Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...taliz skrev:Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.Credde skrev:Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Teslataliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.![]()
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tror du inte du ska vända upp och ner på det papper du har där Tesla ligger högt och Porsche lågt?taliz skrev:Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.Credde skrev:Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Teslataliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.![]()
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Porsche Taycan (Mission E)
För egen del är Taycan intressant för att den delar plattform med kommande E-Tron GT, vilket lär bli mer rimligt prissatt.
Ska även bli intressant vem som kan få fram lite varvtider först, Tesla med sin fantastiska Model 3 Performance eller Porsche med sin ”sämre än kommande Model S” Taycan.
Ska även bli intressant vem som kan få fram lite varvtider först, Tesla med sin fantastiska Model 3 Performance eller Porsche med sin ”sämre än kommande Model S” Taycan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej forska lite så skall du se.Credde skrev:Tror du inte du ska vända upp och ner på det papper du har där Tesla ligger högt och Porsche lågt?taliz skrev:Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.Credde skrev:Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Teslataliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.![]()
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Kolla tex Nick Murray på youtube. Han köpte först en ny 991. Efter en period blev det så mycket problem att Porsche tvingades köpa tillbaka den. Han köpte då en BMW M4.
Efter nått år blev suget för stort så han köpte en ny 991.2. Efter ca 1 1/2 år hade den lika mkt strul, återigen återköp av Porsche.
Kolla carwow på youtube. Mat Watson testade nya 992 och säger just vad jag sa, "quality feel is great, actual quality not so much" och exemplifierar med testbilen som har ngt löst i dörren som för oljud.
Har också sett rapporter som visat just detta, att det är mkt garanti-åtgärder och återköp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Väldigt mycket motor och elektronikproblem. Så beroende på modell kan det definitivt bli väldigt dyrt.Fredrik j skrev:Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...taliz skrev:Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.Credde skrev:Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Teslataliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.![]()
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, 2000 rörliga delar som ska fungera perfekt ihop, otroligt att det ofta fingerar så länge som det gör. Elbilar med 20 rörliga delar har en stor fördel här jämfört med oljebrännare.taliz skrev:Väldigt mycket motor och elektronikproblem. Så beroende på modell kan det definitivt bli väldigt dyrt.Fredrik j skrev:Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...taliz skrev:Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.Credde skrev:Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Teslataliz skrev:
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.![]()
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Faktiskt en stor anledning att jag köpte elbil, när det kostar närmare 20 000 kr att byta kamrem på eländet. Aldrig mer oljebrännare med inbyggt meccano.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Javisst är det fantastiskt att det fungerar. Jag har visserligen kamkedja på porschen så kamrem slipper jag.
Värst är ju gamla elsystem som börjar krångla. Svårt att felsöka på speciellt om det krånglar i kommunikationen. Höll på att bli galen på en airbaglampa som tände sig ibland på förra bilen Och avancerade strålkastare. Haft problem med en sån också.
Värst är ju gamla elsystem som börjar krångla. Svårt att felsöka på speciellt om det krånglar i kommunikationen. Höll på att bli galen på en airbaglampa som tände sig ibland på förra bilen Och avancerade strålkastare. Haft problem med en sån också.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu får du nog utveckla lite.taliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.

En sådan uppdatering till TMS som du beskriver kommer ju inte enligt Elon iaf, men han kanske ändrar sig om konkurrensen hårdnar och försäljningen sjunker.
Porsche Taycan (Mission E)
1) Minst sagt bristfälligt laddnätverk.Geni87 skrev:Nu får du nog utveckla lite.taliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.Vad är det den är sämre på och jämfört med vad? 0-100 km/h ett par gånger jämfört med Model S?
En sådan uppdatering till TMS som du beskriver kommer ju inte enligt Elon iaf, men han kanske ändrar sig om konkurrensen hårdnar och försäljningen sjunker.
2) Sämre räckvidd.
3) Betydligt mindre kupé och lastutrymme, mindre än Model 3 tom.
4) OTA troligen begränsat till navigation.
5) Lär kräva regelbunden dyr service.
6) Allt ingår inte som standard, utan kommer kräva massvis med dyra tillval.
Vad trodde du Elon skulle säga? "Jo det kommer snart, vänta med att köpa!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Lite märklig stämning bland teslaentusiaster ibland. Först frågar man lite förvånat var konkurrenterna är och när det kommer konkurrenter tycker man dom är så dåliga att man egentligen kan lägga ner dom direkt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Laddnätverket är inte så dåligt och den laddar bra mycket snabbare än Teslas bilar även ifall det inte är i 350kW som jag trodde det skulle vara. Porsche har ju många andra fördelar som inte Tesla har så jag är övertygad om att Porsche kommer fylla sina orderböcker.
Den kommer dock inte vara någon direkt konkurrent till Tesla, kommer snarare göra att elbilsmarknaden växer snabbare och därmed underlätta för Tesla som företag och Tesla-ägare. Ionity-nätverket tex gynnar ju Teslaägarna och de är garanterat Ionitys största kundgrupp idag.
Den kommer dock inte vara någon direkt konkurrent till Tesla, kommer snarare göra att elbilsmarknaden växer snabbare och därmed underlätta för Tesla som företag och Tesla-ägare. Ionity-nätverket tex gynnar ju Teslaägarna och de är garanterat Ionitys största kundgrupp idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Några uppenbara saker blandat med lite spekulation, gott så.taliz skrev:1) Minst sagt bristfälligt laddnätverk.Geni87 skrev:Nu får du nog utveckla lite.taliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.Vad är det den är sämre på och jämfört med vad? 0-100 km/h ett par gånger jämfört med Model S?
En sådan uppdatering till TMS som du beskriver kommer ju inte enligt Elon iaf, men han kanske ändrar sig om konkurrensen hårdnar och försäljningen sjunker.
2) Sämre räckvidd.
3) Betydligt mindre kupé och lastutrymme, mindre än Model 3 tom.
4) OTA troligen begränsat till navigation.
5) Lär kräva regelbunden dyr service.
6) Allt ingår inte som standard, utan kommer kräva massvis med dyra tillval.
Vad trodde du Elon skulle säga? "Jo det kommer snart, vänta med att köpa!"

Nej, det trodde jag inte. Men nu svarade han ju uttryckligen nej på frågan, han kunde ha skitit i att svara på Tweeten också.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förstår faktiskt inte alls invändningen. Menar du att man per automatik måste anse att nya konkurrerande elbilar som kommer är bra? Kan du ge ett enda konkret exempel på någon som tyckt att någon konkurrent borde läggas ner? Man får helt enkelt inte anse att Tesla är bättre? Jag är besviken (men inte förvånad) över att det är så dålig pris/prestanda på konkurrensen samt att de tillverkas i så små volymer.Fredrik j skrev:Lite märklig stämning bland teslaentusiaster ibland. Först frågar man lite förvånat var konkurrenterna är och när det kommer konkurrenter tycker man dom är så dåliga att man egentligen kan lägga ner dom direkt.
Taycan hoppas jag på och tror att den på många sätt kan bli bra, men personligen tycker jag det är ganska roande att de flesta i den här tråden verkar jämföra Taycan Turbo med en SPL utan att överhuvudtaget notera att Taycanen kommer kosta nästan som två SPL...
Taycan Turbo hamnar som det ser ut betydligt närmare en Roadster än en SPL i pris, och återigen, blir Roadstern ens i närheten av så snabb som utlovats så är det två helt olika klasser av bilar.
Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Håller med! Att snacka skit om Tesla på Tesla Club Sweden verkar vara norm. Ibland undrar man om det inte är så att vi har fler ”troll” här än entusiaster.Legato skrev:Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En del troll finns säkert. Som bara vill provocera. Det speciella med tesla club sweden tror jag är att det drar till sig bilentusiaster av alla de slag som nyfiket undrar om tesla rubbar deras världsbild (och ska konkurrera bort bilar dom älskar) och som lite häpet läser att så många teslaentusiaster tror att tesla kommer vara i stort sett ensamma på marknaden väldigt snart och den som inte inser det automatiskt är en "hater". Jag tror just det här forumet har betydligt fler ickefrälsta än andra märkesforum även om dom som dyker upp på såna nte sällan gör det för att berätta 0-100 i model S eller hur lite dom tankat för senaste månaden i sin tesla. Jag upplever det som väldigt polariserat. Kanske är det typiskt för oss svenskar.LarsL skrev:Håller med! Att snacka skit om Tesla på Tesla Club Sweden verkar vara norm. Ibland undrar man om det inte är så att vi har fler ”troll” här än entusiaster.Legato skrev:Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Sorry men vilket j-la nonsens. Jag har varit här nästan varenda dag de senaste tre åren. Jag har aldrig sett någon påstå att Tesla skulle ta över marknaden helt.Fredrik j skrev:... och som lite häpet läser att så många teslaentusiaster tror att tesla kommer vara i stort sett ensamma på marknaden väldigt snart och den som inte inser det automatiskt är en "hater"...LarsL skrev:Håller med! Att snacka skit om Tesla på Tesla Club Sweden verkar vara norm. Ibland undrar man om det inte är så att vi har fler ”troll” här än entusiaster.Legato skrev:Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Än mindre i närtid...
Än mindre kallat någon hater för att de inte tycker detta...
Vi är nog ganska många som tror att eldrift kommer ta över på sikt, men det är något helt annat än det du påstår.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är känslan jag får. Även när man träffar teslaägare irl.
Så här polariserat har jag aldrig upplevt stämningen mellan bilmärken innan. Har du?
Så här polariserat har jag aldrig upplevt stämningen mellan bilmärken innan. Har du?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Och så spårar tråden ur igen. 
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?

Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fast det var inte det du skrev. Du skrev att man "läser" att "många" anser att Tesla inom kort kommer ha världsherravälde.Fredrik j skrev:Det är känslan jag får. Även när man träffar teslaägare irl.
Så här polariserat har jag aldrig upplevt stämningen mellan bilmärken innan. Har du?
Det är återigen fullständigt uppdiktat. Men återigen, länka gärna till ett enda sådant av alla "många" du påstår dig ha läst.
När du ändå är igång så länka gärna till de inlägg du påstod har skrivits om att konkurrenter borde lägga ner sina elbilsmodeller.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inte verkar ok? Du får imponeras av precis vad du vill. Det betyder dock (trots vad vissa andra verkar tro) inte att alla måste imponeras av samma sak. Det verkar ju för övrigt vara Porsche som blivit smått besatta av just upprepade 0-100 accelerationer.... Jag tror Roadstern kommer göra 30 ggr 0-200 på 10 sek med en gäspning, men vi får se vem som får rätt framöver.Geni87 skrev:Och så spårar tråden ur igen.
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tittade på Fully Charge om bilen och de verkade helt fokuserade på 0-100 km/h under deras körningar. Jag blev lite förvånad när de till slut presenterade en ganska blygsam prestanda i sammanhanget.
Det jag blev lite överraskad över var utseendet. Det var faktiskt en Porsche som ser hyfsat okej ut. Jag gillar det inte personligen men jag kan förstå att entusiaster för märket uppskattar den.
Kvalitén kommer så klart vara alldeles utmärkt i den här bilen.
Det jag blev lite överraskad över var utseendet. Det var faktiskt en Porsche som ser hyfsat okej ut. Jag gillar det inte personligen men jag kan förstå att entusiaster för märket uppskattar den.
Kvalitén kommer så klart vara alldeles utmärkt i den här bilen.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är bilens lyktor fram/bak maskerade eller skall det se ut sådär? Det tilltalar inte min smak. Karossen form är dock helt ok.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur är det med Porsche (Turbo?) Taycan och deras Autopilot-sýstem?
Någon som kan svara på det / ha insyn i det?
Som det ligger till nu så har de inte alls nämnt detta i alla de artiklar jag lyckats hitta.
Så jag antar det är rejäl utmaning för dem gentemot Tesla?
Vänligen... TeslaTissel
Någon som kan svara på det / ha insyn i det?
Som det ligger till nu så har de inte alls nämnt detta i alla de artiklar jag lyckats hitta.
Så jag antar det är rejäl utmaning för dem gentemot Tesla?
Vänligen... TeslaTissel
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Henrik Torphammar skrev:Är bilens lyktor fram/bak maskerade eller skall det se ut sådär? Det tilltalar inte min smak. Karossen form är dock helt ok.
Nej det är fejk Henrik.