Sida 13 av 18
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 10 jul 2016 20:50
av bylund
Herr X skrev:
Nu är Beatrice helt fylld igen och får stå så i natt också - i morgon blir en läskig dag och du med dåliga nerver gör bäst i att inte läsa. Vi ska åka tidigt i morgon bitti och köra hela vägen till Pärnu i Estland utan att jag vet hur vi ska få ordnat laddningen i Riga.
Var ska ni bo i Pärnu?
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 10 jul 2016 20:57
av Herr X
Purje 16,
Pärnu, 80029
Estland

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 10 jul 2016 21:10
av bylund
Herr X skrev:
Purje 16,
Pärnu, 80029
Estland
Ah, lite mer av en privatbostad.
Om regnet fortsätter ösa ner (en del översvämmat i Estland i helgen) så kan jag rekommendera
Tervise Paradiis som har Estlands största vattenland. Annars är stranden i Pärnu fin.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 10 jul 2016 21:14
av Herr X
bylund skrev:Om regnet fortsätter ösa ner (en del översvämmat i Estland i helgen) så kan jag rekommendera
Tervise Paradiis som har Estlands största vattenland. Annars är stranden i Pärnu fin.
Tack, barnen vill gärna bada så det låter som ett bra alternativ!
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 10 jul 2016 21:20
av bylund
Strandväder Pärnu:
http://ilm.ee/rand_parnu/
Och ordlista:
Õhutemperatuur - Lufttemperatur
Veetemperatuur - Vattentemperatur
Rahvast rannas - Människor på stranden
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 10 jul 2016 22:08
av Hok
Herr X skrev:
Godnatt hälsar Beatrice Bengtsson och Herr X med familj.
God natt från ännu en följare av denna spännande resa. Ser med spänning fram emot resor med Model 3.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 08:20
av Herr X
Då är vi på väg på den längsta etappen under den här resan - från Vilnius i Litauen till Pärnu i Estland.
Laddningen är okej - har tappat lite sedan jag laddade fullt igår. Ska nu först köra 300km till Riga och förhoppningsvis ladda där.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 08:54
av Herr X
28 mil till Riga, räckvidd för 35 mil (typical). Det är motorväg med 130km/h hastighetsbegränsning och jag kör just nu 120 km/h.
Jag kör ofta 28 mil på svensk motorväg till Göteborg - då klarar jag inte att köra hela sträckan utan att superladda längs vägen.
Det ser med andra ord inte helt bra ut. Ska se om jag kan hitta någon laddare längs vägen..
Dessutom fortfarande oklart hur det blir med laddning i Riga.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 09:21
av kenhag
Herr X skrev:28 mil till Riga, räckvidd för 35 mil (typical). Det är motorväg med 130km/h hastighetsbegränsning och jag kör just nu 120 km/h.
Jag kör ofta 28 mil på svensk motorväg till Göteborg - då klarar jag inte att köra hela sträckan utan att superladda längs vägen.
Det ser med andra ord inte helt bra ut. Ska se om jag kan hitta någon laddare längs vägen..
Dessutom fortfarande oklart hur det blir med laddning i Riga.
Kom ihåg att sänkt hastighet är det enklast sättet att sänka förbrukningen rejält.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 10:23
av Herr X
Okej nu börjar det ordna upp sig. En gubbe kommer och möter oss på köpcentret Mols i centrala Riga. Med sig har han ett laddkort som jag kan använda till att få tillgång till 22kW-laddstolparna där. För tredje gången på den här turen blir jag då räddad av att ha 22kW dubbelladdare i Beatrice. I Riga finns inte en enda ChaDeMo, utan det är AC-laddning som gäller.
Om någon med begränsad elbilskunskap läser detta, kan jag passa på att förtydliga skillnaderna mellan olika typer av laddlösningar för Teslan:
- En ChaDeMo är en batteriladdare - där sitter laddelektroniken i ett skåp som skjuter in likström rakt ner i Teslans batteri. Teslans egna laddare kopplas då förbi.
Beatrice är ju som bekant amerikan, men ChaDeMo kommer från Japan och där talar man ett litet annat språk än vad Beatrice gör.
När Beatrice möter en ChaDeMo så kan hon därför inte förstå honom, utan behöver en liten tolk som kan hjälpa till att översätta - denna köper man av Tesla för några tusenlappar. Det är nämligen viktigt att Beatrice och japanen samtalar innan japanen får lov att skjuta in något i Beatrice - invändigt är hon nämligen mycket känslig och kan lätt skadas om en laddare bara kommer och skjuter in sina elektroner i Beatrice batteri utan att de först är överens om formerna för den lilla sessionen. Hon skulle kunna skadad för livet om en laddare bara kom och tryckte in sina elektroner utan att de först samtalat.
ChaDeMo är ju små japaner och klarar därför som regel bara att spruta in elektroner med maximalt 50kW (oftast klarar de inte ens mer än 40kW), vilket inte är särskilt imponerande för en stor amerikansk bil (för små japanska bilar är det dock mer än tillräckligt - de är ju också små och klarar ändå inte att ta emot mer). Beatrice är van vid Teslas stora amerikanska superladdare och klarar därför att ta emot laddning hela vägen upp till 120kW. ChaDeMo är därför mycket långsammare än superladdare, men när Beatrice har behov av laddning så tar hon vad som finns på marknaden för tillfället - en japan är bättre än ingenting när lusten faller på.
- När Beatrice möter en Typ2-pinne så är detta ingen väluppfostrad laddare utan den kan betraktas som en sorts agentur som tillhandahåller små nybörjar-elektroner som ännu inte lärt sig hur man beter sig när man möter en elbil.
När Beatrice kopplats in i en typ2-pinne så hoppar bara elektronerna fram och tillbaka, så där behöver Beatrice själv göra en insats och likrikta dem så att de bara hoppar rakt in i Beatrice och inte hoppar ut igen.
Därför är Beatrice försedd med två laddare som både kan likrikta elektronerna, ordna kommunikationen och skicka in dem i batteriet (dvs. samma sak som ChaDeMo-laddare gör). Beatrice två laddare är dock begränsade i mängden elektroner de kan hantera - de klarar att hantera 22kW innan hon blir utmattad, men det är ändå dubbelt så mycket som andra Teslor som bara klarar 11kW.
Nu i Riga kommer Beatrice få möta en 22kW-pinne, så hennes egna två laddare kommer få jobba. Står vi vid 22kW-stolpen i en timma så får vi 22kWh, vilket är en fjärdedel av vad Beatrice rymmer. Detta räcker till ca. 11 mils körning.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 10:33
av bylund
Nja, Riga har chademoer som drivs av
CSDD, den lettiska trafikmyndigheten. Det är dock väldigt oklart hur man får tag i ett kort för att ladda där. För att citera min lettiska kollega som var i kontakt med dem "It's free, but you have to pay". Han blev mest förvirrad av de svar han fick från dem och gav upp.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 10:49
av gellerstam
Underbart Herr X.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 11:28
av akeller
Imponernade beskrivning av laddtyper

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 11:54
av Herr X
Färden till Riga har gått bra - motorvägen tog slut efter en stund så hastigheten har inte varit så blodig.
Har 90 km räckvidd kvar men bara 11 km kvar att köra innan vi är framme vid laddstolpen.
Det dumma är att jag inte fått tag på gubben som skulle komma och möta mig...
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 11:57
av Herr X
Nu är vi för övrigt i land nummer 7 på vår roadtrip runt Östersjön.

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 12:31
av Herr X
Då har vi hittat laddstolpen, det tog sin stund. GPS-placeringen i PlugShare var satt mitt i köpcentret Mols så det var bara att åka runt och leta. Efter 20 minuters letande gav vi upp och skickade ett SMS till killen från laddnätverk-företaget och fick veta vart den var. Uppdaterar PlugShare så att det blir lättare för andra.
Gubben med laddkortet är fortfarande inte här, så nu är det bara att hoppas att han dyker upp. Vi ska ju bara ladda här och sen dra vidare...
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 12:38
av bylund
Herr X skrev:
Då har vi hittat laddstolpen, det tog sin stund. GPS-placeringen i PlugShare var satt mitt i köpcentret Mols så det var bara att åka runt och leta. Efter 20 minuters letande gav vi upp och skickade ett SMS till killen från laddnätverk-företaget och fick veta vart den var. Uppdaterar PlugShare så att det blir lättare för andra.
Gubben med laddkortet är fortfarande inte här, så nu är det bara att hoppas att han dyker upp. Vi ska ju bara ladda här och sen dra vidare...
Men visst ser det ut att sitta en kreditkortsläsare på stolpen?
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 12:55
av Herr X
bylund skrev:Men visst ser det ut att sitta en kreditkortsläsare på stolpen?
Japp, men den är inte aktiverad.
Killen kom till slut med ett laddkort så nu står Beatrice och laddar.
Här kommer vi behöva stå i ca. 2 timmar för att klara de resterande 18 milen till Pärnu.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 12:59
av kangru
Vad kostar det att ladda på den nu när du väl är igång? Debiterar dem tid?
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 13:02
av bylund
Herr X skrev:bylund skrev:Men visst ser det ut att sitta en kreditkortsläsare på stolpen?
Japp, men den är inte aktiverad.
Men det betyder i alla fall att någon har insett att det är en bra idé. Inte så bra att de använder den, men i alla fall så bra att man byggde in hårdvaran...
Tänk om de bara hade gjort något som så enkelt att några euro aktiverar laddaren. Då hade de faktiskt fått in pengar och sluppit möta upp med ett laddkort som används en enda gång.
Herr X skrev:Här kommer vi behöva stå i ca. 2 timmar för att klara de resterande 18 milen till Pärnu.
Tar ni er bara till Häädemeeste så är ni inne i chademonätverket i Estland.
Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 13:03
av Herr X
kangru skrev:Vad kostar det att ladda på den nu när du väl är igång? Debiterar dem tid?
Både och: €1 per timma plus €0,1252/kWh.
Men jag betalar ingenting - de hade ingen modell på plats för att debitera turister, därför blev det gratis för mig. Betalade dock €3 för laddkortet som jag nu har i min bakficka och aldrig mer kommer behöva. Så det kan säkert användas av någon annan som har vägarna förbi Riga och behöver ladda.
Dock är ju detta bara 22kW och det är bra långsamt...
Behöver laddning för 19 mil så nu behöver vi slå ihjäl en timma på köpcentret här...
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 13:06
av kangru
Herr X skrev:kangru skrev:Vad kostar det att ladda på den nu när du väl är igång? Debiterar dem tid?
Både och: €1 per timma plus €0,1252/kWh.
Men jag betalar ingenting - de hade ingen modell på plats för att debitera turister, därför blev det gratis för mig. Betalade dock €3 för laddkortet som jag nu har i min bakficka och aldrig mer kommer behöva. Så det kan säkert användas av någon annan som har vägarna förbi Riga och behöver ladda.
Dock är ju detta bara 22kW och det är bra långsamt...
Skall man vara i Riga över dagen eller även om man stannar där så kan det vara trevligt. Låter som en utmärkt service för TCS medlemmar att ha detta kort till hands.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 13:31
av akeller
Det här är alldeles för spännande, man får ju inget gjort på jobbet

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 14:05
av Herr X
Nu har Beatrice tillräckligt med kräm för att precis kunna bära oss till Pärnu, men det är bäst att fylla på lite till så att vi har lite marginal.
Vi har en tid att passa också - ska checka in på hotellet i Pärnu mellan 17.30 - 18.00, och det tar 2,5h att köra till Pärnu härifrån.
Vi behöver alltså åka härifrån senast om en halvtimma för att klara tidsfristen, men vi har beställt in mat och den har ännu inte kommit.
Laddning i Pärnu är heller inte löst - ska vara där två nätter och sedan köra vidare.
Sitter och skriver på ett papper på restaurangen för att lugna mina nerver.

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Postat: 11 jul 2016 15:39
av Herr X
När vi kom tillbaka efter lite käk så hade det dykt upp en till Tesla bredvid Beatrice!
En Tesla registrerad i Lettland dessutom, vilket sammanträffande - det kan inte finnas många teslor här!
Nej, det var inget sammanträffande - det var ägaren av det lettiska laddnätverket som naturligtvis visste att jag var där.
Det intressanta var att han inte bara ägare av det lettiska laddnätverket utan också det bolag som producerat själva laddaren! Hans företag är det enda europeiska bolag som producerar Typ2-laddare med kortläsare. Laddaren som jag stod vid var bara en prototyp och kortläsaren var inte i funktion ännu.
Hans bolag hade mer spännande grejer på gång - vad sägs exempelvis om 150kW ChaDeMo med kortläsare och Tesla Supercharger-funktionalitet - han hade redan varit i dialog med Tesla
EMI.lv är bolaget - där ska man alltså köpa laddare om man vill ha möjlighet att ta betalt genom betalkort.