Sida 13 av 13

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 15:51
av backe
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16
backe skrev: 15 jul 2025 14:30
mussla skrev: 15 jul 2025 14:06
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
mussla skrev: 15 jul 2025 13:49


Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.
100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.
Läste du vad jag skrev?
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 16:38
av mussla
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16
backe skrev: 15 jul 2025 14:30
mussla skrev: 15 jul 2025 14:06
backe skrev: 15 jul 2025 13:54


100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.
Läste du vad jag skrev?
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 16:58
av backe
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16
backe skrev: 15 jul 2025 14:30
mussla skrev: 15 jul 2025 14:06


Läste du vad jag skrev?
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.

I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.

Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.

Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.

Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation 😀
Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation 👍

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 18:21
av mussla
backe skrev: 15 jul 2025 16:58
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16
backe skrev: 15 jul 2025 14:30


Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.

I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.

Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.

Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.

Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation 😀
Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation 👍
Touchknappar var det som VW och Ferrari provade. Ferrari tog dessutom bort blinkerspaken. :-)

Jag tycker att det är bra att de testar olika gränsnitt. Vissa saker borde aldrig ha gått ut i produktion men ibland måste man kanske testa brett med riktiga kunder för att verkligen få reda på hur det fungerar för den stora massan.

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 18:23
av mikebike
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16
backe skrev: 15 jul 2025 14:30
mussla skrev: 15 jul 2025 14:06


Läste du vad jag skrev?
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Tesla var dessutom så innovativa att de kopplade ur radarn i redan sålda bilar. Det var verkligen inte uppenbart att så skulle ske.

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 18:27
av mikebike
mussla skrev: 15 jul 2025 18:21
backe skrev: 15 jul 2025 16:58
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16


Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.

I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.

Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.

Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.

Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation 😀
Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation 👍
Touchknappar var det som VW och Ferrari provade. Ferrari tog dessutom bort blinkerspaken. :-)

Jag tycker att det är bra att de testar olika gränsnitt. Vissa saker borde aldrig ha gått ut i produktion men ibland måste man kanske testa brett med riktiga kunder för att verkligen få reda på hur det fungerar för den stora massan.
Då får vi hoppas att de tar till sig feedback från "den stora massan" och inser att det inte bara är Elon som person som gör att försäljningen dyker. Jag är inte ensam om att välja bort Tesla p.g.a. av deras senaste "innovationer".

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 18:50
av mussla
mikebike skrev: 15 jul 2025 18:23
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16
backe skrev: 15 jul 2025 14:30


Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Tesla var dessutom så innovativa att de kopplade ur radarn i redan sålda bilar. Det var verkligen inte uppenbart att så skulle ske.
Jag håller med om att det inte var uppenbart. Jag hade ingen Tesla på den tiden men jag har förstått att det tog flera år innan Teslavision var ikapp och att det på vissa sätt fortfarande är sämre än radar. Anledningen till att de deaktiverade radar på redan sålda bilar kan man bara spekulera kring. Kanske var det för dyrt att underhålla två kodbaser eller också så ville de inte ha gamla bilar som hade utrustning som saknades i nyare.

Marknaden verkar dock inte ha reagerat nämnvärt på avsaknad av radar. Tesla har ju sålt riktigt bra trots avsaknad av denna. Det är i varje fall bra att Tesla vågar utmana Status quo. Jag tror att detta var en av USP:arna (som man säger på nyspråk) för Tesla. Det är lite rebelliskt att göra saker som ingen annan biltillverkare vågar.

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 18:53
av mussla
mikebike skrev: 15 jul 2025 18:27
mussla skrev: 15 jul 2025 18:21
backe skrev: 15 jul 2025 16:58
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51


Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.

I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.

Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.

Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.

Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation 😀
Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation 👍
Touchknappar var det som VW och Ferrari provade. Ferrari tog dessutom bort blinkerspaken. :-)

Jag tycker att det är bra att de testar olika gränsnitt. Vissa saker borde aldrig ha gått ut i produktion men ibland måste man kanske testa brett med riktiga kunder för att verkligen få reda på hur det fungerar för den stora massan.
Då får vi hoppas att de tar till sig feedback från "den stora massan" och inser att det inte bara är Elon som person som gör att försäljningen dyker. Jag är inte ensam om att välja bort Tesla p.g.a. av deras senaste "innovationer".
Just avsaknad av radar verkar inte den stora massan bry sig om. Blinkerspaken däremot behöll de ju på Juniper. Det var säkert för att den stora massan ville ha den.

För övrigt så verkar Elon vara det främsta skälet att folk i Sverige väljer bort Tesla. Jag har hört flera säga att de egentligen ville ha en Tesla men att det inte ser bra ut att komma med den på kundbesök så därför blev det något annat. Rent tekniskt så är väl Juniper bättre än sin föregångare på alla sätt?

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 19:06
av Fredrik j
mussla skrev: 15 jul 2025 18:21
backe skrev: 15 jul 2025 16:58
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38
backe skrev: 15 jul 2025 15:51
mussla skrev: 15 jul 2025 15:16


Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.

Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.

I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.

Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.

Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.

Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation 😀
Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation 👍
Touchknappar var det som VW och Ferrari provade. Ferrari tog dessutom bort blinkerspaken. :-)

Jag tycker att det är bra att de testar olika gränsnitt. Vissa saker borde aldrig ha gått ut i produktion men ibland måste man kanske testa brett med riktiga kunder för att verkligen få reda på hur det fungerar för den stora massan.
Ferrari tog bort rattspakarna för att dom är svåra att kombinera med fasta paddlar.

Självkörande bilar är en stor fråga i en ganska liten krets. För dom flesta är det 100% en ekonomisk fråga. Det måste vara billigare och minst lika tillgängligt som t.ex. uber.

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 15 jul 2025 19:18
av mikebike
mussla skrev: 15 jul 2025 18:53
mikebike skrev: 15 jul 2025 18:27
mussla skrev: 15 jul 2025 18:21
backe skrev: 15 jul 2025 16:58
mussla skrev: 15 jul 2025 16:38


Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.

Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?



Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.

I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.

Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.

Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.

Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation 😀
Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation 👍
Touchknappar var det som VW och Ferrari provade. Ferrari tog dessutom bort blinkerspaken. :-)

Jag tycker att det är bra att de testar olika gränsnitt. Vissa saker borde aldrig ha gått ut i produktion men ibland måste man kanske testa brett med riktiga kunder för att verkligen få reda på hur det fungerar för den stora massan.
Då får vi hoppas att de tar till sig feedback från "den stora massan" och inser att det inte bara är Elon som person som gör att försäljningen dyker. Jag är inte ensam om att välja bort Tesla p.g.a. av deras senaste "innovationer".
Just avsaknad av radar verkar inte den stora massan bry sig om. Blinkerspaken däremot behöll de ju på Juniper. Det var säkert för att den stora massan ville ha den.

För övrigt så verkar Elon vara det främsta skälet att folk i Sverige väljer bort Tesla. Jag har hört flera säga att de egentligen ville ha en Tesla men att det inte ser bra ut att komma med den på kundbesök så därför blev det något annat. Rent tekniskt så är väl Juniper bättre än sin föregångare på alla sätt?
Nej, Juniper är möjligen bättre än årsmodellen innan på många sätt, men en bantad blinkersspak och borttagen växelspak är försämringar, liksom borttagen sätesvärme mitt bak.
Radar och parkeringssensorer försvann tidigare, men är även de försämringar/besparingar. Även svankstödet i passagerarsätet försvann (min M3-21 hade det, men inte min MY-22).

Jag skulle säga att det är 50/50 mellan Elon och saknade funktioner av det jag hört/läst. Själv bryr jag mig inte om Elon, men när jag byter bil vill jag känna att den nya bilen är bättre än den gamla. I fallet Model Y känns det snarare som att 2022 var peak MY.

Re: Features om bara Tesla har

Postat: 16 jul 2025 09:22
av spacecoin
Electron skrev: 15 jul 2025 13:36
manneson skrev: 28 jun 2025 17:59
Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
Kommer inte hända i EU….
Kommer inte att hända igen på 10 år.

Det somTesla är ledande på är marknadsföring, inte så mycket mer nu för tiden. Tesla gör fina bilar men det är svårt att hitta en USP tycker jag.