Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av LarsL »

Får jag gissa att det fransmännen som sätter sig på tvären, de brukar de ju göra.

Om det handlar om säkerhet så kan de väl göra en ner tonad variant, säg en somtvingar föraren att alltid ha minst en hand på ratten. Lite som MB har gjort med sin land assist.
Användarvisningsbild
mattiasra
Teslaägare

Inlägg av mattiasra »

nu e jag riktigt trött på detta........
köpte bil med apilot ..
har snart kört 2 tus mil ...... by my self..
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

mattiasra skrev:
nu e jag riktigt trött på detta........
köpte bil med apilot ..
har snart kört 2 tus mil ...... by my self..
Och det har väl inte varit helt oangemämnt hoppas jag ;-) ...

En sak har jag lärt mig på den korta tiden som sektmedlem.
1. Elon:s uttalanden om tidpunkter skall man kanske inte ta på allt för stort allvar....

.... men i ärlighetens namn, hur många andra biltillverkare ger mer funktionalitet allt eftersom tiden går???
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

"Hopefully get ok in the next few weeks."

När kom dom på det här? Vad mer missade dom? Känns som att Tesla behöver någon som hjälper EM med kommunikationen.
Om Volvo och BMW kan släppa sin autopilot före, kan dom bara räcka lång näsa åt Tesla.
(Fortfarande fanatisk sektmedlem och älskar deras mod att försöka flytta utvecklingen framåt i raketfart, men nivån på deras kommunikation är genant.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Varför säger alla att det är tesla som har missat någonting? Det kan ju lika väl vara ett utslag från EU eller Kina i det lågfrekventa handelskrig som utkämpas mellan US, EU och Kina.

Det finns en sannolikhet att det handlar om något som kom upp helt oförutsett. Om det stämmer så kan man inte klandra varken EM eller tesla dom företag- man kan inte varna eller kommunicera något som man inte vet ska hända.

Det finns många krafter inom europeisk bilindustri, särskilt efter Volkswagenfadäsen, som har mycket att förlora på att en amerikansk tillverkare knäpper alla på näsan inom både miljövänlighet och teknik. Dessa intressen går långt upp i regeringar och deras väljarbaser. Bilindustrin med underleverantörer sysselsätter många.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

pegs skrev:
Om Volvo och BMW kan släppa sin autopilot före, kan dom bara räcka lång näsa åt Tesla.
Tesla har redan släppt autopilottekniken i USA i förra veckan. Eller vad menar du? Det kanske är en definitionsfråga huruvida de är först eller sist då konkurrenternas varianter skiljer sig lite olika sätt. En kräver passning med handen, en annan fungerar inte över 50 km/h.

Fakta är att AP-tekniken rullar som public beta sedan i torsdags i USA eller har jag missförstått något?

Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

point1 skrev:

Svårt att se varför Frankrike som har en stor bilindustri skulle vilja sätta sig mot något sånt här.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller just därför... Eller kanske därför att de har en stor inhemsk biltillverkare som satsat på kort range bilar? Men som sagt bara en gissning.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Detta skulle inte vara första gången som ett företag blivit tagna på sängen morgonen de ska lansera något: http://www.engadget.com/2014/09/11/ipho ... -approval/

... det finns säkert fler :?

Jag ger dom fortfarande "benefit of the doubt" :roll:
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Nicklas, I concurr.

Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Om man nu bortser ifrån teslas miss med kommunikationen, så borde man bli precis lika förbannad på att myndigheter alltid ska vara så jävla tröga och omständliga när det gäller ny teknik.
Sa segway som exempel. Egentligen en enkel liten pryl, men det är fortfarande vissa länder där man inte kan köra den lagligt. Sverige tog flera år på sig innan dom fick in den i lagstiftningen här.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Om man nu bortser ifrån teslas miss med kommunikationen, så borde man bli precis lika förbannad på att myndigheter alltid ska vara så jävla tröga och omständliga när det gäller ny teknik.
Sa segway som exempel. Egentligen en enkel liten pryl, men det är fortfarande vissa länder där man inte kan köra den lagligt. Sverige tog flera år på sig innan dom fick in den i lagstiftningen här.
Byråkratin är inte snabb någonstans. Förslag ska manglas i råd och utskott, sedan ska förslagen ut på remiss, inspel efter remissrundan ska behandlas och slutligen ska en lagändring klubbas. Att ändra lagar är komplext på grund av demokratin - om vi kunde struntat i den och låtit exempelvis Gustaf Fridolin få bestämma allt helt själv en månad, och nästa månad Åsa Romson, och nästa månad Juholt så skulle allt gått mycket snabbare. Inte helt säker på att allt skulle bli bättre dock.. ;)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

mjwahl skrev:
Tesla har redan släppt autopilottekniken i USA i förra veckan. Eller vad menar du?
Kul för Tesla-förare i USA. Jag betalade inte för att se funktionen på Youtube.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Om det är riktigt illa så är det något säkerhetsmässigt som är felet, då kan det ta tid. I USA är det ju ofta ok att skriva "ha alltid kontroll på bilen, släpp aldrig ratten" osv osv. I Europa hjälper inte det utan du ska först och främst konstruera bort risken, det är därför vi får tex elverktyg som är hopplösa att arbeta med.

Sen kan det vara så att det handlar om ett patent. Kanske någon som lusläst Teslas patent och hittat en lucka. Tesla har ju redan släppt sina patent så de har knappast något att byta med. Kan bli jobbigt...

Men kanske troligast någon nationalistisk byråkrat som vägrar stämpla ett dokument.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Spekulationer. Tesla vet exakt vad det är, men säger inte. (Kul att vara lite troll ibland )

joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

pegs skrev:
Volvo har redan släppt en autopilot som fungerar.. Dom verkar mer köra med att smyga ut den. I nya XC90 kan man få det som tillval. Bilen styr och gasar/bromsar åt dig. Dock fungerar det bara i upp till 50km/h. Alltså tänkt som en kö-autopilot eller stadskörningspilot typ.

Den är lanserad och kan köras på svenska/europeiska vägar. Hm.... Märkligt att det ska vara så stor skillnad för Tesla. Okej att man får köra snabbare med autopiloten i Teslan.. Men på nått sätt känns det inte som att det är där det klämmer. Skulle vara intressant att veta exakt vad det är för "regulations" som hindrar...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

joel80 skrev:
I nya XC90 kan man få det som tillval.
Levererar dom redan den modellen som har tillvalet? (Eller är det bara så att den går att beställa?)

(Behöver stärka mig mentalt inför att se en volvo rulla förbi i kön intill med autopilot påslagen... innan jag kan göra det ;-) )
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Den började väl levereras nu i sommras.. Så har rullat på vägarna någon månad eller två.. Det finns några klipp på youtube som inte ät "reklam" eller test av prototyp utan folk som kör sålda bilar.
Dom var verkligen valt en annan väg än Tesla att lansera... Jag hittade det bara för att jag kollade autopilotvideos med Tesla och den kom upp som tips att se.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Är det någon (jag gör det inte) som följer Tesla (Elon) på Twitter och har han inte sagt eller fått fler frågor om släpper i Europa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Är det någon (jag gör det inte) som följer Tesla (Elon) på Twitter och har han inte sagt eller fått fler frågor om släpper i Europa?
Nej. Sista inlägget är samma som sist. Du behöver inte följa honom för att se vad han skriver - bara gå hit så ser du hans inlägg: https://twitter.com/elonmusk
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jo, nu verkar det börja lossna lite:

Elon Musk ‏@elonmusk 11 timför 11 timmar sedan

What esthetic and functionality improvements would you like to see in the 7.1 UI overhaul? Or new features entirely?
213 retweets 733 favoriter
Elon Musk ‏@elonmusk 2 timför 2 timmar sedan

@elonmusk Good feedback. Will write up a list of software priorities in the coming weeks.
47 retweets 273 favoriter
Kristian T. Flakstad ‏@backseatdiver 2 timför 2 timmar sedan

@elonmusk if you give us 7.0 in Norway I will let you know what I want in 7.1:)
1 retweet 6 favoriter
Elon Musk ‏@elonmusk 2 timför 2 timmar sedan

@backseatdiver Hoping for Friday release
4 retweets 19 favoriter
Jarkko Kuoppala ‏@JarkkoKuoppala 1 timför 1 timme sedan

@elonmusk Only Norway or whole Europe?
0 retweets 0 favoriter
Elon Musk ‏@elonmusk 12 minför 12 minuter sedan

@JarkkoKuoppala all
03:27 - 22 okt. 2015 · Detaljer
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vilken fredag då?
Vill ju så gärna att han menar imorgon och att han för en gångs skull har rätt. Men det känns just nu som lite för mycket att hoppas på.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Vilken fredag då?
om tre veckor, fredagen den 13:e muuhahahahaha :twisted:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Vilken fredag då?
om tre veckor, fredagen den 13:e muuhahahahaha :twisted:
Bild
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Även om det är fredag imorgon så menar han väl deras tidszon, dvs dom släpper inte på det förens dom börjat jobba klockan 16 här?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Pontus skrev:
Även om det är fredag imorgon så menar han väl deras tidszon, dvs dom släpper inte på det förens dom börjat jobba klockan 16 här?
23:59 i deras tidzon vilket blir tidig lördag här gissar jag ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar