Sida 123 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2020 20:57
av Ferro94
taliz skrev:
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.

Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
Bra där. Tillbaka till ämnet!

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2020 21:04
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Är väl en ren teknikalitet att däcken ens är lagliga att använda på gatan, tanken är att ta sig till och från banan.

Är nog de enda däcken jag fått släpp med pga hård nedväxling.
Ja dom behöver komma upp i temperatur. Dom tål inte låga temperaturer ens parkerade i garaget.
Jag tror gränsen går vid 5grader för cup2.

Gränsen för alla sommardäck går vid 5 grader.
Men cup2 skadas av det. Det är skillnaden. Har man otur går dom sönder nästföljande sommar vid helt fel tillfälle. Cup2 ska inte ens förvaras kallare än så, om dom inte är nya.

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2020 22:08
av HelectriC
Bruno skrev:
HelectriC skrev:
Bruno skrev:
HelectriC skrev:
Nej, ska hämta nästa fredag. Men om inte dämpare, bromsar och däck förbättrar något så borde väl ingen ha det heller då? Det är ju knappast för komforten man har det på tävlingsbilar tex. Du verkar tro att det enbart är estetiska ändringar, men det är ju i allra högsta grad funktionella. Vad menar DU att bättre dämpare, bromsar och däck gör för en bil? Jag är genuint intresserad eftersom du verkar ha en fullkomligt annorlunda förståelse av vad de komponenterna gör för en bil.
0-100 ingen skillnad
0-100-0 skillnad
På bana skillnad men svårt att mäta då det beror på förare, vägval. Ett misstag räcker...

I stan, på motorvägen, ingen skillnad. Och köra som på bana då är högre böter än en fortkörningsböter.
Ja, det är kosmetika för Svenssons, och vi betalar för det. Ex överdimensionerade bromsar/skivor, bara ett sätt att ta mer betalt. Ja, bromsarna är bättre, ja och på bana så går det snabbare, ja de blir inte lika lätt överhettade, Yada yada...

Men du kommer att hävda din sak eftersom du betalt mer ;)

Men du kan ju bevisa din sak om du tävlar mot en P2?
Ja, det kan man ju tycka om man kör väldigt försiktigt. Jag avskydde tex 19” däcken jag hade på Model S i början eftersom bilen blev väldigt svampig och kändes osäker att köra i högre hastighet. Bara ett byte till 21” gjorde att det gick att ta kurvor på ett helt annat sätt. Och därmed inte sagt att det gick i biltjuvhastighet. Som exempel så hade jag en sträcka på väg till jobb som jag med 21” kunde hålla hastigheten som var på vägen (60kmh) hela tiden, men med 19” så blev det inte behagligt och jag fick gå ner till 45/50 i flera kurvor. Ser man på Model S performance så har den fått cheetah stance för att få bilen snabbare iväg från 0, om inte det har med hjulupphängningen att göra så vet jag inte. Till Model 3 kan man få track pack som jag har för mig innebär en del förändringar på hjulupphängning. Men om du fortfarande menar att en stock Model 3 performance Sleeper med 18” är precis lika snabb som en riktig performance med track pack, så tror jag tyvärr du har fel.
Det handlar i ditt fall att du fegar ur eller tycker det är obehagligt. Så när du kör är den snabbare men andra som inte fegar, pressar mer, men det betyder väl inte att bilen är snabbare? Du som person kan köra snabbare, ja...

Du kan vinna mot ett proffs på raksträckan nu när du inte behöver växla (då betyder bara bilen) men på bana förlorar du även om du har den snabbare bilen (beror på föraren).

Cheetah stance var ju en programuppdatering, ingen hårdvaruskillnad... Och den har du ju bara nytta av på av typ 0-100, inte på bana.

Men ja, vi kan säga att P2P är en snabbare bil än P2, orkar inte tjafsa hela tiden, livet är kort ;) Du och några andra verkar bara ha mål att driva inlägg...
Är du på riktigt eller? Kan du överhuvudtaget något om bilar, så börjar man ju inte ifrågasätta om dämpare, bromsar och däck har en påverkan på hur fort bilen går att köra. Hallå eller? Vet inte om jag ska skrattar eller gråta :lol:
Men fortsätt du med din härskarteknik, så blir det säkert bra. Vilken clown!

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2020 22:17
av dd88
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2020 22:35
av HelectriC
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2020 22:42
av PapaD
quarter mile...

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 08:52
av chaffis75
taliz skrev:
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.

Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
Tycker detta testat är ett av de mer intressanta då man här verkligen får reda på hur bilen funkar vid långresor. Nackdelen är att de kan vara svårt att få de helt rättvist men jag tycker tesla björn brukar balansera de väl så de blir hyfsat rättvist..
Sen om de skiljer 10 minuter totalt mellan två bilar så har de i de stora hela inte så stor betydelse i praktiken på denna sträcka..

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 09:34
av Verdi
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 10:19
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 10:55
av dd88
För mig är det solklart att Polestar 2 med performance-paket är den snabbare bilen trots samma 0-100 -tid.

Sen håller jag med om att fokusen på 0-100 är löjlig, så pass löjlig så att vi har launch control och bilar byggda för att klara låga tider under perfekta förhållanden.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 11:08
av Zalman3
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 11:12
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 13:40
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Men nu jämförde vi PS2 med PS2 pp, så jag tycker inte helt vi är på trabantnivå även om en del här inne antagligen tycker att allt annat än Tesla är Trabant 8-)

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 14:25
av Verdi
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 14:28
av LarsL
Verdi skrev:

Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Till en viss gräns... bilen ska ju klara älgtestet utan problem kan jag tycka.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 14:38
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 16:38
av Zalman3
1191 Polestar 2 registrerade i Sverige nu.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 16:40
av heldiggrisen
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 17:51
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 17:59
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.

Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 18:15
av Verdi
Fredrik j skrev:
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Begränsas man av bilens väghållning så kör man alldeles för snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. Var lite därför jag tröttnade på mina BMW M2. Även när man körde på krokiga vägar så kändes skyltad hastighet som att man var ute och fiskörde. Skulle man ha nån som helst glädje av bilen fick man köra 110-120km/h på 70-väg. Vilket är roligt tills en unge springer ut framför en eller nåt liknande. Sen dess är jag inte särskilt sugen på "sportiga" bilar längre.

Vad är det för vits med att ha väghållning anpassad för bana (mer eller mindre) på allmän väg? Är bara stötigt och obekvämt. Det har ju de flesta som testat Polestar 2 också sagt. Att man inte ska välja till Performance-paketet då det faktiskt gör bilen sämre att ha till vardags.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 18:51
av HelectriC
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 18:53
av HelectriC
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 19:00
av heldiggrisen
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:


Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:
Var inte dig jag syftade på.
Jag menar det kan vara lättare för sånna som mig Att ta steget över i elbilvärlden, om bilen liknar det jag kommer i från.
Det gör att jag tror PS2 kommer sälja bra, då inte alla vill ta steget helt ut till ”rymdskeppen” från Tesla.
Det var absolut inte meningen att kränka :?

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2020 19:01
av Verdi
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?