Sida 13 av 18

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 12:54
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Att en av Tysklands bäst renommerade biljournalister, som gjort sig känd som EV-förespråkare och fått en stor följarskara på grund av sitt pedagogiska och objektiva material, samtidigt som han länge har hyllat Tesla och nyligen påstått att Model 3 är bättre än den nya 3-serien, skulle låta en Porsche vinna är såklart tjänstefel.

Den stora frågan är väl snarare hur mycket han fick betalt av den smutsiga oljeindustrin för att snedvrida testet?

Att Tesla, som inte verkar vilja att journalister ska testa deras bilar, inte har kunnat få fram den senaste modellen är givetvis någon annans fel. Samtidigt så kunde dom skaka fram en semi till en avdankad låtskrivare så det kanske handlar om prioriteringar?
Personligen älskar jag policyn att helt skippa hummersåsen och låta mediabolagen köpa eller hyra bilar att testa. Det är givetvis inte Teslas ansvar att se till att en testare gör ett rättvist test, det är testarens. Har man varit inkonsekvent med detta så är det tråkigt.

Jag frågar igen. Talar de om i klippet att de testar mot en gammal Tesla-modell? Är de tydliga med det så är det ingen big deal tycker jag (även om testet är rätt ointressant), nämner de det inte så är det i mina ögon helt uselt och antingen otroligt okunnigt eller partiskt.
Ligger väl även i tillverkarens intresse att det sprids en rättvis bild av företaget, är man inte behjälplig så blir det ju såhär. Man kan inte förvänta sig att alla som vill testa bilen ska behöva köpa en bil, ett par lånebilar i Europa hade dom kommit långt med.

Jag måste se om klippet igen, har inget minne om att man presenterade bilen som "förra modellen" eller liknande.

Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen men försök se det för vad det är, lär komma mängder av liknande jämförelser så Tesla lär få en chans till.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 13:14
av Henrik Torphammar
Ser man filmen så framgår det att dom dissar Porschen på många plan. Den skall gå 40mil så det skall vara en baggis att köra 14+14mil till testbanan utan stopp men dom konstaterar att redan efter 9mil är hälften av batteriet använt. Dom säger att Porsche lovar 270kW laddning men i verkligheten bara får upp till 150kW, som sedan faller till 103kW vid 60%. Dom talar även om att Tesla har mer räckvidd och lägre pris.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 14:56
av Legato
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Att en av Tysklands bäst renommerade biljournalister, som gjort sig känd som EV-förespråkare och fått en stor följarskara på grund av sitt pedagogiska och objektiva material, samtidigt som han länge har hyllat Tesla och nyligen påstått att Model 3 är bättre än den nya 3-serien, skulle låta en Porsche vinna är såklart tjänstefel.

Den stora frågan är väl snarare hur mycket han fick betalt av den smutsiga oljeindustrin för att snedvrida testet?

Att Tesla, som inte verkar vilja att journalister ska testa deras bilar, inte har kunnat få fram den senaste modellen är givetvis någon annans fel. Samtidigt så kunde dom skaka fram en semi till en avdankad låtskrivare så det kanske handlar om prioriteringar?
Personligen älskar jag policyn att helt skippa hummersåsen och låta mediabolagen köpa eller hyra bilar att testa. Det är givetvis inte Teslas ansvar att se till att en testare gör ett rättvist test, det är testarens. Har man varit inkonsekvent med detta så är det tråkigt.

Jag frågar igen. Talar de om i klippet att de testar mot en gammal Tesla-modell? Är de tydliga med det så är det ingen big deal tycker jag (även om testet är rätt ointressant), nämner de det inte så är det i mina ögon helt uselt och antingen otroligt okunnigt eller partiskt.
Ligger väl även i tillverkarens intresse att det sprids en rättvis bild av företaget, är man inte behjälplig så blir det ju såhär. Man kan inte förvänta sig att alla som vill testa bilen ska behöva köpa en bil, ett par lånebilar i Europa hade dom kommit långt med.

Jag måste se om klippet igen, har inget minne om att man presenterade bilen som "förra modellen" eller liknande.

Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen men försök se det för vad det är, lär komma mängder av liknande jämförelser så Tesla lär få en chans till.
Det ligger i tillverkarens intresse, men jag föredrar alla dagar i veckan ett bolag som inte försöker köpa till sig bra recensioner. Återigen, det är testarens anseende som faller om de gör ett vinklat/inkorrekt test ingen annans.

"Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen"
Vilket tröttsamt nonsens. Vad skulle göra ont ända in i själen tänker du? Jag har tidigare skrivit att accelerationstest bör bli extremt jämna mellan Raven och Turbo S. Det tror jag fortfarande.

Att Taycan skulle klara en handling-bana bättre var ju fullständigt självklart. Det hade verkligen varit totalfiasko annars när det handlar om en svindyr ny sportbil i kamp mot en hälften så dyr stor och gammal sedan... Den hade givetvis spöat en Raven S också, men jag tror skillnaden skulle bli märkbart mindre.

Är ärligt talat förvånad att du inte ens verkar erkänna problemet med att testa mot en gammal bilmodell. Nog för att du (i detta Teslaforum) för det mesta gör ditt bästa för att skriva ner Tesla, men ett litet mått av objektivitet trodde jag ändå du besatt.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 15:03
av fth
tweet.png
/fth

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 16:20
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Att en av Tysklands bäst renommerade biljournalister, som gjort sig känd som EV-förespråkare och fått en stor följarskara på grund av sitt pedagogiska och objektiva material, samtidigt som han länge har hyllat Tesla och nyligen påstått att Model 3 är bättre än den nya 3-serien, skulle låta en Porsche vinna är såklart tjänstefel.

Den stora frågan är väl snarare hur mycket han fick betalt av den smutsiga oljeindustrin för att snedvrida testet?

Att Tesla, som inte verkar vilja att journalister ska testa deras bilar, inte har kunnat få fram den senaste modellen är givetvis någon annans fel. Samtidigt så kunde dom skaka fram en semi till en avdankad låtskrivare så det kanske handlar om prioriteringar?
Personligen älskar jag policyn att helt skippa hummersåsen och låta mediabolagen köpa eller hyra bilar att testa. Det är givetvis inte Teslas ansvar att se till att en testare gör ett rättvist test, det är testarens. Har man varit inkonsekvent med detta så är det tråkigt.

Jag frågar igen. Talar de om i klippet att de testar mot en gammal Tesla-modell? Är de tydliga med det så är det ingen big deal tycker jag (även om testet är rätt ointressant), nämner de det inte så är det i mina ögon helt uselt och antingen otroligt okunnigt eller partiskt.
Ligger väl även i tillverkarens intresse att det sprids en rättvis bild av företaget, är man inte behjälplig så blir det ju såhär. Man kan inte förvänta sig att alla som vill testa bilen ska behöva köpa en bil, ett par lånebilar i Europa hade dom kommit långt med.

Jag måste se om klippet igen, har inget minne om att man presenterade bilen som "förra modellen" eller liknande.

Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen men försök se det för vad det är, lär komma mängder av liknande jämförelser så Tesla lär få en chans till.
Det ligger i tillverkarens intresse, men jag föredrar alla dagar i veckan ett bolag som inte försöker köpa till sig bra recensioner. Återigen, det är testarens anseende som faller om de gör ett vinklat/inkorrekt test ingen annans.

"Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen"
Vilket tröttsamt nonsens. Vad skulle göra ont ända in i själen tänker du? Jag har tidigare skrivit att accelerationstest bör bli extremt jämna mellan Raven och Turbo S. Det tror jag fortfarande.

Att Taycan skulle klara en handling-bana bättre var ju fullständigt självklart. Det hade verkligen varit totalfiasko annars när det handlar om en svindyr ny sportbil i kamp mot en hälften så dyr stor och gammal sedan... Den hade givetvis spöat en Raven S också, men jag tror skillnaden skulle bli märkbart mindre.

Är ärligt talat förvånad att du inte ens verkar erkänna problemet med att testa mot en gammal bilmodell. Nog för att du (i detta Teslaforum) för det mesta gör ditt bästa för att skriva ner Tesla, men ett litet mått av objektivitet trodde jag ändå du besatt.
Jag sitter och försvarar en journalist som är känd för att driva EV-agendan och flera gånger satt Tesla som segrare i dueller mot lokala tillverkares bilar och därför är jag inte objektiv? Jag som trodde vi var en enda stor familj :|

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 16:23
av Legato
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Att en av Tysklands bäst renommerade biljournalister, som gjort sig känd som EV-förespråkare och fått en stor följarskara på grund av sitt pedagogiska och objektiva material, samtidigt som han länge har hyllat Tesla och nyligen påstått att Model 3 är bättre än den nya 3-serien, skulle låta en Porsche vinna är såklart tjänstefel.

Den stora frågan är väl snarare hur mycket han fick betalt av den smutsiga oljeindustrin för att snedvrida testet?

Att Tesla, som inte verkar vilja att journalister ska testa deras bilar, inte har kunnat få fram den senaste modellen är givetvis någon annans fel. Samtidigt så kunde dom skaka fram en semi till en avdankad låtskrivare så det kanske handlar om prioriteringar?
Personligen älskar jag policyn att helt skippa hummersåsen och låta mediabolagen köpa eller hyra bilar att testa. Det är givetvis inte Teslas ansvar att se till att en testare gör ett rättvist test, det är testarens. Har man varit inkonsekvent med detta så är det tråkigt.

Jag frågar igen. Talar de om i klippet att de testar mot en gammal Tesla-modell? Är de tydliga med det så är det ingen big deal tycker jag (även om testet är rätt ointressant), nämner de det inte så är det i mina ögon helt uselt och antingen otroligt okunnigt eller partiskt.
Ligger väl även i tillverkarens intresse att det sprids en rättvis bild av företaget, är man inte behjälplig så blir det ju såhär. Man kan inte förvänta sig att alla som vill testa bilen ska behöva köpa en bil, ett par lånebilar i Europa hade dom kommit långt med.

Jag måste se om klippet igen, har inget minne om att man presenterade bilen som "förra modellen" eller liknande.

Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen men försök se det för vad det är, lär komma mängder av liknande jämförelser så Tesla lär få en chans till.
Det ligger i tillverkarens intresse, men jag föredrar alla dagar i veckan ett bolag som inte försöker köpa till sig bra recensioner. Återigen, det är testarens anseende som faller om de gör ett vinklat/inkorrekt test ingen annans.

"Sen förstår jag att det gör ont ända in i själen"
Vilket tröttsamt nonsens. Vad skulle göra ont ända in i själen tänker du? Jag har tidigare skrivit att accelerationstest bör bli extremt jämna mellan Raven och Turbo S. Det tror jag fortfarande.

Att Taycan skulle klara en handling-bana bättre var ju fullständigt självklart. Det hade verkligen varit totalfiasko annars när det handlar om en svindyr ny sportbil i kamp mot en hälften så dyr stor och gammal sedan... Den hade givetvis spöat en Raven S också, men jag tror skillnaden skulle bli märkbart mindre.

Är ärligt talat förvånad att du inte ens verkar erkänna problemet med att testa mot en gammal bilmodell. Nog för att du (i detta Teslaforum) för det mesta gör ditt bästa för att skriva ner Tesla, men ett litet mått av objektivitet trodde jag ändå du besatt.
Jag sitter och försvarar en journalist som är känd för att driva EV-agendan och flera gånger satt Tesla som segrare i dueller mot lokala tillverkares bilar och därför är jag inte objektiv? Jag som trodde vi var en enda stor familj :|
Du försvarar honom utan att ens veta om han deklarerar att han testar en gammal Tesla mot Porschen. Ditt intresse av objektivitet verkar extremt begränsat.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 16:55
av dd88
Det anser jag vara Teslas problem och ansvar.

Se hans övriga Tesla-reviews på Youtube, där kan du sätta på engelska subs. Kom sen tillbaka och säg om han är fossilbilsmaffians springpojke eller inte.

Helt otroligt att man ska behöva försvara en EV-förespråkare bara för att Tesla inte kommer ut som segrare.

Visar ju om annat iaf prioriteringarna som finns.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 17:08
av dstr
fth skrev:
tweet.png
/fth
Ferrari säljes!

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 17:10
av Henrik Torphammar
Problemet är väl snarare att Tesla inte har någon senaste modell utan att alla som rullar av bandet är den senaste. Sen skall rätt fw och rätt Easter egg vara aktiverat osv.....

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 17:12
av dstr
Henrik Torphammar skrev:
Problemet är väl snarare att Tesla inte har någon senaste modell utan att alla som rullar av bandet är den senaste. Sen skall rätt fw och rätt Easter egg vara aktiverat osv.....
Nja, vissa större trösklar finns ju, som tex Raven.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 18:09
av Legato
dd88 skrev:
Det anser jag vara Teslas problem och ansvar.

Se hans övriga Tesla-reviews på Youtube, där kan du sätta på engelska subs. Kom sen tillbaka och säg om han är fossilbilsmaffians springpojke eller inte.

Helt otroligt att man ska behöva försvara en EV-förespråkare bara för att Tesla inte kommer ut som segrare.

Visar ju om annat iaf prioriteringarna som finns.
Teslas ansvar att han i videon deklarerar att han testar en gammal bil? Detta blir bara absurdare och absurdare. Eller menar du att det är Teslas ansvar att se till att varenda biltestare i hela världen alltid förses med deras senaste bil? Om möjligt ännu absurdare.

Du bygger sedan en mästerlig halmdocka... Kan du vara snäll och citera ett enda inlägg där jag pratat om någon "fossilmaffia" eller någon "springpojke"? Har inte påstått något som ens liknar det.

Det intressanta är ju att du försvarar honom blint pga det han tidigare gjort. Jag har inte sagt ett enda ord om några tidigare insatser, jag konstaterar att det är ett totalt misslyckande att testa en gammal bil mot en ny om man inte klargör det under testet, det är allt. Att du inte kan hålla med om det är bara fånigt. Man får väl förutsätta att du gör det av något märkligt prestigeskäl, för jag är helt övertygad om att du inte hade tyckt det var OK om förhållandet var det omvända.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 18:16
av erbo73
Legato skrev:

Att Taycan skulle klara en handling-bana bättre var ju fullständigt självklart. Det hade verkligen varit totalfiasko annars när det handlar om en svindyr ny sportbil i kamp mot en hälften så dyr stor och gammal sedan... Den hade givetvis spöat en Raven S också, men jag tror skillnaden skulle bli märkbart mindre
Såsom Raven Performance-ägare skulle jag vilja påstå att skillnad i väghållning mot en ”gammal” P100D är typ 0,005% bättre. Sätter mitt hopp till plaidvarianten nästa år.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 18:17
av Tars
fth skrev:
tweet.png
/fth
Kanske ska hålla mig en stund med ny bil.....

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 19:43
av Bjelke
dstr skrev:
fth skrev:
tweet.png
/fth
Ferrari säljes!
Mums :mrgreen:
Synd att dom är lite dyra bara (Vilket är helt förståeligt, sjukt najs bil helt enkelt).
Visst var det en lika som RichHard hade också?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 20:04
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Det anser jag vara Teslas problem och ansvar.

Se hans övriga Tesla-reviews på Youtube, där kan du sätta på engelska subs. Kom sen tillbaka och säg om han är fossilbilsmaffians springpojke eller inte.

Helt otroligt att man ska behöva försvara en EV-förespråkare bara för att Tesla inte kommer ut som segrare.

Visar ju om annat iaf prioriteringarna som finns.
Teslas ansvar att han i videon deklarerar att han testar en gammal bil? Detta blir bara absurdare och absurdare. Eller menar du att det är Teslas ansvar att se till att varenda biltestare i hela världen alltid förses med deras senaste bil? Om möjligt ännu absurdare.

Du bygger sedan en mästerlig halmdocka... Kan du vara snäll och citera ett enda inlägg där jag pratat om någon "fossilmaffia" eller någon "springpojke"? Har inte påstått något som ens liknar det.

Det intressanta är ju att du försvarar honom blint pga det han tidigare gjort. Jag har inte sagt ett enda ord om några tidigare insatser, jag konstaterar att det är ett totalt misslyckande att testa en gammal bil mot en ny om man inte klargör det under testet, det är allt. Att du inte kan hålla med om det är bara fånigt. Man får väl förutsätta att du gör det av något märkligt prestigeskäl, för jag är helt övertygad om att du inte hade tyckt det var OK om förhållandet var det omvända.
Med tanke på att konsensus i denna och andra trådar verkar vara att det inte hade spelat någon roll om det varit en Raven eller ej så kan jag faktiskt inte bry mig mindre. Hade det varit en större uppdatering så hade det varit en annan sak.

Sen som sagt, ta det för vad det är.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 20:24
av Legato
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Det anser jag vara Teslas problem och ansvar.

Se hans övriga Tesla-reviews på Youtube, där kan du sätta på engelska subs. Kom sen tillbaka och säg om han är fossilbilsmaffians springpojke eller inte.

Helt otroligt att man ska behöva försvara en EV-förespråkare bara för att Tesla inte kommer ut som segrare.

Visar ju om annat iaf prioriteringarna som finns.
Teslas ansvar att han i videon deklarerar att han testar en gammal bil? Detta blir bara absurdare och absurdare. Eller menar du att det är Teslas ansvar att se till att varenda biltestare i hela världen alltid förses med deras senaste bil? Om möjligt ännu absurdare.

Du bygger sedan en mästerlig halmdocka... Kan du vara snäll och citera ett enda inlägg där jag pratat om någon "fossilmaffia" eller någon "springpojke"? Har inte påstått något som ens liknar det.

Det intressanta är ju att du försvarar honom blint pga det han tidigare gjort. Jag har inte sagt ett enda ord om några tidigare insatser, jag konstaterar att det är ett totalt misslyckande att testa en gammal bil mot en ny om man inte klargör det under testet, det är allt. Att du inte kan hålla med om det är bara fånigt. Man får väl förutsätta att du gör det av något märkligt prestigeskäl, för jag är helt övertygad om att du inte hade tyckt det var OK om förhållandet var det omvända.
Med tanke på att konsensus i denna och andra trådar verkar vara att det inte hade spelat någon roll om det varit en Raven eller ej så kan jag faktiskt inte bry mig mindre. Hade det varit en större uppdatering så hade det varit en annan sak.

Sen som sagt, ta det för vad det är.
Inga citat, bara påhitt, precis som väntat.

Var hittar du den konsensusen? Du har verkligen en yvig fantasi...

Typ det enda som inte påverkas är EN körning 0-100.

* Väghållningen påverkas, frågan är bara hur mycket.
* 100-200 påverkas.
* Prestandan på upprepade accelerationen påverkas.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 20:34
av dd88
Haha du kan sitta här och vara gubbsur så får vi hålla tummarna för att Raven kommer med nästa gång.

Håller tummarna för din skull.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 20:42
av Walker
dd88 skrev:
Haha du kan sitta här och vara gubbsur så får vi hålla tummarna för att Raven kommer med nästa gång.

Håller tummarna för din skull.
Har du inget annat forum du kan hänga på och vara dryg?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 21:10
av helix

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 21:17
av Henrik Torphammar
helix skrev:
C7KcA0nFb7M
Du skulle starta en ny tråd om du måste envisas med massa OT (on topic) :D

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 21:28
av Legato
dd88 skrev:
Haha du kan sitta här och vara gubbsur så får vi hålla tummarna för att Raven kommer med nästa gång.

Håller tummarna för din skull.
Gubbsur? Du går verkligen från klarhet till klarhet. :roll:

Tycker faktiskt du haft något sånär rimliga argument för dina ståndpunkter tidigare. I denna tråd skedde verkligen en total genomklappning där du bara öser ur dig nonsens som du sedan totalt misslyckas med att backa upp.

Skiter faktiskt fullständigt i om de testar en Raven eller ej. Är det någon som borde hoppas så är det väl du. Du verkar ohälsosamt förtjust i journalisten med anledningen att han enligt dig gillar elbilar. Själv kör du väl inte ens elbil så det är ungefär lika svårt att förstå den logiken som att förstå vad du överhuvudtaget gör här.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 21:33
av Legato
helix skrev:
Coolt, ser lovande ut! Diffusorn är verkligen gigantisk :D

Är det förresten inte lite märkligt att man kör med bilarna på allmän väg? Lär ju avvika en aning från hur de är typade :lol:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 21:37
av termosen
Legato skrev:
helix skrev:
Coolt, ser lovande ut! Diffusorn är verkligen gigantisk :D

Är det förresten inte lite märkligt att man kör med bilarna på allmän väg? Lär ju avvika en aning från hur de är typade :lol:
Noterar också att den blå har dual motor-emblem, medan den röda har P100D+.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 21:52
av helix
termosen skrev:

Noterar också att den blå har dual motor-emblem, medan den röda har P100D+.
Japp, men det är nog mest "random" och tillhör maskeringen av prototyperna för att förvilla. Det var samma emblem på bilarna som Tesla körde i september där den ena hade Raven-emblem och den andra P100D+

Gissar att när den här Plaid versionen går i produktion i sommar så är det i samband med en exteriör facelift. Ny design på lamporna fram och bak, aktiv aero, nya kjolar osv. Kanske sammanfaller det även med en uppdatering av interiören.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 22:01
av Tars
Man blir lite våt i kalsongen.