Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Jag blev tvungen att betälla 20” för att då en förbeställd bil, men fick även uppgiften att jag var tvungen att köpa 20” till vinter. Det gick inte att blanda/välja olika på Sommar och vinter. Det låter ju helt absurt! Klart man måste kunna köra villa däck och fälgar som helst så länge de passar?
Hur gör ni med vinterdäck? Jag är
Halvsugen att åka på 20” och berala 30k för vinterdäck
Jag köpte 20” på sommar och 19” vinter, varför skulle man inte kunna beställa på samma sätt i Sverige?
Förmodligen menar säljaren att bilar med 20" har andra hjulupphängningar och större bromsok eller nåt sånt. Hyundai verkar köra någon form av intern tävling bland säljarna som går ut på att hitta på så mycket bullshit som möjligt. Sen måste man hitta en stackars kund som är blåögd nog att tro på det. Den säljare som lyckas bäst vinner nånting. Men de säger inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Pratade med handlare idag. Verkar vara stor oklarhet. Beskedet avseende RWD var "6-8 mån" om beställning läggs idag. AWD ville han inte alls sia om ungefär.
Måste vara tråkig sits för dem. Stor efterfrågan på en attraktiv produkt och sen inga möjligheter att ge besked.
Pratade med handlare idag. Verkar vara stor oklarhet. Beskedet avseende RWD var "6-8 mån" om beställning läggs idag. AWD ville han inte alls sia om ungefär.
Måste vara tråkig sits för dem. Stor efterfrågan på en attraktiv produkt och sen inga möjligheter att ge besked.
var precis likadant med Hyundai Kona när den kom och Kia eNiro. De verkar inte lära sig av sina misstag i den koncernen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Pratade med handlare idag. Verkar vara stor oklarhet. Beskedet avseende RWD var "6-8 mån" om beställning läggs idag. AWD ville han inte alls sia om ungefär.
Måste vara tråkig sits för dem. Stor efterfrågan på en attraktiv produkt och sen inga möjligheter att ge besked.
var precis likadant med Hyundai Kona när den kom och Kia eNiro. De verkar inte lära sig av sina misstag i den koncernen.
Fast i ärlighetens namn så verkar de flesta biltillverkare ha det kämpigt för tillfälligt med pandemin (just nu insjuknar drygt 30k sydkoreaner per dag), tillgång till halvledare samt batterier.
Hur lång väntetid är det för övriga biltillverkare som säljer elbilar? Däremot är det oförsvarligt att Hyundai inte prioriterade sina FE kunder.
Hej!
Min digital lead-green beräknas anlända v.43.
Om någon som har tillgång till bilen och en 32A typ2-kabel skulle kunna prova att ladda på 1-fas-laddare 32A (dvs någonstans på stan') för att se om ombordladdaren kan hantera >16A/3,7 kw, skulle jag vara mycket tacksam! Oklart idag tycker jag. Har sett folk i forum som tror att den kan ta emot mer än 16A enfas men inte sett bevis. Vill veta innan jag köper typ2-kabel som ska ligga i bilen.
En sak till. I instruktionsboken verkar den medföljande shuko-laddaren vara inställbar mellan 6-12A. Det är ju guld isf. Kan det bekräftas?
Så hög förbrukning(25kWh/100km) hade jag på motorväg i 130 med full bil samt 4 cyklar bak på kroken, så man ska nog inte helt acceptera det som oerfarna(?) journalister skriver.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tänkte samma sak. Hur måste man köra för att den ska dra över 25kWh/100km? Pendlarkörning i min värld är att rulla fram i ganska sakta mak, oftast många köer osv. Just det körsättet som elbilar brukar gilla.
Sportig körning verkar vara fullgas hela vägen tills batteriet är tomt. Typ.
En 15-årig motorjournalist som inte kan köra bil kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänkte samma sak. Hur måste man köra för att den ska dra över 25kWh/100km? Pendlarkörning i min värld är att rulla fram i ganska sakta mak, oftast många köer osv. Just det körsättet som elbilar brukar gilla.
Sportig körning verkar vara fullgas hela vägen tills batteriet är tomt. Typ.
En 15-årig motorjournalist som inte kan köra bil kanske?
Håller med, men kanske syftet var att visa att elbilar är törstiga och inte funkar... I bland får man ju konspirationsteorier på huvudet.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
"Plats kan verkligen behövas för nykomlingen är som skapt för långresor – under vårt test klarade bilen en räckvidd på 491 km, vilket motsvarar en förbrukning på 15,7 kWh/100 km. Med tanke på vikten (2 097 kg) är det ett riktigt bra värde. I genomsnitt drog Ioniq 5 25,5 kWh/100 km – ett talande bevis för bilens effektivitet."
Tycker hela den här meningen är väldigt konstigt faktiskt.
Hej!
Min digital lead-green beräknas anlända v.43.
Om någon som har tillgång till bilen och en 32A typ2-kabel skulle kunna prova att ladda på 1-fas-laddare 32A (dvs någonstans på stan') för att se om ombordladdaren kan hantera >16A/3,7 kw, skulle jag vara mycket tacksam! Oklart idag tycker jag. Har sett folk i forum som tror att den kan ta emot mer än 16A enfas men inte sett bevis. Vill veta innan jag köper typ2-kabel som ska ligga i bilen.
En sak till. I instruktionsboken verkar den medföljande shuko-laddaren vara inställbar mellan 6-12A. Det är ju guld isf. Kan det bekräftas?
"Plats kan verkligen behövas för nykomlingen är som skapt för långresor – under vårt test klarade bilen en räckvidd på 491 km, vilket motsvarar en förbrukning på 15,7 kWh/100 km. Med tanke på vikten (2 097 kg) är det ett riktigt bra värde. I genomsnitt drog Ioniq 5 25,5 kWh/100 km – ett talande bevis för bilens effektivitet."
Tycker hela den här meningen är väldigt konstigt faktiskt.
Ja, den ekvationen är svår att få ihop även för en obskyr ekonom förstår jag. Var står det?
"Den är stor och den går långt, vilket är bra med tanke på vikten, men drar även mycket, vilket bevisar att den är effektiv."
Hej!
Min digital lead-green beräknas anlända v.43.
Om någon som har tillgång till bilen och en 32A typ2-kabel skulle kunna prova att ladda på 1-fas-laddare 32A (dvs någonstans på stan') för att se om ombordladdaren kan hantera >16A/3,7 kw, skulle jag vara mycket tacksam! Oklart idag tycker jag. Har sett folk i forum som tror att den kan ta emot mer än 16A enfas men inte sett bevis. Vill veta innan jag köper typ2-kabel som ska ligga i bilen.
En sak till. I instruktionsboken verkar den medföljande shuko-laddaren vara inställbar mellan 6-12A. Det är ju guld isf. Kan det bekräftas?
Från ett österrikiskt test. Snacka om att I5 är överlägsen konkurrenterna Mach-E, Q4 och ID4 i bagage och kupéutrymmen!
Den var lite oväntad.
Satt mig bakom mig själv både i min ID4 och i en Ioniq5 och tyckte att Ioniq var betydligt trängre och mer instängd i baksätet, även när det var flyttat längst bak.
Dessutom måste höjden i bagaget vara helt knas för där är ID4an bra mycket högre.
Kanske att de lät det dubbla golvet ligga i.
Är knappt 40cm högt under insynsskyddet på en Ioniq så där är ID ljusår bättre på att lasta.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
"Plats kan verkligen behövas för nykomlingen är som skapt för långresor – under vårt test klarade bilen en räckvidd på 491 km, vilket motsvarar en förbrukning på 15,7 kWh/100 km. Med tanke på vikten (2 097 kg) är det ett riktigt bra värde. I genomsnitt drog Ioniq 5 25,5 kWh/100 km – ett talande bevis för bilens effektivitet."
Tycker hela den här meningen är väldigt konstigt faktiskt.
Ja, den ekvationen är svår att få ihop även för en obskyr ekonom förstår jag. Var står det?
"Den är stor och den går långt, vilket är bra med tanke på vikten, men drar även mycket, vilket bevisar att den är effektiv."
Å ena sidan klarade den 491km enligt testet, men snittförbrukningen hamnade ändå på 25,5kWh/100km. Äh....va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14