Re: Väntrum Model Y
Postat: 16 apr 2022 07:46
Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
Har nu väntat i nästan 3v
Vad jag vet så brukar det variera jättemycket. Det beror på hur långt ifrån kvartalsslutet man beställer.Venator skrev:Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
Beställde samtidigt som dig och har inte sett eller hört något. Men hoppas verkligen attdet händer saker i Maj eller Juni.Ilduce77 skrev:Jag beställde 10 mars.. Ingen match ännu..
Enligt Tesla görs det r bilen är tillverkad och under transport till från Kina/Tyskland.
Det sker enligt Tesla någon gång i april tidigast.Venator skrev:Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
Det var som f-n, måste varit en bil som "blivit över". Har väl inte kommit några fartyg på länge?Walker skrev:Igår fick jag ett sms från Tesla med frågan om jag vill ta en leverans asap.
De jobbar i a f.
Sedan beror det på vad asap är i verkligheten. Även cybertruck ska ju komma ”snart”… Teslas tidsuppfattning är ju inte riktigt konsekvent. Kan ju betyda allt från 2 dagar till 20 månader.CLi skrev:Det var som f-n, måste varit en bil som "blivit över". Har väl inte kommit några fartyg på länge?Walker skrev:Igår fick jag ett sms från Tesla med frågan om jag vill ta en leverans asap.
De jobbar i a f.
Grattis hur som helst!
Beställde en röd MYLR med 20 tums fälgar den 18 februari. Har inte hört ett pip.Venator skrev:Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
I synnerhet transportstyrelsens svar kan vara av intresseFlyingBlue skrev:Till er i väntrummet som är intresserade av remissvar angående förslaget om ändringar av klimatbonus
https://www.regeringen.se/remisser/2022 ... onusbilar/
FlyingBlue skrev:I synnerhet transportstyrelsens svar kan vara av intresseFlyingBlue skrev:Till er i väntrummet som är intresserade av remissvar angående förslaget om ändringar av klimatbonus
https://www.regeringen.se/remisser/2022 ... onusbilar/
https://www.regeringen.se/49810d/conten ... relsen.pdf
Om du nu ska tolka förordningar och remissvar, så kanske du ska vara försiktig med att göra egna tolkningar och dra egna slutsatser. Du missade den stora biten; Att TS inte kommer att hinna med allt som krävs för att ett eventuellt bonustak ska kunna införas den 1 juli 2022. Utan tidigast 1 jan 2023. Även andra remissvar pekar i den riktningen.Ilduce77 skrev:Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.
Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..
Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.
Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..
Ja, men den biten är ju är ju redan diskuterad och påpekad. Så varför ska jag lyfta den frågan en gång till?Jeppe_E skrev:Om du nu ska tolka förordningar och remissvar, så kanske du ska vara försiktig med att göra egna tolkningar och dra egna slutsatser. Du missade den stora biten; Att TS inte kommer att hinna med allt som krävs för att ett eventuellt bonustak ska kunna införas den 1 juli 2022. Utan tidigast 1 jan 2023. Även andra remissvar pekar i den riktningen.Ilduce77 skrev:Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.
Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..
Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.
Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..
Tidigare har grunden för både förmånsbeskattning och prisberäkning legat hos skattemyndighetens prislistor, som revideras löpande. Jag ser ingen anledning till varför detta förfarande skulle ändras.Ilduce77 skrev:Ja, men den biten är ju är ju redan diskuterad och påpekad. Så varför ska jag lyfta den frågan en gång till?Jeppe_E skrev:Om du nu ska tolka förordningar och remissvar, så kanske du ska vara försiktig med att göra egna tolkningar och dra egna slutsatser. Du missade den stora biten; Att TS inte kommer att hinna med allt som krävs för att ett eventuellt bonustak ska kunna införas den 1 juli 2022. Utan tidigast 1 jan 2023. Även andra remissvar pekar i den riktningen.Ilduce77 skrev:Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.
Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..
Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.
Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..
Det jag belyste var en helt annan sak. Att det blir svårt att beräkna kommande bonusar i en kalkyl om Transportstyrelsen väljer att bedöma rätten till bonus, beroende på vad bilen kostar när det är dags att betala ut bonusen. Alltså sex månader efter att bilen levererats...
Förklara gärna för mig vad jag ska vara försiktig med och varför, när jag belyser en helt ny punkt i ett remissvar.
Att du tycker att jag missar det viktiga, får ju stå för dig. Jag tycker det är lika viktigt att det finns en risk för osäkerhet om när ett bilpris ska gälla...
Du skriver att om jag ska tolka en remiss, ska jag vara försiktig med att göra egna tolkningar... Det är precis det som är att tolka något. Annars får man titta på kommentarer till en förordning, där det framgår hur man ska tolka tex en lag eller förordning. Dessa tas fram genom doktrin och praxis. Någon kommentar finns troligtvis inte till ett remissvar, utan det är själva svaret..
Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..
Förklara gärna..
Nu är det ju du som drar slutsatser...Jeppe_E skrev:Ilduce77 skrev:Jeppe_E skrev:Tidigare har grunden för både förmånsbeskattning och prisberäkning legat hos skattemyndighetens prislistor, som revideras löpande. Jag ser ingen anledning till varför detta förfarande skulle ändras.Ilduce77 skrev:
Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..
Förklara gärna..
https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html
TS skriver bara att det saknas mandat att föreskriva vid vilken tidpunkt som priset skall bestämmas. Eftersom det rent historiskt sett har varit så att alla förordningar gäller vid den tidpunkten som det inträffar. Ta t.ex. höjningen av miljöbonusen från 60kkr till 70 kkr. Det var bestämt på förhand. Det finns således ingen anledning att spekulera vidare i detta. Eftersom TS själva har sagt i sitt remissvar att de kommer inte att klara av att hantera en ändring så snabbt, utan hänvisar till 1 januari 2023, så är det högst osannolikt att vi kommer att se ett tak införas den 1 juli 2022.
Nu är det ju du som drar slutsatser...Jeppe_E skrev:Ilduce77 skrev:Jeppe_E skrev:Tidigare har grunden för både förmånsbeskattning och prisberäkning legat hos skattemyndighetens prislistor, som revideras löpande. Jag ser ingen anledning till varför detta förfarande skulle ändras.Ilduce77 skrev:
Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..
Förklara gärna..
https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html
TS skriver bara att det saknas mandat att föreskriva vid vilken tidpunkt som priset skall bestämmas. Eftersom det rent historiskt sett har varit så att alla förordningar gäller vid den tidpunkten som det inträffar. Ta t.ex. höjningen av miljöbonusen från 60kkr till 70 kkr. Det var bestämt på förhand. Det finns således ingen anledning att spekulera vidare i detta. Eftersom TS själva har sagt i sitt remissvar att de kommer inte att klara av att hantera en ändring så snabbt, utan hänvisar till 1 januari 2023, så är det högst osannolikt att vi kommer att se ett tak införas den 1 juli 2022.