Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 mar 2021 11:40
Läget i Hogstorp
Jag misstänker att mångas bilar planerar Hudik som första stället att ladda på när man kör norrut från Stockholm. I lördags kring lunch var det definitivt kö, så en utbyggnad skulle sitta fint (3 bilar före som väntade när vi kom dit).Niklas Z skrev:Det var det jag ställde mig tveksam till. Så vitt jag förstått har det uppstått rykten om utbyggnad pga grävarbeten där.abagewitz skrev:Ska den alltså byggas ut?Niklas Z skrev:Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.abagewitz skrev:Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.Teslasse skrev:Jag misstänker att mångas bilar planerar Hudik som första stället att ladda på när man kör norrut från Stockholm. I lördags kring lunch var det definitivt kö, så en utbyggnad skulle sitta fint (3 bilar före som väntade när vi kom dit).Niklas Z skrev:Det var det jag ställde mig tveksam till. Så vitt jag förstått har det uppstått rykten om utbyggnad pga grävarbeten där.abagewitz skrev:Ska den alltså byggas ut?Niklas Z skrev:Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.abagewitz skrev:Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
Var nog stort tryck på många laddare hela helgen.Niklas Z skrev:Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Ser nu i min egen bild att det är ritat med "rödpenna" där kabeldiket där v3 ska gå.RagWal skrev:Var nog stort tryck på många laddare hela helgen.Niklas Z skrev:Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Hudik verkar förberett för ytterligare 4st v2-laddare sen start. Åtminstone finns sockel för 2x laddrack (a 2 laddplatser) på marken. V3 är väl större?
Snyggt!RagWal skrev:Ser nu i min egen bild att det är ritat med "rödpenna" där kabeldiket där v3 ska gå.RagWal skrev:Var nog stort tryck på många laddare hela helgen.Niklas Z skrev:Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Hudik verkar förberett för ytterligare 4st v2-laddare sen start. Åtminstone finns sockel för 2x laddrack (a 2 laddplatser) på marken. V3 är väl större?
Vilket scoop!
Gött!Gasglad skrev:Hudik
Av allt att döma så blir det minst 4 laddare med genomfart. Iallafall om man tittar på hur de lagt ut värmarna för att tina upp tjälen
8 laddare stämmer bra. Pratade med entreprenören som var där när jag laddade. De visste dock inte riktigt när det skulle vara klartGasglad skrev:Ändrade mig till 8 laddare för det är 8 platser utritat i backen
Ja, även på en laddstation i Norrland. Och jag är glatt överraskad. Antar att de nya stolparna blir V3. När jag laddat tidigare i Hudiksvall har jag max fått 145 kW (fick faktiskt över 120 kW även i - 16°), vilket i och för sig alltid räckt, men trevligt med ännu högre fart.EnTraktor skrev:Teslas laddnätverk fortsätter att överraska. När andra bygger 1-4 stolpar uppgraderar Tesla 8 -> 16.
Det är väl väldigt många variabler i bygget av en laddstation. Svårt att säga nåt generellt. Det ska köpas/hyras mark, det ska sökas bygglov, entreprenörer ska städslas, anslutningen ska dras fram och den lokala elleverantören ska ge klartecken och sedan släppa på strömmen etc. Bygglovsprocessen är säkert väldigt olika i olika kommuner, t.ex.bonath skrev:Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro...
Har du åkt runt och kollat på eventuella ställen där det skulle kunna byggas? Nålen på Teslakartan är inte exakt för kommande stationer.bonath skrev:Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro...
Jag tror det blir vid Varberg Nord, där finns redan två hamburgerrestauranger.DanneLKPG skrev:Har du åkt runt och kollat på eventuella ställen där det skulle kunna byggas? Nålen på Teslakartan är inte exakt för kommande stationer.bonath skrev:Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro...
Här är var Linköpings nål pekar och var den egentligen byggs.
Som sagts många, många gånger. Nålarna är grovt estimat. Ibland vet Tesla platsen i förväg och dom hamnar rätt, ibland visar Tesla vad dom planerar och i verkligheten hamnar laddaren 100 km bort.DanneLKPG skrev:Har du åkt runt och kollat på eventuella ställen där det skulle kunna byggas? Nålen på Teslakartan är inte exakt för kommande stationer.bonath skrev:Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro...
Här är var Linköpings nål pekar och var den egentligen byggs.
Och det var därför jag skrev det som svar så att han kan ta en sväng och leta om han vill. Vet inte vad ditt inlägg tillför alls?EnTraktor skrev:Som sagts många, många gånger. Nålarna är grovt estimat. Ibland vet Tesla platsen i förväg och dom hamnar rätt, ibland visar Tesla vad dom planerar och i verkligheten hamnar laddaren 100 km bort.DanneLKPG skrev:Har du åkt runt och kollat på eventuella ställen där det skulle kunna byggas? Nålen på Teslakartan är inte exakt för kommande stationer.bonath skrev:Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro...
Här är var Linköpings nål pekar och var den egentligen byggs.
Att det är lite jobbigt att leta efter en laddare i ett område på mer än 30 000 kvadratkilometer...DanneLKPG skrev:Och det var därför jag skrev det som svar så att han kan ta en sväng och leta om han vill. Vet inte vad ditt inlägg tillför alls?EnTraktor skrev:Som sagts många, många gånger. Nålarna är grovt estimat. Ibland vet Tesla platsen i förväg och dom hamnar rätt, ibland visar Tesla vad dom planerar och i verkligheten hamnar laddaren 100 km bort.DanneLKPG skrev:Har du åkt runt och kollat på eventuella ställen där det skulle kunna byggas? Nålen på Teslakartan är inte exakt för kommande stationer.bonath skrev:Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro...
Här är var Linköpings nål pekar och var den egentligen byggs.
Är man förväntasfull inför att en laddare ska byggas så skadar det väl inte att åka runt i sin stad och kika? Ta det som ett äventyr, det gjorde jag när jag letade fram den i Linköping.Svenssons skrev:Att det är lite jobbigt att leta efter en laddare i ett område på mer än 30 000 kvadratkilometer...
Visst kan man ta det som ett äventyr men frågan är vilken stad man ska leta i... SuC Varberg, kommer den hamna i Kungsbacka, Varberg, Halmstad eller Ullared?DanneLKPG skrev:Är man förväntasfull inför att en laddare ska byggas så skadar det väl inte att åka runt i sin stad och kika? Ta det som ett äventyr, det gjorde jag när jag letade fram den i Linköping.Svenssons skrev:Att det är lite jobbigt att leta efter en laddare i ett område på mer än 30 000 kvadratkilometer...
Känns ju redan som att man åker runt gratis med elbil.
Ett hett tips är att det blir nära E6. Knappast Ullared.Svenssons skrev:Visst kan man ta det som ett äventyr men frågan är vilken stad man ska leta i... SuC Varberg, kommer den hamna i Kungsbacka, Varberg, Halmstad eller Ullared?DanneLKPG skrev:Är man förväntasfull inför att en laddare ska byggas så skadar det väl inte att åka runt i sin stad och kika? Ta det som ett äventyr, det gjorde jag när jag letade fram den i Linköping.Svenssons skrev:Att det är lite jobbigt att leta efter en laddare i ett område på mer än 30 000 kvadratkilometer...
Känns ju redan som att man åker runt gratis med elbil.