Sida 13 av 16

Re: BMW iX

Postat: 18 apr 2024 22:49
av lano
Lite kommentarer till ”Ej testat” ( efter 1000 mil):
Ej testat
- auto pilot
Fungerar rikitgt bra. Klart tryggare än vår MYP med vårt körmönster
- auto parkering
Grymt bra att kunna trycka på en knapp och bilen parkerar själv. Lite väl defensiv i trånga utrymmen dock.
- helljus automatik
Bra, I nivå med de MB jag kört tidigare.
- vindrutetorkare
Gör det den ska som för alla andra biltillverkare.
- mm

Det som jag saknar är att kunna se innertemperatur via appen samt att laddluckan inte stängs med automatik.
Sedan är det minst ett extratryck i appen för varje funktion som skall aktiveras…

Re: BMW iX

Postat: 19 apr 2024 06:58
av thebishop
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:44
Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.

Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för. ;)

Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion :?: :o :lol:
Hittade lösningen för att slippa den rimligt enkelt - håll inne Set på ratten två sekunder. Då är den tyst till nästa körning.

Re: BMW iX

Postat: 19 apr 2024 07:30
av lawe
Du verkar nöjd 😊 Grattis!

Hur upplever du sätena? Själv brukar jag trivas i ganska omslutande sportsäten, men IX är ju lite annorlunda där.

Re: BMW iX

Postat: 19 apr 2024 09:08
av thebishop
Känns bra än så länge, lyft mot model s och känns betydligt mer high tech än teslan tack vare HUD. Trodde inte den skulle vara så bra som den är, men varningar för väjningsplikt och fartkameror i hud är nice.

Jag har de stolarna som har lite mer inställningsmöjligheter- man kan ställa in ryggbredd och svank - tightar du ryggbredden lite blir det lite mer omslutande, men inte är det några sportstolar (vilket jag tycker är bra…) - får se komfort på långresa , återstår att testa.

En till sak som är trevlig nu när vi hade nollan är att den inte bara har rattvärme, utan även har värme på alla ytor (armstöd, dörrpanel, vid knäna, …) så det blev väldigt skönt bra med några få minuters förvärme (materialet hade normalt sett varit kallt annars) - går ju att fixa med längre förvärmning annars, men en nice touch.

Fortfarande förbluffad på avsaknad av skrammel och gnissel och vindljud…

Re: BMW iX

Postat: 19 apr 2024 10:43
av thebishop
Kan bara säga - ni som skippat att testa den på grund av fronten, gör en provkörning.

Re: BMW iX

Postat: 19 apr 2024 12:53
av Arctic Drifter
lano skrev: 18 apr 2024 22:49
Lite kommentarer till ”Ej testat” ( efter 1000 mil):
Ej testat
- auto pilot
Fungerar rikitgt bra. Klart tryggare än vår MYP med vårt körmönster
- auto parkering
Grymt bra att kunna trycka på en knapp och bilen parkerar själv. Lite väl defensiv i trånga utrymmen dock.
- helljus automatik
Bra, I nivå med de MB jag kört tidigare.
- vindrutetorkare
Gör det den ska som för alla andra biltillverkare.
- mm

Det som jag saknar är att kunna se innertemperatur via appen samt att laddluckan inte stängs med automatik.
Sedan är det minst ett extratryck i appen för varje funktion som skall aktiveras…
Hur skulle du säga att den står sig mot MYP förbrukningsmässigt?

Re: BMW iX

Postat: 19 apr 2024 13:05
av SwedishAdvocate
thebishop skrev: 19 apr 2024 10:43
Kan bara säga - ni som skippat att testa den på grund av fronten, gör en provkörning.
Även i4 har ju fått bra omdöme här på forumet för de som föredrar den formfaktorn och det lägre priset. i4 har ju för övrigt även samma praktiska halvkombibaklucka som Model S...

Se t.ex:
viewtopic.php?p=750507#p750507

Re: BMW iX

Postat: 20 apr 2024 14:26
av Bjelke
thebishop skrev: 19 apr 2024 06:58
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:44
Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.

Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för. ;)

Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion :?: :o :lol:
Hittade lösningen för att slippa den rimligt enkelt - håll inne Set på ratten två sekunder. Då är den tyst till nästa körning.
Sjukt bra tips ju, typ lika enkelt som att stänga av det permanent nästan om det är
så enkelt :)

Re: BMW iX

Postat: 01 maj 2024 05:01
av thebishop
lano skrev: 18 apr 2024 22:49
Lite kommentarer till ”Ej testat” ( efter 1000 mil):
Ej testat
- auto pilot
Fungerar rikitgt bra. Klart tryggare än vår MYP med vårt körmönster
- auto parkering
Grymt bra att kunna trycka på en knapp och bilen parkerar själv. Lite väl defensiv i trånga utrymmen dock.
- helljus automatik
Bra, I nivå med de MB jag kört tidigare.
- vindrutetorkare
Gör det den ska som för alla andra biltillverkare.
- mm

Det som jag saknar är att kunna se innertemperatur via appen samt att laddluckan inte stängs med automatik.
Sedan är det minst ett extratryck i appen för varje funktion som skall aktiveras…
Autopiloten, har du fått den aktivera ”plus” läge så man inte skall behöva hålla i ratten alls?

DAPP alltså i BMW lingo.

Får det inte att funka…

Filbytes assistent funkar dock och den enklare fulhållnkngen som tesla autopilot när man måste ha händerna på ratten funkar.

Re: BMW iX

Postat: 01 maj 2024 06:14
av Sportbilsentusiasten
thebishop skrev: 18 apr 2024 22:35
Ok, lite första intryck med våra teslor som referens, kan komplettera senare när man fått lite fler mil i bilen (ex. Inte hunnit testa ”autopiloten” ordentligt ännu mm)

Positivt:
- extremt tyst. Enorm klassskillnad. Lätt att köra för fort, inget vindbrus alls om man jämför - extremt märkligt med tanke på hur fyrkantig den är jämfört med teslorna.
- fantastiskt bekväm fjädring - också enorm klassskillnad. Små saker som jag vet känns i model s är helt borta.
- GRYMT bra ljud i b&w stereon
- snabb mittkonsol
- Apple carplay
- bra kameror med birds eye view
- fin inredning helt utan skrammel
- riktigt bra HUD
- digital nyckel på Apple Watch är toppen
- riktigt bra kupéutrymmen
- vettiga reglage styrning och spakar
- plåttak!

Negativt
- användargränssnittet lite muppigt, men använder mest GPS och ljuduppspelning- så bättre än teslan nu med carplay ändå - dock omständigt om man jämför med idealet
- varningspling hastighet som inte verkar gå att slå av permanent - sätts på varje gång bilen startats - det lär göra mig galen
- mindre bagage än S - hyfsat stor skillnad
- utseende fram är sådär , annars helt ok
- lite väl lätt i styrningen kanske, men Vanessak
- måste starta bilen varje gång med knapp. Varför.

Ej testat
- auto pilot
- auto parkering
- helljus automatik
- vindrutetorkare
- mm
Tack!
Mycket intressant.
Återkom med rapport om autopilot-funktionen.
Jag har bara testat 30min men fick bra grundintryck inkl adaptiv farthållare.

Re: BMW iX

Postat: 01 maj 2024 12:05
av thebishop
Första intryck är att det är ett (litet) steg upp från teslas ap, men vill köra mer innan jag bedömer.

Däremot var det här hoppfullt:
IMG_9616.jpeg

Re: BMW iX

Postat: 01 maj 2024 15:37
av lano
thebishop skrev: 19 apr 2024 06:58
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:44
Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.

Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för. ;)

Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion :?: :o :lol:
Hittade lösningen för att slippa den rimligt enkelt - håll inne Set på ratten två sekunder. Då är den tyst till nästa körning.
På min som är tillverkad 08/2023 så går det att stänga av under ”Körinställningar”/”Förarhjälp”/”Säkerhet och varningar”/”Varning vid hastighetsbegränsningar”

Re: BMW iX

Postat: 07 maj 2024 17:17
av Verdi_
Vill tipsa om erbjudanden på iX.

40: https://kampanj.forenadebil.nu/ix40/
50: https://kampanj.forenadebil.nu/ix50/

Kampanjerna verkar finnas hos alla återförsäljare. Det fina är att de reggat de här versionerna hos Skatteverket också så det blir relativt låga förmånsvärden. Från ca 7 600:- för 40:an som då har den utrustning som man behöver.

Re: BMW iX

Postat: 07 maj 2024 18:35
av thebishop
lano skrev: 01 maj 2024 15:37
thebishop skrev: 19 apr 2024 06:58
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:44
Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.

Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för. ;)

Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion :?: :o :lol:
Hittade lösningen för att slippa den rimligt enkelt - håll inne Set på ratten två sekunder. Då är den tyst till nästa körning.
På min som är tillverkad 08/2023 så går det att stänga av under ”Körinställningar”/”Förarhjälp”/”Säkerhet och varningar”/”Varning vid hastighetsbegränsningar”
Går inte längre…

Re: BMW iX

Postat: 07 maj 2024 18:47
av thebishop
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….

Re: BMW iX

Postat: 10 maj 2024 00:28
av Sportbilsentusiasten
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.

Re: BMW iX

Postat: 10 maj 2024 09:55
av taliz
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...

Re: BMW iX

Postat: 10 maj 2024 13:01
av Nect
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Låter riktigt bra med räckvidden. Ungefär dubbelt upp mot e-tron!

Re: BMW iX

Postat: 10 maj 2024 15:47
av thebishop
Skall köra första riktiga långresan nästa vecka, så får se hur det faller ut då. Mycket motorväg.

Re: BMW iX

Postat: 11 maj 2024 10:11
av Sportbilsentusiasten
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?

Re: BMW iX

Postat: 11 maj 2024 10:31
av Verdi_
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Nämn en tillverkare som gör lika bra elbilar som BMW idag? Och som har lika många modeller?

i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3, iX och så lilla Mini Electric som också tillhör koncernen.

De enda jag kommer på är Mercedes som också har en bra uppställning.

Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. (Ja jag har nedräkning till alla bortförklaringar, hur Tesla inte köper annonser av DN osv osv...)

Re: BMW iX

Postat: 11 maj 2024 10:41
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.

Re: BMW iX

Postat: 11 maj 2024 10:46
av Off Grid Byggaren
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:41
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.
De skriver landsvägskörning i skyltad hastighet och låg trafik.

Vilket borde innebära en optimal hastighet för en SUV.

Skulle varit intressant med motorväg och -15 grader också.

Re: BMW iX

Postat: 11 maj 2024 10:53
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:41
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.

De har väl inte testat alla än? iX 50 ska ha klart längre räckvidd än M60 också...

Re: BMW iX

Postat: 11 maj 2024 10:57
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:53
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:41
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.
De har väl inte testat alla än? iX 50 ska ha klart längre räckvidd än M60 också...
Och Model S Dual Motor med 19-tumshjul har ju längre räckvidd än Pläd... ;)