Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Aktien TSLA

Inlägg av slugger75 »

pejvic skrev:
sannolikheten att tesla skall tredubblas på några månader igen är väldigt låg.
:lol: :lol: :lol:
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Läste på lite om bull & bear-certifikat. Är ju total novis på allt vad gäller aktier och övrig börshandel, så detta hade jag inte hört talas om förut. Låter intressant. Men skulle behöva "sitta bredvid" nån som handlar med det så jag får se hur det fungerar i praktiken.

Kan inte nån ge nåt konkret exempel som ni själva varit med om, hur det funkar, hur stora belopp man ska handla för för att det ska "vara värt det"?
Förenklat så lånar du pengar till tex fem gånger summan du köper för. Dvs, torskar du så torskar du fem gånger pengarna också.

BULL för att satsa på uppgång. BEAR för att satsa på nergång.
När jag läste på Avanza så pratade de om att Bull är att gå lång och Bear att gå kort. Har de uttrycken nåt att göra med hur länge man har dem eller är det besläktat med de engelska begreppen "long" och "short" (blanka)?

Så man kan köpa och sälja de här precis som aktier, löpande under det att handeln är öppen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

pejvic skrev:
Jerker skrev:
Läste på lite om bull & bear-certifikat. Är ju total novis på allt vad gäller aktier och övrig börshandel, så detta hade jag inte hört talas om förut. Låter intressant. Men skulle behöva "sitta bredvid" nån som handlar med det så jag får se hur det fungerar i praktiken.

Kan inte nån ge nåt konkret exempel som ni själva varit med om, hur det funkar, hur stora belopp man ska handla för för att det ska "vara värt det"?

Nä snälla, dras inte in i det. Det är extremt hög risk. Man kan alltid satsa några tusen som man är beredd att förlora. Men sannolikheten att tesla skall tredubblas på några månader igen är väldigt låg. Köper du aktien så kan du iallafall vara säker på att du har den kvar oavsett vad som händer.

Mitt tips är att alltid ha lite aktier liggande om man gillar Tesla. Jag kommer aldrig sälja alla aktier innan jag byter bilmärke. (aldrig?)
Känns väldigt skoj just nu. Med de certifikaten, tänk lite "spelbetting" osv, speltorsk. Rolig grej om man vill kasta bort lite pengar in i rouletten.
Jag är fullt medveten om riskerna, så det skulle bara vara lite kul att laborera med lite småpengar.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
När jag läste på Avanza så pratade de om att Bull är att gå lång och Bear att gå kort. Har de uttrycken nåt att göra med hur länge man har dem eller är det besläktat med de engelska begreppen "long" och "short" (blanka)?

Så man kan köpa och sälja de här precis som aktier, löpande under det att handeln är öppen?
Det senare. Kort är att blanka.

Nja, dom verkar "leva" under för/efterhandel också, tex https://www.avanza.se/borshandlade-prod ... a-x5-ava-3
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Verkar kunna gå uppåt idag igen, i alla fall på Europa börsenBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Uppe över 800 i förhandeln...

Känns helt bisarrt. Sitter kvar med en bra post jag köpte för 196 innan midsommar :D
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

helix skrev:

Känns helt bisarrt. Sitter kvar med en bra post jag köpte för 196 innan midsommar :D
Grattis!

Jag verkar ha bränt hela veckans lunchbudget på Bear-certifikaten... kan ngn swisha 5:- så jag kan gå och köpa nudlar? :) :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:

Det senare. Kort är att blanka.

Nja, dom verkar "leva" under för/efterhandel också, tex https://www.avanza.se/borshandlade-prod ... a-x5-ava-3
Tack. Avanza har ju courtagefritt över 1000:-, så man kunde ju ta den summan och testa med.

Har jag förstått det här exemplet från Avanza rätt att detta motsvarar en hävstång på 4ggr?
Exempel
Arvid köper en bostad för två miljoner kronor med 25 % kontantinsats Han kommer då betala 500 000 kronor och finansiera resten med ett lån på 1,5 miljoner kronor. Säg att Arvid sedan säljer bostaden för 2,1 miljoner kronor, det vill säga efter en prisökning på 5 %, och inte ökar storleken på sitt lån. Då kommer han ha kvar 600 000 kronor efter att ha betalat av lånet. Det innebär att Arvid kommer ha en avkastning på 20 %, alltså fyra gånger så stor avkastning som prisökningen på bostaden.
Så att om jag köper för 1000:- med en hävstång på 4 ggr så tjänar jag, vid en kursuppgång på 4%, 160:-? Men om kursen faller, låt säga 10%, så förlorar jag 400:-?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

dstr skrev:
helix skrev:

Grattis!

Jag verkar ha bränt hela veckans lunchbudget på Bear-certifikaten... kan ngn swisha 5:- så jag kan gå och köpa nudlar? :) :)
Kan gå snabbt i båda riktningar just nu och förhandeln betyder inte så mkt... tillbaka runt 790 nu så när vi öppnar kanske det är oxfilé istället för nudlar ;)

Jag har varit på väg att sälja och hämta hem vinsten sedan den stod i 300, men ibland ska man ha tur. Kan dock gå snabbt utför igen, men att vi ska tillbaka ner runt 200 känns åtminstone nu ganska avlägset.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Har jag förstått det här exemplet från Avanza rätt att detta motsvarar en hävstång på 4ggr?
Exempel
Arvid köper en bostad för två miljoner kronor med 25 % kontantinsats Han kommer då betala 500 000 kronor och finansiera resten med ett lån på 1,5 miljoner kronor. Säg att Arvid sedan säljer bostaden för 2,1 miljoner kronor, det vill säga efter en prisökning på 5 %, och inte ökar storleken på sitt lån. Då kommer han ha kvar 600 000 kronor efter att ha betalat av lånet. Det innebär att Arvid kommer ha en avkastning på 20 %, alltså fyra gånger så stor avkastning som prisökningen på bostaden.
Så att om jag köper för 1000:- med en hävstång på 4 ggr så tjänar jag, vid en kursuppgång på 4%, 160:-? Men om kursen faller, låt säga 10%, så förlorar jag 400:-?
Ja, det får jag också ihop det till med min huvudräkning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Exempel
Ja, det får jag också ihop det till med min huvudräkning.
Tack!
Verdi

Inlägg av Verdi »

Motsvarande $806 nu i Frankfurt. Fascinerande. Är det nåt stort med batterierna som läckt? Vad skulle det annars kunna vara?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Motsvarande $806 nu i Frankfurt. Fascinerande. Är det nåt stort med batterierna som läckt? Vad skulle det annars kunna vara?
Läckande batterier är aldrig bra nyheter.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Aktier i tillväxtbolag beter sig väl ofta så här? Det står stilla en lång tid och så plötsligt ökar värdet för att sedan stå stilla igen.

Tesla har historiskt ökat i värde till nya nivåer endast en handfull gånger. Senaste 5 åren har väl aktien mer eller mindre haft samma värde runt 300. En rejäl ökning skulle ju komma någon gång med tanke på hur bra det går för företaget. Blir spännande att se var nånstans det stannar. Sedan kommer kanske aktien handlas sidledes igen i några år medans Tesla växer in i värderingen och nästa stora ökning kommer.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Har inte med aktien att göra, men tycker ändå det var en intressant inblick som jag läste på ett tyskt forum:

"A friend of mine works for a company that deals with most major car manufacturer (VW, Audi, Lambo, Porsche, Renault, Ferrari, and a few more ), providing an essential part of the car.

The other day he had a meeting with the Tesla guys in Berlin as he may supply the new factory with their product.

He was amazed at how they work. Quick, efficient, straight forward. With the traditional car manufacturer it is always a very long decision process, complicated, and pretty unpleasant."
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

812
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
812

Köpte du bull-certifikat nu?!?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Inte mer än att Panasonic gav ut en positiv årsrapport?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
812

Haha! Jag sitter fortfarande och smälter informationen om det än. Men jag skulle väl ha gjort det!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
812

Haha! Jag sitter fortfarande och smälter informationen om det än. Men jag skulle väl ha gjort det!
Om du tror att aktien stiger över 812 i närtid - ja.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
812

Haha. Jag är bitter nu. Helvete. Vad är det som händer?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
812

Alltså, skulle ha gjort det när den var nere på 791 nu sedan handeln i Frankfurt öppnat.

Jag tänker inte göra nåt förhastat och inte med några stora summor. Så jag lurar lite i vassen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Spikrakt!
tsla.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
För en gångs skull sitter jag med innehav i rätt tid. Även om det inte är några stora summor ur en härdad börshajs perspektiv så har aldrig tjänat så här mycket pengar på så här kort tid (om jag skulle sälja nu).
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
För en gångs skull sitter jag med innehav i rätt tid. Även om det inte är några stora summor ur en härdad börshajs perspektiv så har aldrig tjänat så här mycket pengar på så här kort tid (om jag skulle sälja nu).

Det gläder mig. Gör så att du behåller dem bara. Så lyssnar du lite på Catherine Woods på Youtube och kanske lite Warren buffet:)
Det är synd att sälja något man tror på.
Skriv svar