Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick precis mail från Hyundai Norge att serviceintervall har blivit förlängt till 3000mil, dock fortfarande 1år. Men iaf bra att man slipper flera servicar per år, vilket kändes riktigt löjligt med 1500mil intervall. Bättre hade självklart varit 2år, men vi får ta vad vi får.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Värre där, vissa på FB pratar om mars. Jag försökte kolla med säljaren idag men han var ledig. Får kolla på måndag istället.Bodes_dad skrev:Någon med bokning på 1st Edition AWD som fått något besked om förväntad leverans?
Ioniq 5 FE AWD
Upptäckte en kul funktion idag, som helt säkert finns på många andra bilar också, men som ändå är bra.
När man tar i handtaget inne i bilen och drar det ut sig för att öppna dörren, så får man ett ilsket ljud samt blinkande ljus i backspegeln om något fordon närmar sig bakifrån, dvs bilen försöker aktivt hindra en olycka där någon kör in i bildörren som öppnas. Jag tror till och med att öppning blev deaktiverad, dvs även om jag drog ut handtaget, så öppnades inte dörren. Jag var tvungen att släppa och försöka på nytt, men just detta kan jag ha missuppfattat, allt gick så fort. Det blev iaf ingen olycka, det var det viktiga.
När man tar i handtaget inne i bilen och drar det ut sig för att öppna dörren, så får man ett ilsket ljud samt blinkande ljus i backspegeln om något fordon närmar sig bakifrån, dvs bilen försöker aktivt hindra en olycka där någon kör in i bildörren som öppnas. Jag tror till och med att öppning blev deaktiverad, dvs även om jag drog ut handtaget, så öppnades inte dörren. Jag var tvungen att släppa och försöka på nytt, men just detta kan jag ha missuppfattat, allt gick så fort. Det blev iaf ingen olycka, det var det viktiga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag läste om denna funktion för ett tag sen när jag googlade på säkerhetssystem i I5. Hittar inte sidan nu, men det stämmer att man inte kan öppna dörren när en bil kommer bakifrån och ska passera.HelectriC skrev:Upptäckte en kul funktion idag, som helt säkert finns på många andra bilar också, men som ändå är bra.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Funktionen beskrivs även i Hyundais reklam/infovideos. Även om just denna videon fokuserar på barnsäkerhetsaspekten:DrDR skrev:Jag läste om denna funktion för ett tag sen när jag googlade på säkerhetssystem i I5. Hittar inte sidan nu, men det stämmer att man inte kan öppna dörren när en bil kommer bakifrån och ska passera.HelectriC skrev:Upptäckte en kul funktion idag, som helt säkert finns på många andra bilar också, men som ändå är bra.
Runt 2 minuter in.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Vet bara att E-tron har det i ett paket.HelectriC skrev:Upptäckte en kul funktion idag, som helt säkert finns på många andra bilar också, men som ändå är bra.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Funkar det för cyklar också?DrDR skrev:Jag läste om denna funktion för ett tag sen när jag googlade på säkerhetssystem i I5. Hittar inte sidan nu, men det stämmer att man inte kan öppna dörren när en bil kommer bakifrån och ska passera.
Finns två system för detta: Safe Exit Warning och Safe Exit Assist. Se instruktionsbok.
Oliv grönt var det enda som fanns, tyvärr. Det är det som gör mig förbannad. Det fanns 280 FE bilar att beställa, med ett begränsat antal färger. Och trots att jag beställde omedelbart, samma sekund som det var möjligt, så var bara ett fåtal bilar kvar, utan möjlighet att välja färg. Ursäkten var att vi som beställde så tidigt skulle få de allra första bilarna, redan i augusti, före alla andra, billigare men med bättre utrustning osv osv. Allt detta har visat sig vara skitsnack. Nu kan jag vara glad om jag får bilen före årsskiftet sa de. Efter alla andra, typ.Tessi19 skrev:Nja man kan bli överraskad iblandmati skrev:Jag orkar inte. Sist jag frågade fick jag veta att den kommer att tillverkas tidigast i oktober. Jag utgår ifrån att det är det som gäller.MrRun skrev:Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också?
Jag förväntade mig inget heller före oktober men så blev det ändå en plötslig status ändring.
Vilken färg har du beställt ?
Hyundais enda räddning i nuläget är att jag inte vet vilken bil jag skulle vilja skaffa istället. Jag kan och vill inte behålla e-tronen pga den höga kostnaden. Att behålla den är rent vansinne.
Jag har faktiskt börjat leta på blocket om jag kan hitta en lagom gammal fossilbil, kanske en begagnad laddhybrid. Fast den måste vara tillräckligt billig så att priset kompenserar för de känslomässiga kostnaderna.. Inte lätt det där
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:
"Kontrollera baksäten". Vad betyder detta?
För att säkerställa att det inte finns några barn kvarFuji skrev:När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Det kan du stänga av. Är det bara jag som lusläser instruktionsboken till alla mina bilarFuji skrev:När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:

Håller på att läsa men inte hittat ännuAida skrev:Det kan du stänga av. Är det bara jag som lusläser instruktionsboken till alla mina bilarFuji skrev:När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:
"Kontrollera baksäten". Vad betyder detta?![]()
![]()

Tror nog inte att det är många som lusläser instruktionsboken [mention]Aida [/mention]

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19 skrev:Håller på att läsa men inte hittat ännuAida skrev:Det kan du stänga av. Är det bara jag som lusläser instruktionsboken till alla mina bilarFuji skrev:När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:
![]()
![]()
Tror nog inte att det är många som lusläser instruktionsboken [mention]Aida [/mention]
Nä bara jag som älskar det. Man missar så mycket annars. Jag hittade avsnittet till dig iaf
Intressant att det var varning för om man glömmer någon i baksätet. Inte alltid som man har kupeav igång. (kan snabbt bli farligt varmt).
Undrar om man får varningar i mobilen också? (har inte läst manualen)
Det kan vara att man glömt något barn, eller "glömt" svärmor. istället för att varna med blinkers, skulle inte ac kunna gå igång samtidigt för att rädda liv?
Undrar om man får varningar i mobilen också? (har inte läst manualen)
Det kan vara att man glömt något barn, eller "glömt" svärmor. istället för att varna med blinkers, skulle inte ac kunna gå igång samtidigt för att rädda liv?
Tessi19 skrev:Håller på att läsa men inte hittat ännuAida skrev:Det kan du stänga av. Är det bara jag som lusläser instruktionsboken till alla mina bilarFuji skrev:När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:
![]()
![]()
JAg är så glad att det finns människor här på forat som läser manualen, jag tillhör tyvärr inte den skaran. Tack för att ni finns!
Sen hade kanske Hyundai kunnat skriva en lathundsmanual på 100 sidor, jag blev alldelles matt när jag såg tegelstensmanualen på 600+ sidor...
Fuji skrev:Tessi19 skrev:Håller på att läsa men inte hittat ännuAida skrev:Det kan du stänga av. Är det bara jag som lusläser instruktionsboken till alla mina bilarFuji skrev:När jag stänger av bilen efter avslutad körning så dyker följande meddelande upp på skärmen:
![]()
![]()
JAg är så glad att det finns människor här på forat som läser manualen, jag tillhör tyvärr inte den skaran. Tack för att ni finns!
Sen hade kanske Hyundai kunnat skriva en lathundsmanual på 100 sidor, jag blev alldelles matt när jag såg tegelstensmanualen på 600+ sidor...
Så busy är jag denna lördagkväll

Tack för uppskattningen
-
Hi, I was about to put a sek 10k deposit down for an AWD Essential, but I'm concerned about timelines based on this forum chain! one dealer told me probably q1/q2, definitely within a year. Reading this chain, sounds like q1/2 not realistic at all?
I'm told deposit is Non refundable, I don't want to make a completely open ended commitment so I'm thinking to just wait until ex demo cars start getting sold in a years time.. or buying a vw gtx, which seems more available.
I'm told deposit is Non refundable, I don't want to make a completely open ended commitment so I'm thinking to just wait until ex demo cars start getting sold in a years time.. or buying a vw gtx, which seems more available.
Var och provkörde i slutet på veckan. Fick då info från säljaren att de fick info nu i torsdags från centralt håll att det är 5mån försening. Beställde en AWD advance tidigt juni. Då sagt leverans årsskiftet. Så maj 2022 mao för mig.
Hur lång ordinarie leveranstid är, på vilket man ska göra 5 mån påslag är lite oklart. Men det blir nog närmare ett år(?? Gissning!) tyvärr. Frustrerad säljare. Hade kunnat sälja många bilar idag, men kass tillgång och lång väntan.
Prio från fabrik med: 1.RWD Essentiell, 2. RWD Advance. 3. AWD Essentiell, 4. AWD Advance, om jag förstod det korrekt.
För övrigt var den RWD Advance jag körde fin. Bra med plats i kupén. Sköna stolar. Smutt med HUD. I-pedal funka bra. Rörde inte bromsen många gånger.
Bakåtvänd barnstol fick plats bakom mina 186cm även med baksätet framskjuten ca 10cm. Bagaget kunde vara större (typ EQV hade jag egentligen uppskattat) men ska nog funka med takbox när alla 10-12 par pjäxor, skidor och hjälmar ska med. Tyckte inte den var högljudd. Lite vindbrus bakifrån i högre fart, men klart acceptabelt. Premium hit eller dit intresserar mig inte, men den var tillfredställande bekväm och ser inget hinder att åka långt i den. Ska låna hem längre tid när värsta hetsen hos ÅF lagt sig och de fått in demo nr2.
Hur lång ordinarie leveranstid är, på vilket man ska göra 5 mån påslag är lite oklart. Men det blir nog närmare ett år(?? Gissning!) tyvärr. Frustrerad säljare. Hade kunnat sälja många bilar idag, men kass tillgång och lång väntan.
Prio från fabrik med: 1.RWD Essentiell, 2. RWD Advance. 3. AWD Essentiell, 4. AWD Advance, om jag förstod det korrekt.
För övrigt var den RWD Advance jag körde fin. Bra med plats i kupén. Sköna stolar. Smutt med HUD. I-pedal funka bra. Rörde inte bromsen många gånger.
Bakåtvänd barnstol fick plats bakom mina 186cm även med baksätet framskjuten ca 10cm. Bagaget kunde vara större (typ EQV hade jag egentligen uppskattat) men ska nog funka med takbox när alla 10-12 par pjäxor, skidor och hjälmar ska med. Tyckte inte den var högljudd. Lite vindbrus bakifrån i högre fart, men klart acceptabelt. Premium hit eller dit intresserar mig inte, men den var tillfredställande bekväm och ser inget hinder att åka långt i den. Ska låna hem längre tid när värsta hetsen hos ÅF lagt sig och de fått in demo nr2.
Det lär finnas tid för många fler provkörningar om man ska vänta ytterligare 5 månader.
Zalman3 startade denna tråd, kan du kanske ändra titel på den. "Förboka" behövs knappast längre 

Model 3-24/Polestar 3-24
Han kanske ska ändra till "Avboka" iställetHelectriC skrev:Zalman3 startade denna tråd, kan du kanske ändra titel på den. "Förboka" behövs knappast längre

mati skrev:Han kanske ska ändra till "Avboka" iställetHelectriC skrev:Zalman3 startade denna tråd, kan du kanske ändra titel på den. "Förboka" behövs knappast längre

hoppas inte allt för många ser på det så, bilen är riktigt bra. Självklart inte på allt, men allround scorar den högt enligt mig iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24