Laddbox från Tesla

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av HelectriC »

får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

P_EL skrev:
wallbox.JPG
Fick också min på plats igår. Dock ej Bjelke-metoden med 3-fas skarv, har jag gjort ett misstag? :? Tänkte iofs att laddaren ska sitta där den sitter...
Vitt kabelskydd på matningskabeln så blir det 100% :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

HelectriC skrev:
får man egentligen göra sådana installationer själv? kan det inte bli problem med försäkringen om bilen eller huset brinner upp?
Jag skulle aldrig chansa!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

gellerstam skrev:
P_EL skrev:
wallbox.JPG
Fick också min på plats igår. Dock ej Bjelke-metoden med 3-fas skarv, har jag gjort ett misstag? :? Tänkte iofs att laddaren ska sitta där den sitter...
Vitt kabelskydd på matningskabeln så blir det 100% :)
Håller med. Elektrikern hade nog bara svart kabel...

Spelar dock inte så stor roll då den sitter på utsidan av carporten mot grannens häck som är 1,5 m bort. Kanske målas kabeln in med dagens moderna plastfärg vid tillfälle. Det måste ju i alla fall vara snyggare än Bjelke-metoden med en röd 3fas skarv? ;)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare

Inlägg av 6884 »

Vad kostar en laddbox? Kan den monteras på en stolpe?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

6884 skrev:
Vad kostar en laddbox? Kan den monteras på en stolpe?
Ca 5500 för 2m kabel, ett par hundralappar till för 7m kabel. En stabil stolpe borde funka fint. Bredden på fästet är ca 1dm.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

HelectriC skrev:
En sida som kan vara bra att kolla på först http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/
Jag tippar väl på att det hela rör sig om något man kallar för fast installation och det kan knappast vara några undantag för lågspänning här. Gör man fel och det börjar brinna kan man med andra ord räkna med sänkt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget. Man kan också anses vara skyldig till personskada eller dödsfall ifall det går så illa.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare

Inlägg av 6884 »

Tack för svar.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Franz skrev:
HelectriC skrev:
En sida som kan vara bra att kolla på först http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/
Jag tippar väl på att det hela rör sig om något man kallar för fast installation och det kan knappast vara några undantag för lågspänning här. Gör man fel och det börjar brinna kan man med andra ord räkna med sänkt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget. Man kan också anses vara skyldig till personskada eller dödsfall ifall det går så illa.
Fuskar man med att leka rörmokare så kan det bli blött i värsta fall. Fuskar man med el så kan konsekvenserna bli betydligt mer tragiska....
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

+46 skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:
Fuskar man med att leka rörmokare så kan det bli blött i värsta fall. Fuskar man med el så kan konsekvenserna bli betydligt mer tragiska....
Mnja, värsta fall med vatten måste onekligen också vara döden .... Men som vanligast blir det nog blött tillika oftast när jag fått en stöt så har jag inte dött. Där med inte sagt att jag rekomenderar att inte använda elektriker.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bod skrev:
Ska gör ett försök på söndag. Den enda riktigt lilla skruven är den som sitter längs ner på fronten. Tappar man den är den nog förlorad för alltid. :)
Jag lyckades såklart att tappa den. I halvmörkret och dessutom i en skitig ladugård med massa skräp på golvet. MEN JAG HITTADE DEN! Helt otroligt nog. :)
Här kommer några bilder. Sista bilden är beviset på att det inte är en fast installation. Bjelke-metoden är mycket säker och enkel.
20160908_165427.jpg
20160908_165505.jpg
20160908_165602.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Det stämmer. Jag hade en gång en elektriker hemma. Han försökte ta livet av en snickare som höll på med nånting vid ett trefasuttag. Samtidigt pillade elektrikern i säkringsskåpet. Och så blixtrade det till och snickaren fick sig en rejäl smäll. Elektrikern tyckte först inte att det gjorde så mycket eftersom de var släkt. Senare skällde han ut mig, eftersom han tyckte att säkringsskåpet var dåligt ihopkopplat. Som om det vore mitt fel. Jag tyckte ju att han skulle vidtagit säkerhetsåtgärder, t.ex. stängt av strömmen, om han nu mekar med nånting som han inte förstår.
Med detta i baktanke undrar man såklart hur mycket man kan lita på att elektrikern gör rätt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har jag en fråga. Jag har haft min laddbox nu i några dagar och kan konstatera att bilen inte vill starta laddning när den är schemalagd. Jag har alltid haft bilen inställd på att den ska starta laddningen kl 23:00 här hemma. Med UMCn fungerar det bra. Men inte med laddboxen. När jag sätter mig i bilen på morgonen har den inte laddat en enda elektron på natten. Så har det varit flera dagar i rad nu. Idag stängde jag av den schemalagda tiden innan jag pluggade in sladden och bilen började ladda som den ska. Vad är detta nu!? Gör jag nåt fel eller fungerar inte schemaläggning av laddtiden när man har laddbox?
EDIT: Bilen säger faktiskt "charging will start at 23:00" men det händer ingenting när tidpunkten för att starta laddning är kommen. Det står ingenting i mobilen heller. Däremot så kan jag overrida schemaläggnignen och starta laddning manuellt. Känns som att bilen inte fattar. Men varför fungerar det med UMCn?
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

e det med visible tesla?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kontakten2 skrev:
e det med visible tesla?
Nej, i direkt bilen där man ställer in när bilen ska påbörja laddning.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Hur får man enklast ut sladden på morgonen? Den är ju låst i bilen och den verkar inte gå att låsa upp utan att bilen är öppen. Trycker jag på knappen på handtaget utan att ha låst upp bilen så får jag inte ut den, även om jag har nyckel i fickan.

Jag måste då trycka på dörren för att öppna den (Model X) vilket inte är så smidigt eftersom jag då måste hoppa över sladden först....
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om den inte reagerar på att du är nära kan du hålla in bagageluckeknappen på foben för att låsa upp eller öppna laddluckan.. Fungerar åtminstone på Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det var inte så svårt förr, minns jag. I nån mjukvaruuppdatering ändrades det så det blev mycket jobbigare att få ut sladden...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

mati skrev:
Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
Fick heller inte ut kontakten utan att först öppna nån av dörrarna. Löste sig dock iom senaste mjukvaran (34.115) så nu räcker det med att fob:en är i närheten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
Att öppna bakluckan hjälper inte för mig. Jag lastar oftast barnen i bagaget först, men måste ändå oftast öppna en dörr för att få ut laddsladden...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kallekula

Inlägg av kallekula »

Auto-presenting door löste problemet. Nu låses bilen upp när jag kommer i närheten och då kan jag ta ut sladden.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Har ni testat att hålla in knappen längre? Numera får jag hålla in den i typ minst fem sekunder innan jag kan ta loss laddkabeln. Om jag öppnat en dörr innan så lossnar den direkt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Var precis och hämtade min Wallconnector här till jobbet, tog den med långa sladden, så att det inte spelar någon roll hur / var man parkerar samt att det även fungerar på andra bilar oberoende vart uttaget sitter, ifall vi får Elbilsbesök!

Skall se när vi har tid att få upp den också!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Telsa skrev:
Har ni testat att hålla in knappen längre? Numera får jag hålla in den i typ minst fem sekunder innan jag kan ta loss laddkabeln. Om jag öppnat en dörr innan så lossnar den direkt.
Har du testa att låsa upp bilen med foben?
Jag kommer till bilen bakifrån och då känner den inte av foben.
Eftersom jag ska in i bakluckan så öppnar jag med foben (dubbelklick på bakluckan) och låser då även upp bilen med foben (dubbelklick på taket) utan att öppna dörren, då får jag alltid ut sladden direkt.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Skriv svar