Sida 125 av 239
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 13:58
av renes
Är det någon som vet hur det är med dragkroken på MS LR? Är den inkluderad eller extra? Hittar inget på tesla.com. Skrämmande nog hittar jag inte heller nånting i amerikanska user manual om "tow hitch".
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 14:35
av mikebike
renes skrev:Är det någon som vet hur det är med dragkroken på MS LR? Är den inkluderad eller extra? Hittar inget på tesla.com. Skrämmande nog hittar jag inte heller nånting i amerikanska user manual om "tow hitch".
Från svenska sidan: "Dragkrok säljs separat."
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 15:36
av Tellus
termosen skrev:Nu har jag också fått mail och sms, om att addera info om min beställda Model S LR.
Två år sedan jag beställde =)
Osäker på hur jag ska göra, tog nyss ut en Model Y som jag behöver ha till miljöbonusen betalas ut, eller täcker det med att man har den i 6 månader?
Är det stor skillnad på förmånsvärdet mellan 2022 och 2023?
Y LR får man väl ingen bonus på om du inte tog ut den innan 12 juli ?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 16:07
av renes
mikebike skrev:renes skrev:Är det någon som vet hur det är med dragkroken på MS LR? Är den inkluderad eller extra? Hittar inget på tesla.com. Skrämmande nog hittar jag inte heller nånting i amerikanska user manual om "tow hitch".
Från svenska sidan: "Dragkrok säljs separat."
Tackar!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 16:30
av bjornnilsson
renes skrev:mikebike skrev:renes skrev:Är det någon som vet hur det är med dragkroken på MS LR? Är den inkluderad eller extra? Hittar inget på tesla.com. Skrämmande nog hittar jag inte heller nånting i amerikanska user manual om "tow hitch".
Från svenska sidan: "Dragkrok säljs separat."
Tackar!
Vad jag har läst mig till i amerikanska forum så är dragkroken en uppfinning för den europeiska marknaden. Den finns inte för MS i USA. I alla fall inte ännu.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 17:05
av termosen
Tellus skrev:termosen skrev:Nu har jag också fått mail och sms, om att addera info om min beställda Model S LR.
Två år sedan jag beställde =)
Osäker på hur jag ska göra, tog nyss ut en Model Y som jag behöver ha till miljöbonusen betalas ut, eller täcker det med att man har den i 6 månader?
Är det stor skillnad på förmånsvärdet mellan 2022 och 2023?
Y LR får man väl ingen bonus på om du inte tog ut den innan 12 juli ?
Tog ut Model y slutet av Juni, det är ganska nyss för mig.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 17:47
av renes
bjornnilsson skrev:renes skrev:mikebike skrev:renes skrev:Är det någon som vet hur det är med dragkroken på MS LR? Är den inkluderad eller extra? Hittar inget på tesla.com. Skrämmande nog hittar jag inte heller nånting i amerikanska user manual om "tow hitch".
Från svenska sidan: "Dragkrok säljs separat."
Tackar!
Vad jag har läst mig till i amerikanska forum så är dragkroken en uppfinning för den europeiska marknaden. Den finns inte för MS i USA. I alla fall inte ännu.
Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 17:51
av Tars
renes skrev:bjornnilsson skrev:renes skrev:mikebike skrev:renes skrev:Är det någon som vet hur det är med dragkroken på MS LR? Är den inkluderad eller extra? Hittar inget på tesla.com. Skrämmande nog hittar jag inte heller nånting i amerikanska user manual om "tow hitch".
Från svenska sidan: "Dragkrok säljs separat."
Tackar!
Vad jag har läst mig till i amerikanska forum så är dragkroken en uppfinning för den europeiska marknaden. Den finns inte för MS i USA. I alla fall inte ännu.
Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Tyvärr är det samma fastsättning som x:en....
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 17:53
av renes
Tars skrev:renes skrev:
Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Tyvärr är det samma fastsättning som x:en....
Och det är underifrån? Som på 3 och Y?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 17:55
av Pontus
Franz skrev:Första Plaiden i Sverige kom in idag i våra (Car.infos) system. Egentligen förregistrerad redan 2022-11-15 hos Tesla i Märsta. En blå bil... Kanske ett förexemplar för att träna upp organisationen på och som sedan blir ett visningsexemplar. Tyvärr bara en bil dock så eventuella andra Plaid blir förregistrerade tidigast idag.
Kan man se reg.nr. på den i ert system? Tänkte då borde man kunna få en skarp offert på försäkring.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 18:56
av improwise
renes skrev:Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Hmmm...talar vi fortfarande om dragkrokar nu?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 18:58
av renes
improwise skrev:renes skrev:Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Hmmm...talar vi fortfarande om dragkrokar nu?

Ja, vad annars? (eller har du en dirty mind?)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 19:16
av mikebike
renes skrev:Tars skrev:renes skrev:
Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Tyvärr är det samma fastsättning som x:en....
Och det är underifrån? Som på 3 och Y?
3 är underifrån, Y är bakifrån.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 19:17
av improwise
renes skrev:improwise skrev:renes skrev:Kommer bli spännande att se hur de fixat det. Underifrån eller bakifrån. Hoppas jag slipper kräla runt i snöslasket för att sätta in den...
Hmmm...talar vi fortfarande om dragkrokar nu?

Ja, vad annars? (eller har du en dirty mind?)
Man blir lätt lite dirty efter att ha krälat runt i slasket

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 19:21
av Tars
Tycker det är underligt att tesla inte anammat samma modell på krok som skoda tex.
Slipper man krypa under bilen. Är risk att man låter den sitta i och så rostar den fast istället.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 22 nov 2022 19:30
av Franz
Pontus skrev:Franz skrev:Första Plaiden i Sverige kom in idag i våra (Car.infos) system. Egentligen förregistrerad redan 2022-11-15 hos Tesla i Märsta. En blå bil... Kanske ett förexemplar för att träna upp organisationen på och som sedan blir ett visningsexemplar. Tyvärr bara en bil dock så eventuella andra Plaid blir förregistrerade tidigast idag.
Kan man se reg.nr. på den i ert system? Tänkte då borde man kunna få en skarp offert på försäkring.
Tyvärr får jag inte ge ut det

. Om den registreras på Tesla eller på annat företag är det dock ok.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 06:42
av danni
Franz skrev:Pontus skrev:Franz skrev:Första Plaiden i Sverige kom in idag i våra (Car.infos) system. Egentligen förregistrerad redan 2022-11-15 hos Tesla i Märsta. En blå bil... Kanske ett förexemplar för att träna upp organisationen på och som sedan blir ett visningsexemplar. Tyvärr bara en bil dock så eventuella andra Plaid blir förregistrerade tidigast idag.
Kan man se reg.nr. på den i ert system? Tänkte då borde man kunna få en skarp offert på försäkring.
Tyvärr får jag inte ge ut det

. Om den registreras på Tesla eller på annat företag är det dock ok.
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 07:56
av dstr
danni skrev:
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
jodå, TM Sweden AB.
...och here we go again. Tesla och siffror.
835hk och 300 i toppfart.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 07:57
av OscarA
danni skrev:Franz skrev:Pontus skrev:Franz skrev:Första Plaiden i Sverige kom in idag i våra (Car.infos) system. Egentligen förregistrerad redan 2022-11-15 hos Tesla i Märsta. En blå bil... Kanske ett förexemplar för att träna upp organisationen på och som sedan blir ett visningsexemplar. Tyvärr bara en bil dock så eventuella andra Plaid blir förregistrerade tidigast idag.
Kan man se reg.nr. på den i ert system? Tänkte då borde man kunna få en skarp offert på försäkring.
Tyvärr får jag inte ge ut det

. Om den registreras på Tesla eller på annat företag är det dock ok.
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
Kollade det regnumret på mig privat, trygghansa
481:- /mån halv
911:- /mån hel
Kan tänka mig att det blir en justering senare

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 08:39
av bjornnilsson
OscarA skrev:danni skrev:Franz skrev:Pontus skrev:Franz skrev:Första Plaiden i Sverige kom in idag i våra (Car.infos) system. Egentligen förregistrerad redan 2022-11-15 hos Tesla i Märsta. En blå bil... Kanske ett förexemplar för att träna upp organisationen på och som sedan blir ett visningsexemplar. Tyvärr bara en bil dock så eventuella andra Plaid blir förregistrerade tidigast idag.
Kan man se reg.nr. på den i ert system? Tänkte då borde man kunna få en skarp offert på försäkring.
Tyvärr får jag inte ge ut det

. Om den registreras på Tesla eller på annat företag är det dock ok.
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
Kollade det regnumret på mig privat, trygghansa
481:- /mån halv
911:- /mån hel
Kan tänka mig att det blir en justering senare

604 kr månaden hos TH med halvförsäkring och 1500 mil. Jämför jag med min Performance som på pappret har ungefär samma hk som Plaid verkar ha fått inregistrerat så ligger halvförsäkringen hos Trygg Hansa för den på 656 kr månaden. (Själv har jag dock watercircles.) Det mesta tycker jag pekar mot att Plaid inte blir speciellt dyr att försäkra, speciellt om den nu har fått nertrimmade hästkrafter i registreringsbeviset.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 09:06
av Tars
bjornnilsson skrev:OscarA skrev:danni skrev:Franz skrev:Pontus skrev:
Kan man se reg.nr. på den i ert system? Tänkte då borde man kunna få en skarp offert på försäkring.
Tyvärr får jag inte ge ut det

. Om den registreras på Tesla eller på annat företag är det dock ok.
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
Kollade det regnumret på mig privat, trygghansa
481:- /mån halv
911:- /mån hel
Kan tänka mig att det blir en justering senare

604 kr månaden hos TH med halvförsäkring och 1500 mil. Jämför jag med min Performance som på pappret har ungefär samma hk som Plaid verkar ha fått inregistrerat så ligger halvförsäkringen hos Trygg Hansa för den på 656 kr månaden. (Själv har jag dock watercircles.) Det mesta tycker jag pekar mot att Plaid inte blir speciellt dyr att försäkra, speciellt om den nu har fått nertrimmade hästkrafter i registreringsbeviset.
Skönt att höra!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 09:23
av NEO
dstr skrev:danni skrev:
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
jodå, TM Sweden AB.
...och here we go again. Tesla och siffror.
835hk och 300 i toppfart.
För att röra till det lite till, vad är det som gäller utan keramiska bromsar? 282 eller 300?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 10:09
av bjornnilsson
NEO skrev:dstr skrev:danni skrev:
Är den inte registrerad på Tesla? NJK22X är regnumret i alla fall.
jodå, TM Sweden AB.
...och here we go again. Tesla och siffror.
835hk och 300 i toppfart.
För att röra till det lite till, vad är det som gäller utan keramiska bromsar? 282 eller 300?
Google översätter 282 svenska blås till 175 mph vilket är toppfarten angiven i USA, som jag förstår är begränsningen utan keramiska bromsar men med Track mode påslaget.
Utan Track mode så förstår jag det som att toppfarten är begränsad till 162 mphs ≈ 260.71 kmh, vilket för övrigt är samma toppfart som för MS Performance (261 km/h)
Så jag tror att 282 km/h är toppfarten som är möjlig att nå med den bil som nya Plaid-ägare hämtar ut inom kort men antar att vi får svar på vad som verkligen gäller för "Europa-bilarna" inom kort av någon som fått sin bil i en region som inte har snö..
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 11:24
av danni
Om det finns möjlighet att låsa upp högre toppfart så behöver ju också Tesla typgodkänna bilarna för den toppfarten, misstänker jag, även om de flesta bilar kommer vara spärrade vid en lägre fart.
Sen kan det också vara så att den allra högsta toppfarten bara ska gå att låsa upp på bana, och då kanske det inte spelar någon roll vad bilen är godkänd att köra i på allmän väg.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 23 nov 2022 11:26
av NEO
danni skrev:Om det finns möjlighet att låsa upp högre toppfart så behöver ju också Tesla typgodkänna bilarna för den toppfarten, misstänker jag, även om de flesta bilar kommer vara spärrade vid en lägre fart.
Sen kan det också vara så att den allra högsta toppfarten bara ska gå att låsa upp på bana, och då kanske det inte spelar någon roll vad bilen är godkänd att köra i på allmän väg.
Innebär det att bilar som levereras nu med COC för 300km/h aldrig kommer få gå i 322km/h trots uppgradering av 21" och keramiska? Låter som en klassisk Tesla fallgrop. Köp bilen nu, men den kommer aldrig att bli upplåst för vi kommer aldrig typgodkänna den i efterhand.