Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 23 feb 2017 22:36
Haha yey 

"penis efter Södertälje"?apkungen skrev:Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.iAkita skrev:Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?
Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.
Jag tyckte under mina 30 mil med bilen att räckviddsberäknaren kändes bättre och klart mer pessimistisk än t.ex. leaf. BMW i3 är lite bättre men den här känns bäst. Det kan också ha o göra med att ioniq inte drar så fruktansvärt mycket på motorvägen så därför upplevs räckvidden bättre.
Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
I filmen på vägen hem körde jag en tredjedel styck av stadskörning, motorväg 110-120 och bakom en lastbil i 85 och fick då en teoretisk räckvidd på 200km. Jag mätte också förbrukningen bakom en långtradare och kom fram till att jag nästan skulle ha fått 280km räckvidd på det sättet.
Kan tyvärr bekräfta att bilen endast kommer med schuckouttag. Typ 2 måste köpas vid sidan om. I alla fall lyckades jag inte få med typ 2 i bilens pris, men är ändå nöjd med min första elbil.MaLund13 skrev:Kommer den med någon laddsladd?
Riktigt kul att höra (inte avsaknaden av provkörningsmöjlighet alltså)mati skrev:Jag har idag försökt att boka en provkörning med Ioniq. Det är totalt omöjligt, det finns inga bilar. Enligt säljaren så säljs fler bilar än vad Hyundai kan leverera. Hybrider finns, men de är inte lika populära. Det är en anstormning som de inte alls har räknat med.
Det händer saker kan man säga.
Det finns demobilar på 14 ställen i Sverige så helt omöjligt ska det inte vara. Kolla Jönköping!mati skrev:Jag har idag försökt att boka en provkörning med Ioniq. Det är totalt omöjligt, det finns inga bilar. Enligt säljaren så säljs fler bilar än vad Hyundai kan leverera. Hybrider finns, men de är inte lika populära. Det är en anstormning som de inte alls har räknat med.
Det händer saker kan man säga.
Jag pratade med den nye Hyundai-återförsäljaren här i Östersund förra veckan och enligt honom har inga demo-bilar sålts ännu. Sundsvall vet jag har en bil, likaså Luleå och det finns nästan garanterat många fler.mati skrev:Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.
+1mati skrev:Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.
Din återförsäljare är ”full of crap”. Han/hon ljuger helt enkelt. Nilssons bilcenter i Lund har till exempel en demobil som de gärna låter dig provköra, och de är långt ifrån ensamma. Ring runt till återförsäljarna, du kan hitta dem här: http://www.hyundai.se/aterforsaljare.mati skrev:Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.
Skulle va kul om någon kunde köra dit med en och motbevisa honomjoel80 skrev:Fast det kanske var information den säljaren hade fått från "huvudkontoret" där dom bara pratar om sina egna anläggningar.. Och kommunikationen däremellan var så dålig att säljaren inte förstod att det endast gällde deras anläggningar.. (brukar försöka intala mig att det är okunskap och inte medvetna lögner...)
Säljaren på Hyundais återförsäljare i Gävle står för övrigt på sig att Ioniq Electric inte är släppt än av Hyundai... Hm..
Låna bilen i Sundsvall och dra en repa till Gävle!vigge50 skrev:Skulle va kul om någon kunde köra dit med en och motbevisa honomjoel80 skrev:Fast det kanske var information den säljaren hade fått från "huvudkontoret" där dom bara pratar om sina egna anläggningar.. Och kommunikationen däremellan var så dålig att säljaren inte förstod att det endast gällde deras anläggningar.. (brukar försöka intala mig att det är okunskap och inte medvetna lögner...)
Säljaren på Hyundais återförsäljare i Gävle står för övrigt på sig att Ioniq Electric inte är släppt än av Hyundai... Hm..