Re: Laddbox från Tesla
Postat: 08 sep 2016 10:59
får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Vitt kabelskydd på matningskabeln så blir det 100%P_EL skrev:Fick också min på plats igår. Dock ej Bjelke-metoden med 3-fas skarv, har jag gjort ett misstag?Tänkte iofs att laddaren ska sitta där den sitter...
Jag skulle aldrig chansa!HelectriC skrev:får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Håller med. Elektrikern hade nog bara svart kabel...gellerstam skrev:Vitt kabelskydd på matningskabeln så blir det 100%P_EL skrev:Fick också min på plats igår. Dock ej Bjelke-metoden med 3-fas skarv, har jag gjort ett misstag?Tänkte iofs att laddaren ska sitta där den sitter...
Ca 5500 för 2m kabel, ett par hundralappar till för 7m kabel. En stabil stolpe borde funka fint. Bredden på fästet är ca 1dm.6884 skrev:Vad kostar en laddbox? Kan den monteras på en stolpe?
En sida som kan vara bra att kolla på först http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/HelectriC skrev:får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Fuskar man med att leka rörmokare så kan det bli blött i värsta fall. Fuskar man med el så kan konsekvenserna bli betydligt mer tragiska....Franz skrev:En sida som kan vara bra att kolla på först http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/HelectriC skrev:får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Jag tippar väl på att det hela rör sig om något man kallar för fast installation och det kan knappast vara några undantag för lågspänning här. Gör man fel och det börjar brinna kan man med andra ord räkna med sänkt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget. Man kan också anses vara skyldig till personskada eller dödsfall ifall det går så illa.
Mnja, värsta fall med vatten måste onekligen också vara döden .... Men som vanligast blir det nog blött tillika oftast när jag fått en stöt så har jag inte dött. Där med inte sagt att jag rekomenderar att inte använda elektriker.+46 skrev:Fuskar man med att leka rörmokare så kan det bli blött i värsta fall. Fuskar man med el så kan konsekvenserna bli betydligt mer tragiska....Franz skrev:En sida som kan vara bra att kolla på först http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/HelectriC skrev:får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Jag tippar väl på att det hela rör sig om något man kallar för fast installation och det kan knappast vara några undantag för lågspänning här. Gör man fel och det börjar brinna kan man med andra ord räkna med sänkt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget. Man kan också anses vara skyldig till personskada eller dödsfall ifall det går så illa.
Jag lyckades såklart att tappa den. I halvmörkret och dessutom i en skitig ladugård med massa skräp på golvet. MEN JAG HITTADE DEN! Helt otroligt nog.Bod skrev:Ska gör ett försök på söndag. Den enda riktigt lilla skruven är den som sitter längs ner på fronten. Tappar man den är den nog förlorad för alltid.
Det stämmer. Jag hade en gång en elektriker hemma. Han försökte ta livet av en snickare som höll på med nånting vid ett trefasuttag. Samtidigt pillade elektrikern i säkringsskåpet. Och så blixtrade det till och snickaren fick sig en rejäl smäll. Elektrikern tyckte först inte att det gjorde så mycket eftersom de var släkt. Senare skällde han ut mig, eftersom han tyckte att säkringsskåpet var dåligt ihopkopplat. Som om det vore mitt fel. Jag tyckte ju att han skulle vidtagit säkerhetsåtgärder, t.ex. stängt av strömmen, om han nu mekar med nånting som han inte förstår.+46 skrev:Fuskar man med att leka rörmokare så kan det bli blött i värsta fall. Fuskar man med el så kan konsekvenserna bli betydligt mer tragiska....
Nej, i direkt bilen där man ställer in när bilen ska påbörja laddning.kontakten2 skrev:e det med visible tesla?
Fick heller inte ut kontakten utan att först öppna nån av dörrarna. Löste sig dock iom senaste mjukvaran (34.115) så nu räcker det med att fob:en är i närheten.mati skrev:Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
Att öppna bakluckan hjälper inte för mig. Jag lastar oftast barnen i bagaget först, men måste ändå oftast öppna en dörr för att få ut laddsladden...mati skrev:Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
Har du testa att låsa upp bilen med foben?Telsa skrev:Har ni testat att hålla in knappen längre? Numera får jag hålla in den i typ minst fem sekunder innan jag kan ta loss laddkabeln. Om jag öppnat en dörr innan så lossnar den direkt.