Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Nätavgift är ingen summa som man bara kan trolla bort. Nu är jag ingen expert på el, mer än att jag vet att man betalar för beställd effekt och tillgången på el är mycket bättre i Norrland, så stora industrier placeras främst just i Norrland vid punkter där det finns gott om effekt och kapacitet där elbolagen enkelt kan tillhandahålla bra anslutning till stamnätet till relativt låg kostnad.

Om man tittar längre söderut, t.ex. vid E20 som går genom Eskilstuna/Strängnäs, där det råder säljstopp på hög effekt, blir det mycket svårare att ge några som helst rabatter eftersom elnätet måste byggas ut dyrt innan anslutning ens kan erbjudas.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Är du säker på att Model3 och Taycan tar emot 350 kW?
De behöver inte utnyttja full hastighet för att få mer på Ionity än hos övriga aktörer. Frågan är om Ionity ger mer än andra nätverk idag vad gäller effekt och där är det helt klart ja. Man delar inte och man har mer tillgängligt, det är vad som kostar.

Jag är varken förvånad eller arg över prissättningen, skulle inte bry mig nämnvärt om det var till det priset jag laddade.
Tycker inte att vi jämför äpplen och äpplen .
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Ionity har byggt ett laddnätverk som klarar 350kW, 800V. Dom skiter fullständigt i om M3 tar 270, 220, 150 eller 10kW laddning. Dom tar betalt för 350kW.

Precis som Tesla bygger en premuim elbil med 40 mil räckvidd och 0-100 på 4 sekunder. Dom skiter i om du bara behöver 15 mil och 0-100 på 10 sekunder. Bilen kostar 600k med uppgivna specifikationer och du kan inte få den för halva priset om du säger att det räcker med 0-100 på 10 sekunder. Man köper bilen med dom speccarna som erbjuds och accepterar priset eller så köper man en Leaf för 300k.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Magnus71
Inlägg: 197
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
En tjänst eller en vara prissätts utifrån vad kunden vill betala. Vad sedan tjänsten eller varan faktiskt kostar är det som ger täckningsbidraget till aktören. Att sätta priset på det sättet som Ionity har gjort är helt bakvänt och resulterar tyvärr inte i ökad lönsamhet eftersom antalet kunder som betalar för varan blir för få.
Att erbjuda en vara (350kW) som nästan ingen vill ha i dagsläget ger i princip ingen kundnytta och därmed ingen möjlighet att ta ut ett högre pris än konkurrenternas 150kW.
Ionity kommer att revidera sin prismodell eller gå under. Svårare än så är det inte.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Är det billigare att ladda en Kia än en Volvo?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Är det billigare att ladda en Kia än en Volvo?
Utgår ifrån att Hyundai 45 som klarar 800V snabbladdning kommer ha någon form av rabatt hos Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Är det billigare att ladda en Kia än en Volvo?
Utgår ifrån att Hyundai 45 som klarar 800V snabbladdning kommer ha någon form av rabatt hos Ionity.[/quote]

Kan vi inte prata om "nu"? Vad som kanske kommer skiter jag i. Ala mina beslut tar jag på kända fakta och inte på vad jag hoppas att det ska bli.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Ionity har byggt ett laddnätverk som klarar 350kW, 800V. Dom skiter fullständigt i om M3 tar 270, 220, 150 eller 10kW laddning. Dom tar betalt för 350kW.

Precis som Tesla bygger en premuim elbil med 40 mil räckvidd och 0-100 på 4 sekunder. Dom skiter i om du bara behöver 15 mil och 0-100 på 10 sekunder. Bilen kostar 600k med uppgivna specifikationer och du kan inte få den för halva priset om du säger att det räcker med 0-100 på 10 sekunder. Man köper bilen med dom speccarna som erbjuds och accepterar priset eller så köper man en Leaf för 300k.
Det kan de ju göra om de vill. Jag kommer inte betala för det. Köper hellre bensinbil igen. För mig spelar ett stopp på 15 eller 40 minuter inte någon roll efter att man suttit i bilen i 3-4 timmar. Möjligt att det är värt nåt om man inte kan ladda hemma men då blir det ju snordyrt i längden.

Vad gäller Tesla så betalar man inte så mycket för prestandan skulle jag säga utan det är räckvidden och laddnätverket. Dvs de sparar inte så mycket på att bygga en bil som gör 0-100 på 10 sekunder.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
Jag förstår inte vad elabonnemang för 5-6 siffriga belopp i månaden har att göra med solceller och batterierna att göra?
Det att bygga solceller med bank gör jo att man slipper abonnemanget till en viss del, kanske man måste ha några kW in för regniga dagar, men syftet måste vara att undvika de dyra (överförings)avgifterna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Hur stort batterilager tänker ni er att det ska vara i så fall?
Hur mycket kommer det att kosta och vilken avskrivningstakt bör väljas?
Hur många laddningar kommer det realistiskt att krävas för att betala av batterilagret?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

heldiggrisen skrev:
EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
Jag förstår inte vad elabonnemang för 5-6 siffriga belopp i månaden har att göra med solceller och batterierna att göra?
Det att bygga solceller med bank gör jo att man slipper abonnemanget till en viss del, kanske man måste ha några kW in för regniga dagar, men syftet måste vara att undvika de dyra (överförings)avgifterna.
Vintern då? ;) Ska vi inte köra bil då?
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Hur stort batterilager tänker ni er att det ska vara i så fall?
Hur mycket kommer det att kosta och vilken avskrivningstakt bör väljas?
Hur många laddningar kommer det realistiskt att krävas för att betala av batterilagret?

Det är fullkomligt orimligt. Hade kanske fungerat i ett land med soliga långa dagar året runt. Men i Sverige där vi knappt ser solen på 2-3 månader (minst) är det en fullkomligt orimlig tanke att ha en off-grid snabbladdningsstation.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990

Kan du backa upp att stationen i Liertoppen går med vinst? Hur bokför de batterikostnaden?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Om nu ägarna bakom Ionity verkligen hade velat ligga i framkant och främja en snabb övergång till elbilism så hade de givetvis inte ha gjort som de nu har. Att bygga ett nätverk som är förberett för 350 kW och 800V är väl inget fel med, trots att det idag i praktiken inte finns några bilar som kan utnyttja det. Det kostar säkert mer att uppgradera systemet senare än att redan nu bygga det man vet att man kommer att ha användning för inom en överskådlig framtid.

Men att ta dyrt betalt för att det i teorin går att ladda med 350 kW när inga bilar kan utnyttja det är ju hål i huvudet. I övrigt så har Mati och andra skrivit bra argument som jag instämmer i.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990
Redovisar tesla ekonomiskt resultat för varje enskild laddstation?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990
Redovisar tesla ekonomiskt resultat för varje enskild laddstation?
Det gör man inte, men Tesla säger att deras laddare ska bära sina egna kostnader.


Intressant är att allt fler elbilar har V2X.

Att få tillfälliga snabbladdare på en plats är enklast löst genom att köra dit en annan elbil med V2X.

Seres elbil med V2V kan ladda en annan bil med 40kW.
Med V2V-laddning kan du ladda andra elbilar direkt från batteriet.
Mycket användbart om du stöter på olyckliga förare i områden med dåliga laddningsmöjligheter. Laddare med upp till 40 Kwh.

SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare ombord och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabbladdning).
https://www.seresbil.no/


Kan tänka mig att en Tesla Cybertruck kan ha V2V på 250kW!

Och en Tesla Semi med 1000kWh batteri, ha V2V på 4x250kW!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.

Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
Jag förstår inte vad elabonnemang för 5-6 siffriga belopp i månaden har att göra med solceller och batterierna att göra?
Det att bygga solceller med bank gör jo att man slipper abonnemanget till en viss del, kanske man måste ha några kW in för regniga dagar, men syftet måste vara att undvika de dyra (överförings)avgifterna.
Vintern då? ;) Ska vi inte köra bil då?
Läs sista meningen igen.
Om du har batterilager så behöver du inte 350kW in för att få 350kW ut.
Man kan även differentiera i pris, baserat på önskat ”hastighet”, men eftersom solen Ladder batterierna på sommaren, och elnätet slöladdar batterierna (om natten) på vintern, så är ett batteripaket avskrivit på få år mot ”5-6 siffriga belopp” i näthyra och andra avgifter till nätägaren.

Syftet är alltså att få ner priset med att undvika Den absurd (Onödigt) höga strömstyrkan/spänningen som behövs För att i dagsläget drifta en Ionity anläggning, och på så sett få ner prisen ut till konsument.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Om man tittar längre söderut, t.ex. vid E20 som går genom Eskilstuna/Strängnäs, där det råder säljstopp på hög effekt, blir det mycket svårare att ge några som helst rabatter eftersom elnätet måste byggas ut dyrt innan anslutning ens kan erbjudas.
Både Superchargern i Tindered och Kalmar vet jag blev försenade pga effektbrist. Kalmar körde dessutom inte på full effekt första månaderna enligt Kalmar Energi.

Det är självklart att det inte funkar med solceller och batteribackup i Sverige. Vintertid ger solen i princip inget alls och batteribackup kan på marginalen kapa en topp men om man vill låta bilarna kunna ladda full effekt på samtliga laddare så kommer det krävas stor batteribackup, särskilt på stationer med fler än 8-10 laddare. Samma effekt måste ändå finnas där och därmed finns de fasta kostnaderna också.

Ionity har valt en premiumlösning i och med 800V och 350kW även ifall de snålar in på allt annat. Det är ett idiotiskt val då ingen bil klarar av detta. Stationerna blir därmed dyrare i installation och drift till ingen nytta. Kombinerar man detta med att de som ska ladda på stationerna ska stå för denna extrakostnad blir det än mer idiotiskt.

Alla Teslas stationer går inte med vinst. Sedan är frågan också vad Tesla menar med vinst. Varje station är ju en reklampelare för Tesla och ett starkt köpargument. Ganska säker på att stationerna "får betalt" för detta när man ser till att hela nätverket skall vara självbärande inom Tesla Inc. Ganska säker också på att en ny station inte är finansiellt lönsam första åren.

Drömmar om V2G/V2V på Teslas bilar är inget annat än spekulationer som inte bygger på någon fakta. Finns inget som tyder på att Tesla kommer att ha V2V eller V2G på några av sina framtida fordon. De har varken hårdvara eller mjukvara för detta idag.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

EnTraktor skrev:
pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.

Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Ionity har aldrig hävdat att dom ska bli folk-ladd-nätverket eller nån prisutmanare. Hade dom lagt sig på 1,50 kr/kWh så skulle andra laddnätverket istället klaga att dom slås ut av EU bidrag.
Ionity har sagt att dom ska bygga ett premiumnätverk och dom har byggt ett premiumnätverk. Effekt är premium på dagens elmarknad. Som sagt, take it or leave it.
Tror det är svårt att take it or leave it när som många säger detta ska vara det bidrags och tillverkarfinansierade laddnätverket som EU betalar pengar till för att snabba på omställningen. Din resturangjämförelsemhaltar lite då ingen kan nyttja ”premium” funktionen. Om du ska jämföra med en resturang är det väl snarare som att de lagar till 50 hamburgare som alla måste ätas upp av dig inom en timme, annars kastas de, men du betalar för alla ändå. Visst det finns kanske någon som kan trycka i sig 20-30 st men även för tävlingsätarna (läs Taycan) så vaskar de 20 burgare. För den lilla tjejen som ville ha en (Leaf) vaskar de 45st. Det är inget premium med vaskning, bara korkat.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

heldiggrisen skrev:
Läs sista meningen igen.
Om du har batterilager så behöver du inte 350kW in för att få 350kW ut.
Man kan även differentiera i pris, baserat på önskat ”hastighet”, men eftersom solen Ladder batterierna på sommaren, och elnätet slöladdar batterierna (om natten) på vintern, så är ett batteripaket avskrivit på få år mot ”5-6 siffriga belopp” i näthyra och andra avgifter till nätägaren.

Syftet är alltså att få ner priset med att undvika Den absurd (Onödigt) höga strömstyrkan/spänningen som behövs För att i dagsläget drifta en Ionity anläggning, och på så sett få ner prisen ut till konsument.
Det är lätt att förstå vad du menar, tycker jag, men jag skulle vilja se en grov kalkyl på hur stort batterilager som krävs, hur mycket det kostar och ställa detta i relation till förväntad användning av laddstationen, så det går att se vilken avskrivningstid som kan förväntas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar