Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Taxi blockerar superchargers
Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?LarsL skrev:Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det följer ju genom att tillämpa ideling avgiften, den tillämpas ju bara när det är kö.OfarligTesla skrev:Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?LarsL skrev:Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Taxi blockerar superchargers
Fast det är ju i princip ingen som laddar över 90% som inte behöver det (förutom taxis i Bredden), så det enda som händer är att vi då straffar folk som behöver över 90% i utkanten av nätverket eller på långresa med mindre batteri. Jag har inga problem att vänta för att någon laddar som faktiskt behöver 90-100% till sin resa.LarsL skrev:Det följer ju genom att tillämpa ideling avgiften, den tillämpas ju bara när det är kö.OfarligTesla skrev:Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?LarsL skrev:Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Att däremot sätta 90% eller vad som vid Bredden skulle ju inte vara lika farligt då alla större vägar därifrån har andra Superchargers nära. Bäst vore ju att ta bort de som skapar problemen (taxi) från de Superchargers som har problem.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Taxi blockerar superchargers
Taxi verkar ju stå och ladda till över 90% vid Superchargern så där skulle det ju hjälpa. Dessutom skulle de så klart vara tvungna att koppla sin bil till ett betalkort så att straffavgifterna bet dem direkt.
Ja, fler uttag är svaret på allt. Med tillräckligt många uttag per laddare/service så kan man strunta i vad folk gör eller inte.
Ja, fler uttag är svaret på allt. Med tillräckligt många uttag per laddare/service så kan man strunta i vad folk gör eller inte.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Taxi blockerar superchargers
Ja med 4 sladdar ut från varje laddare (och höjd sammanlagd totaleffekt) så skulle det inte vara så farligt om en eller 2 teslor parkerar en halvtimmeich extra då de andra då har tillgång till desto mer effekt. Men som vanligt så är såklart totalantalet SuCsladdar mycket viktigr, för få är för få även om man kan mildra följderna genom effektiviseringar.
Mvh PP
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Taxi blockerar superchargers
Mellan 15:40 och 15:45 idag var det helt tomt på Supercharger i Upplands Väsby...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Taxi blockerar superchargers
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.Remuz skrev:Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Taxi blockerar superchargers
Absolut är det så, men det är ju fortfarande lösningen. I dagsläget måste ju ”upplåta” mark. I framtiden är det troligen som vilken parkering som helst, alla är vana att stoppa i sladden.chaffis75 skrev:Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.Remuz skrev:Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Taxi blockerar superchargers
Man skulle ju kunna placera SuC-stolpar med flera sladdar "rygg mot rygg" med vanliga parkeringsplatser, med de "främre" platserna reserverade för Tesla under pågående laddning (dvs som idag), och de "bakre" platserna som "bonus-SuC"-platser: vanliga P-platser med parkeringsavgift, ICE-risk, etc., men med SuC-sladd inom räckhåll.chaffis75 skrev:Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
På så sätt tar inte SuC fler platser i anspråk, men har ändå potential till högre kapacitet.
Palmanova i Italien skulle t.ex. funka (SuC till höger, "bonus-SuC" till vänster): En annan tanke som slog mig är att Tesla i så fall skulle kunna utrusta alla SuC-stolpar med ett par gratis 22kW Type 2-uttag, det skulle nog vara väl spenderade marknadsföringspengar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1107
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Taxi blockerar superchargers
Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).Tars skrev:En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Model S Standard Range Raven
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag har aldrig upplevt problemet i trådrubriken. Jag bor ju långt från Solna och är sällan i området men jag har funderat på varför det blir blir så trångt just där. Det är klart, är allt upptaget av taxi så är det ju lätt förklarat. Kan det vara så att man brukar SuC på samma sätt som taxi, som tankstation?jeppe_sthlm skrev:Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).Tars skrev:En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Jag är inte frestad till detta då närmaste SuC ligger 4 mil bort. 90-95% av min laddning sker hemma. Räckvidden är ju sådan att jag nästan alltid kommer hem utan kompletterande laddning. Bekvämt och tar ingen extra tid. (Utmed västkusten upplever man ibland hög belastning på SuC av norrmän. De är dock definitivt på långfärd.)
Jag tror att "problemen" med taxi fasas ut när allt fler Tesla inte längre har fri laddning! Övergående, alltså och möjligen accentuerat av att några vant sig vid att inte ladda hemma på egen bekostnad.
Model S P85D,
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Taxi blockerar superchargers
Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Taxi blockerar superchargers
Det är ju egentligen inte så många bilar där att det blir ett problem om de som behöver ladda (oavsett om de har nära hem) ifall det inte är taxis som parkerar där så länge. Tycker inte det är rimligt att Tesla skall behöva bygga ut för att låta andra företag använda platserna som parkeringsplatser.
Att köpa en elbil och "åka och ladda" varje gång är ju något man kommer tröttna på illa kvickt.
Ja det kommer nog bli ett problem, hoppas egentligen att SuC börjar kosta så pass mycket att folk inte har incitament att använda det annat än när de måste på långresorna. Att man inte kan ladda hemma är ju oftast en sanning med modifikation, jag bor också i lägenhet och mitt garage har ingen laddning så jag har "ingen laddning hemma". Det finns ju dock garage i Stockholms parkerings regi som har laddning men då kostar det ju 100-150 kr för en natt, eller så finns det fullt med gatuladdare/Chademoladdare över alla delar av stan att använda.EnTraktor skrev:Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Att köpa en elbil och "åka och ladda" varje gång är ju något man kommer tröttna på illa kvickt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag skulle ju aldrig rekommendera någon att skaffa elbil om man inte har möjlighet till hemma laddning men är men beredd att lägga tiden på att åka till en SuC så tycker jag de är ok speciellt för de som betalar för SuC för då är ju laddningen dyrare där än om man har en egen laddpunkt vid sin villa. Jag kan dock se problem med de som bor i lägenhet där en förening eller företag tillhandahåller laddpunkt, ja då lär de fortfarande vara mer ekonomiskt att åka till SuC även med en M3 åtminstone om man inte räknar sin egen tid som en kostnad.EnTraktor skrev:Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Men själv hade jag inte pallat med att åka för att ladda för ens dagliga behov utan SuC/snabbladdning kommer jag bara använda om man köra väldigt mycket en dag dvs 99% långresor.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Taxi blockerar superchargers
Alternativet till hemmaladdning är laddning på jobbet.
Supercharging som enda alternativ funkar aldrig i längden, det orkar man inte med.
Supercharging som enda alternativ funkar aldrig i längden, det orkar man inte med.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Taxi blockerar superchargers
Finns typ tre orsaker till att vardagsladda vid snabbladdare:
- Gammal vana (dumhet) gör att folk fortsätter att åka och tanka/ladda. Många åsikter och frågor om laddtid byggde nog på detta feltänk.
- Snålhet, även om det bara är korvören du sparar så är det klart att det lockar endel. Lägger man till kostnad för boxen så börjar det ju faktiskt bli summor.
- Jag kan inte ladda hemma! Väldigt vanlig ursäkt men förmodligen sällan helt sann. Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elabslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
- Gammal vana (dumhet) gör att folk fortsätter att åka och tanka/ladda. Många åsikter och frågor om laddtid byggde nog på detta feltänk.
- Snålhet, även om det bara är korvören du sparar så är det klart att det lockar endel. Lägger man till kostnad för boxen så börjar det ju faktiskt bli summor.
- Jag kan inte ladda hemma! Väldigt vanlig ursäkt men förmodligen sällan helt sann. Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elabslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
Re: Taxi blockerar superchargers
Den där punkten vänder jag mig emot.LarsL skrev:Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elanslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
1. Det är inte alltid så lätt att få styrelsen med på förändringen. Här hos oss var den en (1) person i styrelsen som försökte få igenom en laddlösning för elbilar men det var stort motstånd. Några månader efter att jag flyttade hit med min Tesla lyckades han till slut få tillräckligt många med på planen. Så 3 år eller så från att han först lyfte idén till att det blev installerat. Hur många vill vänta 3 år på en lösning för sin vardagsladdning?
2. Vad har folk för jobb? Hur många har ens en arbetsgivare som förfogar över några parkeringsplatser så att det ens kan bli en fråga att ta upp? Det är nog mest större företag, och kanske mindre dito ute på mindre orter. Mindre företag i storstan sitter knappast särskilt ofta och betalar stora summor för att ha egen parkering till de anställda.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Taxi blockerar superchargers
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.Remuz skrev:Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Taxi blockerar superchargers
Det här är ju ett växande problem. Laddning hemma alltså. Kanske det måste till SuC även i centralorter? Det funkar kanske när det kostar att ladda där. Det blir nog bara elbilar så småningom. De måste ju laddas och alla bor ju inte i eget hus!Remuz skrev:Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Model S P85D,
Re: Taxi blockerar superchargers
Det hade inte varit speciellt svårt för bra politiker att få till ett krav som i princip säger att en BRF eller hyresrätters fastighetsägare ska ha extremt goda skäl (såsom extremt dyra investeringskostnader eller liknande) att inte erbjuda laddning till självkostnadspris.chaffis75 skrev:De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.Remuz skrev:Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.
EDIT: Man skulle ju dessutom kunna tänka sig att inga skäl får undanta detta då det är minst (säg 5) brukare som vill åstadkomma samma sak inom fastigheten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det mesta går att lösa om man orkar bry sig. Men om det finns gratis Supercharger så är det så klart lättast. Att tjata på politiker, arbetsgivare och bostadsrättsförening är ju jobbigt och tar tid. Men lösningen är likväl fler hemmaladdare och inte fler snabbladdare.