Sida 13 av 36

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 08:21
av Jeppe_E
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:
[

Om du har en 2019/2020 så har du 74,5 kWh användbart i batteriet när det var nytt, 499 km vid batterisymbolen. Vid senaste fulla laddningen av min Model 3 LR 2019, så hade jag en räckvidd på 465 km = 7% degradering. 8500 mil.
En LR med 465km vid fulladdat har 465 x 152.3 = 70.8kWh kapacitet, dvs 9% degradering räknat från 77.8kWh specificerad nykapacitet.

Jag hade en 19 LR loaner från Tesla med 8K mil till igår. 461-462 km full range, energigrafen gav 70.15 kWh när jag kollade och full laddning 461km.
4 km till är 0.61 kWh.
Fast det är fel, jag hade som mest 74,5 kWh tillgänglig kapacitet och 499 km. Ganska logiskt då att 465 är 7%

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 08:51
av Niklas Z
AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:

Så om man laddar med t ex 10,000 kW i exakt en timme kommer bilen inte att säga att den tagit emot 10,000 kWh?
Nej, du har en del förluster under laddningen. Alla kWh blir inte energi i batteriet.
Att det blir förluster förstår jag, men det är ju märkligt att säga att "XX kWh lades till under senaste laddningssessionen" om man inte fått det. Det är rimligt att laddoperatören anger hur mycket elektrisk effekt som skickats till bilen, men mindre rimligt att bilen själv anger något annat än hur mycket energi som faktiskt tillkommit i batteriet och som kan utnyttjas.
Lustigt nog säger den nu att det är 75 kWh som lagts till, inte 74 kWh som det angavs direkt efter laddningen. Den har kanske kalibrerat om sig.

En relaterad fråga. När jag körde ner till 0 % gick också återstående räckvidd i energidiagrammet ner till 1 km innan jag anslöt ladduttaget. Om bufferten på c:a 3-4 kWh ligger under 0 %, vad kommer då att visas på skärmen? Visas negativ procent? Kommer energidiagrammet att visa negativ återstående räckvidd? Det skulle ju bli följden om man extrapolerar från visningen i intervallet 0-5 %.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 10:32
av AAKEE
Jeppe_E skrev:

Fast det är fel, jag hade som mest 74,5 kWh tillgänglig kapacitet och 499 km. Ganska logiskt då att 465 är 7%

Nej, det lär inte vara fel. Din bil torde ha samma konstant som alla andra 2019 LR.

Hur menar du med tillgängligt?

Enklast är att man räknar hela batteriet, inklusive buffern eftersom bilen ofta räknat med den.
Dessutom är buffern tillgänglig att köra på.

Om du menar kapacitet - buffer = 74.5 kWh så låter det rimligt, då var kapaciteten på batteriet 78.0kWh vilket var vanligt med första generationen 2170 i long range.

Konstanten är 152wh/km.

Här nedan ’19 LR loaner, 461-462km vid 100% som mest. Totala kapaciteten är 169x303/0.73 = 70.15 kWh, inklusive buffern. Räknade när jag hade precis fullt men glömde ta bild då, samma kapacitet.
B7F9DBCD-55FF-4167-AC42-D5F551F2AF5B.jpeg
70150 wh / 461= 152 Wh/km

Din LR bör ha visat full range ned till 76kWh batterikapacitet som övriga ’19 LR.

465km x 152.3wh/km = 70.8kWh total kapacitet. Eftersom batteriets spec är 77.8 (full pack when new) har du tappat 1- (70.8/77.8)= 9% förutsatt att batteriet började exakt på spec. Flertalet ’19 började lite över det, så det beror på var man ska rökna ifrån).

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 11:03
av AAKEE
Niklas Z skrev:
Att det blir förluster förstår jag, men det är ju märkligt att säga att "XX kWh lades till under senaste laddningssessionen" om man inte fått det. Det är rimligt att laddoperatören anger hur mycket elektrisk effekt som skickats till bilen, men mindre rimligt att bilen själv anger något annat än hur mycket energi som faktiskt tillkommit i batteriet och som kan utnyttjas.

Det är ganska lätt att hitta skillnaden om du kollar vad du betalar för hos en laddoperatör.
Tesla har valt att visa påfylld energi genom att räkna ”påfylld energi” genom att multiplicera ökningen i räckvidd gånger laddkonstanten.
Tittar man i BMS med tex Scan my Tesla när man laddar från 0-100% kommer man öka nominal remaining med 95.5% av batterikapaciteten eftersom buffern på 4.5% ligger under 0% visat på skärmen.

Samtidigt kommer skärmen visa att man fyllt på lika mycket som batteriets kapacitet, trots att det inte är sant.

När man tittar på köpta kWh så ligger det runt 8-12% över det man faktiskt fyllt på i batteriet (ökningen i nominal remaining).

Kör man från 100-0% och sedan laddar upp har man enligt skärmen fyllt på 4.5% mer än man körde upp (utan att ens ta hänsyn till laddförluster). Detta eftersom påfylld energi luras lite.



Niklas Z skrev:
Lustigt nog säger den nu att det är 75 kWh som lagts till, inte 74 kWh som det angavs direkt efter laddningen. Den har kanske kalibrerat om sig.
Sitter laddaladden kvar eller var läser du att det nu står 75kWh?

Laddar du från 0-100% blir påfylld energin enligt skärmen full räckvidd x konstanten(152.3 för LR 19)
75kW innebär att bilen har ca 492.5 km räckvidd fullladdad.

Niklas Z skrev:
En relaterad fråga. När jag körde ner till 0 % gick också återstående räckvidd i energidiagrammet ner till 1 km innan jag anslöt ladduttaget. Om bufferten på c:a 3-4 kWh ligger under 0 %, vad kommer då att visas på skärmen? Visas negativ procent? Kommer energidiagrammet att visa negativ återstående räckvidd? Det skulle ju bli följden om man extrapolerar från visningen i intervallet 0-5 %.
Bufferten är helt dold för föraren. Det fortsätter stå 0% och 0km. Jag har vart ned till -1.84% enligt BMS (sett via scan my tesla).

Bufferten är 4.5% så om du har 493km och 75kWh kapacitet är bufferten 3.4kWh.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 11:10
av Niklas Z
AAKEE skrev:
Det är ganska lätt att hitta skillnaden om du kollar vad du betalar för hos en laddoperatör.
Jag vet, men i detta fall laddade jag vid en gratisstolpe, så det är ingen som har sådan data för just den laddsessionen.
AAKEE skrev:
Tesla har valt att visa påfylld energi genom att räkna ”påfylld energi” genom att multiplicera ökningen i räckvidd gånger laddkonstanten.
Ja, det tycker jag är ett lite märkligt val.
AAKEE skrev:
Tittar man i BMS med tex Scan my Tesla när man laddar från 0-100% kommer man öka nominal remaining med 95.5% av batterikapaciteten eftersom buffern på 4.5% ligger under 0% visat på skärmen.

Samtidigt kommer skärmen visa att man fyllt på lika mycket som batteriets kapacitet, trots att det inte är sant.

När man tittar på köpta kWh så ligger det runt 8-12% över det man faktiskt fyllt på i batteriet (ökningen i nominal remaining).

Kör man från 100-0% och sedan laddar upp har man enligt skärmen fyllt på 4.5% mer än man körde upp (utan att ens ta hänsyn till laddförluster). Detta eftersom påfylld energi luras lite.
Ja, det blir lite missvisande.

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Lustigt nog säger den nu att det är 75 kWh som lagts till, inte 74 kWh som det angavs direkt efter laddningen. Den har kanske kalibrerat om sig.
Sitter laddaladden kvar eller var läser du att det nu står 75kWh?

Laddar du från 0-100% blir påfylld energin enligt skärmen full räckvidd x konstanten(152.3 för LR 19)
75kW innebär att bilen har ca 492.5 km räckvidd fullladdad.
Nej, jag har även kört med bilen sedan den laddades. Jag satt hemma och kollade i appen när jag såg 75 kWh tillagt.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 11:53
av Jeppe_E
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:

Fast det är fel, jag hade som mest 74,5 kWh tillgänglig kapacitet och 499 km. Ganska logiskt då att 465 är 7%

Nej, det lär inte vara fel. Din bil torde ha samma konstant som alla andra 2019 LR.

Hur menar du med tillgängligt?

Enklast är att man räknar hela batteriet, inklusive buffern eftersom bilen ofta räknat med den.
Dessutom är buffern tillgänglig att köra på.

Om du menar kapacitet - buffer = 74.5 kWh så låter det rimligt, då var kapaciteten på batteriet 78.0kWh vilket var vanligt med första generationen 2170 i long range.

Konstanten är 152wh/km.

Här nedan ’19 LR loaner, 461-462km vid 100% som mest. Totala kapaciteten är 169x303/0.73 = 70.15 kWh, inklusive buffern. Räknade när jag hade precis fullt men glömde ta bild då, samma kapacitet.
B7F9DBCD-55FF-4167-AC42-D5F551F2AF5B.jpeg
70150 wh / 461= 152 Wh/km

Din LR bör ha visat full range ned till 76kWh batterikapacitet som övriga ’19 LR.

465km x 152.3wh/km = 70.8kWh total kapacitet. Eftersom batteriets spec är 77.8 (full pack when new) har du tappat 1- (70.8/77.8)= 9% förutsatt att batteriet började exakt på spec. Flertalet ’19 började lite över det, så det beror på var man ska rökna ifrån).
Fortfarande, 499 km på mätaren som ny. Nu 465 km. Enligt mitt sett att se det på så räknas inte bufferten in i de siffrorna. Jag har ju kört ner den till <1% och då var räckvidden 1km.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 jul 2022 12:19
av AAKEE
Jeppe_E skrev:
Fortfarande, 499 km på mätaren som ny. Nu 465 km. Enligt mitt sett att se det på så räknas inte bufferten in i de siffrorna. Jag har ju kört ner den till <1% och då var räckvidden 1km.
Man kan se det hur man vill. Jag väljer att de fakta, dvs hur det de fakto är rent vetenskapligt.

499km har man till 76kwh batterikapacitet(inkl buffer).

Man tappar alltså ca 1.8kWh (~2%) innan rangen börjar sjunka.

Varje kilometer är 152.3Wh så när man har 465 km räckvidd vid 100% har man 70.8kWh kvar, av ca 77.8kWh nykapacitet.
Tappet däremellan är 9%.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 06 aug 2022 12:41
av Holve
Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 06 aug 2022 14:08
av pejvic
Holve skrev:
Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Läs hela denna tråd så skulle jag säga att du får en ganska bra bild av hur det funkar. Men se till att ha kalibrerat BMS innan. Låt bilen vila på olika SoC utan Sentry på. Osv.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 07 aug 2022 07:45
av AAKEE
Holve skrev:
Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Man kan räkna som beskrivits i tråden.
Det finns dock ett par begränsningar som gör att det kan bli fel.

Den degraderingströskeln som gör att man döljer degradering från att synas på räckvidden på skärmen gör att man med en energiapps-beräkning inte kommer se mer energi i batteriet än degraderingströskeln.

Ser ut som på räckvidden att du har en 2021 LR med E3LD-batteriet?

Maximal räckvidd är 568km och konstanten Wh/km är 139. Innebär att det blir ca 79kWh energi. Det spelar ingen roll om batteriet se fakto har en kapacitet på mer än 79kWh, räckvidden o h beräknade energin kommer inte över 79kWh ändå.

Anvönder man en app som läser av BMS-data så ser man batterikapaciteten korrekt.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 07 aug 2022 15:07
av Holve
AAKEE skrev:
Holve skrev:
Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Man kan räkna som beskrivits i tråden.
Det finns dock ett par begränsningar som gör att det kan bli fel.

Den degraderingströskeln som gör att man döljer degradering från att synas på räckvidden på skärmen gör att man med en energiapps-beräkning inte kommer se mer energi i batteriet än degraderingströskeln.

Ser ut som på räckvidden att du har en 2021 LR med E3LD-batteriet?

Maximal räckvidd är 568km och konstanten Wh/km är 139. Innebär att det blir ca 79kWh energi. Det spelar ingen roll om batteriet se fakto har en kapacitet på mer än 79kWh, räckvidden o h beräknade energin kommer inte över 79kWh ändå.

Anvönder man en app som läser av BMS-data så ser man batterikapaciteten korrekt.
Det är en 2021 med LG batteriet.

Tror jag hänger med hur det fungerar :-)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 07 aug 2022 21:56
av Henrik_O
Här kommer en rapport om vår degradering. TM3LR -19 4700mil och har enligt energigrafen 72,2kWh kvar i batteriet. Den låga förbrukningen kom av att jag körde landsväg från Linköping till Sölvesborg och tävlade med mig själv att köra så snålt jag kunde utan att köra under hastighetsbegränsningen. 18” fälgar utan aerokåpor med fyra personer och fullpackad bil. Den estimerade att jag skulle nå 56mil totalt vilket var nytt PB :-)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 08 aug 2022 03:19
av AAKEE
Holve skrev:
Det är en 2021 med LG batteriet.

Tror jag hänger med hur det fungerar :-)
2021 hade generellt E5D/E5CD-batteriet på ca 75kWh. Du borde inte kunna få 568km range om det inte är det stora LG-batteriet eller det stora Panasonicbatteriet, E3LD.

Du borde maxa ut runt 540km med det LG-batteri som 2021 kom med.
Läste du 568km i bilen med? (Rangen i mobilappen är inte alltid…)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 aug 2022 08:59
av Tellus
M3P 2019-02 6500mil

474km nu, 499km när den var ny.
Panasonic 77,8kWh batteri
Laddar fortfarande 250kW ~10-30%

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 aug 2022 18:08
av Bjelke
Tellus skrev:
M3P 2019-02 6500mil
Jag får känslan av att du har liknande folie som min :mrgreen: 8-)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 28 aug 2022 18:40
av pp3
AAKEE skrev:
Holve skrev:
Det är en 2021 med LG batteriet.

Tror jag hänger med hur det fungerar :-)
2021 hade generellt E5D/E5CD-batteriet på ca 75kWh. Du borde inte kunna få 568km range om det inte är det stora LG-batteriet eller det stora Panasonicbatteriet, E3LD.

Du borde maxa ut runt 540km med det LG-batteri som 2021 kom med.
Läste du 568km i bilen med? (Rangen i mobilappen är inte alltid…)
M3LR -21, pendlar mellan 530-540km nu - pendlade mellan 535-545km som ny enl teslamate.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 29 aug 2022 02:52
av AAKEE
pp3 skrev:

M3LR -21, pendlar mellan 530-540km nu - pendlade mellan 535-545km som ny enl teslamate.
Låter som du har LG-batteriet på 74.5kWh märkstorlek! (E5D/E5CD)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 04 sep 2022 02:27
av enoch85
Pew! Har nu läst hela tråden, tog nästan 3 timmar (inklusive googlande för intressanta delar).

Kanske lite off topic, men vilken app bör man välja för att mäta allt detta? Funkar SMT enbart med BT eller måste man ha adaptern? Vill helst undvika tredjepart så långt det går. Säkerhet osv...

Min bil har gått 146 km. 2022 M3LR (Kina). Tänkte det är lika bra att börja mäta tidigt. :)

Har lärt mig mycket inatt! AAKE, vilken medlem. Kudos!

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 04 sep 2022 22:00
av Black
Min m3lrawd-19 visade liksom många andra 499 när den var ny och nu ca 460.
Skillnaden är tycker jag att när den var ny kunde jag aldrig köra den så snålt som den beräknade, men nu stämmer det väldigt bra.
Kan Tesla ändrat beräknad förbrukning på den beräknade förbrukningen?
Jag upplever det så.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 04 sep 2022 23:32
av AAKEE
Black skrev:
Min m3lrawd-19 visade liksom många andra 499 när den var ny och nu ca 460.
Skillnaden är tycker jag att när den var ny kunde jag aldrig köra den så snålt som den beräknade, men nu stämmer det väldigt bra.
Kan Tesla ändrat beräknad förbrukning på den beräknade förbrukningen?
Jag upplever det så.
Nej, förbrukningen mäts upp. Det lär inte vara något ändrat.

Du har tappat 10% kapacitet. Bilen visar 499km ned till 76kWh kapacitet.
460 km ger 70.0kWh, av 77.8kWh nykapacitet.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 30 okt 2022 19:52
av matbor01
Vad menar du med 0,59

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 30 okt 2022 22:16
av Tellus
matbor01 skrev:
Vad menar du med 0,59
Gissar att du ställer en fråga om inlägg 1 i denna tråd.

0,59 = 59% batteri vid avläsning, se fotot

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 31 okt 2022 09:41
av AAKEE
matbor01 skrev:
Vad menar du med 0,59
Det är SOC i absoluta tal, som Tellus skriver.

För Model S finns en inställning i räckviddsvisningen som måste vara rätt om man ska beräkna batterikapaciteten.
Jag minns inte vad settingen heter, undrar om vi inte tagit upp det denna tråd?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 31 okt 2022 16:21
av ChristerSjo
enoch85 skrev:
Pew! Har nu läst hela tråden, tog nästan 3 timmar (inklusive googlande för intressanta delar).

Kanske lite off topic, men vilken app bör man välja för att mäta allt detta? Funkar SMT enbart med BT eller måste man ha adaptern? Vill helst undvika tredjepart så långt det går. Säkerhet osv...

Min bil har gått 146 km. 2022 M3LR (Kina). Tänkte det är lika bra att börja mäta tidigt. :)

Har lärt mig mycket inatt! AAKE, vilken medlem. Kudos!
Håller med. AAKEE är en klippa på att dela med sig om sina batterikunskaper. Han lärt mig mycket. All heder till honom

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 nov 2022 12:15
av AAKEE
Det finns ju ingen tråd för batteridegradering 2021, så jag slänger in mina värden här:

M3P December 2021, 5200mil.
Ca 491-494km räckvidd vid 100% (ursprungligen 507km)
EC8CA58B-BF59-41DA-A49D-372848241433.jpeg
Körde ut 75.2 kWh på en laddning i slutet på Augusti (513 km) med 0.4% SOC kvar (0.3kWh + buffert på 3.5 kWh) = ca 78.8kWh kapacitet kvar.

0-100-tiden är dock inget att skryta med. Man hinner koka två omgångar ägg! ;)