Sida 120 av 512

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 07:46
av Venator
Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 08:11
av Ilduce77
Jag beställde 10 mars.. Ingen match ännu..

Enligt Tesla görs det när bilen är tillverkad och under transport från Kina/Tyskland.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 08:12
av Sebastian+
Venator skrev:
Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
Vad jag vet så brukar det variera jättemycket. Det beror på hur långt ifrån kvartalsslutet man beställer.

Du verkar ha beställt ganska snart efter förra kvartalet vilket innebär lång väntetid.

Tror de flesta kommer bli matchade i slutet av maj eller juni.

Någon får gärna rätta mig om jag missuppfattat detta.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 08:26
av LarsL
Ilduce77 skrev:
Jag beställde 10 mars.. Ingen match ännu..

Enligt Tesla görs det r bilen är tillverkad och under transport till från Kina/Tyskland.
Beställde samtidigt som dig och har inte sett eller hört något. Men hoppas verkligen attdet händer saker i Maj eller Juni.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 09:59
av CLi
Venator skrev:
Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
Det sker enligt Tesla någon gång i april tidigast.
Jag beställde en vit LR med 20" och svart klädsel 7/3.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 10:01
av CLi
Walker skrev:
Igår fick jag ett sms från Tesla med frågan om jag vill ta en leverans asap.
De jobbar i a f.
Det var som f-n, måste varit en bil som "blivit över". Har väl inte kommit några fartyg på länge?
Grattis hur som helst!

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 10:32
av Walker
CLi skrev:
Walker skrev:
Igår fick jag ett sms från Tesla med frågan om jag vill ta en leverans asap.
De jobbar i a f.
Det var som f-n, måste varit en bil som "blivit över". Har väl inte kommit några fartyg på länge?
Grattis hur som helst!
Sedan beror det på vad asap är i verkligheten. Även cybertruck ska ju komma ”snart”… Teslas tidsuppfattning är ju inte riktigt konsekvent. Kan ju betyda allt från 2 dagar till 20 månader.
Det var här inne jag fick lära mig uttrycket ”hur långt är ett snöre?” Gäller mycket inom Teslavärlden. :lol:
208F9C97-6576-4C3E-9312-754845069377.jpeg

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 15:29
av Tillsynsmannen
Venator skrev:
Hur lång tid efter beställning har ni fått vänta på att matchas mot en bil?
Har nu väntat i nästan 3v
Beställde en röd MYLR med 20 tums fälgar den 18 februari. Har inte hört ett pip.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 16 apr 2022 23:03
av VilkenElbilBlirDet
Vet inte om det är nyheter att vit MY tillverkats i Tyskland, men det finns iaf en sån bekräftad för provkörning i Schweiz.

Make of that what you will.

https://www.teslarati.com/tesla-mig-mod ... -ramp/amp/

Re: Väntrum Model Y

Postat: 18 apr 2022 18:42
av selektha
Min vita lr med svart inredning och svarta 20" står som betäknad lev maj fortfarande men ser att om man beställer en sådan idag så är lev i Juli och med 19" sept så antar att maj/jun lev fortfarande är nått tesla själva tror på, såg även att electrek skrev att Shanghai startade idag dock med begränsad personal samt skulle rampa upp imorgon.

Hoppet är det sista som överger en :P

Re: Väntrum Model Y

Postat: 18 apr 2022 19:56
av matjo690
Japp. Fabriken fräser förhoppningsvis igång från i morgon. Sedan är frågan hur de prioriterar. Någon som har koll på båttrafiken? Hamnen är visst i drift trots utbrottet. Läste att man förväntade sig avgående båttransporter från tesla inom 7 dagar. Skulle ju vara kul att kunna bekräfta att någon båt styr mot Europa under nästa vecka...

Re: Väntrum Model Y

Postat: 18 apr 2022 21:24
av Nikohm
Nu kom hoppet tillbaka trots att påsken är
Över. Hoppas vi nån båtjä.el lämnar hamn slutet nästa vecka :lol: :lol:

Re: Väntrum Model Y

Postat: 18 apr 2022 21:42
av lootam
A drone shot from GF Shanghai 18 April. For sure it’s preparing for restart. And some cars waiting for delivery. Check the clip out.
https://www.shobserver.com/wx/detail.do?id=474573

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 12:38
av FlyingBlue
Till er i väntrummet som är intresserade av remissvar angående förslaget om ändringar av klimatbonus
https://www.regeringen.se/remisser/2022 ... onusbilar/

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 12:41
av FlyingBlue
FlyingBlue skrev:
Till er i väntrummet som är intresserade av remissvar angående förslaget om ändringar av klimatbonus
https://www.regeringen.se/remisser/2022 ... onusbilar/
I synnerhet transportstyrelsens svar kan vara av intresse
https://www.regeringen.se/49810d/conten ... relsen.pdf

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 12:48
av anna__
FlyingBlue skrev:
FlyingBlue skrev:
Till er i väntrummet som är intresserade av remissvar angående förslaget om ändringar av klimatbonus
https://www.regeringen.se/remisser/2022 ... onusbilar/
I synnerhet transportstyrelsens svar kan vara av intresse
https://www.regeringen.se/49810d/conten ... relsen.pdf

"Transportstyrelsen kan därför inte
tillgodose alla de ändringar som föreslås ska träda i kraft 1 juli 2022. "

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 13:49
av Ilduce77
Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.

Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..

Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.

Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 17:22
av not_sure
Giga Shanghai back in business
* Full produktion om 3-4 dagar.
* Material finns till ungefär en veckas produktion, men de jobbar på att säkra leveranskedjorna.

https://driveteslacanada.ca/news/giga-s ... d-running/

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 18:00
av Jeppe_E
Ilduce77 skrev:
Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.

Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..

Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.

Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..
Om du nu ska tolka förordningar och remissvar, så kanske du ska vara försiktig med att göra egna tolkningar och dra egna slutsatser. Du missade den stora biten; Att TS inte kommer att hinna med allt som krävs för att ett eventuellt bonustak ska kunna införas den 1 juli 2022. Utan tidigast 1 jan 2023. Även andra remissvar pekar i den riktningen.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 19:08
av Ilduce77
Jeppe_E skrev:
Ilduce77 skrev:
Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.

Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..

Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.

Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..
Om du nu ska tolka förordningar och remissvar, så kanske du ska vara försiktig med att göra egna tolkningar och dra egna slutsatser. Du missade den stora biten; Att TS inte kommer att hinna med allt som krävs för att ett eventuellt bonustak ska kunna införas den 1 juli 2022. Utan tidigast 1 jan 2023. Även andra remissvar pekar i den riktningen.
Ja, men den biten är ju är ju redan diskuterad och påpekad. Så varför ska jag lyfta den frågan en gång till?

Det jag belyste var en helt annan sak. Att det blir svårt att beräkna kommande bonusar i en kalkyl om Transportstyrelsen väljer att bedöma rätten till bonus, beroende på vad bilen kostar när det är dags att betala ut bonusen. Alltså sex månader efter att bilen levererats...

Förklara gärna för mig vad jag ska vara försiktig med och varför, när jag belyser en helt ny punkt i ett remissvar.

Att du tycker att jag missar det viktiga, får ju stå för dig. Jag tycker det är lika viktigt att det finns en risk för osäkerhet om när ett bilpris ska gälla...

Du skriver att om jag ska tolka en remiss, ska jag vara försiktig med att göra egna tolkningar... Det är precis det som är att tolka något. Annars får man titta på kommentarer till en förordning, där det framgår hur man ska tolka tex en lag eller förordning. Dessa tas fram genom doktrin och praxis. Någon kommentar finns troligtvis inte till ett remissvar, utan det är själva svaret..

Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..


Förklara gärna..

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 20:33
av Jeppe_E
Ilduce77 skrev:
Jeppe_E skrev:
Ilduce77 skrev:
Av 26 § i den föreslagna förordningen framgår att Transportstyrelsen får
meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris enligt 7 §. I den
föreslagna förordningen saknas mandat för Transportstyrelsen att föreskriva
vid vilken tidpunkt priset ska bestämmas, antingen vid tiden då bilen
förvärvats eller vid tiden för utbetalningen av klimatbonusen.

Låter ju inte så kul om det skulle bli att man inte får veta om man får bonus eller inte, förrän det är dags att betala ut bonusen. Alltså 6 månader efter leverans.. Ytterligare en osäkerhetsfaktor..

Då får man välja bil efter hur man tror att prisbilden ser ut om 6 månader.

Detta medför att man endast kan se bonusen som just en bonus och inte något man kan ha med i kalkylen, när man köper en ny bil..
Om du nu ska tolka förordningar och remissvar, så kanske du ska vara försiktig med att göra egna tolkningar och dra egna slutsatser. Du missade den stora biten; Att TS inte kommer att hinna med allt som krävs för att ett eventuellt bonustak ska kunna införas den 1 juli 2022. Utan tidigast 1 jan 2023. Även andra remissvar pekar i den riktningen.
Ja, men den biten är ju är ju redan diskuterad och påpekad. Så varför ska jag lyfta den frågan en gång till?

Det jag belyste var en helt annan sak. Att det blir svårt att beräkna kommande bonusar i en kalkyl om Transportstyrelsen väljer att bedöma rätten till bonus, beroende på vad bilen kostar när det är dags att betala ut bonusen. Alltså sex månader efter att bilen levererats...

Förklara gärna för mig vad jag ska vara försiktig med och varför, när jag belyser en helt ny punkt i ett remissvar.

Att du tycker att jag missar det viktiga, får ju stå för dig. Jag tycker det är lika viktigt att det finns en risk för osäkerhet om när ett bilpris ska gälla...

Du skriver att om jag ska tolka en remiss, ska jag vara försiktig med att göra egna tolkningar... Det är precis det som är att tolka något. Annars får man titta på kommentarer till en förordning, där det framgår hur man ska tolka tex en lag eller förordning. Dessa tas fram genom doktrin och praxis. Någon kommentar finns troligtvis inte till ett remissvar, utan det är själva svaret..

Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..


Förklara gärna..
Tidigare har grunden för både förmånsbeskattning och prisberäkning legat hos skattemyndighetens prislistor, som revideras löpande. Jag ser ingen anledning till varför detta förfarande skulle ändras.

https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html

TS skriver bara att det saknas mandat att föreskriva vid vilken tidpunkt som priset skall bestämmas. Eftersom det rent historiskt sett har varit så att alla förordningar gäller vid den tidpunkten som det inträffar. Ta t.ex. höjningen av miljöbonusen från 60kkr till 70 kkr. Det var bestämt på förhand. Det finns således ingen anledning att spekulera vidare i detta. Eftersom TS själva har sagt i sitt remissvar att de kommer inte att klara av att hantera en ändring så snabbt, utan hänvisar till 1 januari 2023, så är det högst osannolikt att vi kommer att se ett tak införas den 1 juli 2022.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 21:00
av Ilduce77
Jeppe_E skrev:
Ilduce77 skrev:
Jeppe_E skrev:
Ilduce77 skrev:

Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..


Förklara gärna..
Tidigare har grunden för både förmånsbeskattning och prisberäkning legat hos skattemyndighetens prislistor, som revideras löpande. Jag ser ingen anledning till varför detta förfarande skulle ändras.

https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html

TS skriver bara att det saknas mandat att föreskriva vid vilken tidpunkt som priset skall bestämmas. Eftersom det rent historiskt sett har varit så att alla förordningar gäller vid den tidpunkten som det inträffar. Ta t.ex. höjningen av miljöbonusen från 60kkr till 70 kkr. Det var bestämt på förhand. Det finns således ingen anledning att spekulera vidare i detta. Eftersom TS själva har sagt i sitt remissvar att de kommer inte att klara av att hantera en ändring så snabbt, utan hänvisar till 1 januari 2023, så är det högst osannolikt att vi kommer att se ett tak införas den 1 juli 2022.
Nu är det ju du som drar slutsatser...
Skatteverket hanterar förmånsvärden och beskattningsar, då detta ligger inom deras verksamhetsområde.

Enligt Förordning (2017:1334), vilken är nu gällande, är det Transportstyrelsen som är prövande instans för klimatbonus gällande bilar.

I förslaget till den nya förordningen, 26§ 2p, står det uttryckligen att det föreslås att det är Transportstyrelsen som ska ta fram vad som avses med bilens nypris. Det står inget om skatteverket. Sen kan ju såklart Transportstyrelsen ta hjälp av skatteverkets listor för att fastställa värdet och därmed nöja sig med att definiera ordalydelsen nypris.

Transportstyrelsen sa också förra gången, när bonusen höjdes från 60 till 70.000 krz att de inte skulle hinna med, men det lyssnade man inte på, utan genomförde ändringen ändå.

Kag hoppas nog minst lika mycket som du på att bonusen för bilar över 700.000 kr kommer finnas kvar.

Volvo önskade att gränsen skulle höjas till 800.000 kr men har ett par brister i andra resonemang..

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 21:01
av Ilduce77
Jeppe_E skrev:
Ilduce77 skrev:
Jeppe_E skrev:
Ilduce77 skrev:

Jag vet inte om du uppfattade det jag skrev som kritik eller något, men jag förstår inte varför jag ska vara försiktig med att tolka och inte heller på vilket sätt jag missat det viktiga..
Jag förstår inte heller vad det är för slutsats jag dragit och i så fall på vilket sätt den är fel..


Förklara gärna..
Tidigare har grunden för både förmånsbeskattning och prisberäkning legat hos skattemyndighetens prislistor, som revideras löpande. Jag ser ingen anledning till varför detta förfarande skulle ändras.

https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html

TS skriver bara att det saknas mandat att föreskriva vid vilken tidpunkt som priset skall bestämmas. Eftersom det rent historiskt sett har varit så att alla förordningar gäller vid den tidpunkten som det inträffar. Ta t.ex. höjningen av miljöbonusen från 60kkr till 70 kkr. Det var bestämt på förhand. Det finns således ingen anledning att spekulera vidare i detta. Eftersom TS själva har sagt i sitt remissvar att de kommer inte att klara av att hantera en ändring så snabbt, utan hänvisar till 1 januari 2023, så är det högst osannolikt att vi kommer att se ett tak införas den 1 juli 2022.
Nu är det ju du som drar slutsatser...
Skatteverket hanterar förmånsvärden och beskattningar, då detta ligger inom deras verksamhetsområde.

Enligt Förordning (2017:1334), vilken är nu gällande, är det Transportstyrelsen som är prövande instans för klimatbonus gällande bilar.

I förslaget till den nya förordningen, 26§ 2p, står det uttryckligen att det föreslås att det är Transportstyrelsen som ska ta fram vad som avses med bilens nypris. Det står inget om skatteverket. Sen kan ju såklart Transportstyrelsen ta hjälp av skatteverkets listor för att fastställa värdet och därmed nöja sig med att definiera ordalydelsen nypris. Men de beskriver också i sitt svar att det blir svårt för dem att hinna ta fram listor på jämförbara bilmodeller.

Transportstyrelsen sa också förra gången, när bonusen höjdes från 60 till 70.000 kr, att de inte skulle hinna med, men det lyssnade man inte på, utan genomförde ändringen ändå.

Jag hoppas nog minst lika mycket som du på att bonusen för bilar över 700.000 kr kommer finnas kvar.

Volvo önskade att gränsen skulle höjas till 800.000 kr men har ett par brister i andra resonemang..

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 21:05
av anna__
Tror ni beslut kommer fattas imorgon eller det kommer dröja?
Vet inte om detta e den korrekta
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 57CBnGTNvY

Re: Väntrum Model Y

Postat: 19 apr 2022 21:17
av Ilduce77
Volvo tycker att man ska gå på orderdatum, när man beställer en ny bil, för att bedöma om en bil ska få bonus eller inte.

Det är ju såklart enkelt för en helt vanlig person med goda intentioner, att förhålla sig till och känna sig trygg med.

Problemet är att det kommer bli en kassako för kriminella att fuska med påstälningar, skrivna kontrakt som sedan upphör, då det i kontraktet inte står något om chassinummer eller registreringsnummer, som gör ansökan unikt knuten till en viss bil...

Det kanske går att lösa, genom att man måste koppla kontrakt ansökan till bilen och ändå vänta sex månader efter leverans, för att få ut bonusen. Så det kanske inte är ett problem trots allt.. :)