Mycket bra om det blir valbart iaf
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 18:10
av Gustafsson
Bjelke skrev:
Mycket bra om det blir valbart iaf
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
Trodde du var en ”early adopter”
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 18:29
av martinot
MWall skrev:
Så Yoke var mest ett sätt att få gratis reklam?
Tycker den var rätt kul och futuristisk. Självklart så är funktion viktigast, men tycker det vore synd om de inte fick den att fungera praktiskt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 18:36
av Fredrik j
Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 18:52
av MWall
Fredrik j skrev:
Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Fast en F1 bil har urusel svängradie.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 18:56
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Fast en F1 bil har urusel svängradie.
Precis vad jag menar. Samma rattutslag som en F1 men ska ju hantera så mycket mer.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 19:04
av Bjelke
Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Mycket bra om det blir valbart iaf
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
Trodde du var en ”early adopter”
Absolut! Mer än jag skriver om här men den där ratten är vidrigt ful och ser sjukt billig ut och tveksamt om den
funkar så bra i en ”vanlig” bil, så jag väntar tills det går att testa själv
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 20:09
av Joel
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Fast en F1 bil har urusel svängradie.
Tur att dom har lite hästkrafter så att man kan göra donuts om det är tajt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 apr 2021 22:55
av jpetters
Joel skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Fast en F1 bil har urusel svängradie.
Tur att dom har lite hästkrafter så att man kan göra donuts om det är tajt.
På Plaiden finns det ju torque vectoring, så borde ju vara busenkelt...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 15 apr 2021 05:53
av Zalman3
Varför dröjer Faceliften?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 18 apr 2021 21:12
av Max3
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 18 apr 2021 21:15
av fakerlind
Gillar sömmarna på sätena. Tycker det mörkare träet som kommer med svart klädsel på LR är klart finare än valnöten. Kan bli bra det där hur som helst, om de börjar leverera bilarna någon gång..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 18 apr 2021 21:24
av bjornnilsson
Max3 skrev:
Någon som ser om det där 19” på bilderna?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 apr 2021 08:35
av OfarligTesla
bjornnilsson skrev:
Någon som ser om det där 19” på bilderna?
Med tanke på att de enda fälgarna Tesla presenterar på sin hemsida som ser ut så är 19” då kan man nog räkna med det.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 apr 2021 18:20
av PhR34k
Synd att stolarna inte är mer premium jag menar. Saknar möjlighet till massage eller en enkel sak som tex förläggningsbar benstöd.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 21 apr 2021 15:08
av bjornnilsson
En sak som slog mig gällande Yoke-styrningen.. den kommer säkert bli en dröm tillsammans med FSD’n!
Jag har ganska tung högerfot men tycker samtidigt om att köra mjukt då denna körstil håller en kvar på vägen längre än när man gör det motsatta.
Idag så är det dock en del bråk mellan mig och min bil när jag ska ta över i de situationer där FSD’n är väl fyrkantig. Min gamla Model S 90D från 2016 var faktiskt lite mjukare i styrningen när man skulle ta över från servot, medans jag upplever min nya Model S Performance från 2021 som aningen hårdare vid övertagandet.
Ett exempel där det blir spännande är på E4:an norr om Gävle och vidare upp i Sverige där motortrafikleden växlar mellan att vara en och tvåfilig. Vid ingången till tvåfiligt så siktar bilen först på vänsterfilen för att sedan (oftast) gira skarpt höger för att välja en trygg plats där. Jag antar att detta beteende baseras på något självlärt körmönster som går att förklara men en smula irriterande är det oavsett. Här gäller det att vara med för att undvika problem och som bilen är uppsatt idag så håller FSD’n i mitt tycke lite för hårt i ratten. När jag tar över eventuella panikmanövrar så blir det definitivt inte ett mjukt övertagande. I dessa situationer brottas jag en del med bilen och körningen blir allt annat än snygg.
Jag spekulerar nu i att Yoke-styrningen - i och med att denna förmodas vara uppsatt på ett annat sätt rent mekaniskt än dagens lösning - kanske kan underlätta på så vis att bilens självkörningsförmåga blir mjukare och hamnar mer i bakgrunden. Ifall FSD’n håller Yoke-ratten i lite mjukare nypor, så blir det då kanske inte lika dramatiskt att ta över körningen när det är dags. Min förhoppning är alltså att FSD’n som resultat integreras än mer som en osynlig kraft i körningen som då kommer bli mjukare, mer sömlös.
Om detta stämmer så kommer det bli en helt annan dimension i upplevelsen att köra bil tillsammans med bilen. Hoppas!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 25 apr 2021 09:15
av fakerlind
Spännande att se vad som sägs kring förseningarna under morgondagens Q1-call. Borde vara något på deras egen sida då man vid externa faktorer enkelt kunnat kommunicera det.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 07:50
av fakerlind
Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 08:23
av Tellus
fakerlind skrev:
Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
Ja, känns som den behöver en yttre facelift fram och bak då det dröjer till 2022
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 08:32
av OfarligTesla
fakerlind skrev:
Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
Skulle gissa på nybeställningar, pratade med säljaren jag har kontakt med hos Tesla och det är väldigt många som beställt S/X här. Sidan ska ta förväntade leveranser och lagda ordrar i beaktande också.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 08:54
av bjornnilsson
Ja, se där.. "Uppsk. leverans: Q1 2022.." för både standard-Plaid och LR.. För Plaid+ så ligger tidigare leveranstid "2022" kvar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 20:01
av kingstreet
Någon som fått klarhet i när man kan få sin Model S levererad? jag beställde 29 januari och nu står det q1 2022 på Teslas hemsida (om man skulle beställa idag). Det är fruktansvärt irriterande allt och man funderar på om en E-tron är ett alternativ trotts allt?
vad säger ni som varit med ett tag? klarar man att leverera till sept?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 20:21
av fakerlind
September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 20:26
av tor
Om man ska försöka se det positivt så borde det innebära att förändringarna av bilen är stora!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 apr 2021 20:53
av fakerlind
Hoppas det. Jag tolkade det lite som att de haft problem med batterierna och då är det ju bra att de inte börjar leverera ut kundbilar än.