Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Ionity har

6 st laddplatser i drift, 1 i test och 13 under uppbyggnad.

Geografiskt:

Schweiz 4 st
Österrike 3 st
Frankrike 4 st
Tyskland 6 st
Danmark 1 st
Norge 2 st

Ska bli otroligt spännande att följa hur snabbt utbyggnaden går, vad det kommer kosta att ladda där osv.

På ett sätt hade det kanske varit smartare av mig att behålla min 90D ett år till och sett hur landet ligger då. Men en 100D är bra fet också. Sån räckvidd och prestanda kommer ju inte Audin i närheten av. Och Tesla har ju redan ett fullt fungerande laddnätverk som är gratis för mig.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Vet vi om 200 (eller 1200) var antalet laddare eller antalet platser? Kanske var det 200 platser och 1200 laddare, dvs 6 laddare per plats i genomsnitt?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Synd där inte är någon range siffra men stämmer 95kWh batteri så bör den ju vara helt ok även på den punkten...
Låter som en väldigt kompetent bil även om den är utanför de priser jag kan betala.
Ingen officiell siffra men 40+ mil WLTP hävdade man i presentationen.

150 kW CCS, 1800 kg dragvikt, 3-fas, 40+ mil WLTP. 90 kWh batteripack, 83.6 kWh användbart. En laddport på varje sida.

Jag håller med Bjelke, ser jäkligt bra ut.

Sen är det kanske mer en kombi-SUV jämfört med ex Model X men det är å andra sidan inget fel i det. En Audi frälst arbetskamrat sa "det där ser ut som en Audi A4 allroad".

Bild
Var har du fått siffrorna för batteriet? Har bara sätt 95 kWh siffran på nätet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

kangru skrev:
Vet vi om 200 (eller 1200) var antalet laddare eller antalet platser? Kanske var det 200 platser och 1200 laddare, dvs 6 laddare per plats i genomsnitt?
1200 laddare på 200 platser globalt låt rimligt. De har ju sagt 400 platser i Europa i slutet av 2020.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Ska bli otroligt spännande att följa hur snabbt utbyggnaden går, vad det kommer kosta att ladda där osv.
Jo, det är spännande, men det finns i mina ögon inget som tyder på att dom kommer att kunna infria sina löften om 400+ laddstationer till 2020.

Som jag skrev i Ionity-tråden så behöver dom då smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, fram till 2020-12-31, och dom har hittills satt upp mindre än en (1) station per månad.

Jag tror inte ens det är möjligt att administrera 391 bygglovsärenden utspridda över Europas alla länder, än mindre faktiskt få matning och bygga stationerna, på den tiden.

Med det sagt så tycker jag att Audis "e-tron Charging Service" är lysande. Om det fungerar som utlovat, och med genomtänkt app- och navigatorstöd, så låter det som att initiativet kommer att ge nästan samma bekvämlighet som SuC, även innan Ionity-nätverket är utbyggt. Ionity-stationerna tillför ju rent krasst inte så mycket i dagsläget utöver befintliga CCS-stationer, iom att dom inte stöder mer än 50kW från dag ett med vissa undantag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Audi e-tron 55 heter ju den idag lanserade 95kWh versionen.
Under 2019 kommer en billigare variant med mindre batteri.

Känns som Tesla S och X får alltmer seriös konkurrens.
Några viktiga frågor behöver besvaras.
Vilka volymer kommer Audi med?
Batteritillgången är fortfarande begränsad.
Och det blir inte bättre av att man säljer bilar med runt 100kWh batterier.

Klarar Ionity av en mycket snabb utbyggnad?
Olika tillstånd...bygglov mm brukar ta tid.

Hur mycket kommer det att kosta att ladda hos Ionity?
Tesla tar 1.90kr per kWh för de som inte har gratis laddning.
Tar Ionity 6kr per kWh kommer inte jag att ladda hos dom.

Har Audi lika bra batteriteknik?
Runt 700kg väger Audis batterier. Sämre densitet än Tesla.
Bara en kylslinga i botten av batteriet, går därmed toppen av batteriet varm och får därmed försämrad livslängd?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Jo, det är spännande, men det finns i mina ögon inget som tyder på att dom kommer att kunna infria sina löften om 400+ laddstationer till 2020.

Som jag skrev i Ionity-tråden så behöver dom då smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, fram till 2020-12-31, och dom har hittills satt upp mindre än en (1) station per månad.

Jag tror inte ens det är möjligt att administrera 391 bygglovsärenden utspridda över Europas alla länder, än mindre faktiskt få matning och bygga stationerna, på den tiden.

Med det sagt så tycker jag att Audis "e-tron Charging Service" är lysande. Om det fungerar som utlovat, och med genomtänkt app- och navigatorstöd, så låter det som att initiativet kommer att ge nästan samma bekvämlighet som SuC, även innan Ionity-nätverket är utbyggt. Ionity-stationerna tillför ju rent krasst inte så mycket i dagsläget utöver befintliga CCS-stationer, iom att dom inte stöder mer än 50kW från dag ett med vissa undantag.

/fth

Du kan ju i teorin bygga 400 stationer på samma tid som det tar att bygga 1 station. Byggloven kan vara klara redan. Det är en stor organisation med mycket pengar bakom sig. Som sagt, ska bli spännande att se hur pass helhjärtat de satsar på detta.

Förut har de ju inte behövt bygga utan har väl mest byggt för att testa ut bästa sättet att göra det på. Nu börjar bilarna komma. Först Mercedesen och nu Audin. Och nog kan de bilarna ladda med hyfsad fart redan från dag 1 och inte vara begränsade till 50 kW?

Disclaimer: Inget av det jag skrev här bör tolkas som kritik mot Tesla eller som personlig kritik mot någon forummedlem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Du kan ju i teorin bygga 400 stationer på samma tid som det tar att bygga 1 station. Byggloven kan vara klara redan. Det är en stor organisation med mycket pengar bakom sig. Som sagt, ska bli spännande att se hur pass helhjärtat de satsar på detta.
Absolut, jag är dock mycket skeptisk till tidplanen, men det vore kul om jag har fel!

På supercharge.info kan man ju följa utbyggnaden av SuC, inklusive planeringsprocessen i viss mån, det vore kul om det dök upp en motsvarande ionity.info med crowdsourcad information om bygglov och pågående byggnationer.
Verdi skrev:
Och nog kan de bilarna ladda med hyfsad fart redan från dag 1 och inte vara begränsade till 50 kW?
Bilarna kanske, inte så många som klarar mer än 50kW idag, EQC max 110kW, och e-tron enligt förhandsinfo 150kW, men som jag förstår det levererar de befintliga Ionity-stationerna i många fall endast 50kW. De är dimensionerade för 150kW+, men eftersom det inte finns någon bil som kan använda det så är det inte aktiverat. Jag kan dock ha fel även här :)

/fth
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Tidigare i tråden (Zalman3):

Batteriekapazität90 kWh (83,6 netto, 700 kg)

Sen står det 95 kWh på Audis hemsida så frågan är kanske var siffrorna ovan kommer ifrån.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev:
På supercharge.info kan man ju följa utbyggnaden av SuC, inklusive planeringsprocessen i viss mån, det vore kul om det dök upp en motsvarande ionity.info med crowdsourcad information om bygglov och pågående byggnationer.
Jag roade mig med att klicka på alla SuC i status "Permit" på supercharge.info, tiden i status "Permit" för dessa varierar mellan 73 och 630 dagar. Med stor reservation för hur bra kvalitet det är på den informationen så tror jag ändå att bygglovshanteringen kan bli ett stort hinder för Ionity. Jag tvivlar starkt på att dom initierade 400 bygglovsärenden över hela Europa för typ 1-2 år sedan, vilket sannolikt skulle ha krävts för att klara av tidplanen.

/fth
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Det är kanske heller inte helt otänkbart att en större organisation som bygger laddare som är publika kan ha lite lättare att få igenom bygglov än ex Tesla. Tyvärr är då satsningen på norra Sverige ännu sämre än Teslas så jag blir inte gladare för det.

Rent allmänt så kan jag tycka att det här är något som staten ska "subventionera". Se till att byggloven för laddare hanteras snabbt/smidigt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
fth skrev:
Jag roade mig med att klicka på alla SuC i status "Permit" på supercharge.info, tiden i status "Permit" för dessa varierar mellan 73 och 630 dagar. Med stor reservation för hur bra kvalitet det är på den informationen så tror jag ändå att bygglovshanteringen kan bli ett stort hinder för Ionity. Jag tvivlar starkt på att dom initierade 400 bygglovsärenden över hela Europa för typ 1-2 år sedan, vilket sannolikt skulle ha krävts för att klara av tidplanen.

/fth

Här är deras egen karta iaf.

https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Verdi

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Det är kanske heller inte helt otänkbart att en större organisation som bygger laddare som är publika kan ha lite lättare att få igenom bygglov än ex Tesla. Tyvärr är då satsningen på norra Sverige ännu sämre än Teslas så jag blir inte gladare för det.

Rent allmänt så kan jag tycka att det här är något som staten ska "subventionera". Se till att byggloven för laddare hanteras snabbt/smidigt.

Från november förra året: https://teknikensvarld.se/30-ionity-lad ... ge-549134/
Av de 400 planerade laddstationer för Europa hamnar 30 i Sverige – redan i år börjar arbetet med stolparna, meddelar Circle K som ingår i projektet.
I Sverige planeras 30 laddstationer som i snitt kommer att omfatta sex laddare.

Nu har ju jag lagt mina pengar hos Tesla återigen så på sätt och vis hoppas ju jag att det kommer ta tid för Ionity.

Vore fint om vi som har Tesla skulle kunna ladda på Ionity också men CCS-adapters verkar vi kunna glömma...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
vigge50 skrev:

Sen står det 95 kWh på Audis hemsida så frågan är kanske var siffrorna ovan kommer ifrån.

Det ska vara 95kWh.

Die Batterie
Der flüssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Akku mit einer Kapazität von stattlichen 95 kWh (nutzbar sind 83,6 kWh)
https://www.electrive.net/2018/09/18/au ... tet-durch/
Ric

Inlägg av Ric »

Zalman3 skrev:

Angående pris på laddning hos Ionity så skriver de 80 kronor per laddning.
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing
Blir dyrt om det behövs några kilowattimmar för att ta sig hem men hyggligt pris på en rejäl laddning.

Batteripaketet kanske är bättre kylt än Teslas och därför tyngre?
Senast redigerad av Ric, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nu har ju jag lagt mina pengar hos Tesla återigen så på sätt och vis hoppas ju jag att det kommer ta tid för Ionity.
Det förstår jag inte riktigt, din Tesla blir ju inte sämre för att andra bilar får bättre laddmöjligheter?

/fth
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Det förstår jag inte riktigt, din Tesla blir ju inte sämre för att andra bilar får bättre laddmöjligheter?

/fth
Andrahandsvärdet! :)

Fast å andra sidan kan en större acceptans för elbilar även skapa större sug efter begagnade Teslor så det går väl på ett ut skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ric skrev:
Zalman3 skrev:

Angående pris på laddning hos Ionity så skriver de 80 kronor per laddning.
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Batteripaketet kanske är bättre kylt än Teslas och därför tyngre.
Det är ju ett tillfälligt pris som bara gäller året ut.
Dessutom har det ju sagts att priset på att ladda hos Ionity ska kosta ungefär som att tanka en fossilbil.

To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today. 
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
vigge50 skrev:

Det ska vara 95kWh.

Die Batterie
Der flüssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Akku mit einer Kapazität von stattlichen 95 kWh (nutzbar sind 83,6 kWh)
https://www.electrive.net/2018/09/18/au ... tet-durch/
Jättemärkligt med 11,4 kWh ej brukbart... Teslorna har 2-4 kWh beroende på modell som ej är brukbart av den totala kapaciteten. Antar att Audi väljer att lägga en "toppspärr" väldigt lågt, typ 90%.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Verdi skrev:
Vore fint om vi som har Tesla skulle kunna ladda på Ionity också men CCS-adapters verkar vi kunna glömma...
Som jag fattat det så förbjuder CCS att man använder adapter. En organisation som Tesla dessutom är medlem av.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Av de 400 planerade laddstationer för Europa hamnar 30 i Sverige – redan i år börjar arbetet med stolparna, meddelar Circle K som ingår i projektet.
Tyvärr då inget ovanför Gävle.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Att Tesla får hårdare konkurrens i toppskicktet med S och X
är en sak.
Tror att det kommer dröja längre innan man kan köpa en snygg, snabb, rymlig, 4wd, stort batteri och drag, från tyskarna i Tesla 3 prisklass.

Både Tesla 3 och Y kan bli riktiga storsäljare i Sverige
eftersom de uppfyller mångas behov till en hyfsat
rimlig peng.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Tyvärr då inget ovanför Gävle.
Enligt Ionity bilden så ska de bygga upp till Sundsvall-Östersund.
https://www.electrive.com/2018/02/07/au ... ss-europe/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Att Tesla får hårdare konkurrens i toppskicktet med S och X
är en sak.
Tror att det kommer dröja längre innan man kan köpa en snygg, snabb, rymlig, 4wd, stort batteri och drag, från tyskarna i Tesla 3 prisklass.

Både Tesla 3 och Y kan bli riktiga storsäljare i Sverige
eftersom de uppfyller mångas behov till en hyfsat
rimlig peng.
Det kan man nog vara ganska säker på... Det dröjer ju oavsett hur man vrider och vänder på det minst några år innan de har egen batteritillverkning, alternativt tillgång till batterier i volym externt. Fram tills dess får man nog räkna med bilar i hög prisklass och relativt låg volym.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Verdi skrev:
Som jag fattat det så förbjuder CCS att man använder adapter. En organisation som Tesla dessutom är medlem av.

Ja det var därför jag var lite uppgiven. Fast å andra sidan så saknar jag inget idag så... Och än mindre med en Model S 100D.
Skriv svar