Sida 122 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:48
av TiborBlomhall
Bäst du ringer ett långt argt samtal till dem :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 20:17
av Fredrik j
Och sen till din bank. Fördelen att betala med kort. Min bank brukar sätta tillbaka pengarna under utredningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 20:56
av Zalman3
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 21:59
av mati
Zalman3 skrev:
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 23:38
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?
Visst har det hänt mycket på elbils marknaden sedan Tesla modell S kom på marknaden 2012.

Men samtidigt är elbils marknaden ännu omogen.
Och vad gäller laddning så uppfylls inte ens baskraven.
Ska det vara så svårt att få till Plug&Charge enligt Teslas supercharger modell?
Man har haft 8 år på sig, men fortfarande är det pinsamt dåligt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 00:28
av MangeT
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 07:30
av mati
MangeT skrev:
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås. :twisted:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 08:52
av Zalman3
Är det nån som verkligen betalar 199kr i månaden för att få ladda lite billigare hos Ionity?

I praktiken betyder det att man som ägare av en Audi e-tron nästan är tvungen att teckna ett avtal om man flera gånger om året kör längre sträckor än vad batterikapaciteten tillåter – om man inte kan leva med en väldigt hög milkostnad. 

Årsavgiften de olika anslutna tillverkarna kräver varierar kraftigt och allra värst (hittills) är Audi som tar en månadsavgift på hela 199 kronor. Man måste alltså betala 2 388 kronor per år för att få ladda lite billigare. Dessvärre måste man teckna för minst tolv månader och för många kommer det inte att löna sig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 09:10
av Fredrik j
mati skrev:
MangeT skrev:
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås. :twisted:
Var inte teorin att dom där 1500 var en feldebitering?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 10:46
av Laban
mati skrev:
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås. :twisted:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 16:43
av TiborBlomhall
Jag har varit i kontakt med ChargePoint, de skyller på Ionity.

De råder dig och alla som råkar ut för problemet att kontakta dem så justerar de beloppet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 22:26
av mati
Laban skrev:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 22:30
av taliz
mati skrev:
Laban skrev:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 08:36
av EnTraktor
Jag bilade upp från Spanien förra veckan. 5 laddstopp på SuC och 7 laddstopp på Ionity. SuC toppade över 100kW några gånger men sjönk snabbt till 70-90kW även med låg SOC. Ionity höll alltid över 100kW till minst 45% SOC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 08:47
av Laban
mati skrev:
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. ...
Det kanske är så att laddarna har kontakt med nätet och kan styra effektuttaget därefter, mycket last = sänkt effekt. Att ha låt säga 8x350 kW istället för låt säga 8*150/2 i stil med Teslas SuC V2 är en enorm skillnad. Nästan 5x max effektuttag. Det blir dyrt om man alltid måste betala för den potentiella maxlasten.

Men dina erfarenheter tyder väl på att så inte är fallet. På tal om det, borde det inte finnas något test av detta ? Låt säga att man fyller alla laddare på en station med Taycans alt Model 3 och ser vilken effekt man får ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 09:43
av mati
taliz skrev:
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?
Alltid själv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 12:53
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?
Alltid själv.
Ok, udda. Det är ju känt att de sätter limit på hela stationen på vissa ställen åtminstone.
Dvs alla laddare kan inte ge full effekt samtidigt.
Kan ju vara någon bugg kopplat till det...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 12:48
av macky
Själv bara fått låg effekt en gång och det var i vintras. Annars alltid full kräm (toppar på 155 kW) övriga 10-talet gånger jag laddat på Ionity. Blir väl lite mer Ionity nu med JuicePass 30 eur erbjudande. Sjukt egentligen att man ska hålla på att leta erbjudanden för att ladda till bra pris. Iofs extremt bra pris men ändå.

Gällande audis laddnings”erbjudande” så har inte jag aktiverat det ännu. Är ju gratis i 12 mån med sista aktivering dec 2020. Så skjuter på det så långt det går. Hade nog tänkt nu till semestern men juicepass kom emellan. Kommer inte betala abonnemang, dc-laddar alldeles för lite. Så sista knappa året på leasingen under 2022 så får man se vad som gäller.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 17:13
av helix
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 17:54
av Bjelke
helix skrev:
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/
Rea! :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 17:56
av heldiggrisen
Är det ”riktiga” 115kr i månadsavgift, eller är det som Audi, som kräver 12 månaders prenumeration även om man enbart önskar nyttja tjänsten en månad per år på semestern?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:22
av d3marcus
115:-/mån är ju ingenting jämfört med värdeminskningen på 6-9000:-/mån första tre åren...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:46
av TiborBlomhall
helix skrev:
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/
Vettiga laddpriser i ett år alltså. 6:30 kan väl ändå benämnas som övre smärtgräns för laddpris.

115:- per månad sen är bättre än 199 men fortfarande alldeles för dyrt för privatpersoner.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:50
av bylund
Men är det 115 kr/mån första året? Eftersom de säger att det kan uppgraderas gissar jag att 115 kr/mån är mellanskillnaden mellan det som ingår och det dyrare paketet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:59
av bylund
Söker man på WeCharge plus får man mest info om batteridelning i Singapore. Med mellanslag får man mycket marknadsföringsord men väldigt lite information.