Jag fick min MY LR levererad 2022-06-27 (tillverkad 2022-05-05)
Frågade Tesla igår om dragkroken "Hej ! Några nyheter om min dragkrok" , fick svar idag
"Tyvärr inte. Du kommer att få en uppdatering när vi fått hem delarna Mvh, Tesla Service Segeltorp"
Så det är väl lite märkligt att Bruno fått sin krok levererad medan Tesla inte har någon aning om när min kommer.
bilen hämtades 22/6, snabbt som attan ville jag beställa dragkroken (23/6) och sedan boka tid för montering. Först fick vi i juli men när vi lade till ett till ärende så sköts det till början av september (då var jag inte glad) men senare i juli så ändrades datumet till igår, 22/8.
Efter att ha läst på forumet så trodde jag in i det sista att de skulle avboka tillfället igår eller att montören skulle säga typ "du kan sätta fast en cykelhållare i alla fall"
Förra veckan hörde jag av en kille som vanligtvis är stationerad i Solna att det är brist på delar i Stockholm så ni kanske skulle komma ner till "landet"?
Har du en MY Performance så är det inga konstigheter, det verkar inte beröra dem. Antagligen inte heller tysktillverkade LR.
På bilar tillverkade i Kina som levererats i Q2 verkar de dock haft brist på en komponent som behövs för att styra belysningen när kroken är installerad, och då fungerar inte belysningen på kärran. Innan de fått den levererad verkar inte krokarna monteras.
Oklart (för mig) om det är en hel styrbox som saknas eller om den installerade behöver bytas ut för att den saknar en komponent.
Ja och om nu Bruno har en MYLR som är made in China och levererades i Q2, så verkar det ju vara så att Tesla har börjat fått in den komponenten (styrboxen).
Förhoppningsvis kan fler av oss som väntar få installationen nu då.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja och om nu Bruno har en MYLR som är made in China och levererades i Q2, så verkar det ju vara så att Tesla har börjat fått in den komponenten (styrboxen).
Förhoppningsvis kan fler av oss som väntar få installationen nu då.
Jag vet inte varför vi har olika kontakter men på bilen har du 13-polig (vet inte om det är ngn EU-standard) och på svenska släp/vagnar så har du 7-polig kontakt. Det är väl så på alla "nyare" bilar?
Och ändå så säljer Biltema inga rena 13-poliga kablar. (vad jag kunde se iaf)
Inom detta område kan jag väldigt lite Så någon med mer erfarenhet från nya släp och husvagnar får berätta hur verkligheten ser ut.
Och ändå så säljer Biltema inga rena 13-poliga kablar. (vad jag kunde se iaf)
Inom detta område kan jag väldigt lite Så någon med mer erfarenhet från nya släp och husvagnar får berätta hur verkligheten ser ut.
Och ändå så säljer Biltema inga rena 13-poliga kablar. (vad jag kunde se iaf)
Inom detta område kan jag väldigt lite Så någon med mer erfarenhet från nya släp och husvagnar får berätta hur verkligheten ser ut.
Tog mindre än en timma hemma hos oss, allt ska fungera enligt teknikern.
MYLR lev juni precis innan midsommar.
Så nu köpa adapter hos Biltema...
Trevligt att det fixat sig!
Hade bilen styrbox från fabrik? Eller monterade teknikern en styrbox? Det kan ev framgå av fakturan som borde gå att se i Tesla-appen. (Även om man förbetalt kan det dyka upp en faktura med specifikation på delar mm.)
Och funkar ljuset på släpet?
Jag har MIC MYLR hämtad veckan efter midsommar, fick dragkrok monterad 11 juli utan problem enl teknikern. Ljuset på släpet funkade dock inte när jag sedan provade.
Tog mindre än en timma hemma hos oss, allt ska fungera enligt teknikern.
MYLR lev juni precis innan midsommar.
Så nu köpa adapter hos Biltema...
Trevligt att det fixat sig!
Hade bilen styrbox från fabrik? Eller monterade teknikern en styrbox? Det kan ev framgå av fakturan som borde gå att se i Tesla-appen. (Även om man förbetalt kan det dyka upp en faktura med specifikation på delar mm.)
Och funkar ljuset på släpet?
Jag har MIC MYLR hämtad veckan efter midsommar, fick dragkrok monterad 11 juli utan problem enl teknikern. Ljuset på släpet funkade dock inte när jag sedan provade.
Jag har ingen släpkärra (brukar låna på jobbet) så jag har inte testat än, det enda var att man skulle manuellt på skärmen kontrollera att funktionen för släpkärra var påslagen, vet inte om den påverkar lysen eller om det bara vara för sladd/slirsystemet som teknikern informerade om.
Det jag ska göra när tillfälle (lust) ges är att träna på att montera på/av dragkroken då det är lite mer komplicerat än på Volvon vi hade...
Och funkar ljuset på släpet?
Jag har MIC MYLR hämtad veckan efter midsommar, fick dragkrok monterad 11 juli utan problem enl teknikern. Ljuset på släpet funkade dock inte när jag sedan provade.
Bakljusen och sidomarkeringar lyser endast när bilens halvljus är på, dvs på dagtid med endast DRL fram är släpet släckt. Bromsljus och blinkers ska fungera givetvis.
Irriterande att inte Trailermode kopplas ur automatiskt då man kopplar bort släpet utan man måste in i menyn o stänga av. Även om bilen varit avstängd...
Och funkar ljuset på släpet?
Jag har MIC MYLR hämtad veckan efter midsommar, fick dragkrok monterad 11 juli utan problem enl teknikern. Ljuset på släpet funkade dock inte när jag sedan provade.
Bakljusen och sidomarkeringar lyser endast när bilens halvljus är på, dvs på dagtid med endast DRL fram är släpet släckt. Bromsljus och blinkers ska fungera givetvis.
Tack för bra info!
Det var mörkt när jag testade och jag hade hjälp att kolla bromsljuset. Släpets ljus fungerade när vi kopplade det till en annan bil. Testet repeterades med en husvagn och en annan släpvagnskabel. Anledningen till noggrannheten var att jag läst om trallen med ljus och styrboxar här på forumet, ville så långt det går bekräfta att problemet är i bilen och inte släpet eller kabeln.
Och funkar ljuset på släpet?
Jag har MIC MYLR hämtad veckan efter midsommar, fick dragkrok monterad 11 juli utan problem enl teknikern. Ljuset på släpet funkade dock inte när jag sedan provade.
Bakljusen och sidomarkeringar lyser endast när bilens halvljus är på, dvs på dagtid med endast DRL fram är släpet släckt. Bromsljus och blinkers ska fungera givetvis.
Irriterande att inte Trailermode kopplas ur automatiskt då man kopplar bort släpet utan man måste in i menyn o stänga av. Även om bilen varit avstängd...
Funderade också över det där men jag gissar att det är svårt för bilen att veta om du har något påkopplat eller ej? Även om det skulle kännas av via kabeln så kan det vara så att du drar obromsade släp men då får jag åka max 30km/h så det borde inte bli några manöverproblem oavsett.
Teknikern sa (och detta är ju klart en ursäkt som Tesla kör med) att om kabeln är trasig eller av någon anledning signalen inte går fram så måste man kunna sätta i trailer mode. Men jag tycker att en fungerande kabel kunde bilen läsa av, men om den inte skulle göra det så borde föraren sätta igång trailer mode manuellt på skärmen. En symbol som tänds på skärmen så det går att hålla koll. En modern bil klarar ju att läsa av om en signal/ström inte går fram i en kabel.