Tesla product unveiling on the 17th

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av Wahll »

matsm skrev:
Nicklas skrev:
Jag tycker det är snyggt gjort att dom lagt "Full autonomy" som ett eget paket man måste köpa till... Då behöver ingen känna att de borde fått det inkluderat...
Håller med om att det är bra med eget paket. För oss som redan ha AP bilar. Såg ingen info om att det kommer gå att uppdatera. Tror ni det kommer?
Nej det kommer in gå pga hårdvaran (sensorer + datorer), men med lite tur kanske någon som nyss beställt har det när bilen väl kommer.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Surfaren
elbilist

Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av Surfaren »

Det känns lite lustigt formulerat, att först skriver dom att alla Tesla-bilar kommer ha hårdvaran för självkörande funktionalitet, men sen tittar man i design studion och där ser man att det är två nivåer av extra hårdvara som man får betala extra för. Men dom kanske iskallt räknat med att alla som beställer kommer slanta upp för båda extra paketen?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Surfaren skrev:
Det känns lite lustigt formulerat, att först skriver dom att alla Tesla-bilar kommer ha hårdvaran för självkörande funktionalitet, men sen tittar man i design studion och där ser man att det är två nivåer av extra hårdvara som man får betala extra för. Men dom kanske iskallt räknat med att alla som beställer kommer slanta upp för båda extra paketen? Bild
Alla kommer att ha hårdvaran.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Bara att räkna med att värdet på våra bilar, utan hårdvaran, kommer sjunka avsevärt?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

tobbeturbo skrev:
Bara att räkna med att värdet på våra bilar, utan hårdvaran, kommer sjunka avsevärt?
Inte från början. Kommer nog ta ett tag innan alla vill ha det, eller förstår värdet av det. Men ja om 3-5 år har den helt klart sjunkit i värde.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Återstår att se hur det blir för oss som har beställning liggandes. Men gissar att man får Enhanced Autopilot utan extra kostnad för att de ska kunna leva upp till det ingångna avtalet, men får betala för Full Self Driving-paketet.

Känns rimligt i så fall, eller vad tror ni?

Spår även att Full Self Driving-paketet kommer öka rejält i pris efterhand som det levereras och visar sig fungera. Så jag slår nog till så snart jag kan. Sjukt underprissatt om man betänker vad det står att det ska innebära, dock svårt att tro på leveransdatumen - många friskrivningar, så kan dröja läänge.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Segelflygaren skrev:
Alla kommer att ha hårdvaran.
Tack för klargörandet. Bild
(Ännu tydligare nu att du är Elons svåger) Bild

Då är det väl texten på tillvalspaketen som är underligt formulerad...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Alfred skrev:
Återstår att se hur det blir för oss som har beställning liggandes. Men gissar att man får Enhanced Autopilot utan extra kostnad för att de ska kunna leva upp till det ingångna avtalet, men får betala för Full Self Driving-paketet.

Känns rimligt i så fall, eller vad tror ni?

Spår även att Full Self Driving-paketet kommer öka rejält i pris efterhand som det levereras och visar sig fungera. Så jag slår nog till så snart jag kan. Sjukt underprissatt om man betänker vad det står att det ska innebära, dock svårt att tro på leveransdatumen - många friskrivningar, så kan dröja läänge.
Hellre dessa friskrivningar än som tidigare att mer eller mindre lova ett datum dom inte kan hålla... Håller med om att priset ligger bra om dom får det att fungera och bli lagligt osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
tobbeturbo skrev:
Inte från början. Kommer nog ta ett tag innan alla vill ha det, eller förstår värdet av det. Men ja om 3-5 år har den helt klart sjunkit i värde.
Tror inte heller det påverkar värdet direkt, dels för att denna nya kostar mer men också för att den i början kommer att vara rent usel jämfört med våra nuvarande bilar, det skulle ju
ta ett tag innan dom ens funkar som nuvarande (och vi vet ju hur det brukar sluta tidsmässigt).
Och under denna tidsperiod har våra nuvarande hunnit sjunka i värde ungefär normalt skulle jag tro... Möjligen om man köpt bil väldigt nyligt och inte får den nya hårdvaran kanske man
kan behöva oroa sig lite, men med tanke på tidsaspekten så tror jag att även dessa ligger bra till :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Här ser jag att hård produktplacering är på sin plats. Elon måste sälja sig till hollywood. Tänk dig nästa MissionImpossible film där Tom Cruise, svårt skottskadad med summon kör fram bilen. Kryper in i baksätet och bilen autonomt med ludicrous mode kör autonomt till närmsta 'safe house'.
Tesla saves the day. :lol:
Då inser folk varför man ska köpa alla paket som går kryssa i.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

tobbeturbo skrev:
Värdet på bilar med AP1 borde gå upp en stund nu - eftersom AP2 för stunden inte har något öht.
Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency braking, collision warning, lane holding and active cruise control. As these features are robustly validated we will enable them over the air, together with a rapidly expanding set of entirely new features
Ni som har en bil i produktion nu - hur känns det att inte ens få autopilot vid leverans?
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Höjde de precis priset på AP1 för de som inte hat aktiverat det i sina befintliga bilar idag, till över 50k kronor? :o
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Bjelke skrev:
Anders77 skrev:
tobbeturbo skrev:
Tror inte heller det påverkar värdet direkt, dels för att denna nya kostar mer men också för att den i början kommer att vara rent usel jämfört med våra nuvarande bilar, det skulle ju
ta ett tag innan dom ens funkar som nuvarande (och vi vet ju hur det brukar sluta tidsmässigt).
Och under denna tidsperiod har våra nuvarande hunnit sjunka i värde ungefär normalt skulle jag tro... Möjligen om man köpt bil väldigt nyligt och inte får den nya hårdvaran kanske man
kan behöva oroa sig lite, men med tanke på tidsaspekten så tror jag att även dessa ligger bra till :)
Håller med. Kände mig lite snuvad till att börja med då min bil inte levererats ännu men gick i produktion för över två månader sedan. Men efter att ha funderat en stund är jag tveksam till om jag ens skulle valt det nya om jag kunde. Jag är rädd för att datumen uppdateras flera ggr och då hade det i slutändan betytt att jag aldrig fått nyttja något jag betalt för när det är dags att byta in bilen om tre år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Beställde min i september, får den i mars 2017.
Utgår ifrån att mjukvaran är överlägsen AP1 på alla punkter redan i december 2016.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tyskarna (och flera andra) vill förbjuda Tesla att använda benämningen autopilot, Elon kontrar med full autonomi. :D Det var därför det var så bråttom att få ut meddelandet kanske
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Utgår ifrån att mjukvaran är överlägsen AP1 på alla punkter redan i december 2016.
Det skulle jag inte göra...
vigge50

Re: Tesla product unveiling on the 17t

Inlägg av vigge50 »

Vidio skrev:
Höjde de precis priset på AP1 för de som inte hat aktiverat det i sina befintliga bilar idag, till över 50k kronor? :o
Jag skulle vilja påstå att den nya "Enhanced autopilot" är på flera punkter bättre än autopilot 1.0 och är därför värd mer. Vad priset är för att aktivera autopilot 1.0 vet jag inte.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Får nog bli en reservation på 3:an, och fullfölja om den kan köra helt själv. Det är det som jag vill åt och det lär ju dröja (så inte så ledsen över att precis fått leverans även om det inte hade skadat...)
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om man idag beställer Full self drivning capability, får man över huvud taget använda den?
Tråkigt om man betalat för denna funktion och den inte blir godkänd förrän om 4 år?

Volvo har sagt att de tar fullt försäkringsansvar med självkörande bilar, kommer Tesla göra detsamma?
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

vigge50 skrev:
Vidio skrev:
Jag skulle vilja påstå att den nya "Enhanced autopilot" är på flera punkter bättre än autopilot 1.0 och är därför värd mer. Vad priset är för att aktivera autopilot 1.0 vet jag inte.
Förlåt, över 60k kronor menar jag.
Inte jättekul för såna som jag, som inte skiter pengar och länge övervägt om jag ska ta investeringen på 37k PLUS skyhögt ökat förmånsvärde och precis bestämt sig för att slå till.
Då är det en jäkligt klen tröst att funktionaliteten är "lite bättre", när jag helt plötsligt måste slanta upp det dubbla!

Stämmer det här så säljer jag bilen. Sånt här gör mig förbannad.
Så är det någon som är ute efter en nästan ny Model S 70D med ett par hundra mil på mätaren kan det vara fyndläge strax! :evil:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Det skulle jag inte göra...
Han måste mena 2017.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Jag är nyfiken på om vi med AP1-bilar kommer kunna dra någon nytta av "Tesla Vision", t.ex. att vi når nivå 3 istället för 2 som nu... Jag har twittrat Elon och drömmer om svar :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vidio skrev:
vigge50 skrev:
Vidio skrev:
Förlåt, över 60k kronor menar jag.
Inte jättekul för såna som jag, som inte skiter pengar och länge övervägt om jag ska ta investeringen på 37k PLUS skyhögt ökat förmånsvärde och precis bestämt sig för att slå till.
Då är det en jäkligt klen tröst att funktionaliteten är "lite bättre", när jag helt plötsligt måste slanta upp det dubbla!

Stämmer det här så säljer jag bilen. Sånt här gör mig förbannad.
Så är det någon som är ute efter en nästan ny Model S 70D med ett par hundra mil på mätaren kan det vara fyndläge strax! :evil:
Vänta tills du vet svaret med att bli förbannad. Paketet "Enhanced Autopilot" finns knappast tillgängligt på din redan levererade bil, så du behöver inte utgår från att efteraktivering av autopilot kostar lika mycket nu. Fråga Tesla vad det kostar om du vill uppdatera. Sedan kan du bli förbannad om svaret inte är vad du hoppas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Nicklas skrev:
Jag är nyfiken på om vi med AP1-bilar kommer kunna dra någon nytta av "Tesla Vision", t.ex. att vi når nivå 3 istället för 2 som nu... Jag har twittrat Elon och drömmer om svar :roll:
Hur skulle vi kunna göra det? Vi har ju inte hårdvaran.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

En kort stund stog det i Design studio att Enhanced autopilot kostar 54.000kr(tror jag).
Nu står det bara att uppgradering kostar 65.000kr.

Vad är det som gäller?

I Norge kostar Enhanced autopilot 41.300kr, uppdatering 62.000kr.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar