Konstigt att inte Tesla skickat ut något mail till alla ägare i Sverige hur man bäst skyddar sig. Det är uppenbarligen fortfarande bilar som står utan pin2drive på uppfarten utanför villan.
Vi ser ju att bilarna bara stjäls utanför villor/hemmet (=fob signal som plockas). Vore det ett hack av appen/kontot skulle bilarna kunna plockas på gatan i städer eller på flygplatser osv...vilket inte sker.
Tesla borde köra en uppdatering som skapar geo-location möjlighet så att alla bilar vid hemmet slog av passive entry och på pin2drive (gärna med option att välja nattetid). Självklart kan man stänga av det, men då är det "at own risk".
Smart, aktivera pin-to-drive automatiskt nattetid för alla Teslor om de står hemma. Det kommer ju inte störa användandet av bilen men göra mycket för att förhindra tjuvar.
Om nyckeln hade haft ett inbyggt gyro skulle den kunnat tala om för bilen om den är stillaliggande eller inte, och hur länge den varit det. Då skulle bilen ha en bättre möjlighet att avgöra om den ska lita på signalen eller inte.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Smart, aktivera pin-to-drive automatiskt nattetid för alla Teslor om de står hemma. Det kommer ju inte störa användandet av bilen men göra mycket för att förhindra tjuvar.
Precis, för om det fortsätter så här kommer det att bli svindyrt att försäkra en Tesla framöver!
Litet sidospår kanske men jag förstår inte vad de gör med bilarna, blir alla reservdelar?
Nu är jag ute på tunn is och killgissar lite men antar att dessa bilar aldrig kan koppla upp sig igen efter ev försäljning. Allt vad OTA-uppdateringar, använda App osv lär väl gå via Teslas serverar och därmed borde bilen gå att spåra igen. Visst det kanske finns hackad mjukvara till bilen som gör att den håller sig offline men vem pröjsar (tillräckligt med pengar för att detta skall vara lönsamt för buset) för en modern bil som är lika smart som en tegelsten??
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Litet sidospår kanske men jag förstår inte vad de gör med bilarna, blir alla reservdelar?
Nu är jag ute på tunn is och killgissar lite men antar att dessa bilar aldrig kan koppla upp sig igen efter ev försäljning. Allt vad OTA-uppdateringar, använda App osv lär väl gå via Teslas serverar och därmed borde bilen gå att spåra igen. Visst det kanske finns hackad mjukvara till bilen som gör att den håller sig offline men vem pröjsar (tillräckligt med pengar för att detta skall vara lönsamt för buset) för en modern bil som är lika smart som en tegelsten??
Det är nog inte helt otänkbart att det blir någon sorts jailbreak-marknad som det fanns (finns?) för iPhones. Det vill säga att när Tesla släpper en ny uppdatering så släpper buset samma uppdatering utan call-homebase-funktionalitet vilket gör att bilen får i princip samma features (problem) som legitima exemplar.
Det är nog inte helt otänkbart att det blir någon sorts jailbreak-marknad som det fanns (finns?) för iPhones. Det vill säga att när Tesla släpper en ny uppdatering så släpper buset samma uppdatering utan call-homebase-funktionalitet vilket gör att bilen får i princip samma features (problem) som legitima exemplar.
Så skulle det kunna vara ja. Och med en egen app som snackar med deras servrar.
Eller så blir det som Gustafsson säger reservdelar även om "ej jailbreakad" bil borde reagera på s/n på ett stulet batteri.
Samtliga s/n i stulna bilar borde ju bannas från övriga bilar även om det säkert går att gå runt med typ jailbreak det också.
Fast då blir det stulna reservdelar till stulna bilar, den marknaden kan inte vara bottenlös.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Om det går att reläa en fob-signal kanske tom. ett aktivt öppningstryck kanske(inte bara passive entry) så bör det gå att spara signalen på datorn för senare bruk.
Bara att sitta och lura på en SuC eller stormarknad och spara signaler med tillhörande reg.nr. Sedan åker man runt på nätterna och helt sonika 'hämtar' bilarna...
Inga plåtburkar hjälper mot detta. Bara pin2drive.
Om det går att reläa en fob-signal kanske tom. ett aktivt öppningstryck kanske(inte bara passive entry) så bör det gå att spara signalen på datorn för senare bruk.
Bara att sitta och lura på en SuC eller stormarknad och spara signaler med tillhörande reg.nr. Sedan åker man runt på nätterna och helt sonika 'hämtar' bilarna...
Inga plåtburkar hjälper mot detta. Bara pin2drive.
Jag skulle gissa att Tesla också använder sig av Rolling codes och därav är det inte möjligt att spela in ett tidigare knapptryck och återanvända. https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_code
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Om det går att reläa en fob-signal kanske tom. ett aktivt öppningstryck kanske(inte bara passive entry) så bör det gå att spara signalen på datorn för senare bruk.
Bara att sitta och lura på en SuC eller stormarknad och spara signaler med tillhörande reg.nr. Sedan åker man runt på nätterna och helt sonika 'hämtar' bilarna...
Inga plåtburkar hjälper mot detta. Bara pin2drive.
Det vore en ganska huvudlös lösning om det är så.
Moderna donglar har antingen en räknare som förbrukar varje tidigare "kod" eller en tidsbaserad lösning. Dvs att koden skapas utifrån klockan så att en inspelad signar bara går att använda om bilen råkar tro att klockan är så mycket som när signalen skapades.
I mina hemtrakter ! Enligt FB info, hade ägaren inte Pin2Drive, men de som snodde den hade fångats på film iaf. 2 minuter tog det....
Hoppas min inte står på tur, jag har tagit de pre-causions som finns ....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
[quote="P_EL"]Konstigt att inte Tesla skickat ut något mail till alla ägare i Sverige hur man bäst skyddar sig. Det är uppenbarligen fortfarande bilar som står utan pin2drive på uppfarten utanför villan.
Vi ser ju att bilarna bara stjäls utanför villor/hemmet (=fob signal som plockas). Vore det ett hack av appen/kontot skulle bilarna kunna plockas på gatan i städer eller på flygplatser osv...vilket inte sker.
Tesla borde köra en uppdatering som skapar geo-location möjlighet så att alla bilar vid hemmet slog av passive entry och på pin2drive (gärna med option att välja nattetid). Självklart kan man stänga av det, men då är det "at own risk".[/
Jag är förvånad att Pin to drive inte används mer. Det skyddar mot stöld nattetid men även car-jacking, eller att nåt barn av misstag kör iväg. Det är lite sim vaccinering. Om inte tillräckligt många har det kommer stöldvågen att fortsätta. Om tillräckligt många har det blir det jobbigt och farligt för tjuvarna som måste pröva många bilar innan de hittar rätt. Men risk för att bli upptäckta. Då blir det mindre attraktivt. Inte kul att sitta i bilen när de blir upptäckta.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Själv har jag äntligen hittat en användning för min gamla osäljbara fossilare.
Nu står den bakom Teslan så att man måste stjäla båda två om man skall ta sig någonstans, och i fossilaren kan de drömma om keyless entry... (nåja entry kanske de kan lösa med en hammare... men sedan behöver de nog lite mer skills)..
I mina hemtrakter ! Enligt FB info, hade ägaren inte Pin2Drive, men de som snodde den hade fångats på film iaf. 2 minuter tog det....
Har du en länk till FB infon du syftar på?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Använder PIN to Drive sedan den lanserades. Var jobbig bara 1:a veckan, men man vänjer sig. Den skapar t.o.m. lite nostalgi eftersom påminner om Jason Stathmans BMW i första Transporter-filmen
Om det går att reläa en fob-signal kanske tom. ett aktivt öppningstryck kanske(inte bara passive entry) så bör det gå att spara signalen på datorn för senare bruk.
Bara att sitta och lura på en SuC eller stormarknad och spara signaler med tillhörande reg.nr. Sedan åker man runt på nätterna och helt sonika 'hämtar' bilarna...
Inga plåtburkar hjälper mot detta. Bara pin2drive.
Det vore en ganska huvudlös lösning om det är så.
Moderna donglar har antingen en räknare som förbrukar varje tidigare "kod" eller en tidsbaserad lösning. Dvs att koden skapas utifrån klockan så att en inspelad signar bara går att använda om bilen råkar tro att klockan är så mycket som när signalen skapades.
Typ, det fungerar som google authenticator t.ex., man har en randomfunktion och så skickar man in samma seed-värde i nyckeln och bilen. Värdena som generas blir samma då båda har samma seed (QR koden man läser av med Google Authenticator är seed-värde till randomfunktion), sen roterar man dom på specifika sekundintervall med lite överlapp.
Vet tesla om hur många bilar som är stulna? Det är ju inte självklart att rapportera till tillverkaren att en enhet blivit stulen och kan ju finnas flera skäl till varför de går offline.
Annars vet de ju ifall appen/kontot blivit använt vid stöldtillfället och beroende på hur mycket av inställningar som finns loggade och sparade centralt så skulle de ju även veta ifall pin to drive resp passiv entry gör någon skillnad.
Hade förövrigt önskat mig något sätt att lätt slå på en dead-lock, passive entry off, pin on så man tex skulle kunna aktivera det med fobben när man lämnar bilen för kvällen eller annat tillfälle då man tror risken är större. Eller att det går på automatiskt efter viss tid.
Tycker det är rätt störigt att behöva slå in koden igen bara för att jag gått ur bilen i 20sek för att öppna grinden/garaget. Vågar dock inte köra utan i dagsläget.
Inte för att jag är orolig för vår veterantesla. Men det börjar bli absurt detta med stölder av teslor. Ja jag vet av totala antalet bilstölder är detta få.
Men, något är ruttet i detta system när det är så förhållandevis enkelt att komma över en modern bil. Och, inte ens de nya uppgraderade systemet håller tjuven borta, även nya s och x har stulits och inte bara äldre med de gamla modellerna av fob.
Tesla borde hitta på något radikalt, att hänvisa ägaren till att själv får slå på säkerhetsfunktioner håller nog inte. Här behövs något mer.
Även mer inlagda säkerhetsfunktioner direkt i mcu behövs.
Ja, visst det håller inte en tjuv borts som fysiskt klipper av elledningar m.m. Men det är något.
Annars får vi snart sälja bilen p.g.a. de kraftigt höjda försäkringspremierna.