Sida 13 av 36

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 12:19
av usse
Hej
Tack för input. Jag kan bara inte bestämma mig...det går inte att vinna :(

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 12:33
av taliz
usse skrev:
Hej
Tack för input. Jag kan bara inte bestämma mig...det går inte att vinna :(
På denna marknaden är köpare definitivt vinnare.
En nästan ny Model 3 för 400k är svårslaget.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 12:34
av LarsOJ
taliz skrev:
usse skrev:
Hej
Tack för input. Jag kan bara inte bestämma mig...det går inte att vinna :(
På denna marknaden är köpare definitivt vinnare.
En nästan ny Model 3 för 400k är svårslaget.
Närdå? Känner du dig som en vinnare om priserna fortsätter falla ytterligare 20%?

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 12:39
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
usse skrev:
Hej
Tack för input. Jag kan bara inte bestämma mig...det går inte att vinna :(
På denna marknaden är köpare definitivt vinnare.
En nästan ny Model 3 för 400k är svårslaget.
Närdå? Känner du dig som en vinnare om priserna fortsätter falla ytterligare 20%?
Det är omöjligt att pricka botten, samma som på börsen.
Behöver man en bil nu så är det väldigt mycket bättre förhandlingsläge än för ett halvår sedan.

Jag sålde ju min på topp så jag är vinnare hur det än går. :lol:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 13:00
av jonasl
På det året den trappar ytterligare 20% hinner du köra 2000 mil n och tanka din gamla fossilbil för 15000, serva den för 3000-4000 och dessutom tappa lite i värde även på den plus att du tvingas köra en gammal häck. I verkliga pengar blir det antagligen inte dyrare att byta bil redan nu.

Dessutom kan det ju vara så att det börjar plana ut nu, det stora tappet har definitivt redan varit!

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 13:01
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
usse skrev:
Hej
Tack för input. Jag kan bara inte bestämma mig...det går inte att vinna :(
På denna marknaden är köpare definitivt vinnare.
En nästan ny Model 3 för 400k är svårslaget.
Närdå? Känner du dig som en vinnare om priserna fortsätter falla ytterligare 20%?
Det är omöjligt att pricka botten, samma som på börsen.
Behöver man en bil nu så är det väldigt mycket bättre förhandlingsläge än för ett halvår sedan.

Jag sålde ju min på topp så jag är vinnare hur det än går. :lol:
Ja hur tar du dig fram nu då? Cykel, moped eller buss? Låter inte som en vinnare i mina ögon :lol:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 13:36
av usse
Vissa kanske skulle säga att man är en vinnare om man har kondition och viljestyrka nog att cykla istället för att ta bilen :D

Enligt dem är jag dock ingen vinnare då jag har en bil till...

Jag förstår resonemanget kring att det inte går att pricka botten därav uttrycket "det går inte att vinna" däremot kan man ha olika åsikter om hur prisutvecklingen kommer att se ut.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 13:55
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
usse skrev:
Hej
Tack för input. Jag kan bara inte bestämma mig...det går inte att vinna :(
På denna marknaden är köpare definitivt vinnare.
En nästan ny Model 3 för 400k är svårslaget.
Närdå? Känner du dig som en vinnare om priserna fortsätter falla ytterligare 20%?
Det är omöjligt att pricka botten, samma som på börsen.
Behöver man en bil nu så är det väldigt mycket bättre förhandlingsläge än för ett halvår sedan.

Jag sålde ju min på topp så jag är vinnare hur det än går. :lol:
Ja hur tar du dig fram nu då? Cykel, moped eller buss? Låter inte som en vinnare i mina ögon :lol:
Har två motorcyklar. Går fortfarande utmärkt att ta sig fram här nere, inte ens kallt med helställ.
Nästa helg lämnar jag dock Sverige för denna säsong. Åter till sommaren. ;)

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 27 nov 2022 14:27
av Tars
usse skrev:
Hej.
Jag har nyligen registrerat mig på forumet då jag funderar på att köpa en tesla.
Jag har följt blocketmarknaden dagligen i över 5 veckor Och kan konstatera att antalet m3 till salu (enligt mina sökkriterier) har gått upp med 10%. De bilar som säljs är de som ligger lägst i pris (ofta privata) och handlarnas bilar (som är dyrare framför allt riddermarks) förblir osålda. För att se hur länge en bil faktiskt har legat ute kan man använda carinfo eller autouncle. Det finns ett antal bilar som legat ute 100+ dagar nu. Personligen kommer jag att köpa en billigare bensinbil och invänta den prisnergång som jag tror kommer bli kraftig inom 1-2 år.
Mvh
Fick en longrange -21 som gått nästan 6000 mil såld för 500. Företagsägd.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 09:37
av stegev
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 10:59
av Tellus
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 11:53
av pejvic
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Svensksålda i högre spannet och importerade i lägre
Exakt så. skulle dock nog säga att en Importerad 22a med ryzen bör hamna under 700k.
Billigaste svensksålda som gått såldes för några dagar sen för 705k. riktigt billigt men han väntade på leverans av en ny.
Då var den i och för sig helt ren, dvs inga extra däck eller hjul och heller ingen dragkrok.

Så siffrorna du skriver Tellus gäller svensksålda. Importer skall vara under intervallerna ovan.
De är helt enkelt inte värda de summorna just nu.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 11:59
av Tellus
pejvic skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Svensksålda i högre spannet och importerade i lägre
Exakt så. skulle dock nog säga att en Importerad 22a med ryzen bör hamna under 700k.
Billigaste svensksålda som gått såldes för några dagar sen för 705k. riktigt billigt men han väntade på leverans av en ny.
Då var den i och för sig helt ren, dvs inga extra däck eller hjul och heller ingen dragkrok.

Så siffrorna du skriver Tellus gäller svensksålda. Importer skall vara under intervallerna ovan.
De är helt enkelt inte värda de summorna just nu.
Håller med! Spannet kan bero lite på färg utrustning vinterhjul osv. - ~ 50000 för import !
Redigerade min post ovan lite

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 18:04
av Remuz
Riddermark bjöd just 470k för min om jag köper en X till fullpris från dom. Herregud, inte direkt aktuellt. Känns som 50k överpris på X och 50k underpris på 3P. Hur mycket marginal ska dom ha?

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 18:08
av Tiimpan
Remuz skrev:
Riddermark bjöd just 470k för min om jag köper en X till fullpris från dom. Herregud, inte direkt aktuellt. Känns som 50k överpris på X och 50k underpris på 3P. Hur mycket marginal ska dom ha?
Har märkt att dom vill ha 50-80 i ”vinst”

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 18:39
av Remuz
Toppen då kan vi nog lösa det, genom att dom går ner till bara 50k i vinst så kan det nog blir affär

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 18:43
av Frippanecci
Dom är roliga dom - jag pratade med dom, då hade en säljare fått i uppdrag att köpa in 4 st X från Blocketannonser.
Han hade 600k för varje bil - men struntade i att se efter om det var 75D eller Performance han bjöd på.

Inte så flexibel modell. :roll:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 20:00
av Mrtn
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import
Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 20:04
av backe
Mrtn skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import
Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr

Tillkommer 9180kr/bil i destinationsavgift också.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 20:53
av pejvic
Mrtn skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import
Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr
Det var fantasipriser till och med mitten av september. Men kan man kalla det fantasipris när man spar 50.000:- på en identisk bil jämfört med en ny?
50.000 är ändå 50tusen. Folk går omvägar för att köpa mjölk 1 krona biligare så nog är 50tusen skattat och klart rätt mycket pengar att spara?

det finns dock många fantasiprisbilar ute bland tredjepartshandlarna som är icke-prisvärda. Importer och falska 22:or tänker jag mest på då.
Samt överprissatta 2021:or som de försöker få nybilspriser för.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 29 nov 2022 21:04
av Tiimpan
pejvic skrev:
Mrtn skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import
Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr
Det var fantasipriser till och med mitten av september. Men kan man kalla det fantasipris när man spar 50.000:- på en identisk bil jämfört med en ny?
50.000 är ändå 50tusen. Folk går omvägar för att köpa mjölk 1 krona biligare så nog är 50tusen skattat och klart rätt mycket pengar att spara?

det finns dock många fantasiprisbilar ute bland tredjepartshandlarna som är icke-prisvärda. Importer och falska 22:or tänker jag mest på då.
Samt överprissatta 2021:or som de försöker få nybilspriser för.
Dom överprissatta 2021 ligger kvar också. Hoppas att dom som letar Tesla har bättre koll.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 30 nov 2022 09:02
av pejvic
Ja de lever ju dock på de som inte fattar bättre.
Det blir sjukt stor skillnad på TCO beroende på vad man betalar för bilen.

Skulle nog säga att det bör vara en rätt bra affär att köpa en beg 22:a 50.000 biligare än ny.

Dvs jämför man en split ny 22:a för 780 med en beg 1000milare för 730 så är skillnaden i värdet mindre än 50.000 om ett eller två år.
Dvs plusaffär.

Går man däremot på tredjepartshandlarnas 2021-priser så blir det dyrare att äga en sådan Y jämfört med att ha två i familjen som köps nya eller lätt beg.
Inkluderat försäkring och allt. Så vad man ger för bilen är avgörande för vad det kostar att äga bilen.
Elkostnad, försäkring och allt annat är småpengar jämfört med värdeminskningskostnaden i kalkylen.

Men det råder fri prissättning i Sverige och det är tydligen lätt för dem att lyckas få överpriser på Teslor.
För mig är det en gåta hur man kan köpa av annan handlare än Tesla begagnat eller privat.
En stor gåta.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 30 nov 2022 12:43
av Mrtn
pejvic skrev:
Mrtn skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?
Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import
Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr
Det var fantasipriser till och med mitten av september. Men kan man kalla det fantasipris när man spar 50.000:- på en identisk bil jämfört med en ny?
50.000 är ändå 50tusen. Folk går omvägar för att köpa mjölk 1 krona biligare så nog är 50tusen skattat och klart rätt mycket pengar att spara?

det finns dock många fantasiprisbilar ute bland tredjepartshandlarna som är icke-prisvärda. Importer och falska 22:or tänker jag mest på då.
Samt överprissatta 2021:or som de försöker få nybilspriser för.
Personligen skulle jag hellre betala 50k mer för en helt ny bil, nu kan man väl även få en 23'a.
Att ha en bil ett år och bara förlora 50k på det är ju otroligt. Det är ju bara en prisnedsättning på typ 6% mot en ny bil, tror det kommer normalisera sig med begagnatpriserna, dagens priser är ju inte kloka :D

Relativt många till salu nu (och få avslut) och många är säkert tvingade att sälja. Pratade med två mäklarkompisar och de sa att väldigt många av de lägenheterna de säljer är för att ägarna måste sälja. Många sitter och håller emot men eftersom räntan bara kommer att höjas kommer det nog rassla till ordentligt i pris både på begagnade bilar och bostäder.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 30 nov 2022 13:20
av mikebike
När det gäller MY är bilar från första halvåret 2022 bäst, sedan började de plocka bort radar och uss.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 30 nov 2022 14:29
av Tellus
mikebike skrev:
När det gäller MY är bilar från första halvåret 2022 bäst, sedan började de plocka bort radar och uss.
Radarn är väl avstängd även på dom om man uppdaterat programvaran.
Men USS finns ju kvar, + 30000kr på dom beg bilarna ;)