Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Kanske skeppar något från Shanghai till Ningbo, för att sedan korsa sundet upp till "tesla-hamnen" igen....

Jag är så jäkla sugen nu... Kör hela familjen i en hyundai i20 och har gått från en xc90.. Det medför vissa utmaningar.. :)

Model y kommer kännas som ett skepp i jämförelse.. :D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

not_sure skrev:
Sebastian+ skrev:
Nu är ”Viking adventure” tillbaka som potentiell båt?

Just nu har den status ”Loading at departure port”.
Men verkar stå vid en annan hamn där dom vanligtvis inte lastar Tesla-bilar.
Den har dock destination Ningbo nu. Förstår inte varför den ska dit om den kör Tesla.
Den lastar väl i flera hamnar kanske. Därför den går från Shanghai till ningbo och sedan vidare, antingen Europa eller en tredje lasthamn.

När jag jobbade på bilfartyg var det ganska vanlig med lastning i 4-5 hamnar i Japan och ibland någon i Korea. Innan resan hem till Europa startade.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

frippe skrev:
not_sure skrev:
Sebastian+ skrev:

Den har dock destination Ningbo nu. Förstår inte varför den ska dit om den kör Tesla.
Den lastar väl i flera hamnar kanske. Därför den går från Shanghai till ningbo och sedan vidare, antingen Europa eller en tredje lasthamn.

När jag jobbade på bilfartyg var det ganska vanlig med lastning i 4-5 hamnar i Japan och ibland någon i Korea. Innan resan hem till Europa startade.
Fast denna tar ju ”bara” 6000 bilar, de borde enkelt kunna fylla den med Tesla. Jag tror knappt det är ”vår” båt.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

frippe skrev:
not_sure skrev:
Sebastian+ skrev:

Fast hamnen i Shanghai som den var i, är inte den hamn som tesla lastar sina bilar i... Det finns ytterligare en, som ligger andra sidan sundet från Ningbo.

Men den kan ju ta en tur uppåt igen.. Det är ju inga gigantiska avstånd mellan dessa hamnar..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nu är uppskattade leveranstiden borta från appen igen för mig! På webben står det fortfarande April. Undrar om det försvinner helt eller ändras till Maj efter midnatt?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Kvar hos mig.....
matjo690

Inlägg av matjo690 »

Ilduce77 skrev:
Kvar hos mig.....
Samma här. Kvar i appen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det står fortfarande april för mig i webben, inget i appen. Nu är det definitivt kört :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

jonasl skrev:
Det står fortfarande april för mig i webben, inget i appen. Nu är det definitivt kört :-)
Nu är det kört i alla tidszoner :lol: :lol: :lol:
Philippeb

Inlägg av Philippeb »

Produktionen i Shanghai uppe på 80% av tidigare nivåer.
Nu vill vi se fartyg till EU också...

https://insideevs.com/news/583253/tesla ... -capacity/
Användarvisningsbild
GoranLilja
Teslaägare

Inlägg av GoranLilja »

Philippeb skrev:
Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.

Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
11/3-22 MYLR sv/sv/20" beställd. Ber. lev. maj RN1167…
15/6 Ändrade till MYP, samma RN-nummer
8/8 VIN källkod
10/8 MYP anländer till SC
12/8 Serv-insp
15/8 Rekond
22/8 SMS för bokning
24/8 Bokad upphämtning

Hämtas i Norrköping
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

GoranLilja skrev:
Philippeb skrev:
Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.

Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
Om vi utgår från att Tesla är ärliga, så är väl egentligen enda chansen för leverans i maj månad att bilarna står på Sunshine Ace. Viking Adventure ligger ankrad ute till havs och kommer väl knappt ens hinna till Europa i maj, än mindre kommer eventuella bilar på den nå Sverige.
Jag tror helt enkelt inte Tesla har kontroll och att de missat att uppdatera leveransestimat.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Leveransestimaten stämmer definitivt inte, vi är ju några som fortfarande har April..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

CLi skrev:
GoranLilja skrev:
Philippeb skrev:

Om vi utgår från att Tesla är ärliga, så är väl egentligen enda chansen för leverans i maj månad att bilarna står på Sunshine Ace. Viking Adventure ligger ankrad ute till havs och kommer väl knappt ens hinna till Europa i maj, än mindre kommer eventuella bilar på den nå Sverige.
Jag tror helt enkelt inte Tesla har kontroll och att de missat att uppdatera leveransestimat.
Tror du har rätt. Detsamma hände precis flera medlemmar på forumet som väntar på MYP med uppskattad leverans i april. Inga leveranser än i alla fall.

Har pratat med Tesla-säljare flera gånger. Får alltid olika uppgifter. Tror inte dom har koll över huvud taget.

Den ena säger att bilarna är på en båt och kommer få VIN när de när Europa. Bilar kommer i maj.

Den andra säger att bilarna inte är skickade men kommer i maj. (Detta var när det fortfarande fanns en teoretisk möjlighet att de skulle hinna hit)

Den tredje (igår) säger att bilarna inte är skickade. Dom har ingen info och tycker att jag ska ställa mig in på leverans i Juni. I princip lovar leverans innan första juli.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det blir en jobbig situation OM det införs ett bonustak på 700k och bilarna trillar in efter det datumet gränsen börjar gälla. Har svårt att tro att Tesla ger någon rabatt i det läget, de omfördelar väl bara avbeställda bilar till en annan marknad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Alexander01

Inlägg av Alexander01 »

Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Användarvisningsbild
selektha
Teslaägare

Inlägg av selektha »

Alexander01 skrev:
Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.

Själv har jag räknat på min utan att få någon bonus då den aldrig varit någon garanti att fås, vissa ser det som att man är dryg och inte bryr sig om 70k men det e snarare tvärtom enligt mig, har du inte råd att ha bilen utan denna bonus bör du nog fundera om det är rätt bil för dig då bonusen inte är garanterad.
Alexander01

Inlägg av Alexander01 »

selektha skrev:
Alexander01 skrev:
Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.

Själv har jag räknat på min utan att få någon bonus då den aldrig varit någon garanti att fås, vissa ser det som att man är dryg och inte bryr sig om 70k men det e snarare tvärtom enligt mig, har du inte råd att ha bilen utan denna bonus bör du nog fundera om det är rätt bil för dig då bonusen inte är garanterad.
Samtidigt måste dom förhålla sig till konkurrenternas prissättning, en hyfsat välutrustad Enyaq á 699k minus 70k blir ju ca 20% billigare än MY utan bonus. Det är mycket pengar.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Nä de kommer inte sänka priset tror jag. Snarare att det kommer en till höjning snart på ca 1000 dollar till.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Tror inte heller på en sänkning..
De säljer allt de producerar och är de enda som kan leverera bilar..
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

För ett år sedan var jag helt övertygad om att priserna skulle gå ner med gigaberlin osv. Så som läget är nu med stigande priser på råvaror, energi och komponenter så tror jag inte det längre. Snarare gror jag att det kommer bli dyrare. Konkurrenterna kan inte heller varken tjäna pengar eller leverera verkar det som.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Det var samma prat för några år sedan när Model 3 skulle börja skickas från Kina, den skulle enligt vissa gå ner till 450 000 kr. Någon så stor sänkning har vi dock aldrig sätt så det lär väll inte bli någon sänkning på Model Y från Berlin spränger Tesla inte ser en nergång i efterfrågan.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

vigge50 skrev:
Det var samma prat för några år sedan när Model 3 skulle börja skickas från Kina, den skulle enligt vissa gå ner till 450 000 kr. Någon så stor sänkning har vi dock aldrig sätt så det lär väll inte bli någon sänkning på Model Y från Berlin spränger Tesla inte ser en nergång i efterfrågan.
lär inte heller sänkas nu med tanke på hela twitter cirkusen och aktien som störtsjönk
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.

Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.
tomten22

Inlägg av tomten22 »

Sebastian+ skrev:
Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.

Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.
Tesla kommer aldrig sänka priserna på befintliga modeller, det skulle förstöra begagnatpriserna på bilarna som finns i handeln och restvärden för leasingbilar osv.
Skriv svar