Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
i praktiken är det inte så stor skillnad mellan bidrag och avdrag. oftast är det en rundgång på skatteverket där de talar om hur mycket du får tillbaka efter avdrag och bidrag.
bidraget för elbilen. (måste ju vara bidrag eftersom man får det utbetalt indirekt och det är oavhängt att man betalat skatt). rotavdraget är ett bidrag till företag (det anlitade) som sedan du får tillbaka genom avdrag på fakturan. sk proxybidrag.
socialbidrag är ett rent bidrag. (har svårt att omformulera det som ett avdrag). Däremot akassa (det är en försäkring som du betalat in till) kan ses som ett proxyavdrag.
bidraget för elbilen. (måste ju vara bidrag eftersom man får det utbetalt indirekt och det är oavhängt att man betalat skatt). rotavdraget är ett bidrag till företag (det anlitade) som sedan du får tillbaka genom avdrag på fakturan. sk proxybidrag.
socialbidrag är ett rent bidrag. (har svårt att omformulera det som ett avdrag). Däremot akassa (det är en försäkring som du betalat in till) kan ses som ett proxyavdrag.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag är för att man tar bort Bonus Malus(fasar ut), men jag tycker att det blir lite galet om man slutar betala ut pengar trots att någon varit kvalificerad för det. Då blir det godtyckligt och lotteri vilket jag inte tycker staten ska syssla med, även om det till viss del blir så nu ändå om man t.ex. skulle besluta att ta bort bonusen nu från 1/7 då leveranstiderna är för långa för att det ska gå att ta höjd för det.Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Problemet är ju återigen att Bonus/malus-programmet är undermåligt finansierat redan från början. Man skjuter det lite framför sig. Det är ju där skon klämmer och orsaken till att man inte är tydlig utan flummar till det.backe skrev:Jag är för att man tar bort Bonus Malus(fasar ut), men jag tycker att det blir lite galet om man slutar betala ut pengar trots att någon varit kvalificerad för det. Då blir det godtyckligt och lotteri vilket jag inte tycker staten ska syssla med, även om det till viss del blir så nu ändå om man t.ex. skulle besluta att ta bort bonusen nu från 1/7 då leveranstiderna är för långa för att det ska gå att ta höjd för det.Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Antingen får man avskaffa/reducera eller förklara hur finansieringen ser ut. Ska man plocka pengarna ur statskassan får man budgetera för det i konkurrens med alla andra utgifter staten har. Det är väl där man inte vet hur man ska göra. Sänka priset på elbilar (som troligtvis hade afterfrågats ändå) kanske inte är prioriterat för den här regeringen och kanske inte heller för nästa.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Nej, problemet är att hybriderna klassades som miljöbilar. Det är väldigt få hybrider som körs som miljöbilar i verkligheten. Där är problemet.Fredrik j skrev:Problemet är ju återigen att Bonus/malus-programmet är undermåligt finansierat redan från början. Man skjuter det lite framför sig. Det är ju där skon klämmer och orsaken till att man inte är tydlig utan flummar till det.backe skrev:Jag är för att man tar bort Bonus Malus(fasar ut), men jag tycker att det blir lite galet om man slutar betala ut pengar trots att någon varit kvalificerad för det. Då blir det godtyckligt och lotteri vilket jag inte tycker staten ska syssla med, även om det till viss del blir så nu ändå om man t.ex. skulle besluta att ta bort bonusen nu från 1/7 då leveranstiderna är för långa för att det ska gå att ta höjd för det.Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Antingen får man avskaffa/reducera eller förklara hur finansieringen ser ut. Ska man plocka pengarna ur statskassan får man budgetera för det i konkurrens med alla andra utgifter staten har. Det är väl där man inte vet hur man ska göra. Sänka priset på elbilar (som troligtvis hade afterfrågats ändå) kanske inte är prioriterat för den här regeringen och kanske inte heller för nästa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det räcker inte. Det är inte hybriderna som spräcker budgeten. Malusintäkterna räcker inte till rena elbilar ens.Jeppe_E skrev:Nej, problemet är att hybriderna klassades som miljöbilar. Det är väldigt få hybrider som körs som miljöbilar i verkligheten. Där är problemet.Fredrik j skrev:Problemet är ju återigen att Bonus/malus-programmet är undermåligt finansierat redan från början. Man skjuter det lite framför sig. Det är ju där skon klämmer och orsaken till att man inte är tydlig utan flummar till det.backe skrev:Jag är för att man tar bort Bonus Malus(fasar ut), men jag tycker att det blir lite galet om man slutar betala ut pengar trots att någon varit kvalificerad för det. Då blir det godtyckligt och lotteri vilket jag inte tycker staten ska syssla med, även om det till viss del blir så nu ändå om man t.ex. skulle besluta att ta bort bonusen nu från 1/7 då leveranstiderna är för långa för att det ska gå att ta höjd för det.Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Antingen får man avskaffa/reducera eller förklara hur finansieringen ser ut. Ska man plocka pengarna ur statskassan får man budgetera för det i konkurrens med alla andra utgifter staten har. Det är väl där man inte vet hur man ska göra. Sänka priset på elbilar (som troligtvis hade afterfrågats ändå) kanske inte är prioriterat för den här regeringen och kanske inte heller för nästa.
Menar du att hybridköparna hade köpte diesel om man inte fått bonus för hybriden?
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Exakt, omställningen går redan "för fort" så varför elda på ytterligare med bidrag?Fredrik j skrev:
Det räcker inte. Det är inte hybriderna som spräcker budgeten. Malusintäkterna räcker inte till rena elbilar ens.
Menar du att hybridköparna hade köpte diesel om man inte fått bonus för hybriden?
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Nej tyvärr inte det verkar vara viktigare att besluta "acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Överklagande av Vilhelmina kommuns beslut att förbjuda terrängkörning kring Södra Gardfjället,"
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det är väl rätt osannolikt att de beslutar det från 1 juli -22 då de inte ens gått igenom remissvaren och isåfall också går emot Transportsstyrelsen som säger att de inte hinner till det datumet. (Vem skall annars administrera detta?)acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Och dessutom blåser folk som räknat med att få 70.000:-.
Beslutar de något nu i juni 2022 så bör det börja gälla från 1 juli 2023 möjligen.
Särskilt tufft blir de ju för de som finansierar bilen och räknar med minst tvåtusen lägre månadskostnad från månad 7.
Hur skall de klara dels det, och dels räntehöjningarna på boendet, bilen och allt annat de förmodligen lånar till?
Nä - de måste ha bättre framförhållning.
Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Men jo, kolla hur många hybrider som sålts Det är många miljoner som gått till dessa. Det är först nu 2022 som det säljs fler rena elbilar än hybrider. Det kunde räckt med låg fordonsskatt. Att ha ett incitament för att köpa en "miljöbil" som har en förbränningsmotor är hål i huvudet. Men nej, de hade nog köpt den ändå, med tanke på att den är bra mycket billigare fordonsskatt.Fredrik j skrev:Det räcker inte. Det är inte hybriderna som spräcker budgeten. Malusintäkterna räcker inte till rena elbilar ens.Jeppe_E skrev:
Nej, problemet är att hybriderna klassades som miljöbilar. Det är väldigt få hybrider som körs som miljöbilar i verkligheten. Där är problemet.
Menar du att hybridköparna hade köpte diesel om man inte fått bonus för hybriden?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Fast staten har ju dragit in ganska många slantar på det höga bränsle och elpriset så det borde finnas pengar att omfördela.Fredrik j skrev:
Problemet är ju återigen att Bonus/malus-programmet är undermåligt finansierat redan från början. Man skjuter det lite framför sig. Det är ju där skon klämmer och orsaken till att man inte är tydlig utan flummar till det.
Antingen får man avskaffa/reducera eller förklara hur finansieringen ser ut. Ska man plocka pengarna ur statskassan får man budgetera för det i konkurrens med alla andra utgifter staten har. Det är väl där man inte vet hur man ska göra. Sänka priset på elbilar (som troligtvis hade afterfrågats ändå) kanske inte är prioriterat för den här regeringen och kanske inte heller för nästa.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag håller med dig om varje argument du för fram, men det skulle ändå inte förvåna mig om de beslutar att det ska gälla från 1 Juli.pejvic skrev:Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Model Y LR AWD 2022
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag tror att det isåfall kommer gälla from 1/1 2023pejvic skrev:Det är väl rätt osannolikt att de beslutar det från 1 juli -22 då de inte ens gått igenom remissvaren och isåfall också går emot Transportsstyrelsen som säger att de inte hinner till det datumet. (Vem skall annars administrera detta?)acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Och dessutom blåser folk som räknat med att få 70.000:-.
Beslutar de något nu i juni 2022 så bör det börja gälla från 1 juli 2023 möjligen.
Särskilt tufft blir de ju för de som finansierar bilen och räknar med minst tvåtusen lägre månadskostnad från månad 7.
Hur skall de klara dels det, och dels räntehöjningarna på boendet, bilen och allt annat de förmodligen lånar till?
Nä - de måste ha bättre framförhållning.
Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jodå, det finns en sammanställning av remissvaren, så de har de gått igenom. Men enligt vissa uppgifter så spökar dessutom fortfarande EU och statsstödsregler _förutom_ det där med det dumma att besluta om en gräns mindre än en månad innan den börjar gälla.pejvic skrev:Det är väl rätt osannolikt att de beslutar det från 1 juli -22 då de inte ens gått igenom remissvaren och isåfall också går emot Transportsstyrelsen som säger att de inte hinner till det datumet. (Vem skall annars administrera detta?)acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Och dessutom blåser folk som räknat med att få 70.000:-.
Beslutar de något nu i juni 2022 så bör det börja gälla från 1 juli 2023 möjligen.
Särskilt tufft blir de ju för de som finansierar bilen och räknar med minst tvåtusen lägre månadskostnad från månad 7.
Hur skall de klara dels det, och dels räntehöjningarna på boendet, bilen och allt annat de förmodligen lånar till?
Nä - de måste ha bättre framförhållning.
Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Kanske EU räddar oss igen? 2021 togs dock beslut om en ändring av 2017:1334 den 11/3, som började gälla 1/4. Kort tid är ingen problem för regeringen...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Vad gällde ändringen?Andersen skrev:Jodå, det finns en sammanställning av remissvaren, så de har de gått igenom. Men enligt vissa uppgifter så spökar dessutom fortfarande EU och statsstödsregler _förutom_ det där med det dumma att besluta om en gräns mindre än en månad innan den börjar gälla.pejvic skrev:Det är väl rätt osannolikt att de beslutar det från 1 juli -22 då de inte ens gått igenom remissvaren och isåfall också går emot Transportsstyrelsen som säger att de inte hinner till det datumet. (Vem skall annars administrera detta?)acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Och dessutom blåser folk som räknat med att få 70.000:-.
Beslutar de något nu i juni 2022 så bör det börja gälla från 1 juli 2023 möjligen.
Särskilt tufft blir de ju för de som finansierar bilen och räknar med minst tvåtusen lägre månadskostnad från månad 7.
Hur skall de klara dels det, och dels räntehöjningarna på boendet, bilen och allt annat de förmodligen lånar till?
Nä - de måste ha bättre framförhållning.
Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Kanske EU räddar oss igen? 2021 togs dock beslut om en ändring av 2017:1334 den 11/3, som började gälla 1/4. Kort tid är ingen problem för regeringen...
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag vet ärligt talat inte - inte orkat kolla ordalydelsen innan:anna__ skrev:Vad gällde ändringen?Andersen skrev:Jodå, det finns en sammanställning av remissvaren, så de har de gått igenom. Men enligt vissa uppgifter så spökar dessutom fortfarande EU och statsstödsregler _förutom_ det där med det dumma att besluta om en gräns mindre än en månad innan den börjar gälla.pejvic skrev:Det är väl rätt osannolikt att de beslutar det från 1 juli -22 då de inte ens gått igenom remissvaren och isåfall också går emot Transportsstyrelsen som säger att de inte hinner till det datumet. (Vem skall annars administrera detta?)acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Och dessutom blåser folk som räknat med att få 70.000:-.
Beslutar de något nu i juni 2022 så bör det börja gälla från 1 juli 2023 möjligen.
Särskilt tufft blir de ju för de som finansierar bilen och räknar med minst tvåtusen lägre månadskostnad från månad 7.
Hur skall de klara dels det, och dels räntehöjningarna på boendet, bilen och allt annat de förmodligen lånar till?
Nä - de måste ha bättre framförhållning.
Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Kanske EU räddar oss igen? 2021 togs dock beslut om en ändring av 2017:1334 den 11/3, som började gälla 1/4. Kort tid är ingen problem för regeringen...
"Förordning om ändring i förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar | Svensk författningssamling" https://svenskforfattningssamling.se/doc/2021200.html
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Hitta precis den, verkar inte vara något större iallafall som kräver extra arbete från transportstyrelsen, som i detta fallet med 700.000Andersen skrev:Jag vet ärligt talat inte - inte orkat kolla ordalydelsen innan:anna__ skrev:Vad gällde ändringen?Andersen skrev:Jodå, det finns en sammanställning av remissvaren, så de har de gått igenom. Men enligt vissa uppgifter så spökar dessutom fortfarande EU och statsstödsregler _förutom_ det där med det dumma att besluta om en gräns mindre än en månad innan den börjar gälla.pejvic skrev:Det är väl rätt osannolikt att de beslutar det från 1 juli -22 då de inte ens gått igenom remissvaren och isåfall också går emot Transportsstyrelsen som säger att de inte hinner till det datumet. (Vem skall annars administrera detta?)acorn skrev:Inget beslut om miljöbonusen denna vecka på regeringens agenda
Och dessutom blåser folk som räknat med att få 70.000:-.
Beslutar de något nu i juni 2022 så bör det börja gälla från 1 juli 2023 möjligen.
Särskilt tufft blir de ju för de som finansierar bilen och räknar med minst tvåtusen lägre månadskostnad från månad 7.
Hur skall de klara dels det, och dels räntehöjningarna på boendet, bilen och allt annat de förmodligen lånar till?
Nä - de måste ha bättre framförhållning.
Är det någon som tror att detta kommer genomföras om 30 dagar?
Kanske EU räddar oss igen? 2021 togs dock beslut om en ändring av 2017:1334 den 11/3, som började gälla 1/4. Kort tid är ingen problem för regeringen...
"Förordning om ändring i förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar | Svensk författningssamling" https://svenskforfattningssamling.se/doc/2021200.html
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag har begärt ut miljöministerns mejllogg, och hittade lite intressanta ärenderader (datum, från, till, ärendemening):
2022-05-23 17:48 emma.cederstrand@regeringskansliet.se Annika Strandhäll Kompletterande underlag elbilar
2022-05-26 09:11 albin.nordin@regeringskansliet.se Annika Strandhäll underlag
2022-05-27 07:46 emma.cederstrand@regeringskansliet.se Annika Strandhäll Klimatoffensiv fokument
2022-05-31 13:26 tove.kullenberg@regeringskansliet.se Annika Strandhäll FW: TP avräkningar klimat
Tyvärr räknas dessa som myndighetsintern kommunikation, och kan inte begäras ut som allmän handling...
2022-05-23 17:48 emma.cederstrand@regeringskansliet.se Annika Strandhäll Kompletterande underlag elbilar
2022-05-26 09:11 albin.nordin@regeringskansliet.se Annika Strandhäll underlag
2022-05-27 07:46 emma.cederstrand@regeringskansliet.se Annika Strandhäll Klimatoffensiv fokument
2022-05-31 13:26 tove.kullenberg@regeringskansliet.se Annika Strandhäll FW: TP avräkningar klimat
Tyvärr räknas dessa som myndighetsintern kommunikation, och kan inte begäras ut som allmän handling...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Intressant, bra detektiv arbete, det verkar vara någon typ av kommunikation iallafall angående elbilar.. Sen vad det innebärAndersen skrev:Jag har begärt ut miljöministerns mejllogg, och hittade lite intressanta ärenderader (datum, från, till, ärendemening):
2022-05-23 17:48 emma.cederstrand@regeringskansliet.se Annika Strandhäll Kompletterande underlag elbilar
2022-05-26 09:11 albin.nordin@regeringskansliet.se Annika Strandhäll underlag
2022-05-27 07:46 emma.cederstrand@regeringskansliet.se Annika Strandhäll Klimatoffensiv fokument
2022-05-31 13:26 tove.kullenberg@regeringskansliet.se Annika Strandhäll FW: TP avräkningar klimat
Tyvärr räknas dessa som myndighetsintern kommunikation, och kan inte begäras ut som allmän handling...

TP... Transfer pricing..om det nu ens är de TP står för