millimeter. I den punkten är ID3 klart bättre.
Annars är det väl främst utrymmena som är bättre i ID3 tack vara den dedikerade elbilsplattformen.
Ok, frågar för min pappa funderar på att byta sin lilla Toyota Yaris till en elbil. Tänkte en ID3 kanske kunde vara ett bättre alternativ än den e-Golf som han provkört innan, men så kanske inte är fallet?

Fick i min enfald för mig att e-Golf är en 10 år gammal plattform (på väg ut), och att en ID3, optimerad i grunden som elbil (precis som Tesla), och 10 år modernare, skulle vara en given vinnare gällande range, konsumtion och effektivitet (men kanske sämre på interiör/byggkvalitet).

Men det var som sagt endast ett antagande om utvecklingen, och inget jag själv kikat närmare på. Därav frågan till er som har bättre koll.

Är öppen för era förslag och idéer (och skall vidarebefordra de till pappa)! :)

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:45
av krille
PapaD skrev:
Det stämmer inte, iaf inte på min. Fick som sagt 49 kW idag.
Jag ser att jag inte läste det finstilta tillräckligt noggrannt. På AC står det max, begränsat av bilen.. På DC står det att det är snittet 10-80%. Så jag tar tillbaka mitt uttalande.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:46
av nek0
martinot skrev:
mati skrev:
Nja, e-Golfen är galet effektiv. Jag tror ärligt talat inte att ID3 är snålare. Motorn är möjligen något effektivare, det är ju en vidareutveckling av motorn som sitter i e-Golf, men ID3 är tyngre och högre än en e-Golf. Det blir nog ganska så oavgjort. Däremot så är e-Golf framhjulsdriven och den har väldigt lätt för att få hjulspinn. Antispinnsystemet verkar komma direkt från fossilvarianten, för det är helt värdelöst. Jag har upprepade gånger stått på vår gräsmatta med slirande framhjul utan att bilen flyttade på sig en enda millimeter. I den punkten är ID3 klart bättre.
Annars är det väl främst utrymmena som är bättre i ID3 tack vara den dedikerade elbilsplattformen.
Ok, frågar för min pappa funderar på att byta sin lilla Toyota Yaris till en elbil. Tänkte en ID3 kanske kunde vara ett bättre alternativ än den e-Golf som han provkört innan, men så kanske inte är fallet?

Fick i min enfald för mig att e-Golf är en 10 år gammal plattform (på väg ut), och att en ID3, optimerad i grunden som elbil (precis som Tesla), och 10 år modernare, skulle vara en given vinnare gällande range, konsumtion och effektivitet (men kanske sämre på interiör/byggkvalitet).

Men det var som sagt endast ett antagande om utvecklingen, och inget jag själv kikat närmare på. Därav frågan till er som har bättre koll.

Är öppen för era förslag och idéer (och skall vidarebefordra de till pappa)! :)
Bara slippa VW-s bromsskivor bak är värt mycket :)

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:50
av mati
ID3 har såklart mycket bättre räckvidd än e-Golf. Men det beror inte i första hand på att den är effektivare, utan snarare på att batteriet är betydligt större. E-Golf delar ju plattform men sitt fossilsyskon, som du säger, och det finns helt enkelt inte plats för ett större batteri. (Okej, Kreisel har lyckats trycka in ett batteri med dubbelt så hög kapacitet, men det är bara kuriosa)
Dessutom har e-Golf och e-Up ingen vätskekylning eller -uppvärmning av batteriet. De har i själva verket ingen batterikylning överhuvudtaget. Inte ens luftkylning. Men det gör inte så mycket till vardags. Det är väl först vid upprepade snabbladdningar i tät följd som detta blir ett problem. Men samtidigt kan e-Golf inte ladda särskilt snabbt ändå. Den klarar runt 40kW DC som bäst. Den är ingen raket när det gäller laddning, och jag skulle vilja påstå att det är dess största svaghet. Det är verkligen ingen långfärdsbil.
Sen är det som sagt framhjulsdriften som kan vara lite jobbig. Vid våta vägar får man ta det lite försiktigt, annars spinner den loss. Vi har redan slitit ut en uppsättning framdäck. Bakdäcken var fortfarande som nya. Men det är inget problem som e-Golf är ensam om. E-Niro och andra framhjulsdrivna elbilar har samma problem.
Generellt så är e-Golf en perfekt pendlingsbil som fungerar även för kortare utflykter upp till 30 mil eller så, dvs med en eller två snabbladdningar på vägen. Men längre än så skulle jag inte vilja åka med den.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:53
av PapaD
Faktiskt litet coolt:bubblan hade stora hjul m smal bredd o trummor bak. Det finns litet likheter där för den som söker, bakhjulsdrift... :) Fast bubblan var en svart svan, hoppas ID är myyycket driftssäkrare.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:56
av dfa
martinot skrev:
Ok, frågar för min pappa funderar på att byta sin lilla Toyota Yaris till en elbil. Tänkte en ID3 kanske kunde vara ett bättre alternativ än den e-Golf som han provkört innan, men så kanske inte är fallet?
Jag tänker att en ID.3 som ny modell borde hålla värdet betydligt bättre, eftesom e-Golf är en "utgående" version, och att det borde vara anledning nog att välja en ID.3?
Jämfört mellan att köpa en ny ID.3 eller en ny e-Golf alltså, om det är så ni funderar. En beg. e-Golf mot en ny ID.3 kan vara en helt annan sak.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 20:56
av mati
PapaD skrev:
Faktiskt litet coolt:bubblan hade stora hjul m smal bredd o trummor bak. Det finns litet likheter där för den som söker, bakhjulsdrift... :)
Och motorn bak. :)
Men ID har ingen frunk, och det hade bubblan. Fast då hette det inte så.

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 21:15
av martinot
dfa skrev:
martinot skrev:
Ok, frågar för min pappa funderar på att byta sin lilla Toyota Yaris till en elbil. Tänkte en ID3 kanske kunde vara ett bättre alternativ än den e-Golf som han provkört innan, men så kanske inte är fallet?
Jag tänker att en ID.3 som ny modell borde hålla värdet betydligt bättre, eftesom e-Golf är en "utgående" version, och att det borde vara anledning nog att välja en ID.3?
Jämfört mellan att köpa en ny ID.3 eller en ny e-Golf alltså, om det är så ni funderar. En beg. e-Golf mot en ny ID.3 kan vara en helt annan sak.
Ja, Yarisen börjar bli gammal (7-8 år), och han vill gärna köpa helt ny bil för att slippa "mecka" (även om han är duktig på det, så är han närmare 80).

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 21:16
av martinot
mati skrev:
ID3 har såklart mycket bättre räckvidd än e-Golf. Men det beror inte i första hand på att den är effektivare, utan snarare på att batteriet är betydligt större. E-Golf delar ju plattform men sitt fossilsyskon, som du säger, och det finns helt enkelt inte plats för ett större batteri. (Okej, Kreisel har lyckats trycka in ett batteri med dubbelt så hög kapacitet, men det är bara kuriosa)
Dessutom har e-Golf och e-Up ingen vätskekylning eller -uppvärmning av batteriet. De har i själva verket ingen batterikylning överhuvudtaget. Inte ens luftkylning. Men det gör inte så mycket till vardags. Det är väl först vid upprepade snabbladdningar i tät följd som detta blir ett problem. Men samtidigt kan e-Golf inte ladda särskilt snabbt ändå. Den klarar runt 40kW DC som bäst. Den är ingen raket när det gäller laddning, och jag skulle vilja påstå att det är dess största svaghet. Det är verkligen ingen långfärdsbil.
Sen är det som sagt framhjulsdriften som kan vara lite jobbig. Vid våta vägar får man ta det lite försiktigt, annars spinner den loss. Vi har redan slitit ut en uppsättning framdäck. Bakdäcken var fortfarande som nya. Men det är inget problem som e-Golf är ensam om. E-Niro och andra framhjulsdrivna elbilar har samma problem.
Generellt så är e-Golf en perfekt pendlingsbil som fungerar även för kortare utflykter upp till 30 mil eller så, dvs med en eller två snabbladdningar på vägen. Men längre än så skulle jag inte vilja åka med den.
Tack för bra info och åsikter! Låter som det är helst bakhjulsdrivet som han skall välja gällande elbil (han har nog inget behov av AWD).

Re: VW I.D

Postat: 07 okt 2020 21:19
av Xmag
Vad händer? Såg 2 st ID3 idag inom några timmar. Hur vanlig är den nu?
8D518288-AC19-474B-BF04-0B5D4C3D9718.jpeg
87F57555-3973-4D7B-B90D-715AD6D3BE79.jpeg