Jag är så jäkla sugen nu... Kör hela familjen i en hyundai i20 och har gått från en xc90.. Det medför vissa utmaningar..

Model y kommer kännas som ett skepp i jämförelse..

Moderator: Redaktion
Den lastar väl i flera hamnar kanske. Därför den går från Shanghai till ningbo och sedan vidare, antingen Europa eller en tredje lasthamn.not_sure skrev:Den har dock destination Ningbo nu. Förstår inte varför den ska dit om den kör Tesla.Sebastian+ skrev:Nu är ”Viking adventure” tillbaka som potentiell båt?
Just nu har den status ”Loading at departure port”.
Men verkar stå vid en annan hamn där dom vanligtvis inte lastar Tesla-bilar.
Fast denna tar ju ”bara” 6000 bilar, de borde enkelt kunna fylla den med Tesla. Jag tror knappt det är ”vår” båt.frippe skrev:Den lastar väl i flera hamnar kanske. Därför den går från Shanghai till ningbo och sedan vidare, antingen Europa eller en tredje lasthamn.not_sure skrev:Den har dock destination Ningbo nu. Förstår inte varför den ska dit om den kör Tesla.Sebastian+ skrev:Nu är ”Viking adventure” tillbaka som potentiell båt?
När jag jobbade på bilfartyg var det ganska vanlig med lastning i 4-5 hamnar i Japan och ibland någon i Korea. Innan resan hem till Europa startade.
Fast hamnen i Shanghai som den var i, är inte den hamn som tesla lastar sina bilar i... Det finns ytterligare en, som ligger andra sidan sundet från Ningbo.frippe skrev:Den lastar väl i flera hamnar kanske. Därför den går från Shanghai till ningbo och sedan vidare, antingen Europa eller en tredje lasthamn.not_sure skrev:Den har dock destination Ningbo nu. Förstår inte varför den ska dit om den kör Tesla.Sebastian+ skrev:Nu är ”Viking adventure” tillbaka som potentiell båt?
När jag jobbade på bilfartyg var det ganska vanlig med lastning i 4-5 hamnar i Japan och ibland någon i Korea. Innan resan hem till Europa startade.
Nu är det kört i alla tidszonerjonasl skrev:Det står fortfarande april för mig i webben, inget i appen. Nu är det definitivt kört
Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.Philippeb skrev:Nu vill vi se fartyg till EU också...
Om vi utgår från att Tesla är ärliga, så är väl egentligen enda chansen för leverans i maj månad att bilarna står på Sunshine Ace. Viking Adventure ligger ankrad ute till havs och kommer väl knappt ens hinna till Europa i maj, än mindre kommer eventuella bilar på den nå Sverige.GoranLilja skrev:Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.Philippeb skrev:Nu vill vi se fartyg till EU också...
Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
Tror du har rätt. Detsamma hände precis flera medlemmar på forumet som väntar på MYP med uppskattad leverans i april. Inga leveranser än i alla fall.CLi skrev:Om vi utgår från att Tesla är ärliga, så är väl egentligen enda chansen för leverans i maj månad att bilarna står på Sunshine Ace. Viking Adventure ligger ankrad ute till havs och kommer väl knappt ens hinna till Europa i maj, än mindre kommer eventuella bilar på den nå Sverige.GoranLilja skrev:Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.Philippeb skrev:Nu vill vi se fartyg till EU också...
Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
Jag tror helt enkelt inte Tesla har kontroll och att de missat att uppdatera leveransestimat.
Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.Alexander01 skrev:Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Samtidigt måste dom förhålla sig till konkurrenternas prissättning, en hyfsat välutrustad Enyaq á 699k minus 70k blir ju ca 20% billigare än MY utan bonus. Det är mycket pengar.selektha skrev:Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.Alexander01 skrev:Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Själv har jag räknat på min utan att få någon bonus då den aldrig varit någon garanti att fås, vissa ser det som att man är dryg och inte bryr sig om 70k men det e snarare tvärtom enligt mig, har du inte råd att ha bilen utan denna bonus bör du nog fundera om det är rätt bil för dig då bonusen inte är garanterad.
lär inte heller sänkas nu med tanke på hela twitter cirkusen och aktien som störtsjönkvigge50 skrev:Det var samma prat för några år sedan när Model 3 skulle börja skickas från Kina, den skulle enligt vissa gå ner till 450 000 kr. Någon så stor sänkning har vi dock aldrig sätt så det lär väll inte bli någon sänkning på Model Y från Berlin spränger Tesla inte ser en nergång i efterfrågan.
Tesla kommer aldrig sänka priserna på befintliga modeller, det skulle förstöra begagnatpriserna på bilarna som finns i handeln och restvärden för leasingbilar osv.Sebastian+ skrev:Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.
Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.