
Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Min trippmätare på min 10 år gammla fossilbil säger att jag nu har 20 mil kvar. Hur pass informativ är den införmationen? Den vy som jag tittar på är den momentana förbrukningen just nu, övrigt är det tankmätaren. Den står nu på 1/3 tom tank. Det har folk klarat sig på i årtionden och hur länge dröjer det innan elbilarna får tillräcklig räckvidd till ett acetabelt pris för att den bekymmerslösheten skall infinna sig hos elbilsförare?
Tycker inte det är särskilt anmärkningsvärt om avståndkvar mätaren skiljer speciellt inte efter att Askungen sagt att han nollställt den.
Det som man skall föra fram med ioniqen är den låga förbrukningen. Jag hade dock gärna sett ett lite större batteri, och jag tror att nästa version kommande år kommer att åtgärda många av synpunkterna folk fört fram. För just nu är det en av de bästa bilarna på marknaden i sitt segment.hoppas verkligen att den kommer sälja bra.
Tycker inte det är särskilt anmärkningsvärt om avståndkvar mätaren skiljer speciellt inte efter att Askungen sagt att han nollställt den.
Det som man skall föra fram med ioniqen är den låga förbrukningen. Jag hade dock gärna sett ett lite större batteri, och jag tror att nästa version kommande år kommer att åtgärda många av synpunkterna folk fört fram. För just nu är det en av de bästa bilarna på marknaden i sitt segment.hoppas verkligen att den kommer sälja bra.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Full tank på vår A6 kan innebära allt mellan 60 och 100 mil eller lite till beroende på hur den körts.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Om Chademo stod lika tätt som bensinmackarna så skulle jag kunna åka utan GOM även i Leafen. Det hade räckt om den varnade när jag har 2-3 mil kvar i så fall. Tror till och med att GOM ökar räckviddensångrsten med sina stora feta siffror som räknar ner lite ryckigt.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
"penis efter Södertälje"?apkungen skrev:Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.iAkita skrev:Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?
Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.
Jag tyckte under mina 30 mil med bilen att räckviddsberäknaren kändes bättre och klart mer pessimistisk än t.ex. leaf. BMW i3 är lite bättre men den här känns bäst. Det kan också ha o göra med att ioniq inte drar så fruktansvärt mycket på motorvägen så därför upplevs räckvidden bättre.
Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
I filmen på vägen hem körde jag en tredjedel styck av stadskörning, motorväg 110-120 och bakom en lastbil i 85 och fick då en teoretisk räckvidd på 200km. Jag mätte också förbrukningen bakom en långtradare och kom fram till att jag nästan skulle ha fått 280km räckvidd på det sättet.
Hahaha!!!!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Funkar det att ladda Ioniq med Tesla laddbox 400V 16A?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det funkar nog, men man kan bara använda en fas, dvs 230V 16A. Det är det som är nackdelen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kommer den med någon laddsladd?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kan tyvärr bekräfta att bilen endast kommer med schuckouttag. Typ 2 måste köpas vid sidan om. I alla fall lyckades jag inte få med typ 2 i bilens pris, men är ändå nöjd med min första elbil.MaLund13 skrev:Kommer den med någon laddsladd?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det finns en 4 meters lång sladd (typ 2) i tillbehörs listan.pris dock okänt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag har idag försökt att boka en provkörning med Ioniq. Det är totalt omöjligt, det finns inga bilar. Enligt säljaren så säljs fler bilar än vad Hyundai kan leverera. Hybrider finns, men de är inte lika populära. Det är en anstormning som de inte alls har räknat med.
Det händer saker kan man säga.
Det händer saker kan man säga.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Har dom börjat levereras i Sverige nu?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Riktigt kul att höra (inte avsaknaden av provkörningsmöjlighet alltså)mati skrev:Jag har idag försökt att boka en provkörning med Ioniq. Det är totalt omöjligt, det finns inga bilar. Enligt säljaren så säljs fler bilar än vad Hyundai kan leverera. Hybrider finns, men de är inte lika populära. Det är en anstormning som de inte alls har räknat med.
Det händer saker kan man säga.

Och inte förvånad heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det finns demobilar på 14 ställen i Sverige så helt omöjligt ska det inte vara. Kolla Jönköping!mati skrev:Jag har idag försökt att boka en provkörning med Ioniq. Det är totalt omöjligt, det finns inga bilar. Enligt säljaren så säljs fler bilar än vad Hyundai kan leverera. Hybrider finns, men de är inte lika populära. Det är en anstormning som de inte alls har räknat med.
Det händer saker kan man säga.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Är demobilarna också sålda? Försöker hitta vilka ställen demobilarna fanns på men kan ej hitta på hyndais webbsida. (har sett förut)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag pratade med den nye Hyundai-återförsäljaren här i Östersund förra veckan och enligt honom har inga demo-bilar sålts ännu. Sundsvall vet jag har en bil, likaså Luleå och det finns nästan garanterat många fler.mati skrev:Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.
http://www.holmgrensbil.se/bilar/sok-bi ... 0-B-XPT305
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag försökte kontakta Holmgrens bil men de valde att inte ringa tillbaka trots att de hade lovat det. Visserligen i Skövde men ändå.
Bortsett från det så tycker jag att bilen i annonsen är för dyr för att vara en demobil som inte kan fås förrän om 2-3 månader.
Bortsett från det så tycker jag att bilen i annonsen är för dyr för att vara en demobil som inte kan fås förrän om 2-3 månader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Någon som har testat bilen ännu och kan svara på vart om det går man ställer in nivån på laddningen?
Man vill ju inte köra i till 100% varje gång utan nöja sig med 80-90% dagligen.
Man vill ju inte köra i till 100% varje gång utan nöja sig med 80-90% dagligen.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
+1mati skrev:Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Din återförsäljare är ”full of crap”. Han/hon ljuger helt enkelt. Nilssons bilcenter i Lund har till exempel en demobil som de gärna låter dig provköra, och de är långt ifrån ensamma. Ring runt till återförsäljarna, du kan hitta dem här: http://www.hyundai.se/aterforsaljare.mati skrev:Säljaren sa att det i dagsläget bara fanns en enda demobil, och det var i Malmö. Jag har också sett annonsen från Jönköping, men den är kanske redan såld?
Hyundai klarar inte av att leverera så många bilar och Sverige är ingen prioriterad marknad sa han. Det är främst länder som Norge och Tyskland som bilarna går till i första hand.
Det som är roligt var hur han berättade för mig vilka det är som köper elbil. Han hade inledningsvis den förmodligen inte helt ovanliga missuppfattningen att det är yngre hippsters som är huvudkundkretsen. Men icke. Det är alla åldrar, från 30-talister och uppåt sa han. Och samtliga är bättre insatta än han själv, trots att han hade gått nån slags utbildning för Ioniq och elbilar generellt. "Till en bensinbilskund kan du säga vad som helst, de har noll koll. Elbilskunder har järnkoll.", menade han.
Lite kul. Jag är inte förvånad iofs. Är man en i sekten så är man.
Helt otroligt att det fortfarande finns återförsäljare som inte drar sig en sekund för att ljuga sina potentiella kunder. Beteendet verkar vara extra vanligt när kunden ifråga är intresserade av att köpa elbil… Senast förra veckan blev en kollega itudad att leasingpriset för nya Zoe som finns på Renaults hemsida är exklusive batterihyra, trots att det klart och tydligt står att batterihyran är inkluderad.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Fast det kanske var information den säljaren hade fått från "huvudkontoret" där dom bara pratar om sina egna anläggningar.. Och kommunikationen däremellan var så dålig att säljaren inte förstod att det endast gällde deras anläggningar.. (brukar försöka intala mig att det är okunskap och inte medvetna lögner...)
Säljaren på Hyundais återförsäljare i Gävle står för övrigt på sig att Ioniq Electric inte är släppt än av Hyundai... Hm..
Säljaren på Hyundais återförsäljare i Gävle står för övrigt på sig att Ioniq Electric inte är släppt än av Hyundai... Hm..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Skulle va kul om någon kunde köra dit med en och motbevisa honomjoel80 skrev:Fast det kanske var information den säljaren hade fått från "huvudkontoret" där dom bara pratar om sina egna anläggningar.. Och kommunikationen däremellan var så dålig att säljaren inte förstod att det endast gällde deras anläggningar.. (brukar försöka intala mig att det är okunskap och inte medvetna lögner...)
Säljaren på Hyundais återförsäljare i Gävle står för övrigt på sig att Ioniq Electric inte är släppt än av Hyundai... Hm..

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Låna bilen i Sundsvall och dra en repa till Gävle!vigge50 skrev:Skulle va kul om någon kunde köra dit med en och motbevisa honomjoel80 skrev:Fast det kanske var information den säljaren hade fått från "huvudkontoret" där dom bara pratar om sina egna anläggningar.. Och kommunikationen däremellan var så dålig att säljaren inte förstod att det endast gällde deras anläggningar.. (brukar försöka intala mig att det är okunskap och inte medvetna lögner...)
Säljaren på Hyundais återförsäljare i Gävle står för övrigt på sig att Ioniq Electric inte är släppt än av Hyundai... Hm..

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
